خانه دسته‌بندی نشده درمان سوزش کف پا با روش‌های طب سنتی

درمان سوزش کف پا با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان سوزش کف پا با روش‌های طب سنتی

سوزش کف پاها علتهای مختلفی دارد. گاهی ممکن است این ناراحتی ناشی از آسیب‌های عصبی باشد و گاهی ممکن است علت آن بیماری دیابت باشد. آن دسته از افرادی که دارای بیماری نوروپاتی هستند، اعصاب پاهای آنها، ابتدا دچار آسیب می‌شود. این افراد در کف پای خود حالت سوزن سوزنی و بی‌حسی را احساس می‌کنند. سوزش در کف پای افراد نوروپاتی متفاوت است در بعضی افراد خفیف و در برخی دیگر شدید است. بیماری دیابت و مصرف بیش از اندازه‌ی الکل مهمترین عامل نوروپاتی در پاها هستند.

اما عوامل دیگری نیز باعث به وجود آمدن این حالت در پاها می‌شوند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

بیماری مزمن کلیه، افرادی که دارای کمبود ویتامین B12 هستند، گاهی اوقات کمبود ویتامین B6 نیز باعث حالت سوزش در کف پاها می‌شود، مصرف بیش از اندازه الکل، کم کاری تیروئید، بیماری لایم، افرادی که آلوده به ویروس اچ آی وی هستند، عوارض مصرف بعضی از داروها، ملتهب شدن عروق خونی، مسموم شدن با فلزاتی مانند سرب، جیوه و آرسنیک، سندرم GBS، گاهی عفونت پاها نیز سبب سوزش کف پاها می‌گرددند، کاهش گردش خون در پاها نیز باعث سوزن سوزن و درد در کف پاها می‌شوند و افرادی که بای پس کردن معده را داشته‌اند نیز پس از چند هفته و یا چند ماه دچار سوزش کف پا می‌شوند.

برای درمان سوزش کف پا راهها و روشهای خانگی و گیاهی وجود دارد که در این مقاله به معرفی بعضی از این روشها می‌پردازیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

روغن اسانس بابونه

از روشهای خانگی و طبیعی که طب سنتی استفاده از آن را برای درمان سوزش کف پا سفارش می‌کند، روغن اسانس بابونه است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق غذاخوری روغن اسانس بابونه و یک قاشق چایخوری روغن زیتون را در ظرفی بریزید و پس از مخلوط کردن آن را به کف پاهایتان بمالید و ماساژ دهید. ماساژ را به مدت پنج الی ده دقیقه انجام دهید. این روش درمانی طبیعی را روزانه یک الی دو مرتبه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

زالزالک سفید

استفاده از زالزالک سفید نیز از دیگر روشهای طبیعی و خانگی برای درمان سوزش کف پا است. زالزالک سفید سوزش و قرمزی پا را تسکین می‌دهد و باعث افزایش گردش خون می‌شود. برای استفاده از این گیاه به این صورت عمل کنید که در یک لیوان که حاوی آب جوش است، مقدار یک قاشق غذاخوری برگ زالزالک سفید بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت زمان هشت الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این دمنوش را به مدت چند وقت و روزانه دو الی سه فنجان مصرف کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

روغن نارگیل و زنجبیل

روغن نارگیل و زنجبیل نیز از ترکیبات بسیار موثر برای درمان خانگی و طبیعی سوزش کف پا هستند. این ترکیب باعث کاهش درد و سوزش و التهاب می‌گردد. این ترکیب باعث افزایش گردش خون می‌شود و به ترمیم پوست آسیب دیده کمک شایانی می‌کند. برای تهیه این ترکیب به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از پود زنجبیل را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید. این ترکیب را روی کف پا بمالید و به مدت پنج الی ده دقیقه ماساژ دهید. پس از گذشت این مدت زمان آن را با آب سرد شستشو دهید. این روش درمانی ساده و ارزان و در عین حال مفید و کارساز را به مدت چند وقت و روزانه یک الی دو مرتبه انجام دهید و شاهد روند بهبودی خود باشید.

شما عزیزان می‌توانید برای رفع سوزش کف پای خود از دمنوش زنجبیل نیز استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش کافیست مقداری از زنجبیل تازه را در یک قوری بریزید و به آن یک فنجان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت کتری و یا شعله‌ی ملایم گاز قرار دهید تا به مدت پنج الی ده دقیقه دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان دمنوش شما آماده است، آن را در فنجان بریزید و نوش جان کنید. این دمنوش را برای گرفتن نتایج مطلوب روزانه یک فنجان میل کنید.

آب هاماملیس یا نارون کوهی

این گیاه که یک تونیک طبیعی می‌باشد، سوزش کف پا را تسکین می‌دهد، باعث افزایش گردش خون می‌گردد و تورم و التهاب کف پا را از بین می‌برد. بنابراین از این روش خانگی و طبیعی غافل نشوید و استفاده از آن را پشت گوش نیندازید. برای استفاده از این روش سنتی کافیست مقدار سه قاشق غذاخوری از گیاه نارون کوهی را در یک ظرف که حاوی یک لیوان آب است بریزید و اجازه دهید روی حرارت به مدت پنج الی ده دقیقه جوش بخورد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و دربی روی آن بگذارید تا سرد شود. پس از سرد شدن پاهایتان را به مدت پانزده الی بیست دقیقه در آن قرار دهید. این روش درمانی را به مدت چند هفته و روزانه یک الی دو مرتبه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

نمک اپسوم

طب سنتی به شما عزیزانی که از سوزش کف پا رنج می‌برید، توصیه می‌کند برای تسکین این درد از نمک اپسوم استفاده کنید. این نمک به دلیل دارا بودن مقداری زیادی منیزیم و سولفات، التهاب ناشی از این ناراحتی را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک فنجان از این نمک را در ظرف آب نیمه گرم حل کنید و پاهایتان را به مدت یک ربع الی بیست دقیقه در آن قرار دهید. این روش درمانی ساده را روزانه در خانه به مدت چند وقت تکرار کنید تا به روند بهبودی خود سرعت بخشید.

آب سرد

استفاده از آب سرد نیز از دیگر گزینه‌های انتخابی طب سنتی برای درمان خانگی سوزش کف پا است. آب سرد خستگی را از پاها میزداید و تورم و سوزش را به سرعت تسکین می‌دهد. برای این روش نیز فقط کافیست پاهای خود را به مدت چند وقت و روزانه دو الی سه مرتبه در ظرفی که حاوی آب سرد است، به مدت ده الی پانزده دقیقه قرار دهید.

آویشن

برای رهایی  شما عزیزانی که از سوزش کف پا رنج می‌برید، توصیه می‌شود از گیاه آویشن استفاده کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید. آویشن به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی عروق خونی تنگ را باز و گردش خون را افزایش می‌دهد. برای این منظور کافیست مقدار دو قاشق غذاخوری از گیاه آویشن را در ظرفی بریزید و به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت به مدت زمان پنج الی ده دقیقه جوش بخورد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید تا دمای آن کم شود و زمانی که نیمه گرم شد، پاهایتان را در آن قرار دهید و به مدت یک ربع تا بیست دقیقه به آرامی ماساژ دهید. این روش را به طور روزانه و مکرر تکرار کنید و از نتایج آن بهره‌مند شوید.

ویتامین B3

مصرف این ویتامین گردش خون را بهبود می‌بخشد، اعصاب را تقویت می‌کند و باعث سلامت عمومی بدن می‌گردد. همانطور که می‌دانیم یکی از عومل سوزش کف پا کمبود ویتامین B3 می‌باشد، بنابراین مصرف خوراکی‌های حاوی این ویتامین به افرادی که از این عارضه رنج می‌برند توصیه می‌شود. پس شما عزیزان مصرف خوراکی‌هایی مثل شیر، لوبیا، زرده تخم‌مرغ، بادام زمینی و سبزیجاتی که دارای برگ پهن هستند را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

سرکه سیب

یکی دیگر از روشهای خانگی و در عین حال طبیعی و بسیار مفید که طب سنتی انجام آن را برای رفع سوزش کف پا بسیار توصیه می‌کند، استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب باعث حفظ تعادل PH بدن می‌شود و به رفع سوزش و خارش پا کمک شایانی می‌کند. برای استفاده از این ماده‌ی با ارزش به این صورت انجام دهید که مقدار دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و نوش جان کنید. انجام روزانه یک مرتبه از این روش شما را به بهبودی هر چه زودتر این عارضه کمک می‌کند. همچنین شما عزیزان می‌توانید در ظرف آب گرم مقدار یک فنجان سرکه سیب و نمک دریا بریزید و پس از هم زدن پاهایتان را به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه در آن قرار دهید. این روش را نیز به مدت چند وقت و روزانه یک بار انجام دهید تا شاهد نتایج عالی آن شوید.

ورزش کردن

ورزش کردن نیز از راههای طبیعی است که توصیه می‌کنیم عزیزانی که از عارضه‌ی سوزش کف پا رنج می‌برند، آن را در اعمال روزانه خود بگنجانند. به این عزیزان پیشنهاد می‌شود روزانه پیاده‌روی داشته باشند. همچنین دویدن نیز برای این افراد مناسب است زیرا باعث افزایش گردش خون در بدن و پاها می‌شود.

زردچوبه

ماده‌ی موثر دیگری که در درمان خانگی و طبیعی سوزش کف پا نقش بسزایی دارد، زردچوبه است. برای انجام این روش کافیست مقدار یک تا دو قاشق غذاخوری از زردچوبه را در یک فنجان حاوی آب گرم بریزید و خوب هم بزنید و این ترکیب را روی کف پا بمالید و اجازه دهید به مدت بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید. این روش را به طور روزانه یک الی دو مرتبه انجام دهید و از فواید آن بهره ببرید.

روغن زیتون                   

استفاده از روغن زیتون نیز برای رفع سوزش کف پا در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد به این صورت که مقدار یک قاشق چایخوری روغن زیتون به همراه یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را با یکدیگر مخلوط کنید و به آن یک قاشق غذاخوری آب زنجبیل اضافه کنید. ترکیب حاصل را روی کف پا بمالید و اجازه دهید ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج مطلوب این کار را به طور روزانه و مکرر انجام دهید.

کدو تلخ

اگر شما از آن دسته عزیزانی هستید که از عارضه‌ی سوزش کف پا رنج می‌برید، از کدو تلخ برای تسکین آن استفاده کنید. برای انجام این روش، ابتدا یک کدو تلخ را بشویید و سپس آن را به خوبی له کنید و روی کف پاهایتان بمالید و با یک پارچه‌ی نخی و تمیز روی آن را ببندید و پاهایتان را با کیسه فریزر بپوشانید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و صبح با آب نیمه گرم شستشو دهید. این روش درمانی ساده و در عین حال بسیار مفید را به مدت چند وقت شب‌ها قبل از خواب انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

ماساژ دادن کف پاها با روغن‌های طبیعی

ماساژ دادن کف پاها با روغن‌های طبیعی و گیاهی از روش‌های سنتی برای رفع این عارضه است. برای این منظور مقدار یک قاشق غذاخوری روغن خردل را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یا روغن زیتون مخلوط کنید و آن را روی حرارت کتری قرار دهید تا گرم شود. پس از گرم شدن آن را به پاهایتان بمالید و به مدت پنج الی ده دقیقه به آرامی ماساژ دهید. این روش طبیعی و خانگی را به مدت یک ماه و روزانه دوبار یک بار صبح و یک بار شب قبل از خوابیدن انجام دهید تا نتایج مطلوب حاصل شود و از این درد خلاصی یابید.

پاهای خود را خشک نگه دارید

اگر شما عزیزان به این مورد توجه کنید که، حتی الامکان پاهای خود را خشک نگه دارید، از عارضه‌ی سوزش کف پا به زودی خلاص خواهید شد. برای جلوگیری از عرق کردن پا شما عزیزان می‌توانید از جوراب‌های پنبه‌ای استفاده کنید.

هاتورن

هاتورن یکی از داروهای گیاهی است که برای رفع سوزش کف پا بسیار مناسب است. این گیاه باعث افزایش گردش خون در پاها می‌شود و درد و سوزش و التهاب آن را تسکین می‌دهد. از این گیاه دمنوشی به این صورت تهیه کنید و به مدت چند وقت، روزانه یک فنجان میل کنید. برای تهیه دمنوش هاتورن مقدار یک قاشق غذاخوری  از این گیاه را در یک لیوان حاوی آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت پنج الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.  

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.