خانه طب سنتی  آشنایی با انار و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با انار و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با انار و خواص درمانی آن در طب سنتی

یکی از میوه‌های پاییزی که دارای خواص فوق‌العاده‌ برای بدن است، انار می‌باشد که در قرآن کریم نیز از آن به عنوان یکی از میوه‌های بهشتی در کنار انگور، زیتون و خرما یاد شده است.

از تمامی بخش‌های درخت انار، مانند ریشه، تنه، گل و میوه برای مصرف دارویی استفاده می‌شود. انار این میوه‌ی پر خاصیت هم از نظر محل رویش و هم از نظر میوه انواعی دارد. بهترین نوع انار، نوع بستانی شیرین است که دارای دانه‌های بزرگ و شاداب می‌باشد.

انار از نظر مزه به سه دسته‌ی شیرین، میخوش و ترش تقسیم می‌گردد. طبع انار شیرین، سرد مایل به اعتدال می‌باشد. این نوع انار نفاخ است و استفاده از آن برای افراد گرم مزاج باعث تقویت قوای جنسی می‌گردد. همچنین در طب سنتی از انار شیرین برای رفع سرفه‌های گرم، برطرف کردن خارش بدن، زیبایی رنگ رخسارو تقویت قوای تنفسی استفاده می‌گردد. در صورتی که انار شیرین به صورت اعتدال مصرف گردد، به سلامت معده کمک شایانی می‌کند و زیاده‌روی در آن باعث فساد و سستی معده می‌گردد. انار میخوش دارای طبیعتی سرد و تر است و نسبت به انار شیرین در کاهش حرارت صفرا و غلیان و جوشش خون، قوی‌تر عمل می‌کند و اما انار ترش، به نسبت انار شیرین دارای مزاجی سردتر است و در کاهش حرارت معده، کبد، غلیان خون و صفرا بسیار موثر است. در طب سنتی استفاده از رب انار ترش به مادران باردار برای کاهش تهوع و خوردن مواد غیرطبیعی توصیه می‌گردد. در صورتی که در خوردن انار ترش به خصوص به صورت ناشتا زیاده‌روی شود، موجب ایجاد زخم خراش در جدار داخلی روده‌ها می‌گردد.

مصلح انار چیست؟

در کتب طبی چنین بیان شده است که مصلح انار شیرین، انار ترش و مصلح انار ترش، انار شیرین است.

خواص آب انار در طب سنتی

  • آب انار برای پیشگیری از سرطان بسیار کارآمد است.
  • در طب سنتی مصرف آب انار برای سلامت قلب بسیار توصیه می‌گردد.
  • استفاده از آب انار به تقویت قوای جنسی کمک شایانی می‌کند.
  • طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف آب انار برای کاهش چربی اطراف معده و شکم زنان و مردانی که دارای اضافه وزن هستند، بسیار مناسب می‌باشد.
  • مصرف آب انار باعث کاهش مقدار اسید چرب موجود در خون می‌گردد.

خواص انار در طب سنتی

  • در طب سنتی از پوست و ریشه‌ی انار به عنوان ماده‌ی ضد کرم استفاده می‌شود.
  • انار معتدل، ملین، ادرار آور، برطرف کننده‌ی تشنگی و مقوی می‌باشد.
  • اگر انار شیرین را پس از صرف غذا مصرف کنید، هضم راحت و چهره‌ی شما زیبا و گلگون می‌گردد.
  • افرادی که دچار کاهش وزن هستند، می‌توانند از نوع شیرین این میوه‌ی مغذی استفاده کنند.
  • افرادی که دچار بیماری یرقان هستند می‌توانند یک ساعت قبل و یا بعد از غذا از انار شیرین استفاده نمایند.
  • استفاده از انار شیرین برای رفع سرفه و تسکین آن بسیار موثر است.
  • برای رفع خارش بدن از انار شیرین بهره جویید.
  • برای تقویت معده و کبد از انار شیرین استفاده کنید.
  • به جهت رفع و درمان زخم‌های دهان به این صورت عمل کنید که آب انار ترش را بگیرید و روزانه چند مرتبه آن را در دهان نگه دارید و مزه مزه کنید.
  • برای برطرف کردن و درمان زخم داخل بینی و یا گوشت اضافه‌ی ایجاد شده بر روی زخم‌ها، به این صورت عمل کنید که آب انار ترش را بر روی حرارت بگذارید تا بجوش آید و غلیظ شود. پس از غلیظ شدن آن را از روی حرارت بردارید و زمانی که دمای آن کاهش یافت، مقداری عسل به آن بیفزایید. این مرحم را روی نقاط مورد نظر پوشش دهید. این روش را به طور مرتب تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.
  • افرادی که دچار کاهش وزن هستند، می‌توانند از رب انار بهره جویند. رب انار مقوی بدن و چاق کننده می‌باشد.
  • برای رفع غم و اندوه، انار را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید.
  • افرادی که تمایل به خوردن خاک و یا مواد غیرخوراکی دارند، می‌تواند برای رفع آن از رب انار استفاده کنند.
  • برای رفع ترشحات ساده‌ی زنانگی می‌توان از دمکرده گل انار استفاده نمود. برای تهیه این دمنوش به ۵ گرم گل خشک شده انار و ۲۰۰ سی سی آب جوش نیاز داریم. گل خشک شده را در قوری بریزید و به آن آب جوش را اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا دم بکشد. پس از دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. از این دمنوش روزانه دو استکان میل کنید تا بهبودی حاصل گردد.
  • طب سنتی به افرادی که دچار بیماری بواسیر هستند توصیه می‌کند که از پوست انار خشک و یا تازه استفاده کنند. به این صورت که پوست انار خشک و یا تازه را در داخل آب بجوشانند و سپس آن را از صافی عبوردهند. پس از هر بار اجابت مزاج برای مدت زمان سی دقیقه در داخل آب نیمه‌گرم و یا سرد بنشینند.
  • برای رفع کرم بدن به این صورت عمل کنید که مقدار سه الی چهار گرم از پوست انار را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی را روی آن بگذاریدو اجازه دهید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس آن را از صافی عبور دهید و میل نمایید. همچنین برای رفع این عارضه می‌توانید حدود ۶۰ الی ۹۰ گرم پوست خشک شده ریشه با ساقه انار را در دو لیوان آب برای مدت زمان دو شبانه روز بخیسانید. پس از گذشت این مدت زمان آن را حرارت دهید تا آب آن به یک لیوان برسد. سپس آن را از صافی عبور دهید و آن را دو الی سه بار در روز به همراه عسل میل کنید.
  • افرادی که دچار کم خونی هستند، می‌توانند از جوشانده‌ی برگ انار استفاده کنند. به این صورت که مقدار ۱۰ گرم از برگ انار را در داخل قوری بریزید و به آن ۲۵۰ سی سی آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد و سپس میل کنید. مصرف این دمنوش به رفع خستگی و کسالت ناشی از کم خونی کمک شایانی می‌کند.
  • برای درمان و برطرف کردن میگرن از دم کرده برگ انار استفاده کنید. به این صورت که ۵ گرم برگ انار را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی را برای مدت زمان ده دقیقه بر روی آن قرار دهید. سپس آن را از صافی عبور دهید و میل نمایید. از این دمنوش یک لیوان ۵ عصر و یک لیوان آخر شب استفاده کنید.

انار برای سلامت و زیبایی پوست بسیار کارآمد و مفید می‌باشد، به طوری که می‌توان از آن ماسک‌های زیبایی تهیه نمود. شما عزیزان به راحتی و با کمترین هزینه می‌توانید این ماسک‌های طبیعی و خانگی را تهیه و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید. در ادامه به معرفی برترین ماسک‌های زیبایی تهیه شده با انار می‌پردازیم، امیدواریم مورد رضایت و پسند شما قرار گیرد.

ماسک پوست انار و گلاب، جوان کننده پوست صورت

یکی از ماسک‌های  خانگی و طبیعی تهیه شده از انار که دارای خاصیت جوان‌سازی می‌باشد، ماسک پوست انار و گلاب است. برای تهیه این ماسک به پودر پوست انار به مقدار دو قاشق غذاخوری و گلاب به مقدار یک قاشق غذاخوری نیاز داریم. برای تهیه پودر پوست انار به این صورت عمل کنید که پوست انار را در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شود. پس از خشک شدن آنها را خرد کنید و در میکسر بریزید تا پودر شود. پودر حاصل شده را در ظرفی در بسته بریزید و هر زمانی که به آن نیاز داشتید استفاده نمایید. برای تهیه این ماسک به این صورت عمل کنید که در ظرفی دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست و یکنواخت شوند. ماسک را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. پس از خشک کردن پوستتان از یک مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده نمایید. از این ماسک دو بار در ماه استفاده نمایید تا شاهد اثرات جوانسازی پوست صورت خود شوید.

ماسک پوست انار و خامه

برای تهیه این ماسک به پودر پوست انار به مقدار یک قاشق غذاخوری، خامه تازه به مقدار دو قاشق غذاخوری و آرد به مقدار یک قاشق غذاخوری نیاز داریم. تمامی مواد ذکر شده را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. ماسک حاصل شده را به تمام نواحی پوست صورت و گردن خود اعمال کنید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک پوست انار و روغن گیاهی یک ضد آفتاب طبیعی

اگر به دنبال یک ضد آفتاب طبیعی برای پوست خود هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ماسک پوست انار و روغن گیاهی است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری پودر پوست انار و چند قطره روغن گیاهی نیاز داریم. دو مواد را پس از یکدست شدن بر پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت پنج الی ده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک انار، خامه ترش و آبلیمو، شفاف کننده پوست

برای شفافیت و تمیزی پوست خود می‌توانید از ماسک انار، خامه ترش و آبلیمو استفاده کنید. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به دو الی سه قاشق غذاخوری دانه انار، یک قاشق چایخوری خامه ترش کم چرب و چند قطره آبلیموی تازه نیاز داریم. انارها را له کنید و به آن خمیر ترش و آبلیموی تازه را اضافه کنید. پس از یکدست شدن آن را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک یک بار در هفته استفاده کنید و شاهد زیبایی و شفافیت هر چه تمام‌تر پوست خود باشید.

ماسک انار، چای سبز و آبلیموی تازه

این ماسک نیز دارای خاصیت شفاف کنندگی و پاکسازی پوست می‌باشد. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری چای سبز دم کشیده، یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه و دو قاشق غذاخوری آب انار نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگرمخلوط کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. این ماسک برای پاکسازی پوست از آلودگی‌ها بسیار مناسب است و همچنین برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه بسیار کارآمد.

ماسک آب انار و ماست، مرطوب کننده پوست

اگر به دنبال یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست خود هستید، از ماسک آب انار و ماست استفاده کنید. این ماسک یک آبرسان عالی برای پوست می‌باشد. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری آب انار و یک قاش غذاخوری ماست نیاز داریم. مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید هفته‌ای یک الی دو مرتبه استفاده کنید و شاهد درخشندگی پوست خود باشید.

ماسک انار و سفیده تخم‌مرغ، سفت کننده پوست صورت

در این ماسک از سفیده تخم‌مرغ برای رفع شلی پوست استفاده می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک عدد سفیده تخم‌مرغ و یک قاشق غذاخوری آب انار نیاز داریم. ابتدا سفیده تخم‌مرغ را بزنید تا کف کند و سپس به آن آب انار را اضافه کنید. دو مواد را به خوبی با یکدیگر هم بزنید تا یکدست شوند و آن را بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید.

ماسک انار و عسل، درخشان کننده پوست صورت

برای تهیه این ماسک عالی و فوق‌العاده به یک الی دو قاشق غذاخوری آب انار و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم. مواد را پس از یکدست شدن به پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا شاهد نتایج عالی و مطلوب گردید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.