خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با ذرت و نشاسته ذرت و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با ذرت و نشاسته ذرت و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با ذرت و نشاسته ذرت و خواص درمانی آن در طب سنتی

ذرت از دانه‌های پر مصرف و بسیار مقوی است که از خواص درمانی بسیار بالایی برای بدن برخوردار است. در این مقاله سعی بر این داریم که شما عزیزان همراه را با گیاه ذرت، نشاسته ذرت  وخواص درمانی آنها در طب سنتی آشنا کنیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مثمرثمر قرار گیرد. با ما همراه باشید.

ذرت از خانواده‌ی گندمیان محسوب می‌گردد که از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. ذرت دارای انواع ویتامین‌های A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کولین، پانتوتنیک اسید، ویتامین B6، فولات و ویتامین B12 می‌باشد. همچنین این گیاه سرشار از مواد معدنی نظیر کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم می‌باشد.

منشا گیاه ذرت از قاره آمریکا بوده است که بعدها بذر این گیاه در قاره آسیا، اروپا، آفریقا شناخته شد و به همین صورت در دسترس عموم در اقصی نقاط جهان قرار گرفت. ذرت جزء محصولات مناطق معتدله، گرم، نیمه گرمسیر و مرطوب به شمار می‌رود.

طبع و مزاج ذرت در طب سنتی

بر طبق منابع ذکر شده در طب سنتی، طبع این گیاه سرد و خشک است. بنابراین استفاده از این بذر برای افراد دارای طبع گرم مناسب است.

آشنایی با خواص درمانی ذرت در طب سنتی

  • یکی از خواص درمانی ذرت، کمک به بهبود بیماری‌های قلبی عروقی است. هنگامی که ذرت پخته می‌شود، کارتنوئیدها آزاد می‌گردند. این مواد در بهبود بیماری‌های قلبی بسیار موثر می‌باشند.
  • از دیگر خواص درمانی گیاه ذرت می‌توان به تنظیم فشار خون اشاره نمود. ذرت به دلیل دارا بودن خاصیت ضد آتروژنیک، بر میزان کلسترول موجود در خون باعث تنظیم فشار خون می‌گردد.
  • دانه ذرت مناسب برای افراد دارای دیابت است و یک گزینه‌ی عالی برای کاهش قند خون این افراد می‌باشد.
  • به جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ آلزایمر، مصرف ذرت را فراموش نکنید. این گیاه جزء آن دسته از مواد غذایی است که با افزایش سطح فعالیت‌های مغز باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود. مصرف ذرت باعث تقویت حافظه شده و خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد.
  • گیاه ذرت دارای مقادیر بالایی از انواع کربوهیدرات‌ها می‌باشد که در تامین انرژی بدن هنگام انجام ورزش‌های سنگین بسیار موثر است. بنابراین دانه ذرت جزء مواد غذایی با انرژی بالاست که مصرف آن به افراد بدنساز، توصیه می‌گردد.
  • یک روش طبیعی و خانگی برای تقویت استخوان‌ها، استفاده از ذرت است. ذرت به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی فسفر و کلسیم، برای سلامت استخوان‌ها بسیار مناسب است. همچنین قرار دادن این دانه مغذی در برنامه غذایی کودکان در حال رشد که نیازمند استخوان سازی هستند، بسیار مفید است.
  • دانه‌ی ذرت سرشار از آهن است و به همین دلیل یک میان وعده‌ی عالی برای خانم‌های باردار به شمار می‌رود. ذرت به دلیل دارا بودن آهن در افزایش تولید گلبول‌های قرمز نقش بسزایی دارد و به همین دلیل مناسب برای خانم‌های بارداری است که با کم خونی مواجه هستند. استفاده از این گیاه در دوران بارداری در رشد و سلامت جنین نیز بسیار موثر است. یکی از نگرانی‌های مادران باردار، ابتلای جنین به نقایص مادرزادی است. ذرت به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از اسید فولیک، در سلامت کلی مادر و جنین نقش بسزایی دارد و می‌تواند بروز این نقایص را به حداقل برساند.
  • سلامت چشم، از دیگر خواص درمانی این دانه‌ی مغذی برای بدن است. قرار دادن ذرت در سبد غذایی روزانه، به دلیل دارا بودن بتاکاروتن باعث افزایش ویتامین A در بدن می‌گردد. همانطور که می‌دانیم یکی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای سلامت چشم، ویتامین A است که نقش بسیار اساسی در سلامت و تقویت بینایی دارد. همچنین کارتنوئیدهای موجود در ذرت نیز در سلامت کلی چشم نقش بسزایی دارند.
  • مصرف منظم و به اندازه‌ی ذرت در سلامت کلیه‌ها موثر است. ذرت دارای مقادیر بالایی فسفر است و به همین خاطر در سلامت کلیه‌ها و بهبود عملکرد آنها نقش کارآمدی دارد.
  • ذرت به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از فیبر، در کنترل اشتها و کاهش پرخوری بسیار موثر است. این گیاه با تولید انرژی زیاد در بدن، باعث سیر نگه داشتن طولانی فرد می‌شود.
  • برای درمان کم خونی، مصرف دانه‌ی ذرت را فراموش نکنید. ذرت به دلیل دارا بودن آهن فراوان، در افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون نقش موثری دارد. بنابراین این گیاه یک گزینه‌ی عالی در پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن می‌باشد.
  • ذرت یکی از مواد غذایی بسیار عالی برای کودکان در حال رشد، است. مصرف منظم این دانه‌ی مغذی باعث رشد طبیعی کودکان، تقویت بینایی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوارشی می‌گردد.
  • ذرت به دلیل غنی بودن از ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان‌ها به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، کارآمد است. قرار دادن این گیاه در سبد غذایی روزانه، با بالا بردن سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.
  • از دیگر خواص درمانی دانه‌ی ذرت می‌توان به درمان گرفتگی‌های عضلانی اشاره نمود.
  • ذرت به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها باعث شادابی و سلامت هر چه بیشتر پوست، مو و ناخن‌ها می‌گردد.
  • اسید فولیک موجود در ذرت، در پیشگیری از نارسایی‌های مادرزادی لوله عصبی جنین بسیار کارآمد است.
  • یک درمان طبیعی و خانگی برای رماتیسم، نقرس و دردهای مفصلی، استفاده از جوشانده‌ی کاکل ذرت است.

نشاسته ذرت

نشاسته ذرت، طی فرآیندی از دانه ذرت حاصل می‌شود. این نشاسته دارای بافت نرم و خاصی است و از آن در تهیه انواع سوپ، دسر و سسها استفاده می‌شود. از نشاسته‌ی ذرت علاوه بر مصرف خوراکی در تهیه ماسکهای خانگی به جهت سلامت پوست و مو نیز استفاده می‌شود. در ادامه شما عزیزان همراه را با خواص درمانی این ماده‌ی مغذی برای پوست و تهیه انواع ماسک‌های خانگی آشنا می‌کنیم.

آشنایی با خواص درمانی نشاسته ذرت و تهیه انواع ماسک‌های خانگی

  • یکی از فواید این ماده‌ی مغذی برای پوست، کمک به کاهش و رفع چین و چروک‌های پوستی می‌باشد. با کمک نشاسته‌ی ذرت، می‌توانید از شر چین و چروک‌های ریز پوستی رهایی یافت. برای این منظور کافیست از ماسک نشاسته ذرت به همراه شیر و سفیده تخم‌مرغ استفاده کنید. برای تهیه این ماسک خانگی به یک چهارم فنجان نشاسته ذرت، یک عدد سفیده تخم‌مرغ و دو قاشق چایخوری شیر نیاز داریم. مواد را در ظرفی بریزید و به خوبی هم بزنید تا خمیر یکنواخت و غلیظی به دست آید. خمیر حاصل شده را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کرده‌اید پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ۲۰ الی ۳۰ دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج مطلوب، از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.
  • یک روش طبیعی و خانگی به جهت برنزه کردن پوست، استفاده از نشاسته ذرت است. با کمک نشاسته ذرت می‌توانید در خانه، یک برنز طبیعی تهیه نمایید. برای تهیه این ماسک به یک قاشق چایخوری نشاسته ذرت و دو قاشق چایخوری پودر دارچین نیاز داریم. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشتن ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. با انجام مرتب و یک بار در هفته از این ماسک، شاهد نتایج عالی قرار خواهید گرفت.
  • برای رهایی از چربی اضافی پوست، از نشاسته ذرت استفاده کنید. معمولا افراد دارای پوست چرب، برای کنترل چربی پوست خود از محصولات متعدد و گرانقیمتی استفاده می‌کنند. پیشنهاد طب سنتی برای این افراد، استفاده از نشاسته ذرت است. برای این امر کافیست مقدار یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را در ظرفی بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید. با کمک نوک انگشتان یک لایه نازک از مواد را روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از این روش باعث درخشش، رفع چربی اضافی پوست و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست شما می‌گردد.
  • درمان آفتاب سوختگی، از دیگر خواص درمانی نشاسته ذرت برای پوست است. اگر به دلیل تماس زیاد پوست با نور خورشید دچار آفتاب سوختگی شده‌اید و از ایجاد لکه‌های پوستی ناشی از آن، احساس ناراحتی می‌کنید، از فواید ماسک نشاسته ذرت به همراه گلاب و کشک بهره ببرید. برای تهیه این ماسک ساده و بی‌نظیر، به یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت، یک قاشق چایخوری کشک و ده قطره گلاب نیاز داریم. تمامی مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست شدن روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک روی پوستتان خشک شود و سپس با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. در نهایت از یک مرطوب کننده با پایه آب استفاده کنید. با انجام سه بار در هفته‌ی این روش خانگی، شاهد شکوفایی پوست و رفع آفتاب سوختگی خواهید بود.
  • پاکسازی پوست، از دیگر خواص درمانی نشاسته ذرت برای پوست است. برای تهیه این ماسک لایه بردار به یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت، یک قاشق غذاخوری گلیسیرین و نصف فنجان آب نیاز داریم. مواد را در ظرفی بریزید و آن را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا کمی غلیظ شود. پس از غلیظ شدن، از روی حرارت بردارید تا سرد شود و سپس آن را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و به صورت دورانی برای مدت زمان یک الی دو دقیقه ماساژ دهید و سپس با آب ولرم شستشو دهید. باقی مواد را می‌توانید در ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید. وجود گلیسیرین در این ماسک باعث نرمی و لطافت پوست شما می‌گردد. نشاسته ذرت نیز با جذب چربی اضافی پوست، به پوست کمک می‌کند تا با اگزما مبارزه کند.
  • در طب سنتی از نشاسته ذرت برای درمان اگزما استفاده می‌شود. نشاسته یکی از مواد آندوسپرم است که از توانایی بسیار بالایی برای درمان اگزما و بثورات پوستی برخوردار است. برای رفع این عارضه می‌توانید از ماسک نشاسته ذرت به همراه وازلین استفاده کنید. برای تهیه، به سه قاشق غذاخوری نشاسته ذرت و مقداری وازلین به جهت مخلوط کردن نیاز داریم. ترکیب حاصل شده را شب‌ها قبل از خواب روی نقاط مورد نظر پوشش دهید و از یک پارچه نخی برای بستن آن استفاده کنید. اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و سپس با آب ولرم به آرامی شستشو دهید. روشی دیگر نیر استفاده از حمام نشاسته ذرت است. در وان آب گرم مقداری نشاسته ذرت بریزید و در آن قرار گیرید. وجود نشاسته ذرت در وان آب گرم به رفع خارش پوستس کمک کرده و باعث تسکین آن می‌شود. استفاده از این روش باعث می‌شود که فورا از این عارضه رهایی یابید.
  • برای رفع تحریکات خفیف پوستی، استفاده از نشاسته ذرت می‌تواند یک جایگزین مناسب برای پود بچه باشد. از نشاسته ذرت می‌توان برای رفع بثورات پوستی مانند آبله مرغان استفاده نمود.
  • اگر پوستتان مستعد جوش و آکنه است و راه‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید اما به نتیجه نرسیده‌اید، پیشنهاد ما به شما عزیزان استفاده از نشاسته ذرت است. ابتدا پوست خود را با شوینده‌ی مناسب شسته و خشک کنید و سپس مقداری از پودر نشاسته ذرت را همانند پودر بچه روی پوست خود پوشش دهید. این روش را به طور مرتب تکرار کنید تا نتایج مطلوب حاصل گردد.
  • رفع و درمان بثورات پوستی خارش دار از دیگر خواص درمانی نشاسته ذرت است. برای این منظور به یک چهارم فنجان نشاسته ذرت و سه قاشق غذاخوری آب نیاز داریم. آب را به مقداری به نشاسته ذرت بیفزایید تا ماده‌ای غلیظ حاصل شود. ترکیب حاصل شده را روی نقطه مورد نظر پوشش دهید و پس از خشک شدن با آب گرم شستشو دهید. این روش را تا بهبودی کامل تکرار کنید. روشی دیگر برای رفع این عارضه، افزودن نصف فنجان نشاسته ذرت و نصف فنجان جوش شیرین به وان آب گرم است. به مدت ۳۰ دقیقه در وان آب گرم قرار گیرید تا خارش کاهش یابد.
  • سفید شدن پوست، از خواص درمانی دیگر نشاسته ذرت است. برای این منظور کافیست از ماسک نشاسته ذرت به مقدار یک قاشق غذاخوری به همراه یک قاشق غذاخوری جودوسر، سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری پودر قهوه، استفاده کنید. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید و آن را روی مناطق مورد نظر پوشش دهید و پس از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک به طور مداوم استفاده کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.