خانه طب سنتی درمان پوست مرغی با روش‌های طب سنتی  

درمان پوست مرغی با روش‌های طب سنتی  

توسط kakooti
مشکل پوست مرغی

پوست مرغی یا کراتوز پیلاریس یک ناراحتی پوستی است که به‌صورت ریزه‌های کوچک یا جوش‌های ریزی که فولیکول مو را متصل می‌کنند و نیز به‌صورت  برجستگی‌های پوستی که شبیه پوست بدون پر مرغ است دیده می‌شود و به همین دلیل است که بیماری پوست مرغی نام‌گرفته است. این ناراحتی پوستی اغلب قرمزرنگ یا قهوه‌ای هستند و بیشتر روی سینه‌ها، ران‌ها، گونه‌ها یا باسن ایجاد می‌شود.

پوست مرغی یک ناراحتی سرایت کننده نیست و سوزش و خارشی ندارد. معمولاً این حالت در زمستان و زمانی که پوست خشک است ایجاد می‌شود. درمان قطعی برای این وضعیت بی‌ضرر و ژنتیکی وجود ندارد، اما راه‌هایی برای جلوگیری از ایجاد و شدت آن وجود دارد. این ضایعه پوستی معمولاً تا سن سی‌سالگی از بین می‌رود.

پوست مرغی در افرادی که دارای این موارد باشند رخ می‌دهد: پوست خشک، تب یونجه، ملانوم، اگزما، ایشتیوز، چاقی و سلسله سلتیک

اگر برای درمان پوست مرغی به پزشک مراجعه کنید که پزشک معالج به تجویز مرطوب‌کننده برای رفع خشکی پوست و کرم‌های موضعی برای از بین بردن سلول‌های مرده می‌پردازد که از مسدود شدن فولیکول‌های مو پیشگیری می‌کند.

در این مقاله ما به معرفی راه‌های طبیعی و گیاهی که به  درمان پوست مرغی  کمک می‌کند می‌پردازیم که امیدواریم مورداستفاده‌ی شما قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

حمام گرم

یکی از راه‌هایی که به باز شدن منافذ پوستی کمک می‌کند استفاده از حمام گرم است. به این صورت عمل کنید که پوست خود را با لیف بشویید اما به این نکته نیز باید توجه کنید که زمان استحمام خود را کاهش دهید زیرا شستشوی طولانی‌مدت باعث می‌شود که روغن‌های طبیعی بدن از بین برود.

روغن نارگیل

یکی از روغن‌های مفید که برای از بین بردن خشکی پوست بسیار مناسب است و به‌عنوان پایه‌ای برای اسکراپ استفاده می‌شود، روغن نارگیل است. روغن نارگیل خواص ضدالتهابی دارد و باعث رطوبت بخشی به پوست می‌شود و از بروز پوست مرغی و شدت آن می‌کاهد. برای استفاده از روغن نارگیل، پس از استحمام بدن خود را با روغن نارگیل مرطوب کنید. همچنین می‌توانید به‌صورت خوراکی روزانه یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل بخورید و به‌تدریج مقدار آن را تا سه قاشق غذاخوری افزایش دهید. و برای تهیه اسکراپ نیز به این صورت عمل کنید که یک حبه قند سفید و شکر قهوه‌ای را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط نمایید و در آخر به آن‌یک قاشق چای‌خوری عسل اضافه کنید و حالا این مخلوط را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید که مدتی روی پوست باقی بماند و سپس با آب نیمه گرم پوستتان را شستشو دهید و سپس از مرطوب‌کننده مناسب استفاده نمایید. این عمل را یک تا دو بار در هفته انجام دهید.

جوش‌شیرین 

یکی از مواد مفید دیگری که برای خلاص شدن از این ضایعه پوستی بسیار مفید است، استفاده از جوش‌شیرین است. جوش‌شیرین سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. برای استفاده از جوش‌شیرین به این صورت عمل کنید که مقدار سه قاشق غذاخوری از جوش‌شیرین را باکمی آب مخلوط نمایید تا به‌صورت خمیر درآید. حالا این خمیر را روی ناحیه‌ای که دچار این ضایعه است ماساژ دهید و سپس با آب آن منطقه را شستشو دهید.

آرد جو دوسر

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی مفید دیگر برای درمان پوست مرغی، استفاده از آرد جو دوسر است. برای استفاده از آرد جو به این صورت عمل کنید که جو دوسر را پودر کنید و با مقداری آب مخلوط‌کنید تا به‌صورت خمیری درآید و سپس خمیر را روی نواحی پوست مرغی بمالید و اجازه دهید تا خشک شود و بعد از خشک شدن آن ناحیه را با آب شستشو دهید. این عمل را در هفته سه مرتبه تکرار نمایید تا شاهد تغییرات در روند بهبود آن شوید.

ماست

ماست به دلیل داشتن اسیدلاکتیک، خشکی بیش‌ازحد پوست را از بین می‌برد. برای استفاده از این روش، نواحی که دچار پوست مرغی شده است را با ماست ماساژ دهید و اجازه دهید که به مدت ده تا پانزده دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب شستشو دهید. برای رسیدن به نتیجه دلخواه این عمل را در هفته دومرتبه تکرار نمایید.

سرکه سیب

یکی از راه‌های طبیعی خانگی و مفید که برای باز شدن منافذ پوستی بسیار مناسب است، سرکه سیب سرخ است. برای استفاده از سرکه سیب سرخ به این صورت عمل کنید که سرکه سیب را با مقداری آب مخلوط نمایید و به‌وسیله یک‌تکه پنبه آن را به محلی که دچار این ضایعه شده است بمالید و اجازه دهید تا چند دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب شستشو دهید. این عمل را چند باری تکرار کنید تا نتیجه دلخواه حاصل شود. یک روش دیگر نیز به این صورت است که نصف فنجان از سرکه سیب را با روغن نارگیل مخلوط نمایید و به آن‌یک قاشق  غذاخوری سویسی لسیتین بیفزایید و به‌صورت روزانه آن را به پوست آسیب‌دیده بمالید. همچنین به‌صورت خوراکی نیز می‌توانید به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب مقدار یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب اضافه کنید و روزانه یک یا دو بار این محلول را بنوشید.

روغن لیمو و روغن اسطوخودوس

روغن لیمو دارای آنتی‌اکسیدان و خواص ضد قارچی است و از عفونت نیز جلوگیری می‌کند. روغن اسطوخودوس نیز ضد باکتری است و باعث بهبود تحریکات پوستی می‌شود و روغن‌زیتون نیز برای رقیق شدن و پیشگیری از حساسیت پوستی به این ترکیب اضافه می‌شود. برای ترکیب این روغن‌ها به این صورت عمل کنید که مقدار دو قطره از روغن لیمو را به همراه سه قطره از روغن اسطوخودوس را با یکدیگر مخلوط و به آن دو قاشق غذاخوری روغن‌زیتون اضافه نمایید و با یکدیگر مخلوط نمایید و سپس به‌وسیله این ترکیب، نواحی آسیب‌دیده را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید و پس از خشک شدن پوستتان را با آب شستشو دهید. برای مشاهده نتیجه بهتر این روش را روزانه دومرتبه تکرار نمایید.

روغن درخت چای

روغن مفید دیگری که از آن برای درمان خانگی پوست مرغی استفاده می‌شود، روغن درخت چای است. این روغن باعث پاک‌سازی پوست می‌شود و به دلیل دارا بودن خاصیت ضد میکروبی و ضدالتهابی برای بهبود این ضایعه پوستی مناسب است. برای استفاده از این روغن پرخاصیت به این صورت عمل کنید که مقدار دو قطره از روغن درخت چای را با ده قطره از روغن نارگیل مخلوط‌کنید و روی ناحیه آسیب‌دیده ماساژ دهید. این عمل را روزانه دومرتبه تکرار نمایید.

ژل آلوئه‌ورا

یکی از گیاهانی که برای بهبود پوست مرغی مناسب است، گیاه آلوئه‌ورا است. ژل آلوئه‌ورا به پوست شادابی و طراوت می‌بخشد. برای استفاده از این گیاه پرخاصیت، مقداری از ژل تازه گیاه آلوئه‌ورا را روی ناحیه‌ای که دچار پوست مرغی شده است بمالید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه تا یک ربع باقی بماند و سپس به‌آرامی پوست را ماساژ دهید و در آخر با یک پد پنبه‌ای آن نواحی را پاک‌کنید. لازم به ذکر است که این کار را روزانه دو تا سه مرتبه تکرار نمایید تا به نتیجه دلخواه برسید.

روغن آرگان

یکی دیگر از روغن‌های مفید برای درمان پوست مرغی استفاده از روغن آرگان است. روغن آرگان به دلیل دارا بودن ویتامین E در سلامت پوست بسیار کارایی دارد. برای استفاده از این روغن پرخاصیت به این صورت عمل کنید که روزانه دومرتبه، مقداری از روغن آرگان را روی نواحی آسیب‌دیده بمالید و اجازه دهید روی پوست باقی بماند.

فندق افسونگر

یکی دیگر از گیاهان دارویی که برای درمان پوست مرغی استفاده می‌شود، فندق افسونگر است. فندق افسونگر التهاب پوست را از بین می‌برد و برای درمان مشکلات پوستی بسیار مناسب است. برای استفاده از این گیاه به این صورت عمل کنید که چند برگ از فندق افسونگر را به‌خوبی بکوبید تا له شود و سپس آن را با آب مخلوط‌کنید تا به‌صورت خمیر درآید. این خمیر به‌دست‌آمده را روی ناحیه‌ای که دچار پوست مرغی شده است بمالید و اجازه دهید تا به مدت پنج الی ده دقیقه روی پوست باقی بماند تا خشک شود و پس‌ازآنکه خشک شد آن ناحیه را با آب شستشو دهید. اگر نتوانستید برگ تازه فندق افسونگر را پیدا کنید، لوسیون آن را از داروخانه‌ها تهیه نمایید.

حمام پودر جو دوسر

پودر جو دوسر برای درمان پوست مرغی مناسب است و از خشکی پوست و التهاب آن جلوگیری می‌کند. برای استفاده از آن به این صورت عمل کنید که یک‌مشت از پودر جو دوسر را در وان آب گرم بریزید و به مدت‌زمان پانزده دقیقه در آن بخوابید. پس‌ازاین مدت‌زمان دوش بگیرید و پس از خشک شدن پوست از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید. این عمل را در هفته سه مرتبه تکرار نمایید تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

کپسول ویتامین A

یکی دیگر از راه‌های مورداستفاده برای درمان پوست مرغی استفاده از کپسول ویتامین‌ A است. ویتامینA باعث می‌شود تا  قسمت‌های مسدود‌ شده پوست باز شود و مو به‌راحتی رشد کند. برای استفاده از این ویتامین به این صورت عمل کنید که روغن ویتامین را از کپسولش خارج کنید و آن را روی نواحی که دچار پوست مرغی شده است بمالید و بگذارید به مدت پانزده الی بیست دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب نیمه گرم شستشو دهید. همچنین خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند گوجه‌فرنگی، کدوحلوایی، هویج، توت‌فرنگی کمک شایانی می‌کند.

آسپرین

یکی دیگر از موارد و راه‌هایی که برای درمان پوست مرغی مورداستفاده قرار می‌گیرد، استفاده از قرص آسپرین است. قرص آسپرین تورم و قرمزی را از بین می‌برد و پوست را صاف می‌کند. برای استفاده از آسپرین به این صورت عمل کنید که قرص آسپرین را پودر کنید و با آب مخلوط نمایید تا به‌صورت خمیر درآید. خمیر حاصل‌شده را روی نواحی که دچار پوست مرغی شده است بمالید و اجازه دهید تا خشک شود و سپس با آب سرد شستشو دهید. این عمل را برای نتیجه بهتر در هفته دو تا سه مرتبه انجام دهید.

نمک و روغن‌زیتون

یکی از ترکیبات مفید برای درمان پوست مرغی استفاده از دو ترکیب نمک و روغن‌زیتون است. برای استفاده از این ترکیب به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق غذاخوری از روغن‌زیتون را با سه قاشق غذاخوری نمک مخلوط نمایید و آن را روی نواحی که دچار پوست مرغی شده است بمالید و به مدت چند دقیقه آن نواحی را ماساژ دهید و پس از گذشت مدت‌زمان بیست دقیقه آن را با آب و صابون شستشو دهید. اگر این کار را به‌صورت مرتب انجام دهید از شر دانه‌های پوست مرغی خلاص خواهید شد.

شکر

از شکر نیز برای درمان پوست مرغی استفاده می‌شود. برای این روش به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل را روی حرارت ملایم قرار دهید تا مایع شود و سپس به آن دو قاشق غذاخوری شکر یا شکر قهوه‌ای اضافه کنید و به‌خوبی باهم مخلوط نمایید و روی نواحی که دچار این ضایعه است بمالید و به مدت چند دقیقه پوست را با این مواد ماساژ دهید و بعد از مدت‌زمان بیست دقیقه آن نواحی را با آب شستشو دهید.

روغن ویتامین E

یکی دیگر از روغن‌های مفید برای درمان پوست مرغی استفاده از روغن ویتامین E است. برای استفاده از این روغن به این صورت عمل کنید که روغن ویتامین را از کپسول خارج کنید و آن را روزانه یک تا دومرتبه روی ناحیه‌ای که دچار این ضایعه پوستی شده است بمالید و اجازه دهید روی پوست باقی بماند. اگر این کار را به‌صورت مرتب انجام دهید به نتیجه دلخواه خواهید رسید. همچنین روشی دیگر به این صورت است که در وان آب گرم حدود یک قاشق غذاخوری از این ویتامین بریزید و به مدت‌زمان بیست الی سی دقیقه در آن دراز بکشید. این عمل را نیز در هفته سه مرتبه انجام دهید.

کرم ترش

یکی دیگر از راه‌هایی که به‌صورت طبیعی و خانگی برای درمان پوست مرغی استفاده می‌شود، کرم ترش است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که یک قاشق چای‌خوری از شکر سفید یا قهوه‌ای را با دو قاشق چای‌خوری کرم ترش مخلوط‌کنید و سپس آن را روی نقاطی که دچار پوست مرغی شده است بمالید . از ماست و دوغ نیز به دلیل دارا بودن اسیدلاکتیک، می‌توانید استفاده نمایید.

روغن‌زیتون

یکی دیگر از روغن‌های مفید برای درمان پوست مرغی، استفاده از روغن‌زیتون است. از روغن‌زیتون می‌توانید به‌عنوان اسکراپ استفاده نمایید به این صورت که دو قاشق غذاخوری از روغن‌زیتون را با قند و یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب نمایید و آن را به‌آرامی روی پوست بمالید و پس از مدت‌زمان ده تا پانزده دقیقه، پوستتان را با آب شستشو دهید و پس از خشک‌کردن از مرطوب‌کننده استفاده نمایید.

 

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.