خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با روغن گل سرخ و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با روغن گل سرخ و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با روغن گل سرخ و خواص درمانی آن در طب سنتی

روغن گل سرخ، از جمله روغن‌های گرانبهایی است که دارای قابلیت ترکیب با انواع روغن‌های حامل می‌باشد. از این روغن می‌توان برای انواع مصارف سلامتی بدن، پوست و مو استفاده نمود. کشورهای شیلی و ایران از بیشترین مصرف کنندگان این روغن به شمار می‌روند. روغن گل سرخ دارای مقادیر بالایی از ویتامین A، ویتامین E و اسیدهای چرب است که در کمتر ماده‌ای می‌توان یافت. روغن گل سرخ به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود، مواد مورد نیاز پوست را تامین کرده و استفاده از آن برای افراد دارای پوست‌های خشک بسیار توصیه می‌شود. همچنین روغن گل سرخ به دلیل داشتن ماده‌ای به نام فنول در خود، دارای خاصیت ضد قارچی، ضد ویروسی و آنتی باکتریالی می‌باشد.

روغن گل سرخ از تبخیر گلبرگ‌های تازه گل سرخ به دست می‌آید. این روغن حاوی ترکیبات بیشماری مانند سیترونلول، سیترال، کارون، استات سیترونلیل، اتانول، فارنسول، متیل اژنول، نرول، نوتانول و… می‌باشد.

روغن گل سرخ در قرن دهم برای نخستین بار تقطیر شد. امروزه این روغن به طور عمده تولید می‌شود و برای تهیه مقدار اندکی از این روغن به تعداد بیشماری از گلبرگ‌های این گل نیاز است. از روغن گل سرخ غلیظ، به صورت مخلوط با روغن‌های حامل مانند روغن بادام، روغن هسته انگور و… استفاده می‌گردد.

در این مقاله سعی بر این داریم که شما عزیزان همراه را با خواص درمانی روغن گل سرخ در طب سنتی، انواع ماسک‌های زیبایی تهیه شده با این روغن و نحوه استفاده از آن آشنا کنیم. امیدواریم مورد رضایت و استفاده شما عزیزان قرار گیرد. با ما همراه باشید.

آشنایی با خواص درمانی روغن گل سرخ در طب سنتی

  • برای داشتن لثه‌ و دندان‌های سالم و تقویت آنها از روغن گل سرخ استفاده کنید.
  • روغن گل سرخ باعث تقویت و درمان درد عضلات می‌شود.
  • یک راه طبیعی و خانگی برای بهبود عملکرد روده‌ها، استفاده از روغن گل سرخ می‌باشد.
  • برای تقویت قوای جنسی از روغن گل سرخ غافل نباشید.
  • از دیگر خواص درمانی روغن گل سرخ در طب سنتی می‌توان به خاصیت ضد اسپاسم آن اشاره نمود. این روغن به طور شگفت آوری در کاهش گرفتگی سیستم تنفسی، روده‌ها و سایر اعضای بدن موثر است. همچنین در طب سنتی برای درمان و رفع کشیدگی عضلات و درد شکم، مصرف روغن گل سرخ توصیه می‌شود.
  • یک راه طبیعی و بسیار مناسب برای افزایش اشتها، استفاده از روغن گل سرخ است.
  • برای رفع التهابات جسمی از روغن گل سرخ کمک بگیرید.
  • روغن گل سرخ در پیشگیری و درمان عفونت بدن بسیار موثر است.
  • روغن گل سرخ، باعث تقویت و سلامت کبد شده و در بهبود عملکرد آن بسیار کارآمد است. همچنین یک راه طبیعی برای پیشگیری از عفونت کبد، استفاده از روغن گل سرخ است.
  • روغن گل سرخ دارای خواص آنتی ویروسی می‌باشد. بنابراین برای بیمه نمودن بدن در مقابل ویروس، بهتر است از روغن گل سرخ استفاده کنید. در واقع استفاده از این روغن یک روش طبیعی برای واکسینه شدن بدن در مقابل ویروس‌ها می‌باشد. پس از خواص بیشمار آن غافل نباشید.
  • بیمارانی که دچار تب بالا هستند، برای کاهش آن می‌توانند از روغن گل سرخ استفاده کنند، زیرا این روغن دارای خواص ضد تب می‌باشد.
  • خواص نشاط آوری از دیگر فواید روغن گل سرخ در طب سنتی می‌باشد. استنشاق بخار این روغن در ایجاد احساس شادکامی بسیار موثر است. استفاده از روغن گل سرخ با افسردگی مبارزه می‌کند و باعث ایجاد احساسات خوشایند و افکار مثبت در افراد افسرده می‌شود.
  • اگر به دنبال یک روش کاملا طبیعی و موثر برای درمان یبوست هستید، روغن گل سرخ را امتحان کنید. استفاده از این روغن بدون داشتن هیچ‌گونه خطر و عوارضی بر سلامت و بهبود عملکرد روده‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد.
  • برای داشتن اعصابی آرام، از روغن گل سرخ استفاده نمایید. روغن گل سرخ دارویی قوی برای آرامش اعصاب است. همچنین استفاده از این روغن در کاهش اختلالات ناشی از افزایش سن بسیار موثر است.
  • برای تقویت و رشد مو از روغن گل سرخ استفاده نمایید.
  • استفاده از روغن گل سرخ در متوقف کردن جریان خون بسیار موثر است. برای این منظور کافیست محل جراحت را با مقدار کمی از این روغن آغشته کنید.
  • روغن گل سرخ برای رفع دردهای مزمن من جمله گرفتگی عضلات ناشی از دوران قاعدگی و یا سردرد بسیار موثر است.
  • برای تنظیم و متعادل نمودن هورمون‌های بدن، استفاده از این روغن بسیار مثمرثمر می‌باشد.
  • استفاده از روغن گل سرخ نقشی موثر در درمان و رفع مشکلات آسم، کم آبی بدن و عفونت‌های خاص بدن دارد.
  • از دیگر خواص درمانی روغن گل سرخ برای بدن می‌توان به خاصیت تصفیه کنندگی خون اشاره نمود. روغن گل سرخ با دفع و خنثی نمودن سموم از بدن در تصفیه خون نقش بسزایی دارد. هنگامی که خون تصفیه و عاری از سموم شود، بدن در مقابل مشکلاتی نظیر راش پوستی، جوش، زخم، بیماری و اختلالات پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد بیمه می‌شود. همچنین از ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌شود.
  • برای درمان سردرد کافیست چند قطره از روغن گل سرخ را روی دستتان بریزید و رایحه آن را از طریق دهان و بینی استشمام کنید. همچنین می‌توانید مقداری از این روغن را روی موضع دردناک پوشش دهید و به آرامی ماساژ دهید.

خواص درمانی روغن گل سرخ برای پوست

  • روغن گل سرخ به دلیل دارا بودن عناصر مفید در خود، در سلامت و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست نقش بسزایی دارد.
  • یکی از خواص درمانی این روغن برای پوست، خاصیت آبرسانی آن می‌باشد. تمامی افراد با هر نوع گونه پوستی نیازمند یک آبرسان طبیعی مناسب برای پوست خود می‌باشند. روغن گل سرخ به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب مورد نیاز پوست مانند لینولنیک و لینولئیک، می‌تواند رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کند. این اسیدهای چرب در رطوبت دهی دیواره‌های سلولی پوست نقش بسزایی دارند. بنابراین استفاده از این روغن برای افراد دارای پوست خشک، در صورتی که نسبت به آن حساسیتی نداشته باشند، بسیار مناسب است، زیرا با استفاده‌ی روزانه از این روغن، خشکی پوست و عوارض ناشی از آن مانند خارش و پوسته پوسته شدن از بین می‌رود. استفاده از روغن گل سرخ به دلیل طبیعی بودن به طور کامل جذب پوست شده و به لایه‌های زیرین پوست به خوبی نفوذ می‌کند و بدین ترتیب پوست تقویت می‌شود و روند پیری پوست به تاخیر می‌افتد. بر حسب تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵، مشخص شده است که استفاده از این روغن در رطوبت دهی به پوست افراد بسیار موثر عمل کرده است، بنابراین روغن گل سرخ می‌تواند یک آبرسان عالی برای انواع پوست باشد.
  • در طب سنتی از روغن گل سرخ به عنوان پاک کننده و لایه‌بردار ملایم پوست استفاده می‌شود. این روغن در درمان و رفع لکه‌های پوستی بسیار موثر عمل کرده و پوستی زیبا و درخشان را به مصرف کنندگان هدیه می‌دهد. این خاصیت به دلیل وجود ویتامین A و C موجود در این روغن است. ویتامین A باعث بهبود گردش خون در پوست شده و از افتادگی و پیری پوست پیشگیری می‌کند. ویتامین C نیز به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی به مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد پوست پرداخته و پوستی زیبا را برای شما عزیزان به ارمغان می‌آورد.    
  • استفاده از روغن گل سرخ در تولید کلاژن بیشتر بسیار کارآمد است. کلاژن در خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست نقش بسزایی دارد. با افزایش سن روند تولید کلاژن کاهش می‌یابد و همین امر باعث ایجاد چین و چروک پوست می‌شود. برای پیشگیری از این پدیده بایستی از سنین سی سالگی به بعد با استفاده از روش‌های خارجی میزان کلاژن پوست را تقویت نمود. روغن گل سرخ به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های قوی و ویتامین‌های A و C موجود در خود به عنوان یک تقویت کننده طبیعی برای پوست عمل می‌کند. نتایج تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داده که افرادی که به طور مرتب و روزانه از روغن گل سرخ استفاده می‌کنند میزان کلاژن پوست و خاصیت ارتجاعی آن به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.
  • برای کاهش التهابات پوستی از روغن گل سرخ استفاده کنید. بسیاری از افراد از التهابات ناشی از بیماری‌های پوستی رنج می‌برند. روغن گل سرخ به دلیل وجود عناصر مفیدی همچون آنتوسیانین‌ و پلی فنول در خود، در کاهش و درمان التهابات پوستی بسیار موثر عمل می‌کند. همچنین وجود ویتامین E در روغن گل سرخ همانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل نموده و در کاهش التهابات پوستی بیماری‌هایی نظیر روزاسه، پسوریازیس، اگزما و درماتیت بسیار کارآمد است.
  • روغن گل سرخ همانند یک ضدآفتاب طبیعی عمل نموده و از پوست در مقابل اشعه‌‌های ماوراء بنفش محافظت می‌کند. همانطور که می‌دانیم عوارض ناشی از تماس مستقیم با آفتاب، نظیر چین‌و چروک‌ها، پیری زودرس، اختلال در تولید کلاژن و لکه‌های قهوه‌ای می‌باشند که استفاده از روغن گل سرخ از ایجاد این مشکلات و عوارض پیشگیری می‌کند. برای این منظور کافیست قبل از خروج از منزل، پوست خود را با مقداری از روغن گل سرخ پوشش دهید تا از دچار شدن به این عوارض ایمن بمانید. شایان ذکر است که مطالب گفته شده بدین معنا نیست که روغن گل سرخ می‌تواند جایگزین ضدآفتاب باشد، اما مصرف مداوم آن می‌تواند به عنوان یک کمک کننده به ضدآفتاب در کاهش اثرات آفتاب بر روی پوست باشد.    
  • استفاده از روغن گل سرخ باعث کاهش لکه‌های تیره و روشن ناشی از تجمع زیاد ملانین می‌شود. این پدیده که هایپرپیگمانتاسیون نامیده می‌شود، ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغییرات هورمونی و مصرف برخی داروها ایجاد می‌گردد. روغن گل سرخ به دلیل عناصر مفید در خود مانند رتینوئیدها می‌تواند در کاهش این لکه‌ها بسیار موثر عمل نماید. همچنین وجود بتاکاروتن و لیکوپن موجود در روغن گل سرخ در روشن شدن پوست بسیار مفید است. اگر در ترکیبات محصولات روشن کننده موجود در بازار توجه کنید حتما نام این عناصر را مشاهده خواهید کرد.
  • اگر از مشکل جوش و آکنه رنج می‌برید و لکه‌های باقی مانده از آنها تاثیر منفی بر زیبایی شما گذاشته، پیشنهاد طب سنتی برای رهایی شما عزیزان از این مشکل، استفاده از روغن گل سرخ است. همانطور که در خواص درمانی روغن گل سرخ برای پوست اشاره نمودیم، روغن گل سرخ در تقویت تولید کلاژن پوست نقش موثر دارد. تولید کلاژن نیز یکی از مواردی است که در درمان جای جوش نقش مطلوبی ایفا می‌کند. در طب سنتی برای کاهش و درمان زخم، جای زخم و درمان جای جوش از روغن گل سرخ استفاده می‌شود.
  • ترکیبات موثر موجود در روغن گل سرخ از پوست در مقابل بسیاری از آسیب‌های پوستی محافظت می‌کند. در واقع اسیدهای چرب اشباع نشده در داخل این روغن از تخریب غشاهای سلولی پیشگیری کرده و پوست را از ابتلا به آسیب‌های احتمالی مقاوم می‌سازد.

انواع ماسکهای زیبایی تهیه شده با روغن گل سرخ

ماسک روغن گل سرخ، عسل و ماست، مرطوب کننده و درخشان کننده پوست

یکی از برترین ماسک‌های زیبایی تهیه شده با روغن گل سرخ، ماسک عسل، ماست و روغن گل سرخ است. عسل دارای ترکیباتی است که رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می‌کند، ماست نیز با ترکیب روغن گل سرخ و عسل، خاصیت روشن کنندگی و ضد لک بودن را افزایش می‌دهد. برای تهیه این ماسک طبیعی و خانگی به دو قاشق چایخوری ماست، یک قاشق غذاخوری روغن گل سرخ، یک قاشق چایخوری عسل طبیعی، سه الی چهار قطره روغن شمعدانی و نصف قاشق چایخوری زردچوبه نیاز داریم. ابتدا در ظرفی عسل و ماست را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. سپس باقی مواد را به آن اضافه کنید. آنها به خوبی هم بزنید تا خمیری حاصل شود. ماسک را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید و اجازه دهید برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک روغن گل سرخ، گل رس و سرکه سیب، لایه بردار ملایم پوست

برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری گل رس، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، یک قاشق چایخوری آب و سه قطره اسانس گل شمعدانی نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر ترکیب کنید و آن را برای مدت زمان پانزده دقیقه بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.