خانه دسته‌بندی نشده درمان قارچ ناخن با گیاهان دارویی

درمان قارچ ناخن با گیاهان دارویی

توسط kakooti
قارچ ناخن

گاهی اوقات ممکن است که  مشکلات و ناراحتی‌هایی روی ناخن دیده شود که به آن قارچ ناخن می‌گویند که این قارچ ممکن است روی یکی از ناخن‌هایی که در گوشت فرورفته یا براثر عفونت یا رعایت نکردن بهداشت ایجاد شود. قارچ ناخن در ابتدا به‌صورت لکه‌هایی سفید یا زردرنگ پدیدار می‌شود که عمدتاً روی نوک ناخن دیده می‌شود. اگر ناخن دچار مشکل قارچی شود، ضخیم شده و کم‌کم تیره می‌شود و شکل ظاهری ناخن عوض و دچار ترک‌خوردگی می‌شود. این مشکل روی یک ناخن باعث می‌شود که به ناخن‌های دیگر سرایت کند. بنابراین با مواجه‌شدن قارچ روی یک ناخن حتماً برای درمان آن اقدام نمایید. و آمار نشان می‌دهد که حدود ده درصد از افراد بزرگ‌سال در کشورهای غربی به قارچ ناخن مبتلا می‌شوند. معمولاً قارچ ناخن در پا بیشتر از دست دیده می‌شود. در افراد سالم، عفونت قارچی بیشتر به خاطر تعریق و رطوبت ایجاد می‌شود. دوش‌های همگانی در استخرها یا باشگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی است که باعث قارچ ناخن می‌شود. حتی در سالن‌های زیبایی برای آرایش دادن ناخن‌ها نیز، مکان دیگری است که در آنجا عامل قارچ ناخن فراهم است. در سالن‌های زیبایی اگر از وسایل بهداشتی رعایت نشود باعث قارچ ناخن می‌شود. حتی زندگی کردن با فرد که دچار قارچ ناخن است نیز باعث انتقال و سرایت قارچ می‌شود. طبق تحقیقات و مشاهدات، افراد ورزشکار نسبت به سایرین بیشتر دچار این عارضه می‌شوند چون این افراد کفش‌های تنگی به پا می‌کنند و جوراب‌هایشان چسبیده به پایشان است و در مقابل به ناخن‌هایشان نیز ضربه‌های زیادی وارد می‌شود و به همین دلیل است که این افراد بیشتر دچار قارچ ناخن می‌شوند. با افزایش سن نیز چون سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود، فرد بیشتر در معرض عفونت قارچی قرار می‌گیرد. مصرف کردن داروهایی که باعث سرکوب کردن سیستم ایمنی بدن می‌شود مانند استروئیدها نیز امکان ابتلا به عفونت قارچی را در فرد افزایش می‌دهد. در بیشتر مواقع، قارچ ناخن قبل از اینکه درد و ناراحتی داشته باشد، ازنظر ظاهری تغییر و ناراحت‌کننده است. یکی از شایع‌ترین قارچ‌ها، تریکوفیتون روبروم است. این قارچ باعث عفونی کردن پوست می‌گردد. برای درمان قارچ ناخن راه‌های شیمیایی زیادی وجود دارد که توسط پزشکان متخصص به شکل داروهای خوراکی و پمادهای موضعی و آمپول‌ها تجویز می‌گیرد. در مقابل این راه‌ها، روش‌های طبیعی و خانگی بسیاری نیز وجود دارد که برای درمان به شما کمک شایانی می‌کنند. ما در این مقاله به معرفی راه‌های طبیعی و خانگی می‌پردازیم و امیدواریم که مورداستفاده شما قرار گیرد. پس با ما در این مقاله همراه باشید.

محلول آویشن

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان قارچ ناخن، استفاده از آویشن است. گیاه آویشن به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتریایی در درمان قارچ ناخن بسیار مؤثر است. ترکیبات طبیعی موجود در گیاه آویشن باعث برطرف شدن سوزش می‌شود و نیز از بروز عفونت در آن ناحیه را پیشگیری می‌کند. برای تهیه محلول آویشن به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از آویشن را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی ظرف را بپوشانید و به مدت ده دقیقه صبر کنید و سپس این محلول را از صافی عبور دهید. حالا به‌وسیله یک‌تکه پنبه مقداری از این محلول را بردارید و روی ناخنی که دچار قارچ شده است قرار دهید و اجازه دهید که پنبه به مدت ده دقیقه روی ناخن باقی بماند و سپس بردارید. برای نتیجه‌ی بهتر این عمل را دومرتبه در روز انجام دهید.

پیاز

یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان قارچ ناخن، استفاده از پیاز است. پیاز به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی و خاصیت ضد باکتریایی برای درمان قارچ و عفونت ناخن بسیار مناسب است. اگر از این ماده‌ی غذایی به‌صورت مستقیم استفاده نمایید، التهاب را کاهش و پوست آسیب‌دیده را احیا می‌کند. طریقه‌ی استفاده از پیاز به این صورت است که یک پیاز را پوست‌کنده و آن را به قطعات ریزتری تقسیم کنید و آن را با مقداری آب ترکیب نمایید. حالا ناخنی که دچار قارچ شده است را در این ترکیب به مدت‌زمان بیست الی سی دقیقه قرار دهید. پس از گذشت این زمان ناخن را با آب ولرم بشویید. این عمل را روزی دومرتبه تکرار نمایید.

روغن درخت چای

یکی از روغن‌های گیاهی مناسب برای درمان قارچ ناخن، استفاده از روغن درخت چای است. روغن درخت چای به دلیل خاصیت ضدعفونی، ضد قارچی و ضد باکتریایی برای درمان قارچ و عفونت قارچ بسیار مفید و مؤثر است. روغن درخت چای به‌سرعت میکروب‌ها و قارچ‌ها را از بین می‌برد. همچنین این روغن بوی بد ناشی از ترک‌خوردگی و عفونت ناخن را از بین می‌برد. با استفاده مرتب و منظم از این روغن شاهد تغییرات زیادی در سلامت ناخن خودخواهید بود. برای استفاده از روغن درخت چای به این صورت انجام دهید. یک‌تکه پنبه را بردارید و آن را آغشته به روغن درخت چای کنید و آنگاه پنبه را روی ناخنی که دچار آسیب است قرار دهید و اجازه دهید پنبه به مدت ده دقیقه روی ناخن باقی بماند و سپس بردارید. آنگاه به‌وسیله یک مسواک به‌آرامی ناخن آسیب‌دیده را بسایید. روشی دیگر به این صورت است که روغن درخت چای را با مقدار مساوی از روغن‌های آویشن یا روغن‌زیتون مخلوط‌کنید و به‌وسیله یک‌تکه پنبه روغن را روی ناخن آسیب‌دیده قرار دهید و بعد از مدت‌زمان ده دقیقه پنبه را از روی ناخن بردارید. راهی دیگر نیز به این صورت است که حدود چهارتا پنج قطره از روغن درخت چای را در یک‌کاسه‌ی بزرگ آب بریزید و سپس ناخن آسیب‌دیده را در این محلول قرار دهید. این روش را روزانه دومرتبه یک‌بار صبح و یک‌بار عصر انجام دهید تا وقتی‌که ناخن به‌طور کامل درمان شود. این روش برای درمان قارچ ناخن پا نیز مؤثر است.

جوش‌شیرین

یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی مفید برای درمان قارچ ناخن، استفاده از جوش‌شیرین است. درواقع جوش‌شیرین کارش از بین بردن قارچ ناخن نیست بلکه باعث بهبود وضعیت ناخن و جلوگیری از رشد و تکثیر قارچ ناخن می‌شود. برای استفاده از جوش‌شیرین به این صورت عمل کنید که ابتدا دست‌هایتان را با آب گرم بشویید و سپس با یک حوله‌ی نرم ناخن‌هایتان را خشک‌کنید. سپس مقدار دو پیمانه جوش‌شیرین را با یک پیمانه آب در ظرفی مخلوط نمایید تا شبیه خمیر شود. آنگاه به‌وسیله یک گوش پاک‌کن مقداری از این خمیر را روی ناخنی که دچار آسیب است قرار دهید و اجازه دهید این خمیر به مدت ده الی پانزده دقیقه روی ناخن باقی بماند. بعدازاین مدت‌زمان ناخن را بشویید و سپس خشک نمایید. این کار را روزی دومرتبه تکرار نمایید تا زمانی که قارچ‌ها به‌طور کامل از بین برود. تا رسیدن به نتیجه شاید مدت‌زمان دو هفته زمان ببرد، بنابراین اگر ناخنتان افتاد متعجب نشوید.

روغن نارگیل

یکی دیگر از روغن‌های طبیعی دیگر که برای درمان قارچ ناخن مورداستفاده قرارمی‌گیرد، روغن نارگیل است. چون روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب می‌باشد، بنابراین به‌عنوان یک قارچ‌کش در لایه‌ی چربی غشاء قارچ داخل می‌شود و پس ازهم‌گسیختگی سلول‌ها سبب نابودی قارچ‌ها می‌شود. برای استفاده از روغن نارگیل به این صورت عمل کنید که ابتدا کمی از روغن نارگیل را توی کف دستتان بریزید و روی ناخنی که دچار قارچ شده است بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید تا کاملاً روغن جذب ناخن شود. لازم به ذکر است که برای هر بار استفاده از روغن نارگیل، ابتدا دستانتان را به‌دقت بشویید و تمیز کنید و سپس از روغن استفاده نمایید. برای اینکه زودتر به نتیجه برسید و شاهد نتایج عالی روی ناخن آسیب‌دیده شوید، این کار را روزانه دو تا سه مرتبه انجام دهید. اگر هم می‌خواهید همیشه دست و ناخنی تمیز و سالم داشته باشید و هرگز دچار قارچ ناخن نشوید، روزانه از روغن نارگیل برای مرطوب کردن دست و ناخنتان استفاده نمایید.

روغن پرتقال

روغن پرتقال به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی، برای درمان عفونت ناخن پا بسیار مناسب است. برای استفاده از روغن پرتقال، با استفاده از یک قطره‌چکان روغن را روی ناخن پایی که دچار قارچ است بریزید. توجه کنید که برای درمان قارچ ناخن پا از روغن پرتقال خالص استفاده نمایید که در غیر این صورت باعث آسیب زدن به پوست حساس شده می‌شود. در صورت مواجه‌شدن با این مشکل باید روغن پرتقال را با روغن‌زیتون یا روغن هسته‌ی انگور به مقدار مساوی ترکیب کنید. قبل از استفاده از روغن پرتقال آن را روی یک نقطه از پوست بدنتان امتحان کنید چون ممکن است نسبت به روغن مرکبات بدنتان واکنش نشان دهد. روش دیگری نیز وجود دارد که مقدار مساوی از روغن پرتقال را با روغن هسته‌ی انگور مخلوط‌کنید و مخلوط این روغن‌ها را به‌وسیله‌ی یک پنبه یا گوش پاک‌کن روی ناخن آسیب‌دیده قرار دهید و بگذارید چند دقیقه روغن روی ناخن باقی بماند. این عمل را به‌طور مرتب انجام دهید تا قارچ ناخن به‌طور کامل از بین برود.

روغن اورگانو

یکی از مفیدترین روغن‌هایی که برای درمان قارچ ناخن به‌عنوان حیرت‌انگیزترین روش‌های خانگی و طبیعی شناخته‌شده است، روغن اورگانو است. روغن اورگانو یا روغن پونه‌ی کوهی به دلیل داشتن خواص ضدویروسی، ضد انگلی، ضدعفونی و ضد باکتریایی به درمان عفونت ناخن کمک شایانی می‌کند. همچنین می‌توانید روغن اورگانو را با روغن‌زیتون ترکیب نمایید و از آن برای درمان قارچ ناخن استفاده نمایید. برای این کار باید یک قاشق چای‌خوری از روغن‌زیتون را با دو قطره روغن اورگانو مخلوط نمایید و آن را به‌خوبی با یکدیگر مخلوط نمایید. سپس با استفاده از یک‌تکه پنبه یا گوش پاک‌کن آن را روی ناخن آسیب‌دیده قرار دهید و بگذارید چند دقیقه روغن روی ناخن باقی بماند. این کار را باید به‌طور مرتب روزانه و به مدت سه تا چهار هفته انجام دهید تا قارچ ناخن به‌طور کامل از بین برود.

سرکه

یکی از راه‌های مفید خانگی و طبیعی برای درمان قارچ ناخن، استفاده از سرکه است. سرکه به دلیل داشتن خاصیت اسیدی باعث از بین رفتن قارچ می‌شود. برای استفاده از جوش‌شیرین برای از بین بردن قارچ ناخن به این صورت عمل کنید که مقداری از جوش‌شیرین را با سرکه مخلوط‌کنید و آنگاه ناخن آسیب‌دیده را در داخل آن بگذارید. برای از بین بردن قارچ ناخن پا، در یک لگن کوچک مقداری آب ولرم بریزید و یک فنجان به آن سرکه اضافه نمایید و پاهایتان را در داخل آب و سرکه به مدت پانزده دقیقه قرار دهید و سپس به مقدار پنج قاشق غذاخوری جوش‌شیرین به ترکیب آب و سرکه اضافه نمایید و دوباره پاهایتان را به مدت‌زمان بیست دقیقه در آن قرار دهید. در آخر نیز پاها را شستشو دهید و سپس خشک نمایید.

هویج و عسل

یکی از ترکیبات مفید طبیعی و خانگی برای درمان قارچ ناخن استفاده از هویج و عسل است. هویج خاصیت مرطوب و احیاکنندگی، و عسل نیز خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد که ترکیب این دو ماده باعث درمان قارچ ناخن می‌شود. همچنین این ترکیب عوامل عفونت‌زا را نیز از بین می‌برد. برای تهیه این ترکیب به این صورت عمل کنید که یک عدد هویج را با دنده ریز رنده و له کنید و مقدار دو قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید. حالا این ترکیب پرخاصیت را روی ناخنی که دچار قارچ شده است قرار دهید و اجازه دهید این ترکیب به مدت نیم ساعت روی ناخن باقی بماند. پس از گذشت این مدت‌زمان ناخن را با آب ولرم شستشو دهید و سپس با حوله خشک‌کنید. این عمل را هرروز تا زمانی که قارچ ناخن به‌طور کامل از بین برود انجام دهید.

سیر و روغن‌زیتون

روغن‌زیتون به دلیل داشتن خاصیت مرطوب‌کنندگی و سیر به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کننده، راه و روش طبیعی و خانگی مفید برای درمان قارچ ناخن مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای تهیه این ترکیب پرخاصیت به این صورت عمل کنید که یک حبه سیر خام را به‌خوبی بکوبید تا له شود سپس به آن مقدار یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون اضافه نمایید و حالا به‌خوبی هم بزنید و این ترکیب به‌دست‌آمده را روی ناخن آسیب‌دیده قرار دهید و روی آن را پانسمان کنید و اجازه دهید شب تا صبح روی ناخن باقی بماند. این عمل را تا زمانی که ناخن به بهبودی کامل برسد، هر شب تکرار نمایید.

نمک اپسوم

نمک اپسوم به دلیل اینکه دارای خاصیت ضدعفونی کننده می‌باشد از عفونت ناشی از قارچ ناخن جلوگیری می‌کند. برای این کار سه قاشق غذاخوری از نمک اپسوم را در یک لیوان آب بریزید و خوب هم بزنید و آنگاه ناخن آسیب دیده را با این محلول شستشو دهید و این کار را تا بهبودی کامل ناخن روزانه تکرار نمایید.

 

پیشنهاد های کاکوتی برای شما :

معجون چاقی

گلاب ممتاز

عرق زیره سیاه

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.