خانه طب سنتی درمان شب‌کوری با خواص گیاهان دارویی

درمان شب‌کوری با خواص گیاهان دارویی

توسط kakooti
درمان شب کوری در طب سنتی

اگر اصطلاح شب‌کوری به گوش شما خورده است، باید بگوییم که شب‌کوری یک نوع اختلال بینایی است که بسیاری از افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. افرادی که دچار بیماری شب‌کوری می‌شوند، از دید ضعیفی برخوردار هستند. بدین‌صورت که دید فرد در شب دچار اختلال می‎شود. همچنین این افراد هنگام رفتن از محیط روشن به محیط تاریک، قدرت تقابل دید کمتری دارند. اگر شما هم می‌خواهید که با راهکارهای طب سنتی، شب‌کوری خود را درمان کنید، خواندن این مقاله از مجله کاکوتی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

علت شب‌کوری از نظر طب سنتی

پزشکان طب سنتی معتقدند که غلیظ شدن رطوبت اجزای چشم و رسیدن بخارات سوداوی به نواحی مختلف چشم، باعث ایجاد مشکل شب‌کوری در چشمان شما می‌شود. در این شرایط رنگ‌دانه ارغوانی چشم شما دچار کمبود شده و تشکیل سلول‌های گیرنده نوری دچار اختلال می‌شود. درنتیجه دید شما در تاریکی و شب با مشکل روبه‌رو می‌شود. از دیگر عوامل ایجاد بیماری شب‌کوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود درازمدت ویتامین A در بدن
  • گرسنگی مزمن
  • اعتیاد به الکل
  • کمبود جذب چربی
  • بیماری‌های کبدی
  • تابیدن نور بیش‌ازاندازه آفتاب به چشم
  • بیماری‌های چشم مانند آب‌سیاه
  • عوامل وراثتی و ژنتیکی

توصیه‌های طب سنتی برای افراد مبتلا به شب‌کوری

زدن عینک را فراموش نکنید.

اگر دچار شب‌کوری هستید، توصیه می‌کنیم که حتماً عینک بزنید. البته بهتر است که عینک شما دارای پوشش ضد بازتاب نور باشد تا نور بیشتری به چشم شما برسد. در این شرایط دید شبانه‌ی شما بهتر از قبل خواهد شد. البته این راهکار برای کسانی که نزدیک‌بین هستند، توصیه نمی‌شود؛ اما بهتر است که این گروه نیز بعد از غروب آفتاب از عینک استفاده کنند.

در روشن کردن چراغ خسیس نباشید.

اگر پزشک، مشکل شمارا شب‌کوری تشخیص داده است، سعی کنید که همیشه در اتاق‌هایی باشید که چراغ کافی دارند. مخصوصاً زمان مطالعه بهتر است که چراغ کافی روشن کنید. اگر در مراحل ابتدایی بیماری شب‌کوری هستید، می‌توانید از یک لامپ هالوژن استفاده کنید. این لامپ را پشت سر خود نصب کنید تا نور مناسب به شانه‌های شما بتابد.

تغذیه مناسب داشته باشید.

برای کنترل شب‌کوری بهتر است که رژیم غذایی مناسب داشته باشید. تغذیه مناسب به درمان مشکل شما کمک بسیاری می‌کند. سعی کنید مواد غذایی را بخورید که شامل ویتامین‌های A، E و C باشد. این مواد در غلات سبوس‌دار، میوه و سبزی‌ها به‌وفور یافت می‌شود.

از رانندگی در هنگام شب جدا خودداری کنید.

نور ماشین‌ها در هنگام شب از روبه‌رو به چشم می‌تابد. درنتیجه رانندگی را برای شما مشکل می‌کند؛ بنابراین بهتر است بعد از غروب آفتاب رانندگی نکنید و یا فرد دیگری از اعضای خانواده رانندگی را انجام دهد. همچنین می‌توانید از مسیرهایی برانید که چراغ ماشین‌های روبه‌رو در دید مستقیم شما نباشد.

عینک آفتابی بزنید.

اگر در جاده رانندگی می‌کنید، هنگام رسیدن به تونل عینک آفتابی بزنید. شاید این کار مسخره جلوه کند؛ اما باعث می‌شود تا چشمان شما به تاریکی داخل تونل عادت کند. بعد از خارج شدن از تونل می‌توانید عینک خود را بردارید.

مواد غذایی سودازا را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مواد غذایی سنگین و سودازا مانند گوشت گاو، تخم‌مرغ آب‌پز، ماکارونی، پیتزا، کالباس، سالاد الویه، فلفل دلمه‌ای، بادمجان سرخ‌شده و … ازجمله غذاهایی است که مشکل شب‌کوری شمارا تشدید می‌کند.

درمان شب‌کوری در طب سنتی

درمان شب‌کوری به کمک یونجه

اگر شما و یا یکی از اعضای خانواده‌تان دچار شب‌کوری هستید، استفاده از یونجه را به شما پیشنهاد می‌دهیم. ویتامین آ موجود در یونجه می‌توانید برای درمان شب‌کوری بسیار مفید باشد. برای این منظور می‌توانید به یکی از دو صورت زیر عمل کنید:

-سوپ یا سالاد یونجه درست کرده و هفته‌ای دو تا سه مرتبه از آن را نوش جان کنید. سوپ یونجه یکی از درمان‌های شب‌کوری در طب سنتی می‌باشد که بسیار مؤثر است.

-به‌منظور درمان شب‌کوری با راهکارهای طب سنتی، می‌توانید یونجه را بپزید. سپس آن را به‌صورت ضماد بر روی چشم‌های خود قرار دهید. برای اثرگذاری بیشتر، بهتر است تا این ضماد تا صبح بر روی چشمان شما بماند.

درمان شب‌کوری به کمک اسفناج

پزشکان طب سنتی برای درمان شب‌کوری، اسفناج را پیشنهاد می‌دهند. برای این منظور کافی است تا مقداری اسفناج خام را با ماست شیرین ترکیب کنید و همراه غذا نوش جان کنید. البته بهتر است که ماست و اسفناج، همراه با غذاهای گوشتی مصرف نشود.

درمان شب‌کوری با عسل و جوانه گندم

اگر به دنبال یک راهکار سنتی برای درمان شب‌کوری خود هستید، دستور زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. مقدار یک لیوان شیر جوشیده، یک قاشق مرباخوری گرده گل زنبور عسل، یک قاشق مرباخوری پودر جوانه گندم و یک قاشق مرباخوری عسل را با یکدیگر ترکیب کنید. این معجون شفابخش را صبح‌ها به‌جای صبحانه نوش جان کنید. همچنین سعی کنید تا یک ساعت بعدازآن، چیزی نخورید. این کار را به‌طور مداوم انجام دهید تا اثربخش باشد.

درمان شب‌کوری به کمک زالو

یکی از بهترین روش‌های درمانی شب‌کوری، زالو انداختن کنار چشم و شقیقه‌ها می‌باشد. البته بهتر است که این کار را زیر نظر پزشک متخصص و باتجربه طب سنتی انجام دهید. کافی است یک‌بار امتحان کنید تا نتیجه‌ی مثبت آن را ببینید.

درمان شب‌کوری به کمک فصد

در طب سنتی، فصد یکی از روش‌های درمانی برای بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد. اگر شما هم تمام راهکارهای طب سنتی را انجام داده‌اید ولی نتیجه‌ی دلخواه خود را به دست نیاوردید، این بار فصد را امتحان کنید. فصد رگ پشت گوش یکی از روش‌های درمانی مؤثر برای شب‌کوری می‌باشد. البته بهتر است قبل از انجام این عمل، تغذیه خود را اصلاح کنید. همچنین فصد را زیر نظر طبیب باتجربه طب سنتی انجام دهید.

درمان شب‌کوری به کمک جگر بز

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، بخور آب جگر بز می‌تواند به درمان شب‌کوری کمک بسیار زیادی کند. برای این منظور کافی است تا آب جگر بز را به همراه دارچین، آویشن، زیره و گشنیز بپزید. سپس یک لحاف بر روی سر خود بیندازید و بخارات آن را تنفس کنید تا بخار به سر و چشم شما برسد. برای اثرگذاری بیشتر کافی است تا این کار را به مدت چند روز انجام دهید تا مشکل شما برطرف شود.

درمان شب‌کوری به کمک گشنیز

یکی از گیاهان مؤثر برای درمان شب‌کوری، گشنیز می‌باشد. برای این منظور کافی است تا آب گشنیز و سداب را بجوشانید. سپس چند قطره از این محلول را در چشم خود بچکانید. تجربه ثابت کرده است که این کار برای درمان شب‌کوری مزمن بسیار مفید است. البته بهتر است قبل از انجام این کار حتماً با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

درمان شب‌کوری به کمک جعفری

برای درمان شب‌کوری مزمن خود از خواص جعفری بهره ببرید. برای این منظور کافی است تا مقداری جعفری را با لیمو ترکیب کرده و مصرف کنید. سبزی جعفری کمبود ویتامین آ بدن شمارا تأمین می‌کند.

درمان شب‌کوری به کمک عسل

برای درمان شب‌کوری از معجزه عسل بهره ببرید. برای این منظور کافی است تا روزی چند بار عسل را قرقره کنید.

درمان شب‌کوری به کمک دل گوسفند

یک راهکار ساده برای درمان شب‌کوری استفاده از دل گوسفند می‌باشد. خواص شگفت‌انگیز دل گوسفند می‌تواند مشکل شمارا مرتفع سازد. برای این منظور می‌توانید دل گوسفند را کباب کنید و آن را نوش جان کنید. همچنین می‌توانید آبی که از دل گوسفند می‌چکد را به چشم‌های خود بمالید. البته بهتر است که برای انجام این کار حتماً با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

درمان شب‌کوری به کمک گوجه‌سبز

یکی از میوه‌های خوشمزه فصل بهار گوجه‌سبز می‌باشد که سرشار از ویتامین C، B و A بوده و برای درمان شب‌کوری بسیار مؤثر است.

درمان شب‌کوری به کمک مالش سر

مطمئناً ورزش و تحرک کافی می‌تواند برای درمان بیماری‌ها ازجمله شب‌کوری بسیار مؤثر باشد. برای این منظور کافی است تا پیشانی و چشم‌های خود را به منظور کاهش مواد زائد چشم، به‌طور مداوم مالش دهید.

درمان شب‌کوری به کمک گوشت کبوتر

یکی از راهکاری درمانی طب سنتی برای درمان شب‌کوری استفاده از گوشت کبوتر می‌باشد. برای این منظور کافی است تا گوشت کبوتر در روغن‌زیتون بپزید. همچنین پزشکان توصیه می‌کنند که در مراحل پخت این گوشت از نمک و ادویه استفاده نکنید.

توجه: ازآنجایی‌که شب‌کوری به دلیل کمبود ویتامین آ در چشم ایجاد می‌شود، مصرف ویتامین A می‌تواند این مشکل را برطرف سازد. ویتامین آ در مواد غذایی مانند روغن ماهی، جگر، کره، سیر، پیاز، غلات، اسفناج، شیر، زرده تخم‌مرغ، هویج، کدوحلوایی، زردآلو، گریپ‌فروت، سبزی‌های دارای برگ سبز، کره، جوانه گندم، انواع کلم، مرکبات، شلغم و میوه‌های خشک به‌وفور یافت می‌شود. برخی تصور می‌کنند که با زیاده‌روی در خوردن این مواد غذایی می‌توانند مشکل شب‌کوری خود را درمان کنند؛ اما توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش‌ازاندازه ویتامین A می‌تواند عوارض شدیدی مانند کاهش اشتها، خشکی پوست، سردردهای شدید، پوسته‌پوسته شدن پوست و بزرگی کبد را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین بهتر است از قبل از مصرف، با یک پزشک طب سنتی مشورت کرده و از میزان مصرف این مواد اطلاع پیدا کنید.

توصیه‌های طب سنتی برای پیشگیری از شب‌کوری

  • از مصرف میوه، شربت، نوشابه و سالاد به همراه غذای خود خودداری کنید.
  • برنامه منظمی برای خواب خود داشته باشید. به‌عنوان‌مثال شب‌ها بیداری بی‌موردی نداشته باشید و صبح‌ها زود از خواب بلند شوید.
  • به‌اندازه بخورید و درعین‌حال غذاهای سبک و زودهضم مصرف کنید.
  • ورزش کردن را فراموش نکنید. به‌خصوص سعی کنید که عصرها تحرک کافی داشته باشید.
  • غذاهای نفاخ مانند لوبیا، عدس و بادمجان را نخورید.
  • از ماندن به مدت زیاد در آفتاب خودداری کنید. همچنین سعی کنید که به آفتاب خیره نشوید.
  • غذاهای فست‌فودی و سودازا را به حداقل برسانید.

سخن نهایی

برای درمان شب‌کوری خود می‌توانید از توصیه‌های طب سنتی گفته‌شده در بالا استفاده کنید؛ اما بهتر است قبل از مصرف هر نوع گیاه دارویی با متخصص طب سنتی مشورت کنید. همچنین اگر بیماری خاصی دارید و یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، از انجام خودسرانه‌ی این توصیه‌ها جدا خودداری کنید.

درصورتی‌که امکان خرید حضوری برای شما امکان‌پذیر نیست، می‌توانید به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی اقدام به سفارش نمایید و از مشاوره‌های رایگان ما برخوردار شوید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.