خانه طب سنتی درمان میخچه با روش‌های طب سنتی

درمان میخچه با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti

میخچه ازجمله مشکلات و ناراحتی‌های پوستی است که در نقاط مختلف پا به‌خصوص در انگشتان پا ایجاد می‌شود. ازجمله مواردی که باعث بروز این مسئله می‌شود، ضخیم شدن لایه‌های پوست به خاطر ایجاد فشار و سایش پی‌درپی است.

میخچه علت‌های گوناگونی دارد ولی یکی از دلایل مهم آن استفاده کردن از کفش‌های تنگ و نامناسب است. از دیگر عوامل ایجادکننده‌ی میخچه می‌توان به فشار بر روی انگشتان پا، آلوده بودن ناخن انگشتان، مورب بودن انگشتان، استفاده کردن کفش و جوراب‌های تنگ، تماس و برخورد کفش و انگشتان پا، استفاده کردن از صندل بدون جوراب، پوشیدن مکرر کفش‌های پاشنه‌بلند، داشتن قوس بیش‌ازاندازه پا که روی انگشتان و کف پا فشار وارد می‌کند و … اشاره کرد.

علائم میخچه

ضخیم شدن پوست، درد مفصل انگشتان و کف پا، خشک و پوسته‌پوسته شدن پوست

برای درمان میخچه می‌توان از داروهای شیمیایی استفاده کرد اما راه‌های طبیعی و سنتی نیز برای درمان میخچه وجود دارد که بسیار مناسب و مؤثر است. در این مقاله ما به معرفی چندین راه و روش‌های طبیعی و خانگی را برای شما عزیزان معرفی می‌کنیم که امیدواریم مورداستفاده قرار گیرد و هرچه زودتر از شر این ناراحتی پوستی خلاص شوید. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

سنگ‌پا

یکی از درمان‌های مؤثر برای از بین بردن میخچه استفاده از سنگ‌پا است. سنگ‌پا پوست‌های مرده را از بین می‌برد و درد را کاهش می‌دهد و باعث بهبود میخچه می‌شود.

برای استفاده از سنگ‌پا به این صورت عمل کنید که قبل از رفتن به رختخواب ابتدا به مدت‌زمان ده دقیقه پای خود را در آب گرم قرار دهید تا پوست نرم شود آنگاه با استفاده از یک سنگ‌پا به مدت سه الی پنج دقیقه کف پای خود را ماساژ دهید تا پوست‌های اضافی بریزد و سپس پنبه‌ای که به روغن کرچک آغشته شده است را روی منطقه موردنظر قرار دهید و رویش را با یکپارچه‌ی تمیز بپوشانید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. این عمل را چند روز به‌طور متوالی انجام دهید تا این ضایعه پوستی به‌طور کامل از بین برود.

سرکه سفید

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی که برای درمان میخچه از آن استفاده می‌شود، سرکه سفید است. خاصیت اسیدی سرکه به نرم کردن پوست کمک می‌کند. همچنین سرکه خاصیت ضد قارچی و باکتریایی دارد و از عفونت پیشگیری می‌کند. برای استفاده از سرکه سفید به این صورت عمل کنید که قبل از خوابیدن در یک لیوان آب حدود یک‌سوم لیوان سرکه سفید بریزید تا رقیق شود و سپس با استفاده از یک پنبه آن را روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده بمالید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند صبح روز بعد می‌بینید که پوسته‌پوسته‌شده است که با استفاده از یک سنگ‌پا آن را تمیز کنید و مقداری روغن‌زیتون یا روغن نارگیل به پا بمالید. اگر این کار را روزانه یک‌بار انجام دهید شاهد نتایج اثربخش خواهید بود.

جوش‌شیرین

یکی دیگر از روش‌های خانگی و طبیعی برای از بین بردن میخچه و درمان آن استفاده از جوش‌شیرین است. جوش‌شیرین خاصیت لایه‌برداری دارد و باعث از بین رفتن پوست‌های مرده می‌شود. همچنین جوش‌شیرین به دلیل ضد قارچ و باکتریایی بودن از عفونت جلوگیری می‌کند. برای استفاده از جوش‌شیرین به این صورت عمل کنید که حدود دو تا سه قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را در آب گرم بریزید و پای خود را به مدت‌زمان ده الی پانزده دقیقه در این محلول قرار دهید و پس از گذشتن این مدت‌زمان با استفاده از یک سنگ‌پا پوست‌های مرده را از بین ببرید. روشی دیگر به این صورت است که با یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین، آب‌لیمو و مقدار اندکی آب خمیری درست کنید و این خمیر را روی محل آسیب‌دیده قرار دهید و با یک پارچه تمیز آن را پانسمان کنید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و صبح پس از پاک کردن و شستشو با استفاده از یک سنگ‌پا لایه‌برداری می‌کنیم. این عمل را روزانه یک‌مرتبه تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

لیمو

یکی دیگر از روش‌های طبیعی و خانگی برای درمان و از بین بردن میخچه استفاده از لیمو است. لیمو به دلیل خاصیت اسیدی بودن باعث نرم شدن پوست می‌شود و درنتیجه میخچه التیام می‌یابد. برای استفاده از لیمو به این صورت عمل کنید که آب یک لیمو را بگیرید و آن را با استفاده از یک‌تکه پنبه روی قسمتی که دچار این ضایعه پوستی است بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. این عمل را هرروز سه مرتبه تکرار کنید تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

روشی دیگر به این صورت است که دو قطعه میخک را در یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو خیس کنید و اجازه دهید به مدت‌زمان پانزده دقیقه به همین حالت در آب‌لیمو باقی بماند تا میخک به‌طور کامل حل شود و پس از گذشتن این مدت‌زمان حالا آن را به قسمت آسیب‌دیده بمالید و بگذارید تا خشک شود. این عمل را چند بار در روز تکرار نمایید.

و اما روشی دیگر به این صورت است که مقدار یک قاشق چای‌خوری مخمر آبجو را با مقدار کمی آب‌لیمو مخلوط‌کنید تا خمیری به دست آید و آنگاه خمیر حاصل‌شده را روی میخچه بزنید و با یک دستمال تمیز آن را بپوشانید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. روش‌های ذکرشده را تا زمانی که بهبودی کامل حاصل شود ادامه دهید.

زردچوبه

یکی از درمان‌های طبیعی و خانگی بسیار خوب برای درمان میخچه استفاده از زردچوبه است. زردچوبه خاصیت ضدالتهابی دارد و باعث التیام یافتن و کاهش درد ضایعه می‌شود. برای استفاده از زردچوبه به این صورت انجام دهید که حدود یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را باکمی عسل مخلوط نمایید تا خمیری به دست آید و سپس خمیر حاصل‌شده را روی منطقه آسیب‌دیده بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. این عمل را یک هفته مرتب روزی دو تا سه مرتبه تکرار نمایید تا بهبودی حاصل شود.

سیر

سیر یکی از راه‌های مناسب برای درمان میخچه شناخته‌شده است. سیر یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است و در ضمن خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی آن به بهبود میخچه کمک می‌کند. برای این روش به این صورت عمل کنید که یک سیر را از وسط نصف کنید و روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و اجازه دهید تا خشک شود و شب تا صبح باقی بماند و صبح با آب شستشو دهید. این روش را هر شب قبل از خواب تا بهبودی کامل انجام دهید.

روشی دیگر به این صورت است که دو تا سه حبه سیر را به قطعات ریز درآورید و روی آن‌ها کمی نمک بریزید و روی میخچه بگذارید و با یک دستمال تمیز ببندید تا به مدت سه روز باقی بماند. بعد از گذشت سه روز میخچه از بین می‌رود. درصورتی‌که نیاز بود این عمل را دوباره انجام دهید.

و اما روشی دیگر به این صورت است که دو حبه سیر را له کنید و کمی به آن سرکه اضافه نمایید و آن را روی میخچه بگذارید و با یک‌تکه پنبه و پارچه تمیز آن را ببندید و بگذارید به مدت دو تا سه ساعت به همین ترتیب باقی بماند و سپس با آب شستشو دهید. این عمل را نیز چند هفته به‌طور مرتب انجام دهید.

روغن سقز

یکی از روغن‌های مناسب برای درمان میخچه روغن سقز است که یک ضدعفونی‌کننده قوی است. این روغن به‌سرعت در پوست نفوذ می‌کند و باعث بهبود و التیام این ضایعه می‌شود. برای این کار ابتدا چند قطعه یخ را در یک پارچه می‌گذاریم و آن را روی منطقه آسیب‌دیده به مدت دو دقیقه قرار می‌دهیم و سپس آن قسمت را خشک کرده و با استفاده از روغن سقز ماساژ می‌دهیم و روی آن را با یک پارچه تمیز می‌بندیم و می‌گذاریم تا صبح باقی بماند.

روشی دیگر به این صورت است که کمی روغن نارگیل را ابتدا حرارت دهید تا ذوب شود و آن را در یک قاشق غذاخوری روغن سقز می‌ریزیم و به مخلوط دو قاشق غذاخوری روغن کافور اضافه کنید. قبل از استفاده از این کرم ابتدا پای خود را به مدت چند دقیقه آب گرم بگذارید و پس از خشک‌کردن مقداری از این کرم را روی محل آسیب‌دیده بمالید. این عمل را روزی دو تا سه مرتبه تکرار نمایید تا بهبودی حاصل شود. باقی‌مانده کرم را در ظرفی دربسته بریزید و از آن اضافه کنید.   

شیرین‌بیان

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان میخچه گیاه شیرین‌بیان است. برای استفاده از این گیاه به این صورت عمل کنید که یک قاشق غذاخوری پودر شیرین‌بیان را با روغن خردل مخلوط نمایید تا خمیری به دست آید. این خمیر حاصل‌شده را روی محلی که دچار این ضایعه پوستی شده است بگذارید و با یک پارچه تمیز روی آن را ببندید و صبح روز بعد با آب ولرم شستشو دهید. این عمل را تا زمانی که میخچه کوچک شود ادامه دهید.

آناناس

یکی دیگر از راه‌های مفید خانگی برای از بین بردن این ضایعه پوستی استفاده از آناناس است. برای استفاده از آناناس به این صورت عمل کنید که پوسته تازه آناناس را از داخل روی محلی که دچار این ناراحتی پوستی شده است قرار دهید و با یک دستمال تمیز روی آن را ببندید و اجازه دهید تا صبح باقی بماند. صبح روز بعد پای خود را با آب شستشو دهید و با روغن نارگیل چرب کنید.

پیاز

استفاده از پیاز یکی از راه‌های مفید خانگی برای درمان میخچه شناخته‌شده است. در طب سنتی هند و چین از پیاز برای درمان میخچه بسیار استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که یک‌تکه پیاز را در سرکه خیس کنید و آن را روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید و روی آن را با دستمال پارچه‌ای ببندید و بگذارید شب تا صبح باقی بماند. صبح روز بعد پس از شستن پایتان با سنگ‌پا میخچه را سایش دهید. اگر این عمل را به‌طور مرتب تکرار نمایید به‌زودی شاهد نتایج عالی خواهید بود.

تره‌فرنگی

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی مناسب برای درمان میخچه استفاده از تره‌فرنگی است. برای استفاده از این گیاه پرخاصیت به این صورت عمل کنید که یک برگ از تره‌فرنگی را به مدت یک شبانه‌روز در یک سرکه قوی قرار دهید و بعد از گذشت این مدت‌زمان و از شستشوی پا آن را روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید و سپس روی آن را با یک دستمال تمیز ببندید و اجازه دهید تا یک شبانه‌روز باقی بماند و صبح روز بعد آن را پاک‌کنید.

شیر انجیر

استفاده از شیر انجیر نیز راه طبیعی و خانگی مناسب برای درمان میخچه است. برای استفاده از این روش در فصل انجیر یک عدد انجیر نرسیده را بکنید و شیره‌ی سفید آن را روی میخچه بزنید این شیره باعث از بین بردن میخچه می‌شود. از شیره‌ی سفیدی که از برگ انجیر خارج می‌شود نیز می‌توان استفاده کرد. برای اینکه به نتیجه‌ی دلخواه دست‌یابید این کار را صبح و شب انجام دهید.

برگ گردو

یکی دیگر از روش‌های سنتی و طبیعی که در خانه برای درمان میخچه استفاده می‌شود برگ گردو است. برای این کار دم برگ‌های جوان گردو را روی محلی که دچار میخچه شده است بمالید. این کار را روزانه چند بار تکرار نمایید تا نتیجه‌ی دلخواه حاصل شود.

گل همیشه‌بهار

یک‌راه طبیعی و خانگی مناسب برای از بین بردن میخچه استفاده از گل همیشه‌بهار است. برای این کار به این صورت عمل کنید که چند عدد از گل همیشه‌بهار را ریزریز کنید و در یک استکان سرکه قرار دهید و اجازه دهید به مدت یک شبانه‌روز در آن خیس بخورد و بعد از گذشت این مدت‌زمان آن را از صافی بگذرانید و آن را روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده قرار دهید و روی آن را با یک دستمال تمیز ببندید و بگذارید شب تا صبح باقی بماند. تکرار و انجام این عمل به‌طور مرتب باعث هرچه زودتر درمان شدن میخچه می‌شود.

پاپایا

یکی از درمان‌های راحت و سریع طبیعی و خانگی میخچه استفاده از پاپایا است. آنزیم‌های موجود در پاپایا باعث نرم شدن پوست سخت می‌شود و درد این ضایعه پوستی را کاهش و به هرچه سریع‌تر درمان شدن میخچه کمک می‌کند. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که یک قطعه از پاپایا را رنده کنید و آب آن را بگیرید و آن را روی ناحیه‌ای که دچار میخچه شده است بمالید و با یک دستمال تمیز روی آن را ببندید و اجازه دهید صبح تا شب باقی بماند و صبح روز بعد پس از شستشو با یک سنگ‌پا به‌آرامی روی میخچه را سایش و لایه‌برداری کنید. این روش را به‌صورت مرتب تکرار نمایید تا بهبودی کامل حاصل شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.