خانه دسته‌بندی نشده درمان کابوس‌های شبانه با استفاده از روش‌های طب سنتی

درمان کابوس‌های شبانه با استفاده از روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان کابوس‌های شبانه با استفاده از روش‌های طب سنتی

کابوس‌های شبانه، خواب‌های بسیار ناخوشایندی هستند که فرد را دچار نگرانی، اضطراب و… می‌کند. این کابوس‌ها که در خواب شبانه بروز پیدا می‌کند از ذهن ناخودآگاه فرد نشات می‌گیرد که فرد همیشه از آن اتفاقات دوری می‌کرد. افرادی که دچار این کابوس‌های شبانه می‌شوند، خواب را به یاد می‌آورند اما در اغلب مواقع نیز توانایی به یاد آوردن آن را ندارند.

طبق تحقیقات به عمل آمده، کابوس‌های شبانه دلایل مختلفی دارد. گاهی خوردن و مصرف برخی غذاها و خوراکی‌ها باعث پدید آمدن این عارضه می‌شوند. در این قسمت با خوراکی‌هایی که در به وجود آمدن کابوس‌های شبانه نقش بسزایی دارند آشنا می‌شویم:

الکل: الکل از جمله خوراکی‌هایی است که برخلاف تصور عموم که به عنوان یک مسکن شناخته شده است، باعث خواب ناآرام و ترسناک می‌شود. برخی از افراد پس از مصرف کردن الکل در طول خواب شبانه، شاهد تصاویر عجیب و غریبی می‌شوند.

ـ غذاهای تند: با مصرف غذاهای بیش از حد تند، دمای بدن بالا می‌رود و اختلال در عملکرد ذهن به وجود می‌آید. این اختلال نیز باعث می‌گردد فرد دچار کابوس‌های شبانه شود.

بستنی: همانطور که می دانیم، بستنی این خوراکی خوشمزه و لذیذ دارای مقادیر بالایی چربی و شکر است. حالا هنگامی که این خوراکی دیر وقت مصرف شود باعث بالا رفتن انرژی می‌گردد. برای آزاد شدن این انرژی بالا، مغز در هنگام خواب دچار ستیز و تنش می‌شود و در نتیجه فرد با کابوس‌های شبانه در طول خواب مواجه می‌گردد.

ـ کافئین: تمامی موادی که حاوی کافئین هستند، وقتی قبل از خواب مصرف شوند، هم باعث بی‌خوابی می‌شوند و هم باعث آزادسازی عملکرد ذهن می‌شوند که این عامل نیز باعث مواجه شدن فرد با کابوش‌های شبانه می‌گردد.

ـ پاستا: پاستا از دیگر خوراکی‌هایی است که مصرف بی‌موقع آن به علت حجم بالا، باعث کاهش کیفیت خواب و کابوس های شبانه می‌شود. اگر به خوردن این خوراکی علاقه‌مند هستید، پس حتما آن را به مقدار کافی و در زمان مناسب نوش جان کنید.

چیپس: از جمله خوراکی‌هایی که دارای چربی بالایی می‌باشد و این چربی بالا باعث اختلال در خواب و دیدن کابوس‌های شبانه می‌شود، چیبس است. بنابراین برای اینکه دچار کابوس‌های آزار دهنده نشوید، از خوردن بیش از حد و بی‌موقع این خوراکی پرهیز کنید.

ـ شکر: طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که مصرف بیش از حد و بی‌موقع شکر و خوراکی‌های حاوی این مواد باعث پدید آمدن کابوس‌های شبانه می‌گردد.

ـ نوشابه: یکی دیگر از خوراکی‌هایی که بر سلامت و کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد، مصرف نوشابه است. نوشابه دارای مقادیر بالایی مواد قندی و نگهدارنده می‌باشد که باعث دیدن خواب‌های ترسناک و عجیب و غریب می‌شود.

از نظر طب سنتی چه عواملی باع پدید آمدن کابوس های شبانه می‌شود:

طب سنتی بر این عقیده است که هنگامی که ما غذا مصرف می کنیم، اخلاط در بدن ما شکل می‌گیرند. ( منظور از اخلاط، سودا، صفرا، بلغم و خون می‌باشد ). زمانی که ما غذای زیادی مصرف می‌کنیم، گازها و بخارات ناشی از مصرف غذا به سوی مغز جهت‌گیری می‌کنند. این جهت‌گیری و حرکت به سوی مغز باعث دیدن کابوس‌های شبانه در طول خواب می‌گردد.

از نظر طب سنتی یکی از عواملی که باعث پدید آمدن این عارضه می‌شود، سرد شدن ناگهانی سر در زمان خواب است. گاهی فرد احساس می‌کند که در ناحیه‌ی سر دچار یخ زدگی و جمع شدگی می‌کند. این سردی سر، باعث می‌شود مغز دچار انقباض گردد و این انقباض خود باعث کابوس‌های شبانه می‌شود.

افرادی که دارای طبع دموی هستند، پس از مصرف غذاهای سنگین، در طول خواب دچار کابوس می‌شوند و اغلب خواب‌های آنها به رنگ خون است که نشانه‌های خشم و خشونت است. اکثر افرادی که دچار این عارضه‌ی ناخوشایند می‌شوند، دارای مزاج بلغم هستند. زیرا افراد دارای مزاج بلغم پس از خواب میزان رطوبت بدن آنها بالا می‌رود و این رطوبت اضافی باعث می‌گردد مغز در انجام پردازش اطلاعات دچار اختلال گردد. هنگامی که این افراد مواد سرد را مصرف می‌کنند در هنگام خواب با بختک مواجه می‌شوند.

افرادی که دارای مزاج سودا هستند نیز بعد از خوردن غذاهای مانده، سنگین و دیر هضم دچار کابوس‌های شبانه می‌شوند. افراد دارای مزاج سودا باید از خوردن این خوراکی‌ها پرهیز کنند: غذاهای فریز شده و مانده، عدس، بادمجان، گوشت‌های دودی و یخ زده و فست‌فودها.

افرادی که دارای طبعی سرد و خشک هستند، در فصول سرد سال از خوردن این غذاها باید پرهیز کنند: عدسی، انواع خوراکی‌های تهیه شده با قارچ، خورشت‌هایی که با گوشت گاو تهیه می‌شوند و انواع غذاهای فریز شده ومانده.

افرادی که دارای مزاجی گرم و تر هستند، پس از مصرف غذاهای سنگینی مانند آبگوشت حتما از مصلح آنها مثل آب انار، آبغوره، آب نارنج، آبلیمو، سرکه، عرق کاسنی و عرق شاه تره استفاده کنند که دچار کابوس‌های شبانه نشوند.

و اما تمامی افراد با هر مزاجی برای پیشگیری از مواجه شدن با کابو‌س‌های آزار دهنده و ترسناک، از خوردن شام سنگین، مصرف بیش از حد برنج و خوردن غذا در زمان نامناسب حتما پرهیز نمایند.

برای پیشگیری از کابوس‌های شبانه روشهای کاملا طبیعی و خانگی نیز وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی آنها می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند عزیزانی که از این عارضه رنج می‌برند قرار گیرد.

معرفی بهترین روش‌های خانگی و گیاهی برای پیشگیری و رفع کابوس‌های شبانه

استفاده ماساژ کف پا روشی مناسب برای پیشگیری کابوس‌های شبانه

یکی از روش‌های خانگی و طبیعی که به عزیزانی که دچار کابو‌س‌های ناراحت کننده‌ی شبانه هستند، معرفی می‌کنیم این است که از ماساژ کف پا استفاده کنند. ماساژ کف پا از روش‌های سنتی مورد استفاده در طب سنتی برای رفع این عارضه است. با انجام این روش راحت و ساده و در عین حال بسیار کارآمد، مواد زائد از سمت مغز به پایین حرکت ‌می‌کنند و باعث سبک شدن مغز و پیشگیری از کابوس های شبانه می‌شوند. بنابراین حتما این روش را در خانه به طو روزانه تکرار کنید تا از شر این عارضه رهایی یابید.

استفاده از روغن بابونه روشی مناسب برای پیشگیری و درمان کابوس‌های شبانه

طب سنتی برای پیشگیری از کابوس‌های شبانه به عزیزانی که با این عارضه مواجه هستند، پیشنهاد می‌کند از روغن بابونه استفاده کنند. به این صورت که مقداری از این روغن را گرم کنند و چند قطره از آن را در بینی بچکانند. عزیزان مبتلا این روش را هر شب قبل از خواب انجام دهند تا نتایج مطلوب حاصل شود.

شما عزیزان برای استفاده از این روش می‌توانید به جای روغن بابونه از روغن بادام شیرین نیز بهره ببرید.

استفاده از چای بابونه روشی مناسب برای پیشگیری و درمان کابوس‌های شبانه

گیاه بابونه دارای خواص ضداضطراب و استرس است و برای رفع مشکلات گوارشی که یکی از عوامل ایجاد کابوس‌های شبانه است، بسیار مفید است. با مصرف چای بابونه فرد به یک آرامش درونی می‌رسد و در نتیجه خواب آرام و راحتی را در طول شب خواهد داشت. برای تهیه چای بابونه به این صورت عمل کنید که مقدار یک الی دو قاشق چایخوری از گیاه بابونه‌ی خشک شده را در داخل قوری بریزید و به آن مقدار یک الی یک لیوان‌ونیم آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم مثل بخار کتری قرار دهید و اجازه دهید تا برای مدت ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این دمنوش را به طور روزانه مصرف کنید تا شاهد روند هر چه سریعتر بهبودی خود باشید.

استفاده از گل ساعت روشی مناسب برای پیشگیری و درمان کابوس‌های شبانه

گیاه دیگری که به شما عزیزان برای رفع کابوس‌های آزار دهنده‌ی شبانه معرفی می‌کنیم، گیاه گل ساعت است. این گیاه خاصیت آرامبخشی دارد و استفاده از آن برای ریلکس کردن ماهیچه‌ها بسیار مناسب است. پس حتما این روش خانگی و طبیعی را امتحان کنید و از نتایج آن بهره‌مند شوید. برای استفاده از این روش نیز به یک الی دو قاشق چایخوری گیاه گل ساعت نیاز داریم که بایستی آن را در قوری بریزید و به آن مقدار یک لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن و عبور دادن دمنوش از صافی آن را نوش جان کنید.

استفاده از گیاه آویشن روشی مناسب برای پیشگیری و درمان کابوس‌های شبانه

گزینه‌ی انتخابی دیگر طب سنتی برای درمان و پیشگیری از کابوس‌های شبانه، گیاه آویشن است. این گیاه برای اختلالات گوارشی بسیار مناسب است. مصرف آن باعث بهبود عملکرد دستگاه تنفسی و آرام شدن عضلات و ماهیچه‌ها می‌گردد و در نتیجه فرد با مصرف این گیاه خوابی به دور از کابوس‌های شبانه را خوهد داشت. برای استفاده از این روش طبیعی به دو قاشق چایخوری گیاه آویشن نیاز داریم که آن را در لیوان بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. دربی روی آن بگذارید تا برای مدت پنج الی ده دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. از این دمنوش روزانه یک فنجان میل کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

استفاده از گیاه سنبل‌الطیب روشی مناسب برای پیشگیری و درمان کابوس‌های شبانه

از مسکن‌های طبیعی و گیاهی که در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد، گیاه سنبل‌الطیب است. این گیاه برای بهبود کیفیت خواب بسیار مناسب است و استفاده از آن به آرام و ریلکس کردن ذهن و ماهیچه‌ها کمک شایانی خواهد کرد و این آرامش به فرد کمک می‌کند که از این کابوس‌های آزار دهنده به دور باشد. از این گیاه می‌توانید دمنوشی تهیه کنید و آن را به طور روزانه یک فنجان مصرف کنید تا شاهد نتایج عالی و ثمربخش باشید. برای تهیه‌ی این دمنوش به یک الی دو قاشق مرباخوری گیاه خشک شده‌ی سنبل‌الطیب نیاز داریم که آن را به راحتی می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید. مقدار سنبل‌الطیب ذکر شده را در قوری بریزید و به آن مقدار یک لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار کتری قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن و عبور دادن دمنوش از صافی آن را نوش جان کنید.

استفاده از گیاه کانا روشی مناسب برای پیشگیری و درمان کابوس‌های شبانه

یکی از گیاهانی که به انتقال دهنده‌ی عصبی سروتونین در مغز کمک شایانی می‌کند، گیاه کانا است. همانطور که می‌دانیم انتقال دهنده‌ی عصبی سروتونین باعث حس شادی و شادمانی می‌شود. بنابراین با افزایش حس شادی در بدن، اضطراب و استرس کم می‌شود و فرد می‌تواند خواب آرام و بدون هرگونه کابوسی را تجربه کند. همچنین این گیاه باعث آرامش مغز و اعصاب می‌گردد. پس با آشنا شدن از خواص بسیار عالی این گیاه حیف است که از آن در خانه استفاده نکنیم و از خواص آن بهره نبریم. شما عزیزان در خانه به راحتی می‌توانید از این گیاه به این صورت دمنوشی تهیه کنید: مقدار یک قاشق غذاخوری از گیاه کانا را در قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. پس از آنکه قوری به مدت زمان یک ربع بر روی حرارت غیرمستقیم دم کشید، آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. شما عزیزان با استفاده‌ی مرتب و منظم از این روش خانگی و طبیعی حتما به نتایج عالی و مطلوب دست خواهید یافت.

استفاده از گیاه جینسینگ روشی مناسب برای پیشگیری و درمان کابوس‌های شبانه

اگر شما نیز جزء آن دسته از عزیزانی هستید که از عارضه‌ی کابوس‌های شبانه رنج می‌برید و به دنبال روش طبیعی و خانگی برای رهایی از آن هستید، طب سنتی به شما پیشنهاد می‌کند از گیاه جینسینگ استفاده کنید. این گیاه برای پیشگیری از کابوس‌های شبانه گزینه‌ی بسیار مناسبی است زیرا استفاده از آن باعث آرام شدن غده‌های درون ریز کلیه‌ها می‌شود. همچنین این گیاه هورمون کورتیزول که هورمون استرس است را در بدن متعادل می‌کند و به ریلکس شدن فرد قبل از خواب کمک می‌کند و در نتیجه فرد دچار این کابوس‌های آزار دهنده نخواهد شد. برای تهیه‌ی دمنوش این گیاه به یک قاشق مرباخوری گیاه جینسینگ نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. پس از مدت زمان ده الی پانزده دقیقه، دمنوش را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.