خانه دسته‌بندی نشده درمان کاهش شیر مادران شیرده با روش‌های طب سنتی

درمان کاهش شیر مادران شیرده با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
افزایش شیر مادر با روش های طب سنتی

اکثر مادران پس از تولد نوزادشان این نگرانی را دارند که مبادا نتوانند با شیر خود کودکشان را سیر کنند و با کمبود شیر مواجه شوند. اکثر اوقات اطرافیان نسخه‌هایی را برای مادر می‌پیچند و او را بیشتر سردرگم می‌کنند. ممکن است در چند روز اول پس از زایمان مادر دچار کمبود شیر باشد اما به مرور و با تنظیم شدن هورمون‌های بدن مادر این مشکل حل می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است مادر به طور طبیعی در بعضی مواقع دچار کمبود شیر شود مثل دورانی که عادت ماهیانه‌ی خود را سپری می‌کند، در زمانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کند و هنگامی که مادر دچر استرس و اضطراب می‌شود.

ما در این مقاله برای کسانی که دچار مشکل کمبود شیر هستند چندین روش درمانی خانگی و سنتی را که باعث افزایش شیر آنها می‌شود معرفی می‌کنیم و امیدواریم که مورد استفاده‌ی این عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

شنبلیله

یکی از گیاهان بسیار مفید که استفاده‌ی آن به صورت خانگی برای افزایش شیر مادران شیرده بسیار توصیه می‌شود، گیاه شنبلیله است. این گیاه مدیترانه‌ای طعمی تلخ و بوی شربت افرا را دارد. مصرف این گیاه به صورت تعادل مشکلی ندارد اما مصرف بیش از اندازه‌ی آن ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. مصرف این گیاه باعث می‌شود عرق و شیر مادر و حتی ادرار کودک بوی شربت افرا را به خود بگیرند. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از برگ خشک شده‌ی شنبلیله را در ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است بریزید و بگذارید روی حرارت ملایم کمی بجوشد و سپس از روی شعله بردارید و پس از سرد شدن این چای را بنوشید. با مصرف این چای شاهد افزایش شیر خود خواهید بود.

خارمتبرک

یکی دیگر از روشهای خانگی و سنتی برای افزایش شیر مادران، استفاده از گیاه خار متبرک است. استفاده از چای این گیاه به همراه شنبلیله برای افزایش شیر مادران شیرده بسیا مناسب است. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که مقداری از گیاه خارمتبرک به همراه شنبلیله را در ظرفی که حاوی یک لیوان آب جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه روی حرارت ملایم باقی بماند و سپس از روی شعله بردارید و پس از سرد شدن این چای را نوش جان کنید. لازم به تذکر است که از مصرف بیش از حد این گیاه خودداری کنید.

رازیانه

استفاده از گیاه معطر و شیرین رازیانه نیز روش سنتی و خانگی دیگری برای افزایش شیر مادران شیرده است. این گیاه معطر از ادویه‌های مخصوص غذاهای مدیترانه‌ای است و علاوه بر درمان کاهش شیر مادران برای مشکلات گوارشی و اختلالات قاعده‌گی مناسب است. برای استفاده از این روش درمانی مقداری از دانه‌های رازیانه را در لیوانی که حاوی آب جوش است بریزید و دربی را روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت پانزده الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس از صافی عبور دهید و این چای را نوش جان کنید. این چای را مصرف کنید و شاهد افزایش شیر خود شوید.

گزنه

گیاه دیگری که برای درمان خانگی و طبیعی کاهش شیر مادران شیرده توصیه می‌شود، گزنه است. این گیاه تیره و سبزرنگ دارای آهن زیاد، مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشد. مصرف این گیاه پس از زایمان به درمان کم خونی، رفع خستگی و افزایش شیر مادر کمک شایانی می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از برگ‌های تازه یا خشک شده‌ی گیاه گزنه را در لیوانی که حاوی آب جوش است بریزید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج الی ده دقیقه به همین حالت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان از صافی عبور دهید و این چای را میل کنید. با مصرف این چای شاهد اثرات نتایج بخش آن خواهید بود.

سیاه دانه

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان کاهش شیر مادران شیرده، استفاده از سیاه دانه است. سیاه دانه دارای خواص خونسازی، تقویت کنندگی تخمدان‌ها و افزاینده شیر است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار سیصد گرم از از سیاه‌دانه را آسیاب کنید تا پودر شود و آن را در یک شیشه که حاوی نهصد گرم عسل است بریزید و به خوبی مخلوط کنید و نوش جان کنید. این معجون را روزانه سه مرتبه و هر مرتبه به مقدار یک قاشق چایخوری مصرف کنید و شاهد افزایش شیر خود باشید.

ترکیب تخم زردک، تخم پیاز، تخم شوید، تخم شلغم، تخم ترب و تخم رازیانه

یکی دیگر از ترکیبات بسیار موثر خانگی که برای افزایش شیر مادران شیرده توصیه می‌شود ترکیب تخم زردک، تخم پیاز، تخم شوید، تخم شلغم، تخم ترب و تخم رازیانه است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که همه‌ی مواد ذکر شده را با شش واحد از نخود آبگوشتی آسیاب کنید تا پودر شود و سپس این ترکیب حاصل شده را به مقدار دو قاشق غذاخوری در یک لیوان شیر تازه بریزید و صبح‌ها به صورت ناشتا مصرف کنید تا بهبودی حاصل شود.

ترکیب زنیان، تخم زردک، زیره کرمانی، رازیانه و تخم شوید

یکی دیگر از معجون‌های بسیار عالی برای افزایش شیر مادران شیرده استفاده از این ترکیب است. برای تهیه این معجون به این صورت عمل کنید که مقدار ۲۵ گرم زنیان، ۲۰ گرم تخم زردک، ۱۰ گرم زیره کرمانی، ۲۵ گرم رازیانه و ۲۰ گرم از تخم شوید را با یکدیگر مخلوط و به خوبی بکوبید تا له شود و روزانه سه مرتبه و به مقدار یک قاشق چایخوری مخلوط در یک لیوان شیر تازه میل کنید.

ترکیب تخم خرفه، انیسون، بالنگ و شیرزاد و شکر

ترکیب مفید و موثر دیگر خانگی که برای افزایش شیر مادران توصیه می‌شود، این ترکیب است. برای تهیه این معجون به این صورت عمل کنید که مقدار ۲۵ گرم تخم خرفه و انیسون، ۵۰ گرم بلنگ و شیرزاد و ۲۰۰ گرم شکر را با یکدیگر مخلوط و آسیاب کنید و سپس این معجون به دست آمده را روزانه سه مرتبه پس از هر وعده‌ی غذایی و به مقدار یک قاشق شربت خوری میل کنید و شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

خارخاسک

یکی از گیاهانی که برای افزایش شیر مادران شیرده بسیار توصیه می‌شود، گیاه خارخاسک است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار ۱۵۰ گرم از گیاه خارخاسک را در ظرفی که حاوی یک لیتر شیر گاو است را روی حرارت ملایم بگذارید تا جوش بخورد و خشک شود آنگاه یک لیتر دیگر شیر روی آن بریزید و دوباره بگذارید بجوشد تا خشک شود و برای بار سوم اینکار را انجام دهید و هنگامی که خشک شد و آن را با مقداری نبات مخلوط کنید و به خوبی بکوبید و میل کنید. این ترکیب را در سه وعده و به مقدار یک قاشق غذاخوری بخورید. این روند را به طور مرتب تکرار کنید تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

ترکیب تخم ترب، تخم شاهی، زعفران، جوز بویا، هل سبز و عسل

ترکیب موثر دیگری که برای افزایش شیر مادران شیرده توصیه می‌شود، استفاده از این ترکیب است. برای تهیه این معجون به این صورت عمل کنید که مقدار ۱۰۰ گرم تخم ترب، ۱۰۰ گرم تخم شاهی، نیم مثقال زعفران، ۱۰ گرم جوز بویا، نیم مثقال هل سبز را در آسیاب بریزید تا پودر شود و باهم مخلوط کنید و به آن عسل طبیعی مخلوط کنید. این معجون را به اندازه‌ی یک گردوی کوچک دو تا سه بار در روز به همراه آب انار یا شیر میل کنید.

یونجه

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای افزایش شیر مادران استفاده از چای گیاه یونجه است. این گیاه سرشار از مواد معدنی و ویتامین است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از گیاه یونجه تازه یا خشک شده را در ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است بریزید و بگذارید به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و سپس از روی شعله بردارید و پس از عبور دادن از صافی آن را نوش جان کنید. همچنین به مادران شیرده توصیه می‌شود که این گیاه را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهند تا به نتیجه دلخواه برسند.

بادام زمینی

استفاده از بادام زمینی نیز روش خانگی و طبیعی دیگری است که برای افزایش شیر مادران شیرده بسیار مناسب است. این گیاه باعث رقیق شدن خون می‌شود و دردهای سینه را کاهش و شیر را افزایش می‌دهد. این دانه‌ی گیاهی خوشمزه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. کسانی که نسبت به این دانه‌ی مغذی حساسیت دارند از مصرف آن خودداری کنند.

ریحان

استفاده از چای ریحان نیز روش خانگی و سنتی دیگری برای افزایش شیر مادران شیرده است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از برگهای تازه یا خشک شده‌ی ریحان را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت ده الی پانزده دقیقه به همین حالت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان از صافی عبور دهید و میل کنید.

سیب زمینی

یکی دیگر از روشهای خانگی و سنتی برای افزایش شیر مادران استفاده از سیب‌ زمینی است. سیب زمینی ضد درد، ضد میکروب، تقویت کننده قلب، خواب آور، خلط آور، اشتها آور و شیر افزا است. به مادران شیرده توصیه می‌شود سیب زمینی را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهند تا شیر خود را با این گیاه پرخاصیت افزایش دهند.

زیره

استفاده از گیاه زیره نیز روش درمانی دیگری برای افزایش شیر مادران است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از گیاه زیره را با یک قاشق چایخوری شکر مخلوط کنید و آن را در یک لیوان شیر گرم بریزید و شبها قبل از خواب این نوشیدنی را میل کنید. روشی دیگر به این صورت است که مقدار دو قاشق چایخوری از زیره سبز را در ظرفی که حاوی یک لیوان‌و نیم آب در حال جوش است بریزید و بگذارید روی حرارت تا بجوشد و سپس به آن یک فنجان‌و نیم شیر و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید و میل کنید. این نوشیدنی را به مدت چند هفته و روزانه یک مرتبه میل کنید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

دارچین

یکی دیگر از گیاهان شیر افزا دارچین است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از دارچین را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و آن را در یک لیوان شیر گرم بریزید و سپس نوش جان کنید. این نوشیدنی را برای مدت یک تا دو ماه، هر شب قبل از خواب میل کنید تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

سیر

استفاده از سیر نیز روش خانگی و سنتی دیگری است که برای افزایش شیر مادران توصیه می‌شود. برای استفاده از سیر به این صورت عمل کنید که سه حبه از سیر را رنده کنید و آن را در یک ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم مقدار یک چهرم از آن خشک شود، حالا یک فنجان شیر به آن اضافه کنید و همچنان بگذارید تا جوش بخورد. آنگاه از روی حرارت بردارید و به آن یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و سپس میل کنید. این نوشیدنی را هر روز صبح میل کنید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

هویج و چغندر

یکی از ترکیبات شیرافزا که به صورت خانگی و طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ترکیب هویج و چغندر است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید آب دو عدد هویج و دو عدد چغندر را بگیرید و در صورت دلخواه به آن نمک یا عسل اضافه کنید. این نوشیدنی را دو مرتبه در روز و به مدت چند هفته ادامه دهید . روشی دیگر به این صورت است که با این دو گیاه سوپ یا سالاد تهیه و در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید. با مصرف این نوشیدنی، سالاد و سو‌پ‌ها شاهد افزایش شیر خود خواهید بود.  

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.