خانه دسته‌بندی نشده درمان سینوزیت با روش‌های طب سنتی

درمان سینوزیت با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان سینوزیت با روش‌های طب سنتی

در جمجمه و در نزدیکی بینی حفره‌های استخوانی پر از هوا هستند که سینوس نامیده می‌شوند. این سینوس‌ها از سلول‌هایی پوشیده شده‌اند که بلغم را تولید می‌کنند. بلغم باعث نرم نگه داشتن منطقه در هنگام تنفس است. در صورت وجود عفونت باکتریایی یا ویروسی این بافت‌های لطیف و نرم دچار التهاب شده و سینوزیت را ایجاد می‌کند. با ایجاد این بیماری مشکلی در ترشحات تولید شده ایجاد می‌شود و حجم آنها افزایش می‌یابد و رنگ آنها به سبز و زرد در می‌آید. سینوزیت باعث سردرد، احساس فشار در بینی و قسمت فوقانی سر می‌شود. در هنگام سرماخوردگی و وجود آلاینده‌ها این ناراحتی شدت می‌یابد. گاهی سینوزیت‌های مزمن شده ده الی دوازده هفته به طول می‌انجامد.

علائم سینوزیت

سردرد، حساسیت صورت به لمس، درد یا فشار، گرفتگی بینی، تغییر رنگ دادن ترشحات بینی، گلو درد، سرفه و تب. در بعضی افراد این دردها با خم شدن سر به جلو تشدید می‌گردد.

برای درمان سینوزیت راهها و روشهای خانگی و طبیعی وجود دارد که در ادامه به معرفی بعضی از این روشها می‌پردازیم و امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

کمپرس گرم

یکی از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان سینوزیت استفاده از کمپرس گرم است. کمپرس گرم درد و التهاب در ناحیه گونه و اطراف بینی را کاهش می‎‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که یک حوله را در آب داغ قرار دهید و سپس آن را خوب فشار دهید تا تمامی آب آن خارج شود و سپس آن را روی گونه‌ها و پیشانی خود قرار دهید. این روش را در روز چندین بار و هر بار به مدت سه دقیقه انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

بخور

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان سینوزیت استفاده از بخور است. بخور التهاب و عفونت حاصل از سینوزیت را از بین می‌برد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در ظرفی آب بریزید و آن را روی شعله قرار دهید تا جوش بیاید سپس از روی شعله برداشته و سر خود را بالای ظرف قرار داده و روی آن را با حوله یا پارچه بپوشانید و بخار آب را به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه استنشاق کنید. از بخور به جهت باز شدن سینوس‌ها سه تا چهار بار در روز استفاده کنید و شاهد اثرات نتایج بخش آن باشید.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب نیز روش خانگی و طبیعی دیگری برای درمان سینوزیت است. اسید استیک موجود در سرکه سیب باعث از بین رفتن باکتری‌ها و عفونت حاصل از سینوزیت می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب گرم مقدار یک قاشق مرباخوری سرکه سیب و یک قاشق مرباخوری عسل بریزید و خوب هم بزنید و سپس این نوشیدنی را میل کنید. مصرف روزانه یک مرتبه و به مدت یک هفته به بهبود سینوزیت کمک شایانی خواهد کرد. همچنین روش دیگر به این صورت است که می‌توانید از بخور سرکه سیب استفاده کنید به این صورت که پس از جوش آمدن آب به آن مقدار دو قاشق مرباخوری سرکه سیب اضافه کنید و سر خود را روی ظرف قرار دهید و با یک پارچه بپوشانید و به مدت ده الی پانزده دقیقه بخار را استنشاق کنید. این روش را در روز سه تا چهار مرتبه تکرار کنید و شاهد اثرات نوید بخش آن شوید.

مصرف مایعات گرم

استفاده از مایعات گرم نیز روشی ساده و خانگی برای درمان سینوزیت است. شما می‌توانید در طول روز مایعات گرم به خصوص آب گرم بنوشید زیرا مصرف مایعات باعث باز شدن راه بینی و از بین رفتن عفونت حاصل از سینوزیت می‌شود.

سوپ مرغ

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان سینوزیت استفاده از سوپ مرغ است. برای تهیه این سوپ شما می‌توانید از سبزیجاتی مانند هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی به همراه مرغ استفاده کنید و این سوپ خوشمزه را سه تا چهار بار در روز به مقدار اندک مصرف کنید. همچنین برای کارایی بهتر به این سوپ فلفل اضافه کنید و نوش جان کنید.

چای زنجبیل

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان سینوزیت استفاده از چای زنجبیل است. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که مقداری از زنجبیل تازه را در ظرفی که حاوی آب جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و پس از گذشت این مدت زمان از روی شعله بردارید و از صافی عبور دهید و به آن اندکی آبلیمو و یک قاشق مرباخوری عسل اضافه کنید و بنوشید. این چای را روزانه دو تا سه مرتبه گرم بنوشید. این چای خاصیت ضد باکتریایی و التهابی دارد و عفونت سینوزیتی را از بین می‌برد.

روشی دیگر به این صورت است مقداری از زنجبیل تازه را در یک ظرف شیشه‌ای که حاوی سرکه سیب است بریزید و درب آن را ببندید و آن را در جای خنک و دور از نور نگهداری کنید و بگذارید به مدت ده روز به همین صورت باقی بماند و هرزگاهی شیشه را تکان دهید تا مواد به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. یک روش استفاده به این صورت است که شما می‌توانید به مدت پنج دقیقه این عصاره را ببویید. این روش درمانی را روزانه دو مرتبه تکرار کنید و شاهد اثرات مفید آن باشید. و اما روشی دیگر به این صورت است یک پارچه تمیز را در این محلول بخیسانید و سپس پس از فشار دادن پارچه آن را روی گردن خود قرار دهید. این روش درمانی را به مدت پنج روز و به مدت یک ساعت انجام دهید. و اما روش سوم به این صورت است مقدار پنج قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را به ظرفی که حاوی یک لیتر آب در حال جوش است اضافه کنید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه بجوشد و سپس بخور آن را به مدت پنج دقیقه استنشاق کنید. این عمل را هر شب تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

چای شنبلیله

یکی دیگر از چای‌های مفید و مناسب برای درمان سینوزیت، چای شنبلیله است. این چای برای درمان و رفع عفونت سینوزیت و بهبود درد گونه و پیشانی  بسیار موثر است. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که در ظرفی که حاوی آب در حال جوش است مقدار دو قاشق چایخوری دانه شنبلیله بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم به مدت پنج الی ده دقیقه بجوشد تا دانه‌ها نرم شوند و سپس از روی شعله بردارید و به آن یک قاشق مرباخوری عسل اضافه کنید و میل کنید. این چای را به صورت داغ و چند بار در روز به مدت یک هفته مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

ترکیب روغن آویشن و روغن زیتون

یکی از ترکیباتی که برای درمان سینوزیت به صورت خانگی و طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ترکیب روغن آویشن و زیتون است. کارواکرول موجود در روغن آویشن به عنوان یک ضد اسپاسم عمل کرده و برای درمان سینوزیت بسیار مفید است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که چند قطره از روغن آویشن را با نصف فنجان روغن زیتون مخلوط کنید و هم بزنید و آنگاه آن را روی نواحی گونه، بینی و پیشانی بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا این دردهای سنوزیت از بین برود. از این روغن به مدت یک هفته و روزانه یک تا دو مرتبه استفاده کنید.

فلفل قرمز هندی

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان سینوزیت استفاده از فلفل قرمز هندی است. فلفل قرمز عفونت حاصل از سینوزیت را از بین می‌برد و به دلیل وجود کپسایسین در بدن ایجاد گرما و حرارت می‌کند و ایم عمل باعث باز شدن بینی می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از فلفل قرمز هندی را به غذا یا سوپ خود اضافه و نوش جان کنید. روشی دیگر به این صورت است که در یک فنجان حاوی آب گرم مقدار یک قاشق چایخوری فلفل قرمز اضافه کنید و سپس میل کنید. این روش درمانی را به طور مرتب تکرار کنید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

اوکالیپتوس

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان سینوزیت استفاده از گیاه اوکالیپتوس است. این گیاه عفونت‌های سینوزیتی را از بین می‌برد. استفاده از روغن اوکالیپتوس نیز باعث کاهش التهاب می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در ظرفی که حاوی آب در حال جوش است مقدار هفت تا هشت قطره روغن اوکالیپتوس بریزید و سر خود را روی آن بگیرید و حوله‌ای روی آن قرار دهید و بخار آن را استنشاق کنید. بخور روغن اکالیپتوس التهاب را کاهش و مجاری تنفسی مسدود شده را باز می‌کند. این روش درمانی را به مدت یک هفته و روزانه یک تا دو مرتبه و به مدت ده الی پانزده دقیقه انجام دهید و شاهد اثرات مفید آن باشید. همچنین روشی دیگر به این صورت است که مقداری از این روغن را روی پیشانی و بینی خود بمالید و ماساژ دهید. این کار را قبل از خواب انجام دهید و در تمام شب با آرامش بخوابید.

سیر

گیاه مفید دیگری که برای درمان خانگی و طبیعی سینوزیت توصیه می‌شود، سیر است. این گیاه خاصیت آنتی باکتریالی دارد و برای از بین بردن عفونت سینوسی بسیار مناسب است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که صبح ناشتا دو حبه سیر را بجوید این درمان برای سینوزیت مزمن کمک شایانی می‌کند. روشی دیگر نیز به این صورت است که در ظرفی که حاوی آب جوش است مقداری سیر رنده شده بریزید و اجازه دهید روی شعله به مدت پنج دقیقه بجوشد و پس از برداشتن از روی شعله سر خود را روی آن بگیرید و حوله‌ای روی سرتان بگذارید و بخار آن را استنشاق کنید. این روش درمانی را نیز به مدت یک هفته و روزانه یک تا دو مرتبه به مدت ده الی پانزده دقیقه انجام دهید و شاهد اثرات مفید آن شوید. سیر یک ضد احتقان طبیعی است و باعث پاکسازی مخاط‌ها و باز شدن بینی گرفته می‌شود.

بخور بابونه

یکی دیگر از گیاهانی که بخور آن برای درمان سینوزیت به شما عزیزان توصیه می‌شود، بابونه است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید در یک ظرفی که حاوی آب در حال جوش است یک مشت گل بابونه و دو قاشق غذاخوری پودر نعناع خشک شده بریزید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه روی شعله بجوشد و سپس آن را از روی حرارت برداشته و روی سر خود حوله‌ای بگذارید و به مدت پانزده الی بیست دقیقه بخور آن را استنشاق کنید. این عمل باعث می‌شود تمامی عفونت‌ها از بینی خارج شود. عطر تند و خاصیت ضد التهابی گیاه نعناع نیز لایه مخاطی دستگاه تنفسی را آرام می‌کند و خود بابونه به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی عمل می‌کند و التهاب و عفونت ناشی از سینوزیت را از بین می‌برد.

دمنوش گل گاو زبان با لیمو عمانی

یکی از دمنوش‌های گیاهی و مفید برای درمان خانگی و طبیعی سینوزیت، دمنوش گل گاو زبان به همراه لیمو عمانی است. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقداری از گیاه گل گاو زبان را در آب در حال جوش بریزید و یک برش لیمو عمانی را نیز به آن اضافه کنید و بگذارد به مدت پنج دقیقه روی حرارت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی شعله بردارید و از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی به آن عسل نیز اضافه کنید. این نوشیدنی را روزانه یک تا دو فنجان میل کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

پیاز

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان سینوزیت بخور پیاز است. برای انجام این روش درمانی یک عدد پیاز را خرد کنید و در ظرف آب در حال جوش بریزید و بگذارید پنج دقیقه بجوشد و سپس بخور آن را استنشاق کنید. این عمل را به مدت پنج دقیقه و روزانه چندین بار تکرار کنید. همچنین می‌توانید پس از بخور دادن این محلول را از صافی عبور دهید و آن را میل کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.