خانه دسته‌بندی نشده گیاهان دارویی برای درمان بیماری وسواس

گیاهان دارویی برای درمان بیماری وسواس

توسط kakooti
درمان وسواس

وسواس یک اختلال اضطرابی است که پایه زیست شناختی دارد. گاهی ما این اختلال را در کودکان نیز مشاهده می‌کنیم. ولی علائم آن را در همه‌ی سنین می‌توان مشاهده کرد. وسواس یکی از شایع‌ترین اختلالی است که در افراد وجود دارد که یا انسان را به انجام کاری وا می‌دارد و یا از انجام عملی باز می‌دارد.

حتی در قرآن کریم نیز درباره‌ی وسواس آیاتی وجود دارد که به معنی افکار مضر و بیهوده در ذهن آمده است. وسواس به عنوان یک بیماری آزار دهنده معرفی شده است که شخص را برخلاف میل باطنی مجبور به انجام کاری می‌کند. شخص با اینکه از افکار و اعمال بیهوده خود باخبر است اما نمی‌توند خود را از آن رهایی دهد.

علائم و نشانه‌های بارز وسواس

ترس: فردی که دچار وسواس است همیشه این ترس در او وجود دارد که نکند برای خودش یا اطرافیانش اتفاق ناگواری بیفتد. حتی گاهی اوقات فرد بیمار برای رهایی از این افکار وهم آلود دست به کارهای خطرناک می‌زند.

اجبارو لزوم: فرد وسواسی در خود احساس می‌کند که باید کاری را به اجبار و الزام انجام دهد. به این صورت که با اینکه فرد از بیماری خود آگاه است اما خودش را مجبور به انجام کاری می‌داند که تکراری است.

احساس ناتوانی کردن: فرد وسواسی احساس ناتوانی می‌کند و خودرا شخص درمانده‌ای می‌بیند که نمی‌تواند خود را کنترل کند.

نظم و ترتیب داشتن: شخص مبتلا به وسواس دارای نظم و ترتیب است که این نظم او دیگران را آزار می‌دهد.

پرخاشگری: فرد وسواسی گاهی اوقات برای انجام کارهای خود دچار پرخاشگری و عصبانیت و گاهی اوقات خودآزاری می‌شود.

بررسی کردن: فردی که دچار اختلال وسواسی است هنگامی که کاری راانجام می‌دهد دچار تردید و دو دلی می‌شود که مثلا: آیا درب را قفل کردم؟ یا گاز را خاموش کردم؟

شک کردن در انجام کارهای دینی: فرد وسواسی در انجام کارهای دینی مثل نماز خواندن یا وضوگرفتن و… دچار شک می‌شود که آیا رکعت سوم هستم یا چهارم؟ وضو را درست انجام داده‌ام یا خیر؟

تکرار: فرد وسواسی یک کار را چندین بار انجام می‌دهد. مثلا دست و پاهای خود را بارها و بارها می‌شوید.

داشتن آداب و رفتارهای خرافه‌ای: فردی که دچار اختلال وسواس است نسبت به بعضی از اشیا حساسیتی نشان می‌دهد. مثلا معتقد است اگر هنگام خارج شدن از منزل به یک شی خاص مثل دستگیره در دست نزند اتفاق بدی برایش می‌افتد یا برخی از اشیا وبعضی از روزها را بد یوم می‌داند.

چند نوع وسواس داریم؟

به طور کلی وسواس به دو دسته تقسیم می‌شود: وسواس فکری و وسواس عملی

وسواس فکری: گاهی اوقات فرد وسواسی دچار افکار و تصاویر ذهنی است که باعث آزار وناراحتیش می‌شود. مثلا همیشه این نگرانی را با خود همراه دارد که اتفاقی ناگوار بیفتد و یا لباسش به چیزی آلوده شود.

وسواس عملی: اعمالی که فرد وسواسی بارها و بارها انجام می‌دهد تا این افکار را از بین ببرد. این کارها علاوه بر اینکه جنبه منطقی ندارند بلکه بی‌فایده نیز هستند. مثلا: شستن بیش از حد، شمارش، انبار کردن وسایل و…

علت اساسی بیماری وسواس هنوز مشخص نیست اما از عواملی که منجر به این بیماری می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

وراثت: در خانواده‌هایی که والدین دچار بیماری وسواس هستند این احتمال وجود دارد که فرزندان نیز دچار این بیماری شوند.

عوامل بیولوژیکی:  فردی که دچار بیماری خاص مانند آسیب بعضی از نقاط مغز است دچار اعمال وسواسی می‌شود که این اعمال او از جنبه‌ی فیزیولوژیکی است. این فرد باید به روان پزشک مراجعه کند تا و داروی مورد نظر را مصرف کند.

سخت گیری: خانواده‌هایی که بیش از حد فرزندان خود را کنترل می‎‌کنند احتمال دچار شدن به این بیماری را در ایشان افزایش می‌دهند.

افراد مبتلا به بیماری وسواس چه ویژگی‌های اخلاقی را دارا هستند؟

این گونه افراد توانایی این را ندارند که عواطف گرم از خود نشان دهند.

افراد وسواسی به احساسات دیگران توجهی نمی‌کنند و به عقیده خود اصرار می‌ورزند.

برای اینکه کار خود را به نحو احسنت انجام دهند بیش از حد تمرکز می‌کنند.

این افراد بسیار سخت کوش هستند اما چون به جزئیات بیش از حد توجه می‌کنند به اصل مسائل نمی‌پردازند.

این افراد احساس بلاتکلیفی می‌کنند زیرا در تصیم گیری دچار شک و دودلی می‌شوند ومی‌ترسند مبادا اشتباهی بکنند.

این افراد کارهای خود را به اتمام نمی‌رسانند.

بیشتر این افراد رفتاری خشک و بی‌احساس دارند.

برای درمان بیماری وسواس دارودرمانی مفید است. اما در مقابل این راه روشهای درمانی خانگی و طبیعی نیز وجود دارد که در این مقاله به معرفی بعضی از این روشها می‌پردازیم و امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی نمایید.

فرنجمشک

یکی از روشهای درمانی که برای درمان بیماری وسواس به صورت خانگی و طبیعی انجام می‌گیرد، استفاده از گیاه فرنجمشک است. این گیاه خاصیت آرامبخش دارد و بر روی سیستم عصبی اثر می‌گذارد. این گیاه برای مشکلاتی چون: اضطراب، افسردگی، سردرد،

تپش قلب و بی‌خوابی بسیار مفید است. از این گیاه می‌توانید به عنوان دمنوش استفاده کنید به این صورت که مقداری از این گیاه را در یک ظرفی که حاوی آب جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و پس از عبور دادن آن از صافی میل کنید. این دمنوش را به صورت منظم و مرتب تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

گل گاو‌زبان

یکی دیگر از گیاهانی که برای درمان بیماری وسواس بسیار توصیه می‌شود، استفاده از گیاه گل گاو‌زبان است. این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد و تاثیرات بسیاری بر مغزو اعصاب، افکار و رفتار فرد می‌گذارد. از این گیاه به صورت دمنوش استفاده کنید تا کمتر دچار اضطراب شوید و احساس ناامنی و اعمال و افکار وسواسی را از خود دور کنید. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقداری از گیاه گل‌ گاوزبان را در ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت برداشته وپس از عبور دادن از صافی آن را نوش جان کنید. این نوشیدنی را یک تا دو فنجان مصرف کنید و شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

همچنین می‌توانید از شربت گل گاوزبان نیز استفاده کنید. این شربت برای رفع وسواس بسیار مناسب است. برای تهیه این شربت از عرق گل گاوزبان، عرق بیدمشک، گلاب، گل گاوزبان خشک شده و عسل استفاده کنید.این شربت را روزانه به مقدار دو فنجان میل کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. لازم به تذکر است که زنان بار دار از مصرف این شربت خودداری نمایند.

شکوفه پنبه

استفاده از گیاه شکوفه پنبه نیز برای درمان خانگی و طبیعی وسواس بسیار مناسب است. از این گیاه به صورت شربت استفاده کنید. برای تهیه این شربت به این صورت عمل کنید که مقدار ۷۵۰ گرم از این گیاه را به صورت شربت تهیه کنید و این شربت را روزانه به مقدار یک لیوان مصرف کنید. مصرف مرتب و منظم این شربت کمک شایانی به درمان وسواس خواهد کرد.

دمنوش میخک

یکی دیگر از دمنوش‌های خانگی و طبیعی برای درمان بیماری وسواس، دمنوش میخک است. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقداری از گیاه میخک را در ظرفی که حاوی آب جوش است بریزید و اجازه دهید این دمنوش به مدت پنج الی هفت دقیقه روی حرارت ملایم باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت برداشته و از صافی عبور دهید و سپس میل نمایید. این دمنوش را روزانه یک تا دو مرتبه مصرف کنید و شاهد اثرات نویدبخش آن باشید.

گوشت قرقاول

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان بیماری وسواس استفاده از گوشت قرقاول است. این ماده‌ی پرمغزی تقویت کننده‌ی مغز ودماغ و دافع وسواس است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از این گوشت را با پیاز فراوان بپزید و روزانه مقداری را مصرف را کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

چای دارچین

استفاده از چای دارچین نیز برای درمان خانگی و طبیعی بیماری وسواس به شما عزیزان پیشنهاد می‌شود. مصرف چای دارچین قوای جسمانی و روحانی شما را حفظ و برای درمان وسواس، جنون وخوف بسیار مفید است. برای تهیه این چای خوشمزه به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب جوش مقداری چوب دارچین بریزید و دربی روی ظرف بگذارید و اجازه دهید پنج الی هفت دقیقه به همین صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این نوشیدنی را روزانه یک مرتبه مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

ریواس

یکی دیگر از گیاهانی که به شما عزیزان توصیه می‌شود برای درمان بیماری وسواس خود آن را مصرف کنید، گیاه خوشمزه‌ی ریواس است. ریواس وسواس را رفع می‌کند. بنابراین این گیاه را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید. به شما عزیزان توصیه میشود مصرف این گیاه را به طور منظم تکرار کنید تا شاهد اثرات نویدبخش آن شوید.

تخم گشنیز

یکی دیگر از روشهای درمانی خانگی و طبیعی بیماری وسواس استفاده از تخم گشنیز است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار دو تا پنج گرم از تخم گشنیز را با سویق گندم و جو بو داده و روزانه آن را مصرف کنید. لازم به تذکر است که برای گرفتن نتایج بهتر و رفع هر چه زودتر این اختلال، روش ذکر شده را به طور منظم و روزانه انجام دهید و شاهد اثرات نوید بخش و بهبودی بیماری خود شوید.

دمنوش بنفشه

یکی دیگر از روشهای درمانی خانگی و طبیعی وسواس استفاده از دمنوش گیاهی بنفشه است. دمنوش بنفشه برای رفع وسواس بسیار مفید است. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقداری از گیاه بنفشه را در ظرفی که حاوی یک لیوان آب جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت پنج الی هفت دقیقه روی شعله ملایم باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و پس از عبور دادن از صافی آن را میل کنید. این دمنوش را به طور روزانه مصرف کنید و شاهد بهبودی کامل خود شوید.

دمنوش گل ختمی

یکی دیگر از دمنوش‌های بسیار مفید برای درمان خانگی و طبیعی اختلال وسواس، دمنوش گیاه گل ختمی است. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقداری از گیاه گل ختمی خشک شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی را روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه به همین صورت باقی بماند و سپس آن را از صافی عبور داده ومیل کنید. این نوشیدنی را روزانه یک فنجان میل کنید و شاهد اثرات نوید بخش آن باشید.

عرق کاسنی

یکی از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان اختلال وسواس استفاده از عرق کاسنی است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که پس از خریداری عرق کاسنی آن را روزانه یک تا دو مرتبه میل کنید تا بهبودی کامل صورت گیرد.

عرق گل گاوزبان

یکی دیگر از عرقیات بسیار مفید برای درمان خانگی و طبیعی اختلال وسواس استفاده از عرق گل گاوزبان است. برای این منظور به این صورت عمل کنید که روزانه یک تا دو مرتبه این عرق را مصرف کنید. مصرف مرتب ومنظم این روش درمانی کمک شایانی به بهبود وضعیت شما خواهد کرد.

لیمو

یکی دیگر از روشهای درمانی خانگی و طبیعی اختلال وسواس استفاده از لیمو است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که آب چند عدد لیمو را بگیرید و آن را در مصرف روزانه خود قرار دهید. با مصرف و انجام منظم این روش درمانی شاهد اثرات نتایج بخش آن خواهید بود.

آب انجیر

روش خانگی و طبیعی دیگری که برای درمان اختلال وسواس به شما عزیزان پیشنهاد می‌شود، استفاده از آب انجیر است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از انجیر خشک را در آب بخیسانید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و صبح به صورت ناشتا آن را مصرف کنید. این روش درمانی را هر روز تکرار کنید تا بهبودی کامل صورت گیرد.  

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.