خانه دسته‌بندی نشده درمان خونریزی لثه با استفاده از روش‌های طب سنتی

درمان خونریزی لثه با استفاده از روش‌های طب سنتی

توسط kakooti

گاهی مواقع در هنگام مسواک زدن یا خوردن خوراکی‌هایی مانند سیب دچار خونریزی لثه می‌شویم. ای امر موجب ناراحتی و نگرانی در ما می‌شود. زیرا خونریزی لثه یک حالت غیر طبیعی است و شاید از نشان دهنده‌ی یکی از علائم و نشانه‌های بیماری لثه است. بنابراین برای پیشگیری از این عارضه باید همواره بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم.

در این قسمت با عواملی که باعث بروز این عارضه یعنی خونریزی لثه آشن می‌شویم:

یکی از عوامل مهم و حیاتی که باعث این عارضه‌ی ناخوشایند می‌گردد، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است که این امر باعث ورود باکتری‌ها به نقاط مختلف دهان و دندان می‌گردد و این مورد خود باعث ایجاد و تجمع پلاک در لثه می‌گردد.

بنابراین یکی از دلایل ایجاد خونریزی لثه، تجمع پلاک در لثه‌ها می‌باشد.

از دلایل عمده‌ی دیگری که باعث خونریزی لثه می‌شود کمبود ویتامین C و K در بدن می‌باشد.

گاهی وجود عفونت در لثه نیز باعث بروز این عارضه می‌گردد.

در دوران باداری با تغییرات هورمونی که در بدن مادر ایجاد می‌گردد باعث بروز خونریزی لثه می‌شود.

مصرف بیش از اندازه‌ی توتون و تنباکو نیز از دیگر دلایل ایجاد این امر می‌باشد.

رژیم غذایی ناسالم و عدات غذایی نادرست نیز خود باعث بروز خونریزی لثه می‌شوند.

عامل دیگر خونریزی لثه، عمل نادرست نخ دندان کشیدن است، بسیار مشاهده می‌شود که افراد در هنگام نخ دندان کشیدن فشار زیادی را به دندان و لثه وارد می‌کند که این امر باعث خونریزی لثه می‌شود و چه بسا این طور نخ دندان کشیدن به جای رساندن سود به دندان مضرات زیادی را برای آن به همراه دارد.

اگر شما نیز از آن دسته عزیزانی هستید که مشکل کم خوابی دارید و همواره دارای اضطراب و استرس هستید، بدانید که این عوامل خود باعث بروز خونریزی لثه می‌گردد. زیرا وقتی دارای استرس و اضطراب هستید خواب شما نامنظم می‌شود و ممکن است غذاهای مناسبی را مصرف نکنید که این امر موجب ورود باکتری‌ها به دهان و ایجاد التهاب بر روی لثه‌ها شود. در این شرایط لثه کاملا حساس است و با کوچکترین موردی دچار خونریزی می‌شود.

گاهی مواقع مصرف بعضی از داروها و عوارض ناشی از آن باعث بروز این عارضه‌ی ناخوشایند می‌گردد. مانند داروهای ضد افسردگی و فشار خون که خشکی دهان را به همراه دارند و خشکی دهان خود باعث ترشح کمتر بزاق در دهان می‌شود و این امر موجب ورود هر چه بیشتر و سریعتر باکتری‌ها در دهان می‌شود و در نتیجه لثه متورم و قرمز و دچار خونریزی می‌شود.

بعضی از نشانه‌ها و علائم هشدار دهنده‌ی خونریزی لثه:

هنگامی که دندان‌ها سست می‌شوند و مانند قبل محکم و استوار نیستند.

زمانی که لثه‌ها دچار تورم و التهاب می‌شوند.

هنگامی که فرد دچار عارضه‌ی بوی بد دهان می‌شود.

و هنگامی که لثه‌های فرد تحریک شده هستند و با کوچکترین بهانه‌ای دچار خونریزی می‌شوند.

برای پیشگیری از این عارضه‌ی ناخوایند چه مواردی را رعایت کنید:

رعایت کردن بهداشت دهان و دندان و انجام مرتب و روزانه‌ی آن.

حداقل روزانه دو بار دندان‌هایمان را مسواک بزنیم.

بعد از هر وعده‌ی غذایی از نخ دندان آن هم به صورت درست و اصولی استفاده کنیم.

رژیم غذایی روزانه‌مان دارای مقادیر زیادی ویتامین C و کلسیم باشد.

به مقدار کافی در طول شبانه روز آب مصرف کنیم. زیرا مصرف آب بعد از خوردن مواد خوراکی باعث شستشوی دهان شده و از ورود و رشد باکتری ‌ها که خود باعث ایجاد پلاک بر روی لثه می‌گردند پیشگیری می‌کند.

در صورت مصرف دخانیات در صدد مصرف نکردن آنها برآییم.

نوشیدن‌هایی بسیار داغ و یا بسیار سرد را مصرف نکنیم و در صورت دچار شدن این عارضه از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های نیمه گرم و نسبتا خنک استفاده کنیم.

اضطراب و استرس را از خود دور کنیم.

برای درمان چه کنیم:

در صورت مشاهده‌ی التهاب و تورم لثه‌ها و خونریزی آنها در جهت پیشگیری از مشکلات عمیق‌تر حتما به پزشک متخصص مراجعه کنیم. اما در مقابل مصرف شیمیایی داروها روش‌های خانگی و طبیعی با استفاده از گیاهان دارویی می‌باشند که کمک شایانی به رفع این عارضه می‌کنند. ما در این مقاله به معرفی بهترین روش‌های درمان خانگی می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

بهترین روش‌های درمان خانگی و طبیعی خونریزی لثه در طب سنتی

استفاده از آب نمک مناسب برای درمان خونریزی لثه

یکی از بهترین روش‌های خانگی و طبیعی برای درمان خونریزی لثه، استفاده از آب نمک است. نمک دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. بنابراین استفاده از نمک باعث از بین رفتن باکتری‌های ایجاد کننده‌ی این عارضه می‌گردد. همچنین نمک التهاب و عفونت‌ها که عامل دیگری از ایجاد خونریزی لثه هستند را نیز رفع می‌کند. برای استفاده از این روش ساده و ارزان و در عین حال مفید و کارساز به مقدار دو الی سه قاشق چایخوری نمک و یک لیوان آب گرم نیاز داریم. نمک را در آب گرم حل کنید و در دهان قرقره کنید. این روش درمانی را به طور روزانه دو الی سه مرتبه تکرار کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

استفاده از عسل مناسب برای درمان خونریزی لثه

طب سنتی به عزیزانی که از عارضه‌ی خونریزی لثه رنج می‌برند و به دنبال روشی طبیعی برای درمان آن هستند، توصیه می‌کند از عسل طبیعی استفاده کنند. عسل دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است و استفاده از آن باعث از بین رفتن باکتری‌های ایجاد کننده‌ی این عارضه هستند، می‌شود. برای استفاده از این روش خانگی به یک قاشق چایخوری عسل طبیعی نیاز داریم که بایستی آن را به کمک انگشتان خود بر روی لثه قرار دهید و برای مدت دو الی سه دقیقه به آرامی ماساژ دهید و سپس با آب نیمه گرم دهان خود را شستشو دهید. این روش را به طور روزانه دو الی سه مرتبه انجام دهید زیرا با انجام مرتب و مکرر است که به نتایج اثربخش دست خواهید یافت.

استفاده از آب آلبالو مناسب برای درمان خونریزی لثه

استفاده از آب آلبالو به دلیل دارا بودن خواص ضد میکروبی از دیگر روش‌های درمان خونریزی لثه در طب سنتی می‌باشد. مصرف آب آلبالو برای حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار مناسب است زیرا دهان و دندان را در مقابل باکتری‌ها حفظ می کند. برای استفاده از این روش درمانی شما عزیزان می‌توانید در فصل مناسب آلبالو را تهیه و آب آن را بگیرید و در جای مناسب نگهداری کنید تا در زمان نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. یا می‌توانید آب آلبالوی طبیعی را از بازار تهیه و مصرف کنید. آب آلبالو را به طور روزانه مصرف کنید تا از خواص آن برای حفظ بهداشت دهان و دندان بهره بجویید.

استفاده از روغن گیاهی نارگیل مناسب برای درمان خونریزی لثه

استفاده از روغن‌های گیاهی نیز از دیگر روش‌های طبیعی طب سنتی برای درمان خونریزی لثه است. این نوع روغن‌ها با عفونت‌های دهان و دندان که باعث لخته شدن خون می‌شوند مبارزه می‌کند. یکی از این روغن‌های گیاهی و مناسب برای درمان این عارضه روغن نارگیل است. برای استفاده از این روش خانگی و طبیعی به مقدار نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل و آب گرم نیاز داریم. روغن و آب گرم را با یکدیگر ترکیب کنید و دهان خود را با این محلول شستشو دهید. این عمل را به طور روزانه و مرتب یک الی دو مرتبه تکرار کنید تا از رشد و گسترش باکتری‌ها در دهان پیشگیری کنید.

استفاده از روغن گیاهی کنجد مناسب برای درمان خونریزی لثه

روغن دیگری که برای درمان خونریزی لثه به شما عزیزان توصیه می‌کنیم، روغن کنجد است. این روغن را به راحتی می‌توانید از عطاری‌ها و بازار تهیه کنید. برای استفاده هم به این صورت عمل کنید که مقدار کمی حدود دو سوم قاشق چایخوری از این روغن را با نصف فنجان آب گرم ترکیب کنید و در دهان بریزید. اجازه دهید این محلول برای مدت زمان چهار الی پنج دقیقه در دهان باقی بماند و سپس با آب نیمه گرم شستشو دهید. با انجام روزانه یک الی دو مرتبه ازاین روش خانگی و طبیعی به نتایج عالی دست خواهید یافت.

استفاده از گیاه زردچوبه مناسب برای درمان خونریزی لثه

گزینه‌ی انتخابی دیگر طب سنتی برای درمان خانگی و طبیعی خونریزی لثه، گیاه زردچوبه می‌باشد. این گیاه دارای خواص ضد عفونی کنندگی دارد. همچنین این گیاه با دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی به مبارزه علیه عوامل ایجاد کننده‌ی این بیماری می کند و خونریزی لثه را متوقف می‌کند. برای استفاده از این روش خانگی و طبیعی به مقدار یک قاشق چایخوری زردچوبه و یک قاشق چایخوری خردل نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را روی نقاط مورد بمالید و برای مدت زمان چهار الی پنج دقیقه به آرامی ماساژ دهید. پس از اتمام مدت زمان ذکر شده دهان خود را با آب نیمه گرم شستشو دهید. این روش خانگی ساده و راحت ولی در عین حال بسیار مفید را روزانه یک بار به صورت مداوم تکرار کنید تا نتایج عالی را به دست آورید.

استفاده از گیاه بابونه مناسب برای درمان خونریزی لثه

از دیگر گیاهانی که دارای خواص ضدعفونی کننده می‌باشد و التهاب و تورم ناشی از این این عارضه را بهبود می‌بخشد، گیاه بابونه است. طب سنتی استفاده از این گیاه را به عزیزانی که دارای این مشکل هستند و به دنبال راه درمان خانگی و طبیعی هستند را پیشنهاد می‌کند. برای استفاده از این روش عال و اثربخش به دو الی سه قاشق چایخوری گیاه بابونه نیاز داریم که آن را در ظرفی بریزید و به آن یک فنجان آب جوش اضافه کنید. دربی روی ظرف بگذارید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به همین صورت باقی بماند تا دم بکشد. پس از اتمام زمان ذکر شده آن را از صافی عبور دهید و پس از آنکه دمای آن پایین آمد در دهان بریزید و قرقره کنید. این کار را برای یک الی دو دقیقه انجام دهید و سپس دهان را با آب نیمه گرم شستشو دهید. با انجام روزانه دو الی سه مرتبه‌ی این فرآیند حتما و به زودی شاهد نتایج عالی خواهید بود.

استفاده از روغن درخت چای مناسب برای درمان خونریزی لثه

از دیگر روغن‌های گیاهی و طبیعی که برای رفع عارضه‌ی خونریزی لثه به شما همراهان این مقاله معرفی می‌کنیم، روغن درخت چای است. این روغن دارای خواص ضد التهابی است و به عنوان یک آنتی بیوتیک عمل می‌کند. طبق نتایج به دست آمده در یک مطالعه‌ی استرالیایی، روغن درخت چای یک گزینه‌ی بسیار مهم درمانی برای خونریزی لثه می‌باشد. برای استفاده از این روش آسان و بسیار نتیجه بخش به این صورت عمل کنید که مقدار یک الی دو قطره از این روغن را روی مسواک خود بریزید ( در صورت تمایل می توانید با خمیردندان ترکیب کنید ) و دهان و دندان خود را ضدعفونی کنید. و پس از پایان کار با آب نیمه گرم شستشو دهید. این عمل را برای چند هفته و روزانه یک الی دو مرتبه انجام دهید تا شاهد روند هر چه زودتر بهبودی خود باشید.

استفاده از صمغ مناسب برای درمان خونریزی لثه

درمان خانگی و طبیعی به وسیله صمغ از دیگر پیشنهادات طب سنتی برای رفع خونریزی لثه برای عزیزان مبتلا به این عارضه‌ی ناخوشایند می‌باشد. برای استفاده از این روش به ده الی دوازده قطره صمغ نیاز دارید. مقدار مواد ذکر شده را در یک فنجان آب گرم بریزید و هم بزنید. حالا با این ترکیب روزانه دو الی سه مرتبه دهان و دندان خود را شستشو دهید

استفاده از چای سبز مناسب برای درمان خونریزی لثه

یکی از فواید چای سبز حفظ سلامت دهان و دندان و کاهش دهنده‌ی خونریزی لثه است. بنابراین یکی از روش‌های آسان و کم هزینه که به راحتی می‌توانید در خانه به درمان خونریزی لثه بپردازید استفاده از دمنوش چای سبز است. برای تهیه این دمنوش مقدار یک قاشق غذاخوری از این گیاه را در لیوان بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. دربی را برای مدت ده دقیقه روی آن بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کند. برای گرفتن نتایج مطلوب، این دمنوش را روزانه یک فنجان مصرف نمایید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.