خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با خواص درمانی پوست و هسته انار در طب سنتی

 آشنایی با خواص درمانی پوست و هسته انار در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با خواص درمانی پوست و هسته انار در طب سنتی

انار از میوه‌های مورد علاقه‌ی عموم مردم در فصول سرد سال است. این میوه پرخاصیت به رنگ‌های سبز ارغوانی، سفید و قرمز قهوه‌ای یا بنفش تیره است و دارای قطری حدود ۵ الی ۱۲ سانتی‌متر می‌باشد. دانه‌های میوه‌ی انار بیضی شکل، نسبتا حجیم و سفت هستند که به رنگ قرمز، صورتی یا سفید می‌باشند. در طب سنتی از تمامی قسمت‌های انار مانند آب انار، هسته و پوست آن نیز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله سعی بر این داریم که ما عزیزان همراه را با خواص درمانی هسته و پوست انار آشنا کنیم. امیدواریم  مطالب این مقاله مورد رضایت و استفاده‌ی شما قرار گیرد. با ما همراه باشید.

آشنایی با خواص پوست انار در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی پوست انار برای بدن، کمک به درمان اسهال و اسهال خونی است.
  • پوست انار یک گزینه‌ی عالی برای پیشگیری از خونریزی رحم است.
  • اگر از مشکل گلو درد رنج می‌برید، پوست انار را فراموش نکنید. برای این منظور کافیست مقداری پوست انار را در ظرفی بریزید و به آن آب اضافه کنید. ظرف را بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و آب آن نصف شود. سپس آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید سرد شود. مخلوط را از صافی عبور دهید و از آن برای غرغره کردن استفاده کنید. این عمل را دو الی سه مرتبه در روز تکرار کنید تا از شر این عارضه خلاص شوید.
  • برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، از پوست انار بهره جویید. پوست انار به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان، به مقابله علیه بیماری‌های قلبی پرداخته و با کاهش استرس و کلسترول، به سلامت قلب کمک شایانی می‌کند. مقدار یک قاشق چایخوری پودر پوست انار را در یک لیوان شیر گرم بریزید و به طور روزانه مصرف نمایید.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای حفظ بهداشت دهان و دندان، استفاده از پوست انار است. پوست انار بوی بد دهان را درمان و از ابتلا به بیماری لثه و زخم دهان پیشگیری می‌کند. برای رفع بوی دهان به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری پوست انار را در یک لیوان آب ولرم بریزید و غرغره کنید. این عمل را دو بار در روز تکرار کنید. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری لثه نیز از پودر پوست انار برای ماساژ لثه استفاده کنید، زیرا این روش باعث التیام ورم، رفع التهاب و خونریزی لثه می‌گردد و به این ترتیب از بیماری لثه پیشگیری می‌کند. به جهت سلامت دندان نیز مقدار یک قاشق چایخوری پودر پوست انار را با کمی فلفل سیاه مخلوط کنید و آن را با کمک انگشتتان روی دندان پوشش دهید. پس از گذشت پنج الی ده دقیقه، کامل دهان خود را با آب ولرم شستشو دهید.
  • پوست انار در تقویت استخوان‌ها نقش بسزایی دارد. پوست انار به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی و ضدالتهابی، روند تحلیل استخوان‌ها را به خصوص در خانم‌هایی که نزدیک به سن یائسگی می‌باشند را کاهش می‌دهد. برای این منظور مقدار یک الی دو قاشق چایخوری پودر پوست انار را در یک لیوان آب گرم بریزید و شب‌ها نوش جان کنید. این روند را هر شب به طور مرتب تکرار کنید.
  • پوست انار حاوی تانن است و به همین دلیل از التهاب روده و ورم هموروئید پیشگیری می‌کند. پوست انار باعث بهبود سلامت سیستم گوارشی می‌شود. مقدار یک فنجان کوچک پودر پوست انار را در در ظرفی بریزید و به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید برای مدت زمان سی دقیقه خیس بخورد. سپس آن را از صافی عبور دهید و به آن یک قاشق چایخوری زیره، سه چهارم پیمانه شیر بریده و مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. به جهت درمان بواسیر، التهاب روده و مشکلات هاضمه، از این معجون هفته‌ای سه بار استفاده کنید.
  • برای درمان کرم روده و معده از پوست انار استفاده کنید. مقدار چهار گرم پودر پوست انار را در نصف لیوان آب گرم بریزید، دربی روی آن بگذارید و پس از گذشت پنج الی ده دقیقه نوش جان کنید.
  • برای قطع شدن خونریزی رحم، مقداری پودر پوست انار را روی پنبه بریزید و آن را در دهانه رحم قرار دهید.
  • به جهت تنگ شدن واژن، این دستورالعمل را انجام دهید، پوست انار را در ظرف حاوی آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا برای مدت زمان نیم ساعت به خوبی بجوشد. پس از گذشت این مدت زمان و سرد شدن، آن را از صافی عبور دهید و در لگن بریزید و در آن به مدت نیم ساعت الی چهل دقیقه بنشینید. این روش را روزی دو الی سه بار در هفته تکرار کنید. همچنین استفاده از این روش در رفع ترشحات عادت ماهیانه نیز موثر است.
  • پوست انار به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی در بهبود و خشک کردن زخم شانکروئید موثر است. زخم شانکر، نوعی زخم پوستی بدون درد است که در مراحل اولیه بیماری سفلیس ظاهر می‌شود. برای این منظور کافیست مقداری پودر پوست انار را روی نقطه مورد نظر قرار دهید.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای پاکسازی و سم زدایی بدن، استفاده از پوست انار است. پوست انار غنی از آنتی اکسیدان است و همانطور که می‌دانیم آنتی اکسیدان‌ها وظیفه سم زدایی بدن را بر عهده دارند.

آشنایی با خواص درمانی پوست انار برای سلامت پوست و مو

  • با پوست انار به مبارزه علیه آکنه و جوش‌های قرمز بپردازید. پوست انار به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریالی، در درمان این عارضه پوستی بسیار سودمند عمل می‌کند. برای این منظور کافیست مقداری پوست انار را در تابه بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی تفت بخورد. پس از آنکه پوست انار خشک شد، آن را از حرارت بردارید و پس از سرد شدن آسیاب کنید. مقدار یک قاشق غذاخوری از پودر پوست انار را مقداری آبلیموی تازه یا گلاب مخلوط کنید تا خمیری نرم حاصل شود. مقداری از این خمیر را بر روی نقاط مورد نظر که قبلا با شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این روش به طور منظم و مداوم استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل گردد.
  • پوست انار از چین و چروک و پیری زودرس پوست پیشگیری می‌کند. پوست انار با پیشگیری از شکسته شدن کلاژن موجود در پوست، علائم پیری زودرس و چین و چروک را به تعویق می‌اندازد. مقدار دو قاشق چایخوری پودر پوست انار را با کمی شیر مخلوط کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک بر روی پوست خشک شود و سپس با آب ولرم شستشو دهید. برای یافتن نتایج مطلوب از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.
  • از پوست انار به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست استفاده کنید. پوست انار از پوست در مقابل آلاینده‌ها و باقی سموم محافظت می‌کند. همچنین وجود اسید آلاجیک موجود در پوست انار، باعث حفظ رطوبت پوست شده و به آن نرمی و لطافت می‌بخشد. برای این ماسک مرطوب کننده به دو قاشق چای‌خوری پودر پوست انار و مقداری ماست نیاز داریم. در ظرفی دو مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا ترکیبی یکنواخت حاصل شود. ماسک را بر پوست تمیز صورت و گردن خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. لازم به ذکر است، افراد دارای پوست چرب در این ماسک از ماست کم چرب و افراد دارای پوست خشک، از ماست پرچرب استفاده کنند.
  • از دیگر خواص درمانی پوست انار میتوان به خاصیت لایه برداری آن اشاره نمود. پوست انار همانند یک اسکراپ طبیعی عمل نموده و سلول‌های مرده، جوش‌های سر سیاه و سرسفید را از بین می‌برد. برای این منظور کافیست مقدار دو قاشق چایخوری پودر پوست انار را به همراه یک قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن طبیعی، مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست شوند. اسکراپ را روی پوست پوشش دهید و به آرامی شروع به ماساژ دادن کنید. این عمل را برای سه الی چهار دقیقه به صورت دورانی انجام دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. از این اسکراپ به طور مرتب هر هفته استفاده کنید تا شاهد نتایج عالی قرار گیرید.
  • پوست میوه انار از پوست در مقابل اشعات مضر خورشید محافظت نموده و همانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند. برای تهیه این ضد آفتاب طبیعی به یک قاشق غذاخوری پودر پوست انار و یک قاشق غذاخوری روغن طبیعی نیاز داریم. دو مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه بر پوست صورت و گردن پوشش دهید. از این ماسک ترجیحا بیست دقیقه قبل از خروج منزل استفاده کنید.
  • برای پیشگیری از ریزش مو و ابتلا به شوره سر، از پوست انار بهره گیرید. برای درمان این عارضه به یک فنجان پودر پوست انار و مقداری روغن بادام تلخ نیاز داریم. مواد را پس از مخلوط کردن به پوست سرو موهایتان پوشش دهید و کمی ماساژ دهید تا جذب پوست شود. کلاهی نایلونی روی موهایتان قرار دهید و اجازه دهید برای مدت زمان یک الی دو ساعت باقی بماند و سپس موهایتان را شامپو و آبکشی کنید.

آشنایی با خواص هسته انار در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی هسته انار در طب سنتی، پیشگیری از ابتلا به سرطان است. انار و هسته آن به دلیل دارا بودن فلانوئید در خود دارای عملکرد آنتی اکسیدانی می‌باشند که بدین ترتیب در پیشگیری از سرطان بسیار موثر عمل می‌کنند.
  • اگر کودک دلبند شما مبتلا به بیماری کرمک است، برای درمان می‌توانید از هسته انار استفاده کنید. این بیماری اغلب در کودکان رایج است که باعث ایجاد اختلالات رشدی در آنها می‌شود. برای این منظور کافیست مقداری از هسته‌های انار را در ظرفی بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی خشک شوند. پس از سرد شدن آن را در آسیاب بریزید تا کاملا پودر شوند. حالا مقدار یک قاشق چایخوری از پودر هسته انار را در یک لیوان آب آناناس نارس بریزید و هم بزنید. این مخلوط را با شکم خالی مصرف کنید تا شاهد نتایج مثبت آن قرار گیرید.
  • درمان بیماری اسکوربوت از دیگر خواص درمانی هسته انار است. این بیماری به دلیل کمبود ویتامین C در بدن رخ می‌دهد. برای درمان بیماری اسکوربوت به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری دانه‌های تازه انار را به خوبی بکوبید تا کاملا له شوند. حالا یک لیوان آب به آن اضافه کنید و آن را از صافی عبور دهید. آب را در دهان بریزید، ابتدا در دهان کمی غرغره کنید و سپس بنوشید. با انجام روزانه ۲ الی ۳ مرتبه، بهبودی حاصل می‌گردد.
  • برای کاهش علائم تکرر ادرار از خواص شگفت انگیز هسته انار غافل نشوید. برای این درمان به یک الی دو قاشق غذاخوری هسته تازه انار و یک مشت سیر شرقی نیاز داریم. مواد را در ظرفی بریزید و سه لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. پس از این مدت زمان و سرد شدن، آن را از صافی عبور دهید و روزانه دو مرتبه و هر بار به مقدار ۴/۳ لیوان مصرف کنید.
  • هسته انار حاوی مقادیر بالایی پلی فنل‌هاست و بدین ترتیب از بدن در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مانند آنفولانزا، تب، سرماخوردگی و… محافظت می‌کند. برای گرفتن نتایج مطلوب کافیست انار را به همراه هسته‌های آن مصرف کنید.
  • هسته انار به طور طبیعی باعث تقویت نیروی جنسی می‌گردد.
  • برای کاهش درد مفاصل و آرتریت، هسته انار یک گزینه عالی است. بیماری آرتریت که از التهاب یک یا چند مفصل ایجاد می‌گردد و باعث درد و سفتی در مفاصل می‌گردد. این بیماری با افزایش سن وخیم‌تر شده به طوری که در ایالات متحده هر سال، بیش از ۳ میلیون مورد گزارش می‌شود. مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهد که استفاده از عصاره‌ی هسته انار احتمال شروع و بروز آرتریت ناشی از کلاژن را کاهش می‌دهد.
  • از دیگر خواص درمانی هسته انار در طب سنتی می‌توان به کاهش فشار خون، دفع عفونت‌های باکتریایی و بهبود و تقویت حافظه اشاره نمود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.