خانه طب سنتی رفع ، درمان و پیشگیری از شل شدگی پوست بدن با روش‌های طب سنتی

رفع ، درمان و پیشگیری از شل شدگی پوست بدن با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
رفع و درمان و پیشگیری از شل شدگی پوست بدن با روش‌های طب سنتی

با روند افزایش سن و یا با گرفتن رژیم های غذایی نادرست، برخی از افراد دچار شل شدگی پوست در نقاط مختلف بدن می‌شوند. این حالت ناخوشایند در بدن باعث می‌شود سن فرد بالاتر و چهره‌اش خسته‌تر به نظر برسد و افراد از ظاهر خود رضایت نداشته باشند.

اما چه عواملی باعث شل شدگی پوست بدن می‌شوند:

بالا رفتن سن، برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گرفتن، مصرف سیگار، عوامل ژنتیکی، نداشتن تغذیه مناسب، کاهش وزن‌های غیر اصولی و عوامل محیطی همانند کار کردن در محیط‌های خاص و نامناسب

اما برای اینکه  دچار این عارضه‌ی نازیبا نوشیم و از روند آن جلوگیری کنیم و به درمان آن بپردازیم، روشهای خانگی و طبیعی در طب سنتی وجود دارد که در این مقاله به معرفی بعضی از این روشهای درمانی می‌پردازیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان و همراهان قرار گیرد.

روشهای درمان خانگی و گیاهی جهت پیشگیری و درمان شل شدگی پوست بدن

قهوه

یکی از گیاهانی که برای رفع شل شدگی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، دانه قهوه است. قهوه دارای آنتی اکسیدان است و روند پیری و شل شدگی پوست را کاهش می‌دهد. در این روش ما به پودر قهوه احتیاج داریم. بهتر است دانه قهوه را تهیه و آن را در منزل پودر و آسیاب کنید زیرا پودر قهوه آماده که در بازار به فروش می‌رسد در فرآیند تولید مورد دستکاری قرار می‌گیرد و آن خاصیت اصلی خود را ندارد پس بهتر است این کار را خودتان در منزل انجام دهید.

اما برای تهیه این ماسک پرخاصیت به این مواد احتیاج داریم: یک چهارم فنجان پودر دانه قهوه، یک چهارم فنجان شکر قهوه‌ای که لازم به تذکر است شکر قهوه‌ای خاصیت لایه برداری دارد و در صفت شدن پوست کمک شایانی خواهد کرد، به دو الی سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یا روغن زیتون احتیاج داریم و نصف قاشق چایخوری پودر دارچین که بهتر است چوب دارچین را از بیرون تهیه و در منزل آسیاب کنید. برای تهیه ماسک به این صورت عمل کنید که روغن نارگیل را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا به آرامی ذوب شود. پس از ذوب شدن آن را از روی حرارت برداشته و صبر کنید تا در دمای معمولی اتاق دمای آن کاسته شود. حالا پودر قهوه و شکر قهوه‌ای را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و روغن نارگیل را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. اکنون ماسک آماده است آن را روی نقاط مورد نظر بدنتان بمالید و به صورت دورانی ماساژ دهید. این عمل را به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه انجام دهید و سپس با آب نیمه گرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج مطلوب این روش درمان خانگی و مفید را هفته‌ای یک الی دو مرتبه انجام دهید.

نارون کوهی

در طب سنتی برای درمان شل شدگی و پیشگیری از آن گیاه نارون کوهی به عزیزانی که دچار این عارضه هستند معرفی می‌کند. گیاه نارون کوهی پوست را منقبض می‌کند و به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی پوست آسیب دیده را درمان می‌کند.

برای تهیه ماسک نارون کوهی به این مواد نیاز داریم:

نارون کوهی یک الی دو قاشق غذاخوری، دو الی سه قاشق غذاخوری آب جوش و مقداری پنبه

برای تهیه ماسک به این صورت عمل کنید که نارون کوهی را در ظرفی بریزید و به آن آب جوش را اضافه کنید. اگر مقدار آب جوش کم بود کمی دیگر به آن اضافه کنید. دربی روی ظرف بگذارید و اجازه دهید به مدت ده الی پانزده دقیقه باقی بماند. پس از گذشت مدت زمان آن را از صافی عبور دهید  و تکه‌ای از پنبه را در آن قرار دهید تا آغشته به مواد شود و آن را روی نقاط مورد نظر بمالید. بگذارید ماسک به مدت ده دقیقه باقی بماند تا خشک شود و سپس باری دیگر پنبه آغشته به مواد را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. این ماسک را می‌توانید برای نقاط مختلف بدن مثل گردن، بازو شکم و… استفاده کنید. از این ماسک برای مدت چند وقت و هر شب قبل از خواب استفاده کنید و شاهد نتایج مفید آن باشید.

آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا نیز از دیگر گزینه‌های طب سنتی برای درمان شل شدگی پوست است. این گیاه خاصیت نرم کنندگی دارد و پوست را در برابر مضرات اشعه فرا بنفش محافظت می‌کند و به رفع شل شدگی پوست نیز کمک قابل توجهی می‌کند. برای تهیه این ماسک ما به یک برگ آلوئه‌ورا احتیاج داریم که آن را  برش می‌دهیم و ژل آن را در ظرفی می‌ریزیم. ژل را ناحیه‌ای که دچار شل شدگی شده است بمالید و اجازه دهید به مدت زمان یک ربع تا بیست دقیقه باقی بماند تا خشک شود و سپس با آب نیمه گرم شستشو دهید. این روش درمانی ساده و ارزان را برای مدت چند وقت و روزانه یک بار تکرار کنید تا شاهد روند بهبودی خود باشید.

زاج

گیاه دیگری که خاصیت سفت کنندگی دارد و در درمان شل شدگی پوست در طب سنتی جایگاه بالایی دارد، گیاه زاج است. از این گیاه در ماسک‌های سفت کننده پوست استفاده می‌کنند. برای استفاده از این روش درمانی خانگی و طبیعی به مقداری زاج و آب نیاز داریم. زاج را در آب قرار دهید و آن را به آرامی روی نواحی مورد نظر بمالید. اجازه دهید به مدت پانزده الی بیست دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب بشویید. اگر از این ماسک به صورت روزانه استفاده کنید حتما زودتر به نتایج مطلوب خواهید رسید. اما لازم به تذکر است چون زاج خاصیت خشک کنندگی دارد، بنابراین پس از استفاده آن حتما از نرم‌ کننده‌های طبیعی استفاده کنید.

گوجه فرنگی

گیاه دیگری که به عنوان یک تونر طبیعی عمل می‌کند و استفاده از آن به پوست درخشش و زیبایی می‌دهد، گوجه فرنگی است. این گیاه همیشه و در همه فصل در اختیار ما قرار دارد و از آن به راحتی می‌توانیم برای درمان شل شدگی پوست استفاده نماییم. برای استفاده از این روش درمان خانگی ساده و در عین حال بسیار اثربخش، کافیست آب یک گوجه فرنگی را بگیرید و یک تکه پنبه را در آن قرار دهید تا آغشته به مواد شود. حال آن را روی نواحی مورد نظر که دچار شل شدگی شده است قرار دهید و اجازه دهید به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند تا خشک شود. پس از خشک شدن نواحی را با آب نیمه گرم شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید برای مدت چند وقت و روزانه یک الی دو مرتبه استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

نمک اپسوم

اگر شما از آن دسته عزیزانی هستید که از شل شدگی پوست خود خسته شده‌اید و از ظاهر آن ناراضی هستید، از نمک اپسوم استفاده کنید. نمک اپسوم خاصیت سفت کنندگی دارد و مایعات اضافی که منجر به شل شدگی پوست می‌شوند را از بین می‌برد. این ماده گردش  خون در بدن را نیز افزایش می‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی ما به یک الی دو فنجان نمک اپسوم، آب گرم و وان حمام نیاز داریم. وان حمام را از آب گم پرکنید و نمک اپسوم را در آن بریزید و خوب هم بزنید. در وان دراز بکشید و به مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه در آن باقی بمانید. این روش درمانی را در هفته دو الی سه مرتبه تکرار کنید و از نتایج آن بهره ببرید.

لیمو ترش

استفاده از لیمو ترش نیز یکی دیگر از راههای طبیعی و خانگی برای درمان شل شدگی پوست است. لیمو تر خاصیت سفت کنندگی دارد. برای استفاده از این روش درمانی به یک عدد لیمو ترش و مقداری پنبه احتیاج داریم.

روش تهیه این ماسک به این صورت است که آب یک عدد لیمو ترش را بگیرید و پنبه‌ای را در آن قرار دهید تا آغشته به مواد شود. پنبه را روی نواحی مورد نظر که دچار شل شدگی شده است بمالید و اجازه دهید به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند تا خشک شود. پس از آنکه ماسک روی بدن خشک شد، نواحی را با آب نیمه گرم شستشو دهید. این ماسک را برای گرفتن نتایج مطلوب برای مدت چند هفته و روزانه یک الی دو مرتبه استفاده کنید. لازم به تذکر است اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دارای پوستی حساسید قبل از استفاده از آب لیمو آن را با مقدار مساوی از آب رقیق کنید.

خاک رس قهوه‌ای

روش درمان خانگی و طبیعی دیگری که طب سنتی به عزیزانی که دچار شل شدگی پوست شده‌اند این است که از خاک رس قهوه‌ای استفاده کنند. خاک رس پوست را پاکسازی و باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که خاک رس برای افرادی که پوستی حساس دارند مناسب نیست.

برای تهیه ماسک خاک رس قهوه‌ای به این مواد نیاز داریم:

خاک رس قهوه‌ای دو قاشق غذاخوری، عسل یک قاشق غذاخوری و مقداری گلاب

روش تهیه این ماسک نیز به این صورت است که خاک رس، عسل و گلاب را با یکدیگر در ظرفی مخلوط کنید تا به صورت خمیری درآید. این خمیر باید غلیظ و قوام دار باشد تا روی پوست به راحتی قرار گیرد. خمیر حاصل شده را به کمک انگشتان روی نواحی مورد نظر بمالید و اجازه دهید به مدت زمان یک ربع تا بیست دقیقه روی پوستتان باقی بماند. پس از آن که ماسک خشک شد آن را با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک یک تا دو بار در هفته استفاده کنید. فقط این مورد را در نظر داشته باشید که پس از استفاده از  این ماسک، حتما پوست خود را با مرطوب کننده طبیعی پوشش دهید.

پاپایا

پاپایا نیز برای درمان شل شدگی پوست بدن بسیار مفید است و از آن به صورت خانگی و طبیعی در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه دارای ویتامین A و آنتی اکسیدان است. و همچنین به دلیل داشتن ویتامین C کمک شایانی به نگهداری کلاژن می‌کند.

برای تهیه این ماسک به این مواد نیاز داریم:

پاپایای تازه چند تکه و یک تا دو قاشق غذاخوری آرد برنج

روش تهیه ماسک نیز به این صورت است که تکه‌های پاپایا را به قطعات کوچک برش دهید و در آسیاب بریزید  تا پودر شود حالا آرد برنج را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. این ترکیب را روی نواحی مورد نظر که دچار شل شدگی شده است بمالید و به صورت دورانی ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک به مدت یک ربع روی پوست باقی بماند و سپس با آب نیمه گرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج مطلوب و رفع شل شدگی پوست این ماسک را دو مرتبه استفاده کنید.

ماست

روش خانگی و گیاهی مناسب دیگری که به راحتی می‌توان برای رفع شل شدگی پوست از آن بهره برد، استفاده از ماست است. ماست به دلیل دارا بودن اسید لاکتیک پوست را سفت و محکم می‌کند و پوست را درخشنده و زیبا خواهد کرد.

برای تهیه این ماسک به مواد زیر نیاز داریم:

ماست دو قاشق غذاخوری، آب لیمو ترش سبز حدود چند قطره

طرز تهیه این ماسک نیز به این صورت است که آب لیمو ترش را به همراه ماست در یک ظرف بریزید و به خوبی هم بزنید. این ترکیب را روی نقاط و نواحی مورد نظر که دچار شل شدگی شده است بمالید و حدود ده دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید و پس از ماساژ دادن حدود پنج دقیقه صبر کنید و سپس با آب نیمه گرم شستشو دهید. این روش درمانی ساده و در عین حال بسیار کارساز را سه الی چها مرتبه در هفته تکرار کنید و شاهد روند هر چه زودتر بهبودی خود باشید.

ماساژ دادن با روغن های گیاهی

از جمله روغن‌هایی که استفاده از آن کمک شایانی به سفت کنندگی پوست بدن می‌کند، عبارتند از: روغن نارگیل، روغن خردل، روغن رزماری، روغن بادام، روغن آووکادو، روغن ویتامین E، روغن ماهی،روغن زیتون، روغن گل پامچال و روغن آرگان است. از این روغن‌ها می‌توانید به صورت روزانه برای ماساژ نواحی مورد نظر که دچار شل شدگی شده‌اند استفاده کنید. به این صورت که مقداری از هر نوع روغنی که ذکر شد را روی نواحی مورد نظر بدن که ابتدا با آب و صابون تمیز و سپس خشک شده بمالید و به مدت ده الی پانزده دقیقه ماساژ دهید.  

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.