خانه طب سنتی درمان موهای چرب با استفاده از راهکارهای طب سنتی

درمان موهای چرب با استفاده از راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti

ممکن است شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که از چرب شدن موی سر خود رنج می‌برید. موی چرب، روغنی و کثیف به نظر می‎رسد؛ درنتیجه درخشش و شادابی موی شمارا از بین می‌برد و زیبایی شمارا تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. همچنین اگر چربی موی سر شما به‌خوبی کنترل نشود، می‌تواند مشکلات بیشتری نظیر شوره سر، جوش، سفیدی سر، کیست‌ها، خارش و ریزش مو را به وجود آورد.
فعالیت غدد سبابه باعث تولید طبیعی چربی می‌شود درنتیجه پوست شمارا در مقابل تهاجمات محافظت می‌کند. درصورتی‌که این غده از کنترل خارج شود، فعالیت آن دو برابر شده و تمام موهای شمارا چرب می‌کند. در این شرایط ممکن است شما متوسل به شامپوهای مختلف شوید؛ اما به خاطر داشته باشید که این روش‌ها صدمات جبران‌ناپذیری را به موهای شما وارد می‌کند؛ اما حل این مشکل شما در آشپزخانه پنهان‌شده است. در این مطلب از سایت کاکوتی، شمارا با روش‌های درمان چربی موی سر به کمک ترکیبات طبیعی آشنا می‌کنیم. این روش‌ها از مواد در دسترس می‌باشد و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است.

علل چرب شدن موهای سر

ممکن است برای شما نیز سؤال پیش آید که چه عواملی منجر به تولید چربی پوست سر می‌شود. دلایل متعددی منجر به چرب شدن موی سر می‌شود که این عوامل برای افراد مختلف متفاوت است. ازاین‌رو با شناخت هر یک از این دلایل، درمان شما نیز سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد. ما در مجله اینترنتی کاکوتی، سعی کرده‌ایم که به برخی از مهم‌ترین علل چرب شدن موی سر اشاره‌کنیم:

 درماتیت سیبریئیک: بیماری که معمولاً در پوست سر رخ می‌دهد و همراه با خارش، قرمزی و تکه‌های پوست می‌باشد.

-عدم تعادل هورمونی: عدم تعادل هورمونی مرتبط با سن بلوغ نوجوانان، دوران حاملگی، یائسگی و مشکلات مربوط به تیروئید می‌باشد که می‌تواند موجب تولید بیش‌ازحد چربی در سر شود.

-تغییرات آب و هوایی: تغییرات آب و هوایی نظیر افزایش دما در تابستان، موجب افزایش عرق شده و چربی پوست سر را به دنبال دارد.

-پوست سر خشک: خشک شدن پوست سر منجر به تولید سبوم بیشتر می‌شود. عواملی نظیر آب‌وهوای گرم و مرطوب، درجه حرارت بالا، شامپو مکرر، داروهای خاص، خشک شدن پوست سر را به دنبال دارد.

-استرس و افسردگی: با تأثیرگذاری بر روی عملکرد هورمون‌ها چربی سطح پوست سر شمارا افزایش می‌دهد.

-دست زدن زیاد به موی سر: لمس مکرر موهای سر میزان چربی سطح پوست را افزایش می‌دهد.

-شانه کردن زیاد: شانه کردن زیاد موی سر باعث تحریک غدد سبابه می‌شود. در نتیجه این غدد از فعالیت طبیعی خود خارج شده و چربی زیادی را تولید می‌کنند.

-رژیم غذایی نامناسب: داشتن رژیم غذایی نامناسب، باعث تولید روغن بیشتری از غدد سبابه می‌شود.

-مصرف اشتباه و استفاده بیش‌ازحد محصولات مراقبت از مو: مصرف شامپو اشتباه منجر به آسیب رسیدن به تومورهای پوستی شما می‌شود.

-مصرف بیش‌ازاندازه نرم‌کننده: استفاده بیش از اندازه نرم‌کننده باعث ترشح  بیش از اندازه چربی پوست سر می‌شود.

-داشتن پوست چرب: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به‌طور طبیعی پوست شما چرب است، مستعد ابتلا به چربی موی سر هستید.

-ژنتیک: اگر والدین شما دارای موهای چرب هستند، شما نیز مستعد به این مشکل می‌باشید؛ بنابراین وراثت یکی از دلایل بسیار مهم برای بروز این مشکل در شما می‌باشد.

-جنس مو: افرادی که دارای موهای ضخیم و فر دار هستند، ریشه‌های چرب‌تری دارند.

-تمیز نگه نداشتن موها: کثیفی طولانی مدت موهای شما منجر به چربی سطح پوست شما می‌شود.

 درمان موهای چرب با استفاده از راهکارهای طب سنتی

اگر از چربی موی سر خود خسته هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا روش‌های سنتی را برای درمان چربی به شما معرفی کنیم:

جوش‌شیرین: اگر شما هم از موهای چرب خود رنج می‌برید، جوش‌شیرین را امتحان کنید. این ماده طبیعی، علاوه بر جذب چربی موی شما، چربی پوست سر شمارا نیز متعادل کرده و بوی بد آن را از بین می‌برد؛ بنابراین یک درمان عالی برای موهای چرب به شمار می‌رود. برای این منظور کافی است جوش‌شیرین را با ۳ لیوان آب مخلوط کرده تا به‌صورت خمیر درآید. سپس این خمیر را به مدت چند دقیقه بر روی موهای چرب خود قرار دهید و بعدازآن با آب گرم موی سر خود را بشویید. این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

سرکه سیب: یکی از درمان‌های طبیعی برای رفع چربی موی سر، استفاده از سرکه سیب می‌باشد. سرکه سیب دارای اسید استیک است که PH سطح پوست سر شمارا به تعادل رسانده و چربی موی سر شمارا کنترل می‌کند. درنتیجه موی نرم و براق را به شما هدیه می‌دهد. برای درمان کافی است یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کرده و سپس موی خود را به این محلول آغشته کرده و بعد از چند دقیقه موی سر خود را با آب سرد شستشو دهید. برای اثر دهی بیشتر، این کار را دو بار در هفته تکرار کنید.

ژل آلوئه‌ورا: ژل آلوئه‌ورا سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌هایی است که برای درمان چربی مو سر بسیار مفید است. برای درمان کافی است یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا را با یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو مخلوط کرده و در شامپوی خود بریزید. به مدت ۱۵ دقیقه شامپو را بر روی پوست خود قرار دهید. درنهایت سر خود را با آب بشویید.

آب‌لیمو: یکی از درمان‌های خانگی برای رفع چربی مو سر استفاده از آب‌لیمو می‌باشد. املاح اسیدی موجود در این ماده طبیعی PH پوست سر شمارا به تعادل رسانده و چربی سر را تنظیم می‌کند. برای درمان چربی سر کافی است دستور زیر را اجرا کنید:
دو لیمو را از وسط برش داده و آب آن را بگیرید. سپس دو فنجان آب مقطر به همراه سه قاشق عسل به آن اضافه کنید. این ترکیب را بر روی پوست و موی خود قرار داده و به مدت ۱۰ دقیقه سر خود را با آن ماساژ دهید. تا بهبودی کامل این کار را ۳ بار در هفته تکرار کنید.

چای سیاه: چای سیاه با دارا بودن اسید تنییک، خاصیت درمانی برای کاهش چربی مو سر شما دارد. برای استفاده از خاصیت درمانی چای سیاه، کافی است به‌صورت زیر عمل کنید:
یک قاشق چای‌خوری برگ چای سیاه را در یک فنجان آب اضافه کرده و به مدت ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید. سپس سرد شده‌ی این محلول را بر روی سر خود بگذارید.

نعنا: نعنا دارای تأثیر چشمگیری بر درمان چربی مو سر شما دارد. برای این منظور مقداری برگ تازه‌ی نعنا را بجوشانید. سپس آن را با آب مخلوط‌کنید. درنهایت موی سر خود را با این محلول شستشو دهید. همچنین ترکیب نعنا با سرکه نیز دارای تأثیر شگفت‌انگیزی می‌باشد. کافی است یک‌بار امتحان کنید.

روغن‌زیتون: روغن‌زیتون به‌عنوان یکی از پرکاربردترین روغن‌های طبیعی جهت مراقبت از مو ازجمله درمان چربی مو سر محسوب می‌شود. برای رفع چربی موی سر خود با استفاده از روغن‌زیتون دستور زیر را اجرا کنید:
ابتدا موی سر خود را با شامپو بشویید. سپس پوست سر خود را با روغن‌زیتون ماساژ دهید. بعد از یک ساعت سر خود را شستشو دهید.

آب‌نارنج: آب‌نارنج تأثیر شگرفی بر رفع چربی موی سر دارد. نارنج تازه را آب‌گرفته و آن را صاف کنید. سپس آن را به موی سر خود بمالید. درنهایت بعد از ۴۰ دقیقه موی خود را بشویید. با این کار چربی‌های اضافی سر رفع شده و مویی براق را به شما هدیه می‌دهد.

گرد زنبق: گرد زنبق به‌عنوان یک شامپوی خشک جهت موهای چرب به کار می‌رود. اندکی از این گرد را بر روی سر خود ریخته و با دقت موهای خود را شانه کنید.

ترکیب تخم گشنیز، بابونه، گزنه، گل ختمی و شاه‌تره: مقدار ۲۰ گرم از مواد بالا را مخلوط کرده و در نیم لیتر آب بجوشانید. سپس موی سر خود را با آن ماساژ دهید. این چربی‌زدای قوی، علاوه بر تقویت موی سر، چربی آن را نیز از بین می‌برد.

تخم‌مرغ: برای مقابله با موی چرب خود تخم‌مرغ را امتحان کنید. این ماده سرشار از چربی و پروتئین‌هایی است که مو و پوست کف سر شمارا تمیز می‌کند. برای این منظور سفیده تخم‌مرغ را از زرده آن جدا کنید. سپس سه قطره آب‌لیمو به سفیده‌‌ی آن اضافه کنید. این ترکیب را آن‌قدر هم بزنید تا به‌صورت کف درآید. درنهایت ترکیب حاصل را به مو و کف سر خود بمالید. بعد از نیم ساعت موی سر خود را با آب سرد بشویید. برای اثر دهی بیشتر دو بار در هفته این کار را تکرار کنید.

گل سرشوی: یکی از روش‌های سنتی برای درمان چربی موی سر استفاده از گل سرشوی می‌باشد. این ماده را خمیر کرده و به سر خود بمالید. بعد از چند دقیقه سر خود را با آب بشویید. همچنین بعدازاین کار موادی مانند مازو و چفت را روی سر خود بمالید. اگر این مواد را با حنا مخلوط‌کنید اثرگذاری بیشتری نیز دارد.

ترکیب موز، روغن‌زیتون، روغن نارگیل و عسل: این مواد را به همراه موز به صورتی ترکیب کنید که قطعه درشتی بر روی آن باقی نماند. سپس کف سر خود را با این ترکیب ماساژ دهید. درنهایت بعد از ۱۵ دقیقه سر خود را با شامپو بشویید. ویتامین‌ها و روغن‌های طبیعی این ترکیب چربی موی سر شمارا از بین می‌برد و به نرم شدن آن کمک بسزایی می‌کند. کافی است امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

برگ چغندر: یکی از روش‌های طبیعی و بدون عوارض جهت از بین بردن چربی موی سر استفاده از برگ چغندر می‌باشد. برگ این ماده را به صورتی له کنید تا آب آن از برگ‎هایش خارج شود. سپس کف سر خود را با آب برگ چغندر ماساژ دهید. بعد از ۲ ساعت سر خود را بشویید.

روغن عنصل: اگر از دست چربی موی سر خود کلافه شده‌اید؛ روغن عنصل را استفاده کنید. برای این منظور یک روز در میان کف سر خود را به مدت یک ساعت با روغن عنصل ماساژ دهید. سپس سر خود را با صابون‌های معمولی بشویید. این روغن اثر چربی‌زدایی بسیاری دارد.

جوی دو سر: بدون مصرف مواد شیمیایی، چربی موی سر خود را با جوی دو سر درمان کنید. یک قاشق جوی دو سر خشک را در نصف لیوان آب ریخته و بگذارید تا بجوشد. سپس آن را صاف‌کرده و محلول به‌دست‌آمده را بر روی سر خود بگذارید. جوی دو سر مانند یک شامپوی چربی‌زدای عمل کرده و موی تمیز را به شما هدیه می‌دهد.

ماسک خاک رس: مقداری خاک رس را با آب مخلوط کرده تا به صورت خمیر به دست آید. خمیر به‌دست‌آمده را بر روی موی خود گذاشته و بعد از ۳۰ دقیقه بشویید. می‌توانید این ماسک را به‌صورت آماده از داروخانه‌ها نیز تهیه کنید.

ترکیب ماست، عسل و روغن نارگیل: تمامی این مواد را باهم ترکیب کرده و کف سر خود را به آن ماساژ دهید. بعد از نیم ساعت با شامپو موی خود را بشویید. برای اثر دهی بیشتر این کار را دو بار در هفته انجام دهید. ماست سرشار از پروتئین و اسیدلاکتیک می‌باشد که از چرب شدن موی سر شما جلوگیری می‌کند.

نشاسته ذرت: یکی از روش‌های طبیعی جهت چربی‌زدایی موی سر استفاده از نشاسته ذرت می‌باشد. نشاسته ذرت تمام روغن‌های پوست سر شمارا جذب می‌کند. برای تهیه این شامپوی طبیعی به‌صورت زیر عمل کنید: یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را داخل یک نمکدان ریخته و بر روی موهای خشک خود بریزید. بعد از ۱۵ دقیقه با یک برس نشاسته‌های ذرت را از موی خود شانه کنید.

سخن نهایی

با استفاده از راهکارهای سنتی گفته‌شده در بالا، می‌توانید موهای چرب خود را در خانه درمان کنید. درصورتی‌که موارد گفته‌شده در بالا اثر نکردند، پیشنهاد ما به شما مراجعه به یک متخصص پوست و مو می‌باشد.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.