خانه طب سنتی  آشنایی با طرز تهیه و فواید تونرهای خانگی در طب سنتی

 آشنایی با طرز تهیه و فواید تونرهای خانگی در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با طرز تهیه و فواید تونرهای خانگی در طب سنتی

امروزه مراقبت و حفظ زیبایی پوست، از دغدغه‌های عموم افراد به خصوص خانم‌هاست. به همین منظور لازم است که افراد روزانه زمانی را برای انجام کارهایی به صورت روتین و روزانه سپری کنند. یکی از کارهایی که استفاده از آن باید به صورت مرتب و مداوم انجام گیرد، استفاده از تونر است. در این مقاله قصد بر این داریم که به سوالات شما عزیزان مبنی بر اینکه تونر چیست؟، فواید استفاده از تونر؟ چگونه تونر خانگی تهیه کنیم؟ و… پاسخ دهیم. امیدواریم مطالب این مقاله مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گیرد. با ما همراه باشید.

تونر چیست؟

تونرها نوعی از محصولات مراقبتی پوست هستند که پس از شستشو و تمیز کردن پوست، به جهت تنظیم PH پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. تونرها به صورت مایع هستند و در تقویت، شادابی، طراوت، نرمی و آبرسانی پوست نقش بسزایی دارند. اگر دارای پوستی چرب و مختلط هستید، باید تونری را خریداری نمایید تا چربی اضافی و منافذ باز پوستتان کاهش یابد و در مقابل اگر دارای پوستی خشک، حساس و نرمال هستید از تونری استفاده نمایید که قرمزی، پوسته پوسته شدن و خشکی پوست را کاهش دهد.

فواید استفاده از تونر؟

در واقع استفاده از یک تونر مناسب، بخش مهمی از فرآیند مراقبت روزانه پوست است. در گذشته شاید باور بر این امر بود که استفاده از این محصولات به دلیل داشتن الکل در ترکیبات خود، باعث از بین رفتن رطوبت پوست می‌گردند اما واقعیت امر این است که یک تونر مناسب به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات احیا کننده، باعث تقویت و تغذیه پوست شده و در سلامت آن نقش بسزایی دارد. با انتخاب درست تونر و با استفاده مداوم و مرتب از این محصول مراقبتی پوست، فرد به مرور شاهد نتایج عالی و مثبت قرار خواهد گرفت، همچنان که امروزه پزشکان پوست بر این عقیده هستند که استفاده از تونر، دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.

استفاده از تونرها برای افراد دارای پوست چرب و افرادی که به دنبال تمیزی بیشتر پوست خود هستند، بسیار مفید است. هنگامی که پوست خود را پاکسازی می‌کنیم و یا با یک شوینده‌ی هر چند ملایم شستشو می‌دهیم، مدت‌ها طول می‌کشد تا پوست دوباره مواد مغذی یا حیاتی که بر اثر شستشو از بین رفته است را احیا کند. به همین خاطر یک تونر خوب می‌تواند نقش مهمی در زمینه احیای پوست، داشته باشد. از دیگر فواید استفاده از تونرها می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • استفاده از تونرها در بسته شدن منافذ باز پوست نقش موثری دارند. برای این منظور کافیست مقدار اندکی از تونر را بر روی یک تکه پنبه و یا پد آرایشی ریخته و بر روی پوست خود پوشش دهید. این امر باعث می‌گردد چربی اضافی پوست برطرف و منافذ باز پوست بسته شود.
  • استفاده از تونرها علاوه بر بستن منافذ باز پوست، در کاهش نفوذ ناخالصی‌ها و آلودگی‌های محیطی به پوست نقش موثری دارند. تونرها حتی می‌توانند بر روی پوست یک لایه محافظتی ایجاد نمایند تا از نفوذ کلر و مواد معدنی موجود در آب لوله کشی به پوست پیشگیری نمایند.
  • از دیگر فواید تونرها می‌توان به خاصیت رطوبت رسانی آنها اشاره نمود.
  • تونرها حتی می‌توانند یک جایگزین برای شستن پوست شما باشند تا پوست احیا گردد و طراوات آن حفظ شود.
  • تونرها به دلیل داشتن ترکیباتی مانند اسید گلیکولیک یا سایر آلفا هیدروکسی اسیدها، از ایجاد موهای زیر پوستی پیشگیری می‌کنند.

در هنگام خرید تونر به چه نکاتی توجه کنیم

  • یکی از موارد مهمی که در هنگام خرید تونر باید به آن توجه کنید این است که با نوع پوست شما سازگاری داشته باشد. اگر دارای پوستی خشک هستید از تونرهای حاوی آبرسان استفاده نمایید و اگر پوستتان چرب است، محصولی را انتخاب کنید که فرمول سبک‌تری دارد.
  • یک تونر مفید و موثر باید حاوی آنتی اکسیدان‌ها، ترکیبات ضدالتهابی، ترکیبات احیا کننده پوست، اسیدهای هیالورونیک، سرامیدها، گلیسیرین، پانتنول‌ها و ویلوهرب باشد.
  • دقت کنید که تهیه تونر از ترکیبات مضر و نامناسبی مانند اتانول، منتول، ترکیبات عطری و ترکیبات تحریک کننده پوست استفاده نشده باشد. زیرا این ترکیبات باعث تحلیل رفتن بافت‌های پوست می‌شوند.

زمان درست استفاده از تنور

بهترین زمان برای استفاده از تونرها، پس از پاک کردن آرایش و شستن پوست می‌باشد. در واقع تونرها یک لایه‌ی پایه برای باقی محصولات مراقبت از پوست ایجاد می‌کنند.            

آشنایی با طرز تهیه انواع تونرهای خانگی برای پوست خشک

تونر خیار، گوجه فرنگی و گلاب

استفاده از تونر خانگی و طبیعی خیار، گوجه فرنگی و گلاب باعث حفظ رطوبت پوست شده و همچنین باعث از بین رفتن ناخالصی‌های موجود در پوست می‌شود. برای تهیه این تونر به دو قاشق غذاخوری آب خیار، یک قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی و پنج قاشق غذاخوری گلاب نیاز داریم. تمامی مواد ذکر شده را با یکدیگر ترکیب کنید و در یک ظرف اسپری بریزید و در یخچال نگهداری کنید. پس از چند ساعت با استفاده از یک تکه پنبه، تونر را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید. با استفاده مرتب و روزانه از این تونر شاهد نتایج عالی قرار خواهید گرفت.

تونر برگ نعناع، عسل و آب

با استفاده از تونر نعناع، عسل و آب، شاهد خنک و تمیز شدن هر چه تمام‌تر پوست خود خواهید بود و همچنین رطوبت مورد نیاز پوست، با استفاده روتین و منظم از این تونر تامین می‌گردد. برای تهیه این تونر فوق‌العاده به یک فنجان برگ تازه نعناع، یک قاشق غذاخوری عسل و یک و نیم فنجان آب نیاز داریم. در ظرفی نعناع و آب را بجوشانید و پس از آن عسل را اضافه نمایید. ظرف را از روی شعله بردارید و اجازه دهید تا مواد کاملا خنک شوند. سپس آن را در یک ظرف دردار بریزید و در یخچال نگهداری کنید. مقداری از این تونر را با کمک تکه‌ای پنبه بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و به مدت دو دقیقه ماساژ دهید تا جذب پوست گردد. در صورت نیاز می‌توانید با آب خنک پوست خود را شستشو دهید.

تونر نعناع، روغن درخت چای و آب

روغن درخت چای غنی از آنتی اکسیدان است. نعناع نیز دارای خاصیت تمیز کنندگی عمیق پوست است. ترکیب نعناع و روغن درخت چای باعث لطافت، نرمی و رطوبت پوست می‌گردد. برای تهیه این تونر به یک فنجان برگ‌های تازه نعناع، دو الی سه قطره روغن درخت چای و یک فنجان آب نیاز داریم. برگ‌های نعناع را در آب بجوشانید و روغن درخت چای را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و پس از سرد شدن، در ظرفی بریزید و در یخچال نگهداری کنید. برای استفاده، مقداری از تونر را بر روی تکه‌ای پنبه و یا پد آرایشی بریزید و بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و به مدت زمان دو الی سه دقیقه به صورت دورانی ماساژ دهید. در صورت دلخواه پوست خود را با آب خنک شستشو دهید.

تونر سرکه سیب، گلاب و روغن گل رز

اگر جزء افرادی هستید که پوست خشکی دارید و به دنبال روشی طبیعی برای تمیز کردن آن هستید، پیشنهاد طب سنتی به شما عزیزان، استفاده از تونر سرکه سیب، گلاب و روغن گل رز است. سرکه سیب پوست را تمیز و گلاب و روغن رز در درخشان شدن و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست نقش بسزایی دارند. برای تهیه این تونر خانگی و طبیعی به یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، گلاب به میزان ۲۰۰ میلی‌لیتر و روغن گیاهی گل رز به میزان چهار قطره نیاز داریم. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را در ظرف در بسته ریخته و در یخچال نگهداری کنید. در صورت نیاز مقداری از این تونر را بر روی پنبه و یا پد آرایشی بریزید و پوستان را به وسیله آن پوشش دهید. دو الی سه دقیقه پوستتان را ماساژ دهید و در نهایت و در صورت دلخواه با آب سرد شستشو دهید.

تونر آب نارگیل و روغن اسطوخودوس

آب نارگیل در تمیز کردن و بازگشت رطوبت پوست بسیار موثر است و ترکیب آن با روغن اسطوخودوس باعث نرم شدن، لطافت و تغذیه پوست می‌گردد. برای تهیه این تونر به آب نارگیل به میزان ۲۰۰ میلی‌لیتر و روغن اسطوخودوس به میزان چهار قطره نیاز داریم. مواد را با یکدیگر ترکیب و پس از استفاده، آن را در یخچال نگهداری کنید. مراقبت از پوست خصوصا پوست خشک، کاملا ضروری است، زیرا باعث ترک خوردن و پوسته پوسته شدن می‌گردد و پیری زودرس را در پی خواهد داشت. استفاده از تونرها برای افرادی که به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهند کاملا مناسب و ضروری است.   

آشنایی با طرز تهیه انواع تونرهای خانگی مناسب پوست چرب

تونر سرکه سیب و هاماملیس

از تونرهای مناسب افراد دارای پوست چرب می‌توان به تونر سرکه سیب و هاماملیس اشاره نمود. سرکه سیب یکی از بهترین مواد برای افراد دارای پوست چرب است. وجود سرکه سیب در این تونر علاوه بر اینکه باعث تعادل اسیدیته پوست می‌شود بلکه به دلیل وجود آنزیم در خود از ایجاد جوش‌ و آکنه نیز پیشگیری می‌کند. در مقابل هاماملیس یک ضدعفونی کننده طبیعی است که در انقباض منافذ بزرگ و کاهش چربی بیش از حد پوست، نقش بسزایی دارد. در این تونر مواد دیگری همچون روغن اسطوخودوس به دلیل نقش تسکین دهندگی پوست و روغن تی تری به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و پیشگیری از ایجاد جوش و آکنه استفاده می‌شود. برای تهیه این تونر خانگی و طبیعی به دو الی سه قاشق غذاخوری سرکه سیب، دو قاشق غذاخوری هاماملیس، یک قطره روغن اسطوخودوس و یک قطره روغن تی تری نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و مواد را در داخل یک ظرف در دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

تونر گلاب و سرکه سیب

گلاب یک آبرسان ملایم پوست است و در تسکین دهی پوست‌های حساس بسیار کارآمد است. همچنین گلاب به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی در رفع پف زیر چشم نقش بسزایی دارد. برای تهیه این تونر خانگی به دو الی سه قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب نیاز داریم. مواد را در ظرف در دار بریزید و ظرف را تکان دهید تا مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. ظرف را در یخچال نگهداری کنید و به طور روزانه پس از شستشوی صورت با شوینده مناسب، از آن استفاده نمایید.

تونر لیمو و چای نعناع فلفلی

نعناع فلفلی به دلیل دارا بودن اسید سالسیلیک و منتول در خود باعث لایه برداری پوست شده و به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل می‌نماید. منتول نیز با ایجاد حس خنکی در رفع التهابات پوستی و دانه‌های قرمز پوست بسیار موثر عمل می‌نماید. وجود لیمو نیز در این تونر در رفع چربی و سبوم اضافی پوست، بسیار کارآمد است. برای تهیه این تونر خانگی به یک عدد چای کیسه‌ای نعناع فلفلی و یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه نیاز داریم. ابتدا چای کیسه‌ای را در یک لیوان آب جوش قرار دهید و دربی روی آن بگذارید تا برای مدت زمان دو الی سه دقیقه به خوبی دم بکشد و پس از دم کشیدن، کیسه را از ظرف خارج کنید. حالا آبلیموی تازه را به آن اضافه نمایید. اجازه دهید مواد سرد شوند و سپس آن را به یک بطری اسپری منتقل کنید. برای استفاده نیز از یک تکه پنبه و یا پد آرایشی استفاده نمایید.

تونر خیار

خیار به تنهایی می‌تواند به عنوان یک تونر برای پوست چرب عمل نماید. خیار باعث آبرسانی پوست شده و به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌های A و C و مواد معدنی در خود در تقویت و سلامت پوست نقش موثری دارد. خیار با ایجاد حس خنکی در پوست، باعث شادابی و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست می‌گردد. برای تهیه این تونر طبق این دستور، عمل نمایید. ابتدا ماهیتابه‌ای را روی شعله قرار دهید و در آن یک پیمانه آب بریزید. دو الی سه عدد خیار را به صورت ورقه‌ای درآورید و در ظرف آب بریزید. اجازه دهید آب به جوش آید و خیارها به مدت هفت الی هشت دقیقه در آب بجوشند. پس از گذشت این مدت زمان، ظرف را از شعله بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. مواد را پس از سرد شدن در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا یکدست شوند. پس از مخلوط شدن مواد را از صافی عبور دهید و به یک بطری اسپری انتقال دهید و در یخچال نگهداری کنید.   

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.