خانه دسته‌بندی نشده آشنایی با روغن مریم گلی و خواص درمانی آن در طب سنتی

آشنایی با روغن مریم گلی و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
آشنایی با روغن مریم گلی و خواص درمانی آن در طب سنتی

روغن مریم گلی که از گیاه مریم گلی به دست می‌آید، دارای سابقه طولانی در طب سنتـی است. از روغن مریم گلی در درمان بسیاری از مشکلات پوستی و بیماری‌های بدن استفاده می‌شود.  روغن مریم گلی حاصله از برگ‌ها و ساقه‌های تازه یا خشک شده‌ی این گیاه است. در چند سال اخیر گیاه مریم گلی اغلب در شمال مدیترانه و برخی نواحی شمال آفریقا و آسیای مرکزی می‌روید.

در طب سنتی از روغن مریم گلی برای رفع مشکلات هورمونی به خصوص مشکلات هورمونی مرتبط با خانم‌ها، درمان گرفتگی‌های عضلانی، تنظیم دوره قاعدگی، تعادل هورمونی و گرگرفتگی استفاده می‌گردد. این روغن دارای خاصیت ضد افسردگی، ضدباکتریایی و ضد ویروسی است و به دلیل داشتن رایحه تند و تیز، به روغن فرار معروف است.

در طب آروماتراپی از این روغن به دلیل دارا بودن رایحه دلپذیر و خوشایند استفاده می‌شود. همچنین این روغن در بهبود هضم غذا، افزایش گردش خون و رفع استرس و اضطراب بسیار موثر است.

از ترکیبات شیمیایی مهم موجود در روغن مریم گلی که در سلامت بدن بسیار مفید می‌باشند می‌توان به کامپن، کافور، توژون، سینئول و آلفا پینن اشاره نمود.

در این مقاله شما عزیزان همراه را با خواص درمانی روغن مریم گلی برای بدن، سلامت پوست و مو، طرز تهیه روغن مریم گلی، نحوه استفاده و مضرات آن آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

روش تهیه روغن مریم گلی

از معروفترین روغن‌های شناخته شده در آروماتراپی که به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده، قابض، بهبود دهنده سیستم گوارش، ملین و چاشنی دهنده غذا استفاده می‌شود، می‌توان به روغن مریم گلی اشاره نمود. این روغن را می‌توان در خانه، بدون نیاز به استفاده از روش‌ها و ابزارهای پیچیده تهیه نمود. روش‌های مختلفی برای تهیه این روغن وجود دارد اما ما در این مقاله روشی را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم که علاوه بر ساده بودن، روغنی با غلظت و کیفیت بالا را برای شما عزیزان تولید می‌کند. برای تهیه در ابتدا به دو پیمانه برگ گیاه مریم گلی و دو پیمانه روغن حامل نیاز داریم. به این نکته توجه کنید که هر چه برگ‌های مریم گلی تازه‌تر باشد، روغن به دست آمده نیز دارای کیفیت بالاتری خواهد بود. بهترین زمان ممکن برای چیدن برگ‌های مریم گلی، قبل از ظهر زمانی که شبنم روی گیاه خشک شده، می‌باشد. در ادامه، برگ‌های چیده شده را شسته و خشک کنید. برای خشک کردن می‌توانید از نور مستقیم خورشید استفاده نمایید. لازم به ذکر است که اگراز این گیاه به مقدار کافی در دسترس ندارید، می‌توانید از ساقه‌های آن نیز استفاده نمایید، که در این صورت طعم و رایحه‌ی این روغن قوی‌تر و تندتر خواهد بود. برگ‌های خشک شده را خرد کنید و در داخل شیشه‌ای درب دار بریزید. روغن حامل را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا گرم و دمای آن به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد. اگر روغن را بر روی حرارت مستقیم قرار دهید و روغن به جوش آید، باعث پخته شدن برگ‌ها و آسیب رساندن به آنها می‌شود. برای روغن حامل می‌توانید از روغن‌های کنجد، نارگیل، بادام و یا زیتون استفاده کنید. روغن گرم شده را درون شیشه بریزید به طوری که کاملا روی برگ‌ها را بپوشاند. از یک قاشق برای زیر و رو کردن برگ‌ها و آغشته شدنشان به روغن استفاده نمایید. پس از خنک شدن، درب شیشه را ببندید و آن را برای مدت زمان دو الی چهار هفته در محیطی تاریک و به دور از نور خورشید قرار دهید. در این مدت زمان، هر چند وقت یک بار با قاشق چوبی مواد را زیر و رو کنید. پس از گذشت این مدت زمان، مواد را از صافی عبور دهید. روغن حاصل شده به رنگ زرد مایل به سبز است. روغن را در ظرف شیشه‌ای ترجیحا تیره رنگ بریزید و آن را در جای سرد، خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید.    

آشنایی با خواص درمانی روغن مریم گلی در طب سنتی

  • از خواص درمانی روغن مریم گلی می‌توان به تنظیم هورمون استروژن در بدن اشاره نمود. اکثر خانم‌ها از علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند افسردگی، دردهای شکمی، دردهای عضلانی، سردرد و… رنج می‌برند. علت این سندروم بهم خوردن تعادل هورمون‌های بدن می‌باشد. با مصرف این روغن این هورمون در بدن تنظیم شده و و کاهش علائم قاعدگی مانند نفخ، نوسانات خلقی و هوس‌های غذایی مشاهده می‌شود. استفاده از این روغن به دلیل دارا بودن خاصیت ضد اسپاسم قوی، درمان بسیار مناسبی برای گرفتگی عضلات، سردرد و دل درد به شمار می‌رود.
  • استفاده از روغن مریم گلی به دلیل تنظیم کردن میزان استروژن در بدن خانم‌ها، از بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان رحم، تخمدان و سرطان سینه پیشگیری می‌کند. روغن مریم گلی منبع غنی ازفیتواستروژن می‌باشد.
  • اگر از مشکل بی‌خوابی و اختلالات ناشی از آن رنج می‌برید، از روغن مریم گلی استفاده کنید. همانطور که می‌دانیم داشتن ۷ الی ۸ ساعت خواب مفید در طول شبانه روز برای تمامی افراد مفید می‌باشد، زیرا با داشتن خواب کافی می‌توان پرانرژی بود و از سلامت جسمی و روحی و عملکرد بالای شغلی برخوردار شد. مشکل کم خوابی باعث اختلالاتی نظیر استرس و تغییرات هورمونی در بدن می‌شود که روغن مریم گلی با تنظیم سطح هورمون‌های بدن، به درمان این اختلالات می‌پردازد. طبق تحقیقات به عمل آمده در سال ۲۰۱۷، مشخص شده است که استفاده از برخی روغن‌های گیاهی نظیر روغن اسطوخودوس، گریپ فروت و روغن مریم گلی در ماساژهای پوستی، در افزایش کیفیت خواب نقش بسزایی دارند.
  • خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در روغن مریم گلی باعث شده است که در طب سنتی از این روغن به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش کلسترول بد خون و تنظیم گردش خون در بدن استفاده شود. بنابراین طبق مطالب ذکر شده می‌توان بیان نمود که روغن مریم گلی در سلامت قلب و عروق بسیار کارآمد است.
  • روغن مریم گلی به دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایی اسکلارول در خود، خطوط سلولی را از طریق فرآیند آپتوزیس از بین می‌برد. در واقع این فرآیند یک روند برنامه ریزی شده در مرگ سلولی می‌باشد. پس می‌توان بیان نمود که استفاده از این روغن در پیشگیری از سرطان خون بسیار موثر است.
  • یک روش طبیعی برای مقاومت بدن در برابر انواع باکتری‌ها، استفاده از روغن مریم گلی می‌باشد.
  • برای درمان زخم معده از روغن مریم گلی غافل نباشید.
  • افرادی که از مشکل یبوست رنج می‌برند و به دنبال روشی برای رفع این ناراحتی می‌باشند، پیشنهاد طب سنتی به این افراد، استفاده از روغن مریم گلی می‌باشد.
  • روغن مریم گلی در کنترل ترشح اسید معده بسیار موثر است. خاصیت ضد باکتری این روغن باعث شده است که در از بین بردن میکروب‌های روده و معده موثر عمل نماید و فرآیند هضم غذا را تسهیل کند.
  • اگر از مشکل سوء هاضمه و نفخ رنج می‌برید، از روغن مریم گلی استفاده نمایید.
  • ماساژ روغن مریم گلی به دلیل افزایش جریان خون در زیر پوست در کاهش علائم ظاهری سلولیت بسیار موثر است. برای این منظور کافیست از ترکیب ده قطره روغن مریم گلی، ده قطره روغن لیمو، پنج قطره روغن گریپ فروت، پنج قطره روغن آویشن و سی میلی لیتر روغن بادام یا روغن زیتون به عنوان رقیق کننده استفاده نمایید. ترکیب را در یک بطری شیشه‌ای تیره رنگ بریزید و از آن برای ماساژ روزانه استفاده کنید.
  • برای رفع کبودی، بریدگی، سوختگی و سوزش، از روغن مریم گلی به دلیل دارا بودن خاصیت ضدباکتریایی و ضدمیکروبی استفاده کنید.
  • یک روش طبیعی و عالی برای رفع صدمات موضعی جزئی من جمله گزش حشرات، استفاده از روغن مریم گلی است.
  • روغن مریم گلی به دلیل غنی بودن از فیتواستروژن موجود در خود، علاوه بر تنظیم هورمون، در رشد مو نیز بسیار اثرگذار است. برای افزایش رشد مو کافیست از این روغن برای ماساژ پوست سر و موهایتان استفاده کند. به این صورت که چند قطره از این روغن بر روی پوست سر و موهایتان پوشش دهید و شروع به ماساژ کنید. اجازه دهید این روغن برای مدت زمان سی الی چهل دقیقه باقی بماند و سپس موهایتان را شامپو و آبکشی نمایید. روشی دیگر نیز به این صورت است که از ترکیب چند قطره روغن مریم گلی، روغن رزماری، کمی اسانس نعنا و روغن زیتون برای ماساژ پوست سر استفاده کنید. پس از ماساژ اجازه دهید این ترکیب برای مدت زمان یک الی دو ساعت بر روی موهایتان باقی بماند و سپس آبکشی نمایید.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای رفع خشکی پوست سر و موها، استفاده از روغن مریم گلی است. برای رفع این عارضه کافیست از این روغن برای ماساژ استفاده نمایید.
  • اگر دچار زخم سر و یا آسیب‌دیدگی مو هستید، از روغن مریم گلی استفاده کنید. برای رفع این مشکل کافیست از ترکیب روغن مریم گلی و روغن جوجوبا برای ماساژ سر و موهایتان استفاده کنید.
  • برای رفع باکتری‌های دهان و دندان از روغن مریم گلی استفاده کنید. تحقیقات حاکی از آن است که شستشوی دهان و دندان با استفاده از روغن مریم گلی در رفع باکتری‌های استرپتوکوک موتانس و کاندیدا آلبیکنس بسیار موثر است. همچنین استفاده از این روغن در درمان آبسه‌های دندانی، لثه‌های آلوده و زخم‌های دهان بسیار موثر عمل می‌نماید.
  • استفاده از روغن مریم گلی، گزینه‌ای مناسب برای درمان عفونت‌های گلو می‌باشد.
  • افراد دیابتی نوع یک، برای تنظیم میزان انسولین در بدن می‌توانند از روغن مریم گلی کمک بگیرند، زیرا بدن این افراد توانایی تولید انسولین را ندارد. همانطور که می‌دانیم انسولین هورمونی است که باعث تبدیل انرژی در سلول‌های بدن می‌شود. با پایین آمدن مقدار انسولین در بدن، قند خون به سطح خطرناکی می‌رسد به طوری که این بیماران ناچار به تزریق روزانه انسولین می‌شوند. روغن مریم گلی به دلیل عناصر مفید در خود باعث کاهش قند خون شده و با از بین بردن اسیدهای چرب اضافی، حساسیت به انسولین تا حد بسیار زیادی بهبود می‌یابد.

طریقه مصرف روغن مریم گلی

همانطور که در مطالب بالا ذکر نمودیم، از روغن مریم گلی به دلیل رایحه دلپذیر و مطبوع به عنوان روغن آروماتراپی استفاده می‌شود. برای این منظور کافیست چند قطره از این روغن را در آب بریزید و در فضای اتاق اسپری کنید. همچنین پیشتر اشاره نمودیم که روغن مریم گلی از موثرترین روغن‌های ماساژ مورد استفاده در طب سنتی است. برای این امر توصیه می‌گردد مقدار سه الی پنج قطره از روغن مریم گلی را در ۲۸ گرم روغن حامل بریزید و به صورت موضعی روی نبض مچ دست، گیجگاه، پشت زانو و پشت گوش اعمال کنید.

عوارض جانبی مصرف روغن مریم گلی

  • استفاده از روغن مریم گلی برای خانم‌های باردار به خصوص در سه ماهه نخست بارداری توصیه نمی‌گردد. زیرا مصرف این روغن باعث انقباضات رحمی می‌شود. انقباضات رحمی منجر به کوتاه شدن مجاری ادراری و در نتیجه سقط جنین می‌شود. بنابراین توصیه می‌گردد خانم‌های باردار از مصرف این روغن جدا پرهیز نمایند.
  • از مصرف این روغن برای نوزادان و کودکان نوپا خودداری شود.
  • در مصرف هر روغنی و همچنین روغن مریم گلی جانب احتیاط را رعایت نمایید و از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید، زیرا باعث ایجاد حساسیت در بدن مصرف کننده می‌شود.

خواص روغن مریم گلی برای پوست

  • در طب سنتی از روغن مریم گلی به عنوان یکی از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.
  • برای پیشگیری از پیری زودرس، چین و چروک، رفع خطوط ریز و افتادگی پوست و ماهیچه‌ها، از روغن مریم گلی بهره گیرید.
  • اگر از لکه‌های پوستی و جای زخم در پوست صورت خود رنج می‌برید، روغن مریم گلی می‌تواند یک گزینه عالی برای درمان این عارضه باشد.
  • ترک‌های پوستی ناشی از بارداری، چاقی و لاغری بدن را می‌توان با کمک روغن مریم گلی رفع نمود.
  • افرادی که دچار مشکل جوش و آکنه و لکه‌های به جای مانده از آن هستند، به راحتی می‌توانند از این روغن برای کاهش و درمان استفاده نمایند.
  • استفاده از روغن مریم گلی می‌تواند در درمان زخم‌ها، التهابات پوستی و همچنین کوچک نمودن منافذ پوستی بسیار مثمرثمر عمل کند.
  • برای پاکسازی و سم‌زدایی پوست از سموم، از ترکیب پانزده قطره روغن مریم گلی، پانزده قطره روغن گریپ فروت، پانزده قطره روغن اسطوخودوس و شصت میلی‌لیتر روغن هسته انگور برای ماساژ روزانه پوست استفاده کنید. استفاده از این ترکیب، باعث نرمی و لطافت پوست شده و بسته شدن منافذ پوست می‌گردد.   

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.