خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با میوه زردآلو و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با میوه زردآلو و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با میوه زردآلو و خواص درمانی آن در طب سنتی

یکی از میوه‌های مغذی و محبوب در فصل گرم تابستان، زردآلو می‌باشد. طبع این میوه سرد و تر است. زردآلو در کشورهای آسیایی رشد می‌کند. کشورهای ارمنستان، مصر و ایران، از زادگاه‌های این میوه‌ی بسیار خوشمزه می‌باشند.

انواع وحشی زردآلو در کشور چین دیده می‌شود و از حدود سه قرن پیش از میلاد، پرورش آن در چین شروع شده است. این میوه از خانواده گل سرخیان است. بلندی درخت آن به حدود ۶ متر می‌رسد. شاخه‌های آن در اطراف درخت پهن و گسترده می‌شوند و برگ‌های آن به صورت پهن گرد یا بیضی و یا به شکل قلب، و به رنگ سبز روشن و یا سبز مایل به زرد می‌باشند. بهترین نوع زردآلو، زردآلویی است که پر آب و کم جرم باشد. برگه‌ی زردآلو از تازه‌ی آن بسیار بهتر و دارای خواص دارویی بیشماری می‌باشد و جزء یکی از خوش طعم‌ترین و لذیذترین اجزا در آجیل شیرین می‌باشد.

خواص درمانی زردآلو در طب سنتی

  • زردآلو، باز کننده سدد و ملین می‌باشد.
  • نوع شیرین آن، برای افرادی که دارای طبع گرم هستند بسیار مناسب است.
  • با استفاده از زردآلو از بوی بد دهان رهایی یابید.
  • هنگاهی که آن را بپزیم و یا خشک شده‌ی آن را بخیسانیم، مسهل صفرا، ملین طبع است و برای رفع تشنگی بسیار کارآمد است. همچنین التهاب معده را کاهش و رفع کننده‌ی گاز معده می‌باشد.
  • از دیگر خواص درمانی زردآلو در طب سنتی به تاثیر شگفت انگیز آن در سلامت و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست می‌توان اشاره نمود.

حواص برگه زردآلو

از خواص برگه زردآلو هرچه بگوییم کم است . در طب قدیم استفاده از این خوراکی خوشمزه و مغذی بسیار توصیه و تاکید شده است. در ادامه به چند نوع خواص درمانی برگه زردآلو اشاره می‌کنیم:

  • برگه زردآلو، دارای خواص تصفیه کنندگی خون است و مصرف آن به طور مرتب باعث باز شدن عروق می‌گردد.
  • از دیگر خواص درمانی زردآلو در طب سنتی می‌توان به خاصیت تب بری آن اشاره نمود.
  • افرادی که دارای فقر آهن می‌باشند، این خوراکی خوشمزه و بسیار مغذی را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهند.
  • برگه زردآلو دارای خواص ضد نرمی استخوان است.
  • برای رفع التهاب مفاصل، از برگه زردآلو بهره گیرید.
  • برای محافظت از قلب و چشم خود، برگه زردآلو را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید.
  • افرادی که دارای کمبود اشتها هستند، برای افزایش وزن و اشتهای خود از برگه زردآلو استفاده کنند.
  • برای رفع عطش و تشنگی در فصول گرم سال، استفاده از برگه زردآلو یک گزینه عالی و ایده‌آل می‌باشد.
  • افرادی که دچار یبوست و بیماری بواسیر هستند، برای رفع این مشکل خود، از برگه‌ی زردآلو استفاده کنند، به این صورت که شب هنگام خواب مقداری برگه زردآلو را در ظرف آبی بخیسانند و صبح به صورت ناشتا، هم آب آن و هم خود برگه زردآلو را میل کنند. با مصرف مرتب و روزانه‌ی این روش طبیعی و خانگی شاهد روند بهبودی خود خواهید بود.

خواص مغز هسته زردآلو، روغن هسته زردآلو و برگ زردآلو

مغز هسته زردآلو دارای طبعی گرم و خشک است، اما برگ و گل این میوه‌ی مغذی دارای طبعی سرد و خشک است. علاوه بر اینکه خود زردآلو و برگه آن، دارای خواص درمانی بیشماری می‌باشند، مغز هسته و روغن هسته‌ی آن نیز دارای خوص زیادی می‌باشد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • برای رفع درد و سنگینی گوش، می‌توانید به راحتی از روغن هسته زردآلو استفاده کنید، به این صورت که چند قطره از این روغن را در داخل گوش بچکانید تا درد آن تسکین یابد و صداهای داخل گوش برطرف شود.
  • افرادی که دارای پوستی خشک هستند، برای رفع این عارضه به خصوص در فصول سرد سال، از روغن هسته زردآلو استفاده کنند.
  • برای تقویت و افزایش قوای جنسی از مغز هسته زردآلو استفاده کنید.
  • افرادی که دچار اسهال هستند می‌توانند از دمنوش برگ زردآلو استفاده کنند. به این صورت که چند برگ را در داخل قوری ریخته و به آن آب جوش و مقداری نبات اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای پنج الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.
  • در صورتی که روغن هسته زردآلو، تلخ باشد از آن می‌توان برای از بین بردن کرم روده و معده بهره برد.
  • در طب سنتی از روغن هسته زردآلو برای خرد شدن سنگ مثانه نیز استفاده می‌شود.
  • هسته زردآلو دارای خواص ضد نفخی می‌باشد، بنابراین برای هضم آسان می‌توانید از زردآلو به همراه مغز آن استفاده کنید.

نکاتی درباره مصرف زردآلو

  • اگرچه زردآلو، این میوه‌ی خوشمزه، دارای خواص درمانی بیشماری می‌باشد، اما این بدان معنی نمی‌باشد که در مصرف آن افراط شود. زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی آن موجب پدید آمدن لکه‌های پوستی سفید رنگ می‌باشد.
  • افرادی که دارای سوزش معده هستند از خوردن این میوه پرهیز کنند.
  • عزیزانی که دچار ناراحتی‌های کبدی هستند نیز نباید از این میوه استفاده نمایند.
  • زردآلو در صورتی که به صورت ناشتا و با معده خالی خورده شود منجر به دل پیچه شدید می‌شود.
  • از خوردن هسته تلخ زردآلو پرهیز کنید، زیرا مصرف این هسته به دلیل دارا بودن اسید سیانیدریک و اسید پروسیک بسیار خطرناک و مضر می‌باشد.
  • افرادی که دارای مزاجی سرد می‌باشند، از مصرف زردآلو به دلیل دارا بودن طبع سرد و تر آن پیشگیری نمایند.
  • کودکان و افرادمیانسال به دلیل دارا بودن معده‌ی حساس، از مصرف بیش از اندازه‌ی زردآلو پرهیز کنند، زیرا این میوه نفاخ و دیر هضم است و باعث پدید آمدن مشکلاتی برای این عزیزان خواهد شد.

یکی از خواص درمانی زردآلو، حفظ سلامت و زیبایی پوست می‌باشد. از این میوه به راحتی در خانه می‌توان ماسک‌های زیبایی تهیه نمود که دارای خواص متعددی می‌باشند. در ادامه به معرفی چندین ماسک زیبایی تهیه شده با زردآلو به همراه خواص درمانی آن ‌می‌پردازیم. امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان همراه قرار گیرد.

خواص ماسک زردآلو برای پوست

  • زردآلو دارای منبع غنی از کاروتن می‌باشد. در بدن ما و به خصوص در سلول‌های پوششی پوست، این کاروتن تبدیل به ویتامین A می‌شود. این ویتامین باعث پیشگیری و کاهش چین و چروک پوست می‌گردد.
  • استفاده از ماسک‌های تهیه شده از زردآلو، دارای خواص آبرسانی می‌باشند و به نرمی و لطافت هر چه تمام‌تر پوست کمک شایانی می‌کنند.

ماسک زردآلو و عسل، از بین برنده‌ی چین و چروک پوست

یکی از ماسک‌های زیبایی تهیه شده از زردآلو که دارای خواص ضد چین‌و چروکی می‌باشد، ماسک زردآلو و عسل است. این ماسک علاوه بر خواص ضد چین‌و چروکی، دارای خواص آنتی باکتریالی نیز می‌باشد و به این ترتیب با انواع عفونت‌های پوستی مبارزه می‌کند. این ماسک، ماسکی عالی برای استفاده در فصل گرم تابستان می‌باشد. برای تهیه این ماسک خانگی و طبیعی، به یک عدد زردآلوی رسیده، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه نیاز داریم. ابتدا در ظرفی زردآلو را له کنید و سپس عسل و آبلیمو را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود. یک لایه از ماسک را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک به طور مرتب هفته‌ای دو الی سه مرتبه استفاده کنید تا شاهد نتایج عالی و اثربخش باشید.

لازم به ذکر است، استفاده از این ماسک به درمان هر چه زودتر آکنه و جوش کمک شایانی می‌کند و همچنین برای شادابی و جوانسازی پوست بسیار کارآمد است.

ماسک زردآلو و جو، مناسب برای لایه‌برداری پوست

اگر به دنبال تهیه‌ی یک ماسک طبیعی و خانگی با خواص پاکسازی و لایه‌برداری پوست هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان، ماسک زردآلو و جو می‌باشد. به طور متوسط، پوست همه‌ی ما نیاز به دو بار پاکسازی در ماه می‌باشد و چه قدر عالیست که این پاکسازی به صورت طبیعی و خانگی انجام شود. ماسک زردآلو و جو، علاوه بر دارا بودن خواص لایه برداری، به درمان لک‌های پوستی، چین و چروک کمک کرده و باعث روشن و درخشان شدن هر چه بیشتر پوست شما عزیزان خواهد شد. بنابراین برای یک بار هم شده این ماسک را در خانه تهیه کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید. برای تهیه این ماسک به یک عدد زردآلوی رسیده، یک قاشق غذاخوری جو پرک و یک قاشق غذاخوری آب نیاز داریم. زردآلو را پوره کنید و به آن باقی مواد ذکر شده را اضافه کنید. به خوبی هم بزنید و پس از یکدست شدن، آن را به تمامی پوست خود به جز اطراف چشم پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد به صورت دورانی شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه بار در ماه استفاده کنید.

ماسک زردآلو، موز، عسل و روغن بادام تلخ، مناسب برای افراد دارای پوست خشک

یک روش عالی و طبیعی برای رفع خشکی پوست، استفاده‌ی مرتب از ماسک‌های خانگی است. خشکی بیش از حد پوست منجر به ایجاد چین‌و چروک در سنین کم می‌شود. یکی از راه‌های پیشگیری از ایجاد چین‌و چروک، رطوبت رسانی به پوست می‌باشد که شما عزیزان با استفاده از ماسک زردآلو، عسل، موز و روغن بادام تلخ خواهید توانست رطوبت کافی را برای پوست خود تامین کنید. در این ماسک، زردآلو دارای ویتامین A، موز دارای اسیدهای چرب مفید برای پوست و عسل و روغن بادام تلخ دارای خاصیت رطوبت دهی می‌باشند. برای تهیه این ماسک به یک عدد زردآلو، یک عدد موز کوچک، یک الی دوقاشق غذاخوری عسل طبیعی و یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ نیاز داریم. ابتدا زردآلو و موز را له کنید و سپس باقی مواد را به آن اضافه کنید. مواد را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید و پس از یکدست شدن به پوست تمیز خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک هفته‌ای دو بار استفاده کنید تا خشکی پوستتان برطرف شود.

ماسک زردآلو، خیار و عسل، آبرسان پوست

یکی از فرآیندهای ضروری برای داشتن پوستی سالم و زیبا، آبرسانی کردن پوست است. با آبرسانی کردن پوست، خستگی پوست برطرف می‌شود، چین و چروک‌های ریز پوستی از بین می‌رود، لک‌های پوستی و التهاب و قرمزی پوست درمان می‌شود. همچنین یکی از روش‌های طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی‌های فصل تابستان، آبرسانی کردن پوست می‌باشد. برای تهیه این ماسک آبرسان، به یک عدد زردآلو، یک عدد خیار و یک الی دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی نیاز داریم. ابتدا در ظرفی خیار را رنده کنید و به آن زردآلوی پوره شده را اضافه کنید. پس از ترکیب کردن به آن عسل را اضافه کنید و دوباره شروع به همزدن کنید. ترکیب حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک آبرسان دو الی سه بار در هفته استفاده کنید و شاهد تغییرات شگرف در پوست خود باشید.

ماسک زردآلو و حنا، مناسب برای افراد دارای پوست مستعد آکنه و جوش

استفاده از ماسک طبیعی و خانگی زردآلو و حنا، پیشنهاد طب سنتی به عزیزانی است که دارای پوستی مستعد آکنه و جوش هستند. استفاده از این ماسک باعث کنترل میزان چربی پوست می‌باشد و به درمان التهاب‌های ناشی از آکنه و جوش کمک شایانی می‌کند. یک ماسک آبرسان که مناسب استفاده در فصل گرم تابستان است، ماسک حنا و زردآلو می‌باشد. هنگامی که به این ماسک عسل طبیعی که دارای خواص آنتی باکتریالی است را اضافه می‌کنیم، باعث درمان آکنه و جوش می‌شود. برای تهیه این ماسک شگفت انگیز، به یک عدد زردآلوی رسیده، یک قاشق غذاخوری حنا و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی نیاز داریم. زردآلو را پوره کنید و باقی مواد را به آن اضافه کنید. ماسک را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.   

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.