خانه دسته‌بندی نشده درمان وزوز گوش با روش‌های طب سنتی

درمان وزوز گوش با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان وز وز گوش

گاهی اوقات ناخودآگاه صداهایی مثل وزوز یا صداهای دیگری را در گوش خود احساس می‌کنیم، آیا تا به حال با این مشکل روبه رو شده‌اید؟

مشکل وزوز گوش یکی از ناراحتی‌هایی است که در هر پنج نفر یک نفر به آن مبتلا است. این مشکل خود به عنوان بیماری نیست اما علامتی از دیگر بیماری‎‌ها مانند آسیب شنوایی، کاهش شنوایی در سالمندان، سیستم گردش خون و یا به علت عوارض مصرف بعضی از داروها می‌باشد. وزوز گوش به صورت یک سروصدا مانند باد، سوت زدن یا نیش زدن در یکی از گوش‌ها و گاهی در هر دو گوش خود را نمایان می‌کند. گاهی این مشکل در زمان‌های مختلف اتفاق می‌افتد و گاهی نیز همیشه فرد مبتلا به آن است. 

بیشتر اوقات این ناراحتی در شب هنگام خواب و در زمان استراحت احساس می‌شود. این مشکل ممکن است با سرگیجه و کاهش شنوایی همراه باشد. محل اتفاق  وزوز گوش در سیستم پردازش شنوایی است و علت آن بسیار متفاوت است و کسانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند دچار مشکل شنوایی نیز هستند.

در کل دو نوع وزوز گوش وجود دارد: وزوز گوش بیرونی و وزوز گوش درونی

در وزوز گوش بیرونی صدای آن  را علاوه بر بیمار، پزشک معالج نیز می‌تواند بشنود. البته وزوز گوش بیرونی نادر است و به علت اختلالات عروقی یا عصبی، تومورهای سر، گردن و یا مغز بعضی از سازه‌های گوش اتفاق می‌افتد.

در وزوز گوش درونی فقط خود بیمار آن را احساس می‌کند. نودوپنج درصد افراد با این نوع وزوز مواجه هستند. در این نوع وزوز حدود شصت درصد از موارد نمی‌توان علت ایجاد کننده‌ی آن را تشخیص داد.

علت ایجاد کننده‌ی وزوز گوش:

قرار گرفتن در معرض مداوم صداهای بلند مانند گوش دادن به موسیقی با صدای بیش از حد بلند، یکی دیگر از دلایل آن بالا رفتن سن است به طوری که افراد بالای شصت سال بیشتر دچار این مشکل می‌شوند، مصرف بعضی از داروها مانند آسپرین، استرپتومایسین و جنتامایسین یا کینین، برخی از آسیب‌هایی سر، صورت، گردن، استخوان‌های شکسته و سرفه‌های شکسته منجر به این مشکل می‌شوند، پرواز کردن در ارتفاع، آسیب‌های مغزی و ضربه‌های محکم وارد شده به گوش، از دست دادن شدید و ناگهانی خون، بعضی از بیماری‌های جدی مانند فشار خون بالا، تصلب شراین، دیابت یا وجود سرطان‌های حلق، بینی، فک و تومورهای مغزی و مصرف الکل، قهوه و سیگار نیز می‌تواند منجر به وزوز گوش شود.  

برای درمان وزوز گوش راهها و روش‌های خانگی و گیاهی بسیاری وجود دارد که در این مقاله به معرفی بعضی از این روش‌ها می‌پردازیم و امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

سرکه سیب

طب سنتی به شما عزیزانی که از مشکل وزوز گوش رنج می‌برید توصیه می‌کند برای درمان خانگی و طبیعی آن از سرکه سیب استفاده کنید. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب را به همراه یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و به آن یک فنجان آب گرم اضافه نمایید و به خوبی هم بزنید، در صورت دلخواه شما عزیزان می‌توانید از کمی زنجبیل تازه رنده شده نیز در این ترکیب استفاده کنید. این محلول را به همان صورت که گرم است نوش جان کنید. این نوشیدنی را در روز سه بار میل کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

گیاه جینگوبیلوبا

گیاه جینگوبیلوبا از گیاهانی است که در طب سنتی و به روش خانگی و طبیعی برای درمان وزوز گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این گیاه به جهت درمان وزوز گوش به این صورت عمل کنید که عصاره‌ی این گیاه را از عطاری و یا داروخانه تهیه کنید و روزی سه الی چهار مرتبه آن را در گوش بریزید تا از این مشکل رهایی یابید. لازم به تذکر است که این دارو را برای بچه‌های کوچک به هیچ وجه استفاده نکنید و اگر به بیماری مبتلا هستید حتما برای مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

ریحان

گیاه دیگری که در طب سنتی از آن برای درمان خانگی و طبیعی وزوز گوش استفاده می‌شود، گیاه پرخاصیت ریحان است. شما عزیزان می‌توانید از این گیاه در هر وعده‌ی غذایی خود استفاده نمایید و یا به صورتی که ذکر می‌کنیم عمل کنید به این صورت که مقداری از ریحان را له کنید تا آب آن گرفته شود و آن را در گوش بریزید و یا ریحان را کمی گرم کنید و آن را روی گوش خود قرار دهید تا وزوز آن برطرف شود. همچنین شما عزیزان می‌توانید از قطره ریحان دارچین استفاده کنید و آن را حدود دو تا سه قطره در گوشتان استعمال کنید. برای گرفتن نتایج مطلوب باید روشهای فوق را روزانه و به طور مرتب تکرار نمایید.

پیاز

از دیگر روش‌های سنتی و خانگی برای درمان وزوز گوش استفاده از گیاه پرخاصیت پیاز است. برای استفاده از پیاز به جهت رفع وزوز گوش به این صورت عمل کنید که یک عدد پیاز را به چند قطعه برش دهید و آن را در ظرفی بگذارید و در مایکروویو قرار دهید و اجازه دهید به مدت دو الی سه دقیقه در آن باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از ماکروویو درآورده و اجازه دهید کمی خنک شود سپس آنها را له کنید تا آب آن درآید. حالا مقدار دو تا سه قطره از آب پیاز را روی گوشی که وزوز می‎‌کند بریزید و بعد از چهار الی پنج دقیقه با کج کردن سر آب پیاز را از گوش خارج کنید. این روش درمانی را در هفته سه الی چهار مرتبه انجام دهید تا نتایج دلخواه حاصل شود و از شر این ناراحتی رهایی یابید.

سیر

سیر این گیاه پرخاصیت در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد و یکی از فواید آن رفع وزوز گوش است که شما عزیزانی که از این مشکل رنج می‌برید به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. اولین روش استفاده از این گیاه پرخاصیت این است که از آن به عنوان ادویه در غذاهای خود استفاده کنید.

روش دوم به این صورت است که چند حبه سیر را پوست بکنید و آنها را له کنید  و سپس از یک پارچه نازک و تمیز استفاده کنید و سیرهای له شده را در آن بریزید و روی گوشی که وزوز می‌کند قرار دهید اجازه دهید به مدت بیست الی سی دقیقه روی گوش باقی بماند تا وزوز گوش برطرف شود. اگر هنوز وزوز گوش شما را آزار می‌دهد دوباره این روش را تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

روش سوم به این صورت است که چند حبه سیر را پس از پوست کندن در آسیاب بریزید تا له شوند و به آن مقدار یک قاشق چایخوری روغن کنجد اضافه کنید و حالا آن را روی حرارت گاز قرار دهید تا با روغن کنجد اندکی سرخ شود. پس از سرد اندکی از آن را روی گوشی که وزوز می‌کند بمالید و بگذارید شب تا صبح باقی بماند و صبح آن را پاک کنید. این روش را می‌توانید هر شب قبل از خواب انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود و از این مشکل رهایی یابید.

و اما روش چهارم را به این صورت که ذکر می‌کنیم انجام دهید که سه تا چهار حبه از سیر تازه را پس از پوست کردن در آسیاب بریزید و به آن مقداری روغن خردل اضافه کنید و روی حرارت بگذارید و به مدت یک الی دو دقیقه آن را سرخ کنید. حالا بگذارید تا سرد شود و سپس آن را روی گوشی که وزوز می‌کند بمالید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. این روش را نیز شب‌ها قبل از خواب انجام دهید تا وزوز گوش برطرف شود. 

نمک دریایی

استفاده از نمک دریایی نیز روش دیگری است که به شما عزیزانی که از وزوز گوش رنج می‌برید توصیه می‌کنیم برای درمان آن را به کار برید. به این صورت که مقداری از نمک دریای را روی حرارت سرخ کنید و سپس آن را در یک کیسه بریزید و آن را به همان صورت گرم روی گوشتان قرار دهید تا بهبودی حاصل شود. شوری نمک به سرعت وزوز گوش را رفع می‌کند. 

روشی دیگر نیز وجود دارد که شما عزیزان می‌توانید از نمک دریا برای رفع وزوز گوش استفاده کنید به این صورت که مقدار یک قاشق چایخوری از نمک دریا را با یک قاشق چایخوری گلیسیرین مخلوط کنید و به آن یک فنجان آب گرم اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و آن را در بینی اسپری کنید به صورتی که آن را در گلویتان احساس کنید. این روش درمانی را روزی دو الی سه مرتبه تکرار کنید تا مشکل برطرف شود.

زنجبیل

گیاه زنجبیل از دیگر گیاهانی است که طب سنتی به شما عزیزان توصیه می‌کند برای درمان وزوز گوش از آن به عنوان ادویه در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. روشی دیگر به این صورت است که روزانه یک تکه از زنجبیل تازه را در دهان بگذارید و بجوید، این روش نیز برای درمان وزوز گوش بسیار مناسب است.

و اما روشی دیگر نیز به این صورت است که مقداری از زنجبیل را در یک لیوان حاوی آب گرم قرار دهید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید پنج الی ده دقیقه به همین صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان به آن مقدار یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و نوش جان کنید. بی‌شک استفاده روزانه و مرتب از این چای خوش طعم و پرخاصیت به درمان وزوز گوش کمک شایانی خواهد کرد. 

روغن خردل

یکی از روغن‌های بسیار مفید برای درمان وزوز گوش روغن خردل است. استفاده از این روغن هم عملکرد گردش خون بهبود می‌دهد و هم برای وزوز گوش بسیار موثر است. برای استفاده از روغن خردل به این صورت عمل کنید که مقداری از روغن خردل را در مایکروویو قرار دهید تا گرم شود. حالا روغن خردل گرم را به مقدار چند قطره در گوش بچکانید و اجازه دهید چهار الی پنج دقیقه به همین صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان سر را خم کنید تا روغن از گوش خارج شود. این عمل را روزی یک بار انجام دهید تا به نتیجه دلخواه دست یابید.

کدو تنبل

گیاه کندو تنبل نیز در طب سنتی برای درمان وزوز گوش بسیار مناسب است. این روش ساده و کم خرج را انجام دهید تا از این ناراحتی رهایی یابید. برای استفاده از این روش درمانی فقط کافیست که از این گیاه در وعده‌های غذایی خود به صورت سوپ یا سالاد استفاده کنید و از نتایج مطلوب آن بهره ببرید.

آناناس

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان وزوز گوش استفاده از میوه‌ی خوشمزه آناناس است. برای استفاده از این روش نیز به این صورت عمل کنید که میوه‌ی آناناس را در طول روز میل کنید و یا آب آن را بگیرید و نوش جان کنید. این روش ساده و خوشمزه را در طول روز انجام دهید تا شاهد اثرات نویدبخش آن شوید.

روغن هسته هلو

یکی دیگر از روغن‌های بسیار مفید که طب سنتی به شما عزیزان توصیه می‌کند از آن برای درمان وزوز گوش استفاده کنید، روغن هسته هلو است. برای استفاده از این روغن به این صورت عمل کنید که مقداری از این روغن را به مدت یک دقیقه در ماکروویو گرم کنید و سپس آن را با دمای ملایم در گوش بریزید و اجازه دهید پنج الی شش دقیقه باقی بماند و سپس با خم کردن سر مابقی روغن را از گوش خارج کنید. این روش درمانی را روزی یک بار انجام دهید و از فواید آن بهره ببرید.

روغن بادام تلخ

طب سنتی به شما عزیزانی که از وزوز گوش رنج می‌برید توصیه می‌کند از روغن پرخاصیت بادام تلخ استفاده کنید و از نتایج مطلوب آن بهره ببرید. برای استفاده از این روغن به این صورت عمل کنید که حدود دو تا سه قطره از این روغن را به روی گوشی که وزوز می‌کند بمالید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. این روش درمانی را شب‌ها قبل از خواب انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

دانه‌های شنبلیله

دانه‌های شنبلیله نیز در طب سنتی برای درمان وزوز گوش بسیار پرکاربرد هستند. برای استفاده از این روش شما عزیزان باید به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از دانه‌های شنبلیله را در ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد و سپس آن را از روی شعله برداشته و پس از عبور دادن از صافی آن را میل کنید. این چای را روزانه دو بار میل کنید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

روغن نارگیل

از دیگر روغن‌های بسیار مفید برای درمان خانگی  و طبیعی وزوز گوش، روغن نارگیل است. اگر عامل وزوز گوش عفونت باشد این روغن کمک شایانی به رفع عفونت می‌کند. برای استفاده از این روغن فقط کافیست چند قطره از آن را شب‌ها قبل از خواب به گوش بمالید و اجازه دهید تا صبح باقی بماند تا عفونت برطرف و وزوز گوش بهبود یابد.  

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.