خانه طب سنتی علت بروز ترک‌های پوستی و درمان آن با استفاده از گیاهان دارویی

علت بروز ترک‌های پوستی و درمان آن با استفاده از گیاهان دارویی

توسط kakooti
درمان ترک پوستی

علت ایجاد ترک‌های پوستی

به دلیل نازک شدن لایه درم و اپیدرم، پوست حالت بریدگی پیدا می‌کند که بیشتر در نواحی ران، باسن، شکم و سینه‌ها رخ می‌دهد که به این تغییر حالت پوست استریا یا ترک‌های پوستی

به دلیل اینکه بعضی از بانوان کلاژن ضعیف‌تری دارند بنابراین دچار این ناراحتی پوستی می‌شوند. این ترک‌های پوستی هنگام بلوغ  در ناحیه ران‌ها، باسن و سینه‌ها به وجود می‌آیند. در دوران بارداری نیز این ترکها ایجاد می‌شوند که بیشتر روی شکم و سینه‌ها ایجاد می‌گردد. بعضی افراد نیز به دلیل انجام ورزش بدن‌سازی دچار تغییر وزن ناگهانی شده و دچار این ترک‌های پوستی می‌شوند.

ترک‌های پوستی بیشتر به خاطر کاهش یا افزایش شدید و ناگهانی بدن رخ می‌دهد اما دلایل دیگر این ضایعه پوستی عوامل وراثتی و استرس می‌باشد. هنگامی‌که پوست بدن کشیده می‌شود، باعث می‌شود کلاژن پوست ضعیف گردد و خطوط نازکی در زیر بالاترین لایه پوست ایجاد می‌شود. این ترک‌های پوستی که ناشی از کشیدگی هستند در ابتدا به رنگ قرمز یا صورتی هستند اما با گذر زمان رنگ آن‌ها تغییر کرده و به رنگ نقره‌ای درمی‌آیند.

گاهی ممکن است براثر مصرف دارو میزان هورمون استروئید بالا رفته که خود این عامل نیز باعث ایجاد ترک‌های پوستی می‌شود. آقایان نیز دچار این ضایعه پوستی می‌شوند ولی خانم‌ها بیشتر از آقایان دچار این ناراحتی پوستی می‌شوند.

خانم‌های باردار بیشتر دچار این ضایعه پوستی می‌شوند. زیرا در دوران بارداری با رشد جنین پوست کشیده می‌شود، همچنین به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بافت پوست ضعیف می‌گردد و ایجاد ترک‌های پوستی می‌شود. این ترک‌های پوستی ممکن است در هر اندامی که براثر حاملگی دچار افزایش وزن و کشیدگی شده رخ بدهد. این ترکها بعد از زایمان و با پایین آمدن وزن کم‌کم از بین بروند.

برای درمان این ترک‌های پوستی می‌توان از جراحی زیبایی، لیزر پالسی، لیزر فرکشنال دی‌اکسید کربن، میکرو درم ابریژن استفاده کرد.

برای از بین بردن این ناراحتی پوستی می‌توان از کرم‌های ترتینوئین که حاوی رتینوئید هستند استفاده کرد. این کرم‌ها ترک‌هایی که به‌تازگی ایجادشده‌اند را از بین می‌برد اما امکان دارد که پوست ملتهب، قرمز و زبر نیز بشود. این کرم‌ها برای از بین بردن چین‌وچروک نیز بسیار مناسب هشتند. در هنگام ایجاد این ترک‌های پوستی چون کلاژن پوست کاهش‌یافته است بنابراین برای افزایش کلاژن پوست می‌توان از تقویت‌کننده‌ی کلاژن استفاده نمود.

اما علاوه بر درمان توسط پزشکان درمان‌های خانگی و طبیعی نیز وجود دارد که به جلوگیری از ایجاد این ترک‌های پوستی کمک می‌کند و همچنین ترک‌های قدیمی و جدیدی که ایجادشده‌اند را کمرنگ می‌کند. در این مقاله سعی بر این داریم که به درمان‌های گیاهی بپردازیم امیدواریم که برای شما مؤثر واقع شود.

درمان‌های خانگی و طبیعی برای رفع ترک‌های پوستی

کره کاکائو: یکی از راه‌های خلاص شدن از شر این ضایعه پوستی استفاده از کره کاکائو است. برای این کار نصف فنجان کره کاکائو + یک قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم + دو قاشق چای‌خوری موم زنبورعسل + یک قاشق غذاخوری روغن زردآلو + یک قاشق غذاخوری روغن ویتامین E + یک قاشق غذاخوری روغن هسته پالم را باهم حسابی مخلوط‌کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا موم زنبورعسل کاملاً آب شود. این ترکیب به‌دست‌آمده را در یک ظرف دربسته که هوا داخل آن نرود بریزید و در داخل یخچال بگذارید. این ترکیب را روی نقاطی که دچار ترک‌های پوستی شده است بمالید و خوب ماساژ دهید تا جذب پوستتان شود. این کار را روزی دو تا سه مرتبه انجام دهید تا زودتر به نتیجه برسید.

کره کاکائو برای درمان ترک‌های پوستی بسیار مناسب است زیرا پوست را آب‌رسانی می‌کند و به آن نرمی و لطافت می‌بخشد. کره کاکائو به لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کند و باعث بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده می‌گردد. علاوه بر راهکاری که در بالا به آن اشاره شد، شما می‌توانید کره کاکائو را به‌تنهایی روزی دومرتبه روی ترک‌های پوستی بمالید و نتیجه این کار را بعد از دو ماه خواهید دید.

روغن بادام تلخ: یکی از راه‌های مناسب  و مفید برای درمان ترک‌های پوستی استفاده از روغن بادام تلخ است که برای استفاده از آن باید روغن بادام تلخ را روی ترک‌های پوستی خود بمالید. اما لازم به ذکر است که روغن بادام تلخ چون دارای ترکیبات سمی می‌باشد بنابراین استفاده زیاد آن برای خانم‌های باردار مضر است.

روغن نارنج: یکی از راه‌های دیگر خانگی و طبیعی برای درمان ترک‌های پوستی استفاده از روغن نارنج می‌باشد. روغن اسانس نارنج را از عصاره پوست نارنج گرفته می‌شود. روغن نارنج به پوست نرمی و لطافت می‌بخشد و از خشکی و شکنندگی پوست جلوگیری می‌کند. این خواص روغن نارنج باعث می‌شود که از ایجاد ترک‌های پوستی جلوگیری شود. برای این کار کافی است که روغن نارنج را روی نقاطی از بدن که دچار ترک‌های پوستی شده است بمالید فقط افرادی که پوستی خیلی حساس دارند یا افرادی که پوستی خیلی روشن دارند ممکن است دچار حساسیت شوند بنابراین توصیه می‌شود قبل از استفاده مقدار کمی از روغن نارنج را روی پوست تست کنند.

روغن کرچک: روغن کرچک یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان ترک‌های پوستی می‌باشد. روغن کرچک علاوه بر اینکه برای درمان ترک‌های پوستی بسیار مفید است برای چین‌وچروک، مول، لکه‌های تیره، خطوط زیبا و جوش نیز کاربرد دارد. برای درمان ترک‌های پوستی با استفاده از روغن کرچک به این صورت عمل کنید: مقداری از روغن کرچک را روی ترک‌های پوستی خود بمالید و به مدت پنج‌تا ده دقیقه خوب ماساژ دهید سپس آن نقطه را با یکپارچه نازک بپوشانید و با یک بطری که حاوی آب گرم است یا با یک پد گرم به مدت یک ساعت و نیم حرارت دهید. برای اینکه زودتر به نتیجه برسید این کار را به مدت یک ماه‌روزی یک‌مرتبه انجام دهید.

آلوئه ورا: برای درمان بسیاری از ضایعه‌های پوستی از گیاه مفید و مؤثر آلوئه ورا استفاده می‌شود. آلوئه ورا برای از بین رفتن ترک‌های پوستی  نیز بسیار مفید است. برای استفاده از آلوئه ورا  به سه روش می‌توانید عمل کنید. یک‌راه به این صورت است که خود ژل آلوئه ورا روی ترک‌های پوستی خود بمالید و بگذارید یک ربع باقی بماند سپس با آب ولرم پوستتان را شستشو دهید. راه دیگر به این صورت است که یک‌چهارم فنجان از ژل آلوئه ورا را با روغن ده عدد کپسول ویتامینE و روغن پنج کپسول ویتامین A مخلوط‌کنید و سپس این مخلوط را روی ترک‌های پوستی بمالید تا به‌خوبی جذب پوست شود. این عمل را روزی یک‌مرتبه تکرار کنید تا به نتیجه برسید. و راه سوم: برای این روش یک‌چهارم فنجان از ژل تازه آلوئه ورا با نصف فنجان روغن‌زیتون  را در یک ظرف با یکدیگر مخلوط‌کنید و این مخلوط را هر شب قبل از خواب روی ترک‌های پوستی بمالید و صبح باقی‌مانده این مخلوط را با یک حوله نمناک از روی پوست خود بردارید. باقی‌مانده این ماسک را نیز می‌توانید در یک ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید. هنگامی‌که این ماسک را استفاده می‌کنید روی رختخواب خود یکپارچه یا حوله‌ای که استفاده نمی‌کنید بکشید چون روغن‌زیتون و ژل آلوئه ورا ممکن است باعث ایجاد لک روی رختخواب شوند.

ویتامینA: مصرف خوراکی و موضعی از ویتامین A باعث سلامت پوست می‌گردد زیرا ویتامین A دارای رتینوئید می‌باشد. هویج و سیب‌زمینی شیرین سرشار از ویتامین A هستند.

شکر: یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی و طبیعی برای درمان ترک‌های پوستی استفاده از شکر است . شکر یک روش میکرودرم ابریژن هومیوپاتی است. با اسکراب شکر به‌صورت طبیعی و خانگی می‌توانید میکرودرم انجام دهید و با کشیدن روی ترک‌های پوستی لایه‌ی روی پوست را بتراشید. برای استفاده از اسکراب شکر به این صورت عمل کنید ابتدا یک فنجان شکر را به همراه روغن نارگیل یا روغن بادام مخلوط‌کنید تا غلظت و قوام آن همانند شن‌های ساحل شود. حالا مقداری آب‌لیمو به آن اضافه نمایید و این اسکراب را روی نواحی از بدن که دچار ترک‌های پوستی شده است بکشید و این عمل را در هفته چندین مرتبه و هر بار به مدت هشت‌تا ده دقیقه در حمام انجام دهید تا به نتیجه برسید.

سفیده تخم‌مرغ: یکی از راه‌های مناسب و طبیعی خانگی برای درمان ترک‌های پوستی استفاده از سفیده تخم‌مرغ است. سفیده تخم‌مرغ دارای پروتئین و اسیدهای آمینه می‌باشد. برای این کار دو عدد سفیده تخم‌مرغ را هم بزنید و آن را روی ترک‌های پوستی خود به‌صورت یک‌لایه‌ی ضخیم بکشید و صبر کنید تا سفیده کاملاً روی پوست خشک شود. آنگاه با آب سرد پوستتان را شستشو دهید و سپس با مقداری روغن‌زیتون پوستتان را مرطوب کنید. این عمل را به مدت دو هفته روزی یک‌مرتبه انجام دهید. لازم به ذکر است که هنگامی‌که می‌خواهید سفیده را روی پوستتان بزنید، ناحیه موردنظر را با آب شستشو دهید.

آب‌لیمو: راهی دیگر، ساده و خانگی و درعین‌حال طبیعی برای درمان ترک‌های پوستی استفاده از آب‌لیمو می‌باشد. چون آب‌لیمو به‌طور طبیعی اسیدی بوده بنابراین برای درمان و کاهش ترک‌های پوستی، آکنه و اسکارها مناسب است. برای استفاده از آب‌لیمو به این صورت عمل کنید که آب‌لیموی تازه را به‌صورت دورانی روی موضع موردنظر بمالید و بگذارید به مدت ده دقیقه پوستتان با آب‌لیمو خیس بخورد و سپس با آب گرم شستشو دهید. و یک‌راه دیگر به این صورت است که مقدار مساوی از آب‌لیمو را با آب خیار مخلوط‌کنید و این مخلوط را روی ترک‌های پوستی‌تان بمالید.

سیب‌زمینی: راهی مناسب و مفید برای درمان‌های خانگی و طبیعی ترک‌های پوستی، استفاده از سیب‌زمینی است. آب سیب‌زمینی چون دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد بنابراین برای ترمیم  سلول‌های آسیب‌دیده بسیار مناسب است . برای استفاده از سیب‌زمینی به این طریق عمل نمایید که یک برش نازک از سیب‌زمینی را به‌آرامی و به مدت چند دقیقه روی ترک‌های پوستی خود بکشید به صورتی که نشاسته سیب‌زمینی روی موضع موردنظر را بپوشاند و پس‌ازآنکه خشک شد، با آب ولرم پوستتان را بشویید.

ریشه گیاه باباآدم: ریشه گیاه باباآدم برای درمان و کاهش ترک‌های پوستی بسیار مفید است . برای استفاده از ریشه گیاه باباآدم هم می‌توانید به‌صورت خوراکی و هم موضعی مصرف نمایید. برای مصرف خوراکی به این صورت عمل کنید که مقدار ۲۰ تا ۳۰ گرم از ریشه باباآدم را در یک لیوان آب بریزید و بگذارید تا خوب دم بیاید و سپس این دم‌نوش را روزی سه مرتبه صبح، ظهر و شب، به مقدار یک استکان و باکمی قند نوش جان‌کنید. برای استفاده موضعی آن نیز به این صورت انجام دهید که از دم‌کرده‌ای که گفته شد روی موضع موردنظر بمالید و این کار را روزی دو تا سه مرتبه انجام دهید.

روغن‌زیتون: یکی دیگر از روغن‌های مفید و سودمند برای درمان ترک‌های پوستی، استفاده از روغن‌زیتون است. روغن‌زیتون حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی می‌باشد و به همین دلیل برای پیشگیری و درمان ترک‌های پوستی بسیار مناسب است. برای این کار، دو تا سه قاشق از روغن‌زیتون را روی ترک‌های پوستی بمالید و به‌خوبی ماساژ دهید و اجازه دهید نیم ساعت روی پوست باقی بماند و سپس با آب شستشو دهید.

چهار روغن کندر، کنجد،زیتون و کاکائو: یکی دیگر از راه‌های بسیار مفید برای درمان خانگی و طبیعی ترک‌های پوستی استفاده از چهار روغن کندر، کنجد، زیتون و روغن کاکائو است. این چهار روغن به دلیل داشتن ویتامین A و E و خاصیت آب‌رسانی، باعث بازسازی و بهبود و کلاژن سازی پوست می‌گردد. برای استفاده از این روش باید این چهار روغن مفید را در یک ظرف به‌خوبی هم بزنید تا به‌خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. آنگاه مخلوط این چهار روغن را روزانه روزی دومرتبه بر روی نواحی از بدن که دچار ترک پوستی شده است بمالید و خوب ماساژ دهید تا جذب پوست شود. برای اینکه بهتر به نتیجه برسید باید حداقل هفته‌ای سه مرتبه پوست اسکراب شود تا سلول‌های مرده پوست از بین برود و روغن‌ها به‌خوبی جذب پوست شوند و مؤثر واقع شوند.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.