خانه طب سنتی نفخ معده و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

نفخ معده و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti

نفخ معده چیست؟
بعد از خوردن غذا ممکن است مشکلات گوارشی بسیاری برای شما ایجاد شود. یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی مربوط به نفخ معده می‌باشد که طب سنتی، سردی مزاج را یکی از دلایل آن می‌داند. این بیماری که با جمع شدن گاز در شکم همراه است، منجر به نفخ و به دنبال آن آروغ زدن و باد شکم می‌شود که در بسیاری از موارد خجالت‌آور است و ممکن است بر فعالیت‌های کاری و اجتماعی شما نیز تأثیر منفی بگذارد. این بیماری همه‌گیر می‌باشد و کمتر کسی پیدا می‌شود که به آن گرفتار نشده باشد اما شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است. نفخ معده همراه با علائمی نظیر سوءهاضمه، عدم هضم غذاهای سنگین، ترش کردن معده و تمایل به مصرف غذاهای سرد می‌باشد.
اگر شکم شما دائماً نفخ می‌کند و یا احساس سفتی و پری شکم می‌کنید، نسخه‌های دارویی گیاهی در طب سنتی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که برخلاف داروهای شیمیایی دارای عوارض نمی‌باشند.
دلایل نفخ معده
نفخ معده به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در زیر برخی از این دلایل را برشمرده‌ایم:
-پایین بودن اسید شکم
-استفاده دائمی از داروهای ضد اسید معده
-عبور کند مواد غذایی از روده
-مصرف زیاد گوشت، باعث تولید باکتری‌های زیادی در روده شما شده و نفخ شکم را ایجاد می‌کند.
-اضافه‌وزن و یا پرخوری
-ازنظر طب سنتی، غذاهای بدرنگ و بدبو منجر به تولید گاز در شکم و نفخ می‌گردد.
-بلعیدن هوا هنگام خوردن و آشامیدن
تشدید نفخ معده با برخی بیماری‌های خاص مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و یبوست
-مصرف برخی داروهای خاص مانند داروهای بیماری دیابت (آکاربوز)
-بازگشت غذا و اسید معده از معده به مری
-تغییرات سطح هورمونی در زنان مانند قبل و بعد از دوران قاعدگی
-عادات بد غذایی شما مانند نوشیدن آب و نوشابه‌های گازدار همراه با غذا و خوب نجوییدن غذا
– خوردن برخی خوراکی‌های خاص نظیر کنگر فرنگی، بروکلی، کلم، گل‌کلم، تره‌فرنگی، تربچه، شلغم، حبوبات، بادام‌زمینی، جو، گندم و مخمر درون بعضی از غذاها همچون نان، سیر، موسیر، پیاز و سیب‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین، لبنیات در افرادی که با لاکتوز مشکل‌دارند، قندها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، ماءالشعیر و آب‌میوه‌ها
-بی‌خوابی در شب‌ها
-انتقال سریع محتویات هضم نشده معده به داخل روده کوچک
-برخی سرطان‌های خاص مانند سرطان کیسه تخم‌دان، تومورها و جراحی‌های انجام‌شده
-مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل نفخ شکم در طب سنتی از سردی مزاج معده می‌باشد که ناشی از رسوب خلط‌ها در معده می‌باشد؛ بنابراین با مسهل یا پاک‌کننده معده می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
راه‌های پیشگیری از نفخ شکم
برای پیشگیری از نفخ و کاهش دردهای ناشی از آن باید از تمامی عواملی که این بیماری را تشدید می‌کند و یا منجر به بروز آن می‌شود پرهیز کنید. رعایت کردن دستورات زیر احتمال بروز این مشکل را به حداقل می‌رساند:
-از مصرف سبزی‌های نفاخ مانند پیاز، کلم، شلغم، لوبیا سبز و برخی میوه‎ها نظیر خربزه و سیب اجتناب کنید.
-در صورت مصرف حبوبات، ۲ تا ۳ ساعت قبل از پختن، در آب خیس کنید. این کار سمومی که گاز تولید می‌کند را کاهش می‌دهد.
-داشتن خواب کافی و فعالیت روزانه (ورزش) به مدت ۳۰ دقیقه به پیشگیری از نفخ شکم در شما کمک بسیاری می‌کند.
-اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که عادت به خوردن دسر میوه دارید، برای پیشگیری از نفخ، میوه‌هایی با قند کمتر نظیر هلو، لیموشیرین و کیوی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.
– گوشت گوساله بدون چربی، سینه مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، کره بادام‌زمینی، گوشت بوقلمون و پنیر کم‌چرب را به‌جای گوشت گوسفندی یا سایر منابع پروتئینی پرچرب در رژیم غذایی خود بگنجانید.
-مصرف ترشی‌ها، نوشیدن آب سرد را به حداقل برسانید.
-سعی کنید که غذا را در حجم و وعده‌های کوچک‌تر مصرف کنید.
-غذا را به‌آرامی میل کنید. همچنین با جویدن بیشتر غذا به هضم راحت‌تر آن در معده کمک می‌کنید.
-اگر سیگار می‌کشید، سریعاً سیگار خود را ترک کنید. این عمل هوای بیشتری را به داخل معده شما می‌کشد و عملکرد دستگاه گوارش شمارا به هم می‌ریزد.
-سعی کنید که کمتر آدامس مصرف کنید؛ زیرا این عمل هوای بیشتری را بلعیده و باد شکم و یا نفخ را در شما ایجاد می‌کند.
-سعی کنید که بین غذا صحبت نکنید.
– قبل از گرسنگی غذا نخورید همچنین قبل از سیر شدن دست از غذا بکشید.
-مایعات، سالاد و میوه بافاصله از غذا مصرف شود. همچنین از خوردن چند نوع غذا باهم اجتناب کنید.
درمان نفخ معده در طب سنتی
در زیر مجموعه‌ای از نوشیدنی‌ها و دم‌نوش‌ها و به‌اصطلاح عامه بادشکن‌ها را معرفی کرده‌ایم که به درمان شما کمک زیادی می‌کند.
-درصورتی‌که احساس نفخ شکم می‌کنید، از دم‌نوش‌های زیره و نعناع و عرق بادرنجبویه استفاده کنید. این عرقیات از مؤثرترین دم‌نوش‌های بادشکن می‌باشند.
-مصرف بعضی از سبزی‌ها مانند تربچه، شاهی و یا حتی تره باعث نفخ و دل‌پیچه می‌شود. در این صورت با جای دادن سبزی‌های ضد نفخ مانند ریحان و نعناع در سبد سبزی خود، اثر این سبزی‌های نفخ‌دار را خنثی کنید.
درمان نفخ معده شما در طبیعت است. یکی از بهترین سبزی‌های از بین برنده نفخ معده‌ی شما، گیاه آویشن است؛ بنابراین در صورت داشتن نفخ و دل‌پیچه، خوردن آویشن را فراموش نکنید.
-یکی از توصیه‌های طب سنتی حذف نکردن زردچوبه و دارچین از فهرست ادویه خود می‌باشد. این ادویه‌ها با از بین بردن نفخ مواد اولیه در مواد غذایی تا حد زیادی به درمان نفخ معده شما کمک می‌کند.
-به گفته پزشکان طب سنتی، از خوردن ماست به‌تنهایی خودداری کنید. برای از بین بردن خاصیت نفخ لبنیات، کدوسبز رنده شده یا چند برگ نعناع تازه و یا پونه را امتحان کنید.
-درصورتی‌که بعد از خوردن غذا دچار نفخ می‌شوید، برای درمان نفخ معده خود از توت‌فرنگی یا گریپ‌فروت کمک بگیرید. شما می‎توانید توت‌فرنگی را همراه با ماست یا سالاد مصرف کنید و یا آب گریپ‌فروت را به غذاهای گوشتی خود اضافه کنید. این مواد غذایی منجر به کاهش نفخ موجود در مواد اولیه می‌شود.
-یک‌تکه زنجبیل، کمی نمک و مقداری آب لیموترش را باهم مخلوط‌کنید. این معجون ضد نفخ را پس از هر وعده غذایی در حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری میل کنید. همچنین مصرف این ماده‌ی غذایی معجزه‌گر همراه با شنبلیله و یا زنیان، تسکین‌دهنده‌ی دردهای شکمی ازجمله نفخ می‌باشد.
-دم‌کرده نعنا را برای درمان نفخ خود فراموش نکنید. کافی است یک قاشق غذاخوری نعنا خشک یا نعنا تازه را به فنجان آبجوش اضافه کنید. بعد از جوشیدن آن را صاف‌کرده و میل کنید.
-برای تسکین درد ناشی از نفخ شکم یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با مقدار کمی نمک در داخل آب داغ حل کنید. این ترکیب را درحالی‌که گرم است میل کنید.
-برای درمان نفخ شکم خود از شیوه‌های خانگی استفاده کنید. یکی از این شیوه‌ها جویدن یک غلاف هل بعد از غذا می‌باشد. همچنین طبق گفته‌ی پزشکان طب سنتی، دم‌کرده ۳ تا ۴ عدد هل همراه با زنجبیل خشک و جوز هندی، نفخ و سروصدای معده را برطرف می‌کند.
-مصرف عصاره‌ی سیر و زنجبیل در درمان نفخ شکم شما معجزه می‌کند. ۲ حبه سیر له‌شده را در یک لیوان آب گرم خیس کرده و بعد از اضافه کردن یک قاشق زنجبیل آن را میل کنید.
– ۲ قاشق غذاخوری گلپر ساییده را به همراه ۲ قاشق غذاخوری پودر نبات مخلوط‌کنید و به همراه عرق بهار میل نمایید. به گفته‌ی پزشکان طب سنتی این محلول در درمان نفخ شکم بسیار شگفت‌انگیز است.
-درصورتی‌که بعد از خوردن غذا زیاد نفخ می‌کنید، حدود ۳۰ گرم روغن کرچک را در ۱۸۰ گرم عرق انسیون مخلوط‌کنید و آن را به معده خود بمالید. به گفته‌ی پزشکان طب سنتی این روغن باعث کاهش نفخ‌های شکمی می‌شود.
– نصف لیوان گلاب به همراه نصف لیوان عرق نعنا و یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ را داخل ظرفی ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. این محلول را همراه با عسل، شب‌ها قبل از خواب به مدت ۴۰ یا ۱۲۰ روز مصرف کنید. کافی است یک‌بار امتحان کنید تا اثرات بهبودی را در خود ببینید.
-طبق نظر پزشکان طب سنتی، نخودآب یکی از بهترین غذاها برای درمان نفخ شکم شما می‌باشد. بدین‌صورت که مقداری نخود را با آب بپزید. بعد از اضافه کردن ادویه و کمی زعفران، آن را میل کنید. همچنین می‌توانید این غذا را همراه با مقداری گوشت نیز بپزید.
-گرم نگه‌داشتن شکم نیز یکی از راه‌های بهبود نفخ می‌باشد. بدین‌صورت که کیسه‌ای را از ارزن یا نمک یا سبوس پرکرده و پس از گرم شدن تا ۲۰ دقیقه بر روی شکم خود قرار دهید. پس از مدت‌زمانی علائم بهبودی را احساس خواهید کرد.
-خوردن آسیاب شده مصطکی با شکر برای رفع نفخ مفید است.
-مصرف یک قاشق چای‌خوری پودر زنیان به همراه عسل برای درمان نفخ معده شما بسیار مؤثر است.
– برای تسکین دردهای ناشی از نفخ شکم و خلاص شدن از آن از گیاه رازیانه کمک بگیرید. این گیاه با خاصیت ضد بلغم و صفرایی خود باعث آرام شدن دیواره‌های روده می‌شود. این ماده غذایی شگفت‌انگیز را به خاطر خاصیت گرم خود همراه با سکنجبین و عسل مصرف کنید.
– ترکیب بابونه و نعناع، پادزهری عالی برای رهایی از بادهای ناشی از نفخ معده می‌باشد. شما می‌توانید بعد از غذا ۱۰ تا ۲۰ گرم گل بابونه را در یک لیتر آب به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید و سپس میل کنید.
– مصرف سه وعده در روز و هر وعده ۱۸ نخود از ارزق جهت برطرف کردن نفخ معده بسیار عالی عمل می‌کند.
– مصرف بذر اسپند و زیره برای جلوگیری از نفخ شکم بسیار تأثیرگذار می‌باشد.
– طبق نظر پزشکان طب سنتی، مصرف سیاه‌دانه با عسل یا کره با عسل همچنین گرد زینان با عسل یا گرد بالنگ با عسل از نفخ‌های شکمی جلوگیری می‌کند.
– درصورتی‌که بعد از خوردن هندوانه دچار نفخ می‌شوید، مصرف پوست هندوانه برای درمان نفخ ناشی از آن بسیار مفید است.
– برای درمان نفخ شکم خود از نسخه‌ی زیر استفاده کنید: نعناع، زیره، تخم جعفری و ریشه شیرین‌بیان را باهم مخلوط‌کنید و میل نمایید. توجه به این نکته ضروری است که مصرف تنهای شیرین‌بیان برای کلیه مضر است.
درمان نفخ سنتی طبق روایات
-از امام صادق (ع) نقل‌شده است: وقتی آویشن و نمک باهم قرار گیرند، بادها را از دل بیرون می‌رانند و انسدادها را می‌گشایند.
-از امام صادق (ع) روایت‌شده است که خوردن عسل با سیاه‌دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است.
-در کتاب کافی از امام رضا (ع) روایت‌شده است: براى رفع بادهاى بدن و مفاصل مقدارى شنبلیله و انجیر خشک را در آب خیس کرده در دیگ تمیزى طبخ نموده سپس صاف و بعد از سرد شدن یک روز در میان بنوشید.
– همچنین امام رضا (ع) می‌فرماید: اگر کسى تا هفت روز روزى یک‌مرتبه یک‌دانه سیر بخورد دچار ناراحتى‏هاى مفاصل و بادهاى بدن نخواهد شد.
– طبق روایتی از امام رضا (ع) اگر کسى مى‏خواهد دچار بادهاى سرد نشود تنقیه کند و بدن خود را روغن بمالد، کمپرس بدن با آب گرم نیز مفید و نافع است.
– امام صادق (ع) در پاسخ به جابربن‌حیان برای درمان بادهای بدن فرمود: عنبر و گل زنبق (روغن یاسمن) را ناشتا در بینى بچکان نافع است. جابر می‌گوید من این عمل را انجام دادم و خوب شدم.
– شخصی از امام محمدباقر (ع) درباره‌ی بادهای خبیثه پرسید. ایشان فرمودند: پنج مثقال گل میخک را داخل یک نى خشک قرار بده و سر آن را محکم ببند و روى نى را گل بمال و یک روز تابستان در برابر نفخ معده آب قرار بده و اگر زمستان است دو روز، سپس از داخل نى خارج کن و کاملاً بکوب و با آب باران مخلوط‌کن تا کاملاً نرم شود بعد به شکم بخواب و بر پشت و ستون فقرات بمال و صبر کن تا خشک شود، بادهاى خبیثه انشاء الله برطرف خواهد شد.
– امام رضا (ع) می‌فرماید: تخم‌مرغ بسیار خوردن و معتاد شدن به آن، بیمارى سپرز مى‌آورد و ایجادکننده بادهایى در سر معده است و زیاد خوردن تخم‌مرغ آب پز، نفس‌تنگی و نفس بریدگى می‌آورد.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.