خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با شکر قهوه‌ای و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با شکر قهوه‌ای و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با شکر قهوه‌ای و خواص درمانی آن در طب سنتی

شکر قهوه‌ای نوعی از شکر است که از نیشکر یا چغندر قند به دست می‌آید. شکر قهوه‌ای در انواع مختلف روشن و تیره، شکر طلایی و یا زرد، توربینادو، دمرارا و موسکوادو یافت می‌گردد.

اکثریت مردم فکر می‌کنند رنگ قهوه‌ای این شکر به دلیل طبیعی‌تر بودن آن نسبت به شکر سفید است، حال آنکه این رنگ به دلیل افزودن ماده‌ای به نام ملاس است که پس از تولید شکر سفید به آن افزوده می‌شود.

شکر قهوه‌ای که در طب سنتی به عنوان شکر سرخ مشهور است، بر خلاف شکر سفید عاری از مواد شیمیایی است و به دلیل اضافه شدن ماده ملاس، منبع غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و فسفر می‌باشد و بدین ترتیب مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

آغاز استفاده از این شکر را می‌توان به اواخر قرن ۱۸ میلادی در اروپا تخمین زد که معمولا از این شکر در انواع صابون‌های مخصوص خانم‌ها، لوازم آرایشی و درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شد. در آن دوره تقریبا کسی از خواص شگفت‌انگیز این شکر اطلاع کافی نداشت و استفاده از آن بیشتر در آسیای شرقی، خاورمیانه و شمال آفریقا رواج داشت.

برای نگهداری از این شکر بهتر است که آن را در ظرف دردار که هوا به آن نفوذ نکند نگهداری کنید، زیرا این شکر دارای حدودا دو درصد رطوبت می‌باشد. هنچنین بهتر است که ظرف حاوی شکر قهوه‌ای را در یخچال نگهداری کنید.

خواص درمانی این شکر تا حدودی می‌باشد که در طب سنتی توجه بسیار زیادی به این ماده غذایی ارزشمند، شده است. در طب سنتی استفاده از شکر قهوه‌ای در رژیم غذایی بسیار توصیه می‌شود.

طبع و مزاج شکر قهوه‌ای

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع این ماده غذایی گرم و تر است.

آشنایی با خواص درمانی شکر قهوه‌ای در طب سنتی

  • در طب سنتی استفاده از شکر قهوه‌ای برای کاهش وزن و لاغری توصیه می‌شود. این شکر نسبت به شکر سفید کالری کمتری دارد و با افزایش متابولیسم و کاهش اشتها، به کاهش وزن و لاغری کمک شایانی می‌کند. بنابراین افرادی که قصد کاهش وزن دارند بهتر است که شکر قهوه‌ای را جایگزین شکر سفید نمایند.
  • شکر قهوه‌ای به دلیل دارا بودن پتاسیم موجود در خود، منجر به آرامش عضلانی رحمی شده و از گرفتگی‌ها و انقباضات دردناک قبل از قاعدگی پیشگیری می‌کند.
  • شکر قهوه‌ای انرژی بخش است و استفاده از آن برای افرادی که که دچار ضعف و سستی صبحگاهی هستند بسیار توصیه می‌شود. این افراد می‌توانند انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه را از این ماده کسب نمایند. بنابراین این افراد می‌توانند از شکر قهوه‌ای برای نوشیدن چای و یا قهوه‌ خود استفاده کنند و از فواید آن بهره‌مند گردند.
  • برای بهبود عملکرد هضم و دستگاه گوارش از شکر قهوه‌ای در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. استفاده از این ماده باعث دفع شدن باد بیش از حد معده و روده می‌گردد. برای بهبود عملکرد هضم به این صورت عمل کنید که یک دمنوش از زنجبیل تهیه کنید و پس از دم کشیدن به آن مقداری شکر قهوه‌ای اضافه کرده و نوش جان کنید. این روش را به طور مرتب استفاده کنید و شاهد نتایج عالی قرار گیرید.
  • شکر قهوه‌ای دارای خواص ضدعفونی کنندگی می‌باشد و برای درمان هر چه سریع‌تر زخم‌ها و جراحت‌ها کمک شایانی می‌کند. برای این منظور به این صورت عمل کنید که مقدار کمی از این شکر را بر روی ناحیه‌ای که دچار زخم یا بریدگی شده است قرار دهید. این شکر به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی و ضد میکروبی از خطر ابتلا به عفونت زخم می‌کاهد.
  • استفاده از این شکر به مادران باردار توصیه می‌شود. زیرا مصرف آن از ابتلا به ناراحتی‌ها و گرفتگی‌ها ی مخصوص این دوران پیشگیری می‌کند و انرژی مورد نیاز پس از زایمان را برای مادران تامین و به بهبود هر چه سریع‌تر زخم‌ها کمک شایانی می‌کند.
  • استفاده از شکر قهوه‌ای می‌تواند یک درمان طبیعی و خانگی برای سرماخوردگی باشد. برای درمان این عارضه کافیست مقداری زنجبیل تازه و شکر قهوه‌ای را به یک لیوان آب جوش اضافه کرده و نوش جان کنید.
  • اگر دچار بیماری آسم و مشکلات تنفسی هستید، به شما عزیزان توصیه می‌شود که شکر قهوه‌ای را جایگزین شکر سفید کنید. زیرا عناصر مفید در این ماده غذایی علائم آلرژیک تنفسی را کاهش و از خطر ابتلا به آسم پیشگیری می‌کند.
  • شکر قهوه‌ای می‌تواند یک جایگزین عالی به جای شکر سفید برای افراد دیابتی باشد. اما لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد از این شکر نیز می‌تواند اثر منفی بر روی قند خون بگذارد. بنابراین افراد دیابتی در مصرف این شکر جانب احتیاط را رعایت نمایند.
  • در طب سنتی برای سلامت و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست از شکر قهوه‌ای استفاده می‌شود. اما قبل از استفاده از این ماده بر روی پوست صورت، ابتدا آن را در یک قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید و پس از گذشت ۲۰ دقیقه، در صورت نداشتن هیچگونه علائم و حساسیتی، از آن را برای پوست صورت خود استفاده نمایید.
  • اگر دچار مشکل پوستی و عارضه جوش و آکنه هستید، نگران نباشید و برای درمان آن از شکر قهوه‌ای کمک بگیرید.
  • شکر قهوه‌ای به دلیل دارا بودن اسید گلیکولیک، به دفع سموم پوست کمک کرده و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می‌کند. بنابراین اگر از خشکی پوست رنج می‌برید از این ماده پرخاصیت برای مرطوب نمودن پوست خود استفاده نمایید.
  • شکر قهوه‌ای به دلیل دارا بودن انواع مواد معدنی از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.
  • برای رفع دل درد نوزادان می‌توانید از شکر قهوه‌ای استفاده کنید. اگر نوزاد به طور مداوم دچار دل درد می‌شود، طبق این دستور عمل کنید: یک قاشق چایخوری شکر قهوه‌ای مرغوب را در یک بطری حاوی آب گرم بریزید و به نوزاد بدهید. استفاده از این روش باعث بهبود و تسکین دل درد نوزاد می‌گردد و خواب آرام‌تری را برای وی در پی دارد.
  • مصرف مداوم و به اندازه شکر قهوه‌ای از بروز مشکلاتی نظیر کند ذهنی کودکان پیشگیری می‌کند.
  • در طب سنتی برای رفع مشکل یبوست، مصرف شکر قهوه‌ای توصیه می‌گردد.
  • مصرف بیش از حد شکر سفید باعث ابتلا به کبد چرب می‌شود. بنابراین با جایگزین کردن شکر قهوه‌ای، بدن را از ابتلا به این بیماری بیمه کنید.
  • استفاده از شکر قهوه‌ای به جای شکر سفید در کاهش فشار خون و ابتلا به بیماری‌های مربوط به فشار خون بسیار موثر است.

نحوه مصرف شکر قهوه‌ای

  • برای مصرف شکر قهوه‌ای به این صورت عمل کنید که شکر را پودر کنید و از آن برای تهیه شیرینی، دسر و نوشیدنی‌ها استفاده کنید، زیرا در این صورت طعم و بافت بهتری پیدا می‌کند.
  • برای نگهداری شیرینی‌های خانگی تهیه شده از شکر قهوه‌ای، از ظروف در بسته استفاده کنید.
  • برای شکرک نزدن شکر قهوه‌ای به این صورت عمل کنید که مقدار دو الی سه قاشق غذاخوری از شکر قهوه‌ای را به همراه دو قاشق غذاخوری آبلیمو بر روی حرارت قرار دهید تا شکر ذوب شود. این روش از شکرک زدن شکر قهوه‌ای پیشگیری می‌کند.
  • برای تزیین کیک و دسرها به این صورت عمل کنید که شکر قهوه‌ای ذوب شده به همراه آبلیمو را به خامه بیفزایید و پس از مخلوط کردن به دسر و یا بستنی خود بیفزایید.

طریقه تشخیص شکر قهوه‌ای اصل با شکر قهوه‌ای تقلبی

برای تشخیص شکر قهوه‌ای اصلی و تقلبی به این نکته توجه کنید که شکر سفید و قهوه‌ای تصفیه شده عموما زبرتر از شکر قهوه‌ای طبیعی و خام است و با شستن، ملاس آن از کریستال‌ها جدا می‌گردد. اما دانه‌های شکر قهوه‌ای طبیعی با شستن تغییر رنگ پیدا نمی‌کند و این خاصیت بدین دلیل می‌باشد که ماده اصلی تشکیل دهنده آنها ملاس می‌باشد.

مضرات شکر قهوه‌ای

  • همانطور که اشاره شد مصرف شکر قهوه‌ای می‌تواند یک جایگزین عالی برای شکر سفید باشد زیرا از نظر غذایی بسیار سالم‌تر و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد از این ماده حتی اگر از نوع طبیعی باشد نیز باعث افزایش وزن و چاقی می‌گردد.
  • همچنین مصرف بیش از حد آن در کودکان باعث مشکلاتی نظیر کند ذهنی می‌شود.
  • استفاده بیش از حد از این ماده باعث ایجاد تاثیرات منفی در میزان قند خون افراد دیابتی می‌شود.
  • افرادی که دچار عفونت مخمر می‌باشند از مصرف شکر قهوه‌ای پیشگیری نمایند.
  • همچنین استفاده بیش از حد این ماده باعث بیش فعالی کودکان می‌گردد.
  • بنابریان در مصرف تمامی محصولات غذایی حتی ارگانیک و طبیعی، روش درست استفاده کردن آن بیاموزید تا از بروز هر گونه عارضه و ناراحتی پیشگیری کنید.    

انواع ماسک‌های تهیه شده با شکر قهوه‌ای

همانطور که در خواص درمانی شکر قهوه‌ای اشاره نمودیم، این ماده برای سلامت پوست نیز بسیار مفید می‌باشد و از آن در تهیه انواع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. از شکر قهوه‌ای به دلیل خواص فراوان برای پوست، می‌توان انواع ماسک‌های زیبایی متنوع تهیه نمود که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ماسک شکرقهوه‌ای، بلغور جودوسر، عسل و روغن زیتون، لایه بردار طبیعی پوست

اگر به دنبال یک لایه بردار طبیعی برای پوست خود هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ماسک شکر قهوه‌ای، بلغور جودوسر، عسل و روغن زیتون است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای، یک قاشق غذاخوری بلغور جودوسر، عسل طبیعی یک قاشق غذاخوری و روغن زیتون به مقدار یک قاشق غذاخوری نیاز داریم. ابتدا شکر قهوه‌ای و بلغور جودوسر را در مخلوط‌کن بریزید و سپس به آن عسل و روغن زیتون را به مواد اضافه کنید و به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. پس از یکدست شدن مواد، آن را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و پس از گذشت پنج الی ده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک بار در هفته استفاده نمایید و شاهد نتایج عالی و مثبت قرار گیرید.

ماسک شکر قهوه‌ای، بلغور جودوسر، سرکه سیب و آبلیمو، مناسب بری افراد دارای پوست چرب

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که از چربی بیش از حد پوست خود رنج می‌برید و به دنبال روشی طبیعی برای کنترل میزان چربی آن هستید، پیشنهاد طب سنتی برای شما عزیزان استفاده از ماسک شکر قهوه‌ای، بلغور جودوسر، سرکه سیب و آبلیمو است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای، یک دوم فنجان بلغور جودوسر، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری آبلیمو نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و به مدت پنج دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد زیبایی هر چه تمام‌تر پوست خود باشید.

ماسک شکر قهوه‌ای و روغن نارگیل، درمان کننده جوش و آکنه

از دیگر ماسک‌های زیبایی تهیه شده با شکر قهوه‌ای که دارای خواص ضد آکنه می‌باشد، ماسک شکر قهوه‌ای و روغن نارگیل می‌باشد. برای تهیه این ماسک به نصف فنجان شکر قهوه‌ای و نصف فنجان روغن نارگیل طبیعی نیاز داریم. دو مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن، بر روی پوست خود پوشش دهید و برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید. پس از گذشت این مدت زمان پوست خود را با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. از این ماسک به جهت درمان جوش و آکنه یک بار در هفته استفاده نمایید.

ماسک شکر قهوه‌ای، عسل و روغن زیتون، درخشان کننده پوست صورت

برای تهیه این ماسک شگفت‌انگیز، به یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نیاز داریم. مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن بر روی پوست تمیز خود اعمال کنید و برای مدت زمان دو الی سه دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک برای پنج الی ده دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک یک الی دو بار در هفته استفاده کنید و شاهد پوستی درخشان و زیبا باشید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.