خانه گیاهان دارویی شوید و فواید درمانی

شوید و فواید درمانی

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

شوید یک سبزی خوراکی با طبیعت گرم و خشک و یک گیاه دارویی مفید برای هضم بهتر غذا و کاهش قند و چربی خون می‌باشد. دانه‌های شوید یک داروی گیاهی عالی برای درمان نفخ شکم بوده و جهت کولیک یا قولنج کودکان بسیار مناسب می‌باشد. جویدن دانه‌های شوید باعث رفع بوی بد دهان و ضدعفونی کردن آن می‌شود. شوید و تخم شوید اشتهاآور بوده و از آن برای درمان بی‌خوابی و افزایش شیر مادران استفاده می‌شود.
معرفی شوید :
شوید: نام علمی: Aniethum graveolens
شویدیک گیاه و سبزی یک‌ساله یا دوساله است که تا یک متر نیز رشد می‌کند. برگ‌های شوید سوزنی و جداجدا در سطح ساقه قرار دارند. شوید بعد از رشد مناسب گل‌های زردرنگی می‌دهد که مانند چتری در انتهای ساقه ظاهر می‌شوند. این گل‌ها درنهایت تبدیل به دانه یا تخم شوید می‌شوند که قهوه‌ای‌رنگ، بیضی‌شکل و تخت هستند که برآمدگی‌های زردرنگ دارد. لبه‌های کناری سطح تخم شوید هم شبیه بال هستند.
شویدرا با نام‌های شبتو شودهم می‌شناسند.
از برگ و تخم شوید جهت مصرف خوراکی و به علت دارا بودن ترکیبات مفید و مغذی موردنیاز بدن جهت استفاده‌های دارویی و درمانی بهره‌ برداری فراوانی می‌شود.
خاصیت دارویی و درمانی شوید
شوید گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
شوید را در صورتی استفاده کنید که:
دل ‌درد و دل ‌پیچه به سراغتان آمده است، درد شدید و نفخ معده دارید و دستگاه گوارشتان به‌راحتی غذا را هضم نمی‌کند یا بعد از مصرف غذا احساس می‌کنید معده‌تان سنگین شده است. جهت درمان مشکلات معده و رفع سوءهاضمه می‌توانید در برنامه زمانی مشخص و کنترل‌شده از شویدخام، به‌صورت دم‌کرده یا عرق آن استفاده کنید.
متأسفانه در گروه افرادی قرار دارید که دیابتی هستند و میزان قند خون بدنتان با نوساناتی همراه است و همیشه باید تحت کنترل و درمان باشید تا دچار عوارض بسیار سخت و بد ناشی از افزایش قند خون نشوید. جهت کاهش قند خون بدنتان می‌توانید از مصرف شویدبه‌عنوان یک داروی گیاهی و درمانی بسیار مفید بهره ببرید و بعد از گذشت زمانی مشخص از استفاده آن شاهد اثرات بسیار مثبت آن باشید. مصرف شوید باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می‌شود که کنترل‌کننده قند خون است.
میزان کلسترولو چربی خون بدنتان بالاست و باید تحت درمان باشید تا گرفتار عوارض و مشکلاتی بیشتر از آن نشوید. جهت درمان و کاهش میزان چربی خون می‌توانید از شویداستفاده کنید و شاهد اثربخشی بالای آن جهت کنترل چربی و کلسترول خون باشید.
می‌خواهید مرور زمان و گذشت روزهای عمر تأثیر زیادی در از بین بردن چهره شاداب و جوانی شما نداشته باشد و روند پیری را به تأخیر بیندازید. جهت حفظ این شرایط استفاده از شویدبا آنتی‌اکسیدانو ویتامین C فراوان را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
درد مفاصل دارید و برای تأمین کلسیم بدنتان باید از شیر و لبنیات کافی استفاده کنید تا سلامت استخوان‌ها و دندان‌هایتان حفظ شود و گرفتار پوکی و ضعف استخوان‌ها نشوید، اما طعم و بوی شیر یا سایر لبنیات به مذاقتان خوش نمی‌آید یا به خاطر سردمزاج بودن از استفاده زیاد از لبنیات منع شده‌اید. بنابراین برای جبران این مشکلات و تأمین میزان کلسیم موردنیاز بدن می‌توانید از شویدکه منبع غنی و فراوان کلسیم است، استفاده کنید.
مبتلا به کم‌خونی هستید و باید از رژیم غذایی مناسب و مفید جهت جبران این مشکل پیروی کنید. جالب است بدانید که شویدو دانه‌های آن مقدار زیادی آهن در خود دارد و برای افرادی که از کم‌خونی و عوارض ناشی از آن رنج می‌برند، به‌ویژه برای خانم‌ها و کودکان در حال رشد بسیار مفید است.
در دوران بارداری به سر می‌برید یا نوزاد شما تازه به دنیا آمده است، شیر می‌خورد و برای تغذیه او شیر کافی ندارید و برای تقویت قوت و نیروی بدنی خود و فرزندتان نیاز به تغذیه مناسب با مواد مفید و مغذی دارید تا انرژی بدنی شما تحلیل نرود و مادر و فرزند سالم و تندرست باشید. یکی از خوراکی‌های مفید و مورداستفاده در این دوران که حاوی آهن، کلسیم و منیزیم فراوان است و به افزایش قوای بدنی‌تان کمک زیادی می‌کند، شویداست. پس مصرف شویدرا در اولویت قرار دهید تا از فواید مهم آن بهره‌مند شوید.
در گروه افراد سردمزاج و به‌طور خاص بلغمی هستید و از سرمای بدن عوارض و ناراحتی‌هایی به سراغتان می‌آید که اکثر اوقات سرحال نیستید، رنگ پوستتان زرد و بی‌حال است و این سرما در فصل‌های سرد سال بیشتر اذیتتان می‌کند و غیرقابل‌تحمل می‌شود. توصیه سرزمین سلامتی کاکوتی برای افراد بلغم و جهت درمان سردی و گرم شدن بدن و مخصوصاً معده و رسیدن به حالت تعادل مزاجی استفاده از شویدمی‌باشد که یک سبزی و گیاه خوراکی گرم و مفید سرشار از املاح موردنیاز بدن مناسب برای سردمزاج‌هاست. بنابراین مصرف شویدرا فراموش نکنید.
تنگی نفس عذابتان می‌دهد و برای این‌که راحت‌تر نفس بکشید دائم سرفه می‌کنید تا راه تنفسی باز شود و بهتر شوید. جهت درمان و بهبود تنفس و رفع سرفه‌هایتان می‌توانید مصرف شویدرا به‌طور منظم در برنامه‌های غذایی روزمره خود قرار دهید.
دوران عادت ماهیانه را خیلی بد و با بی‌حالی سپری می‌کنید و درد این روزها برایتان رنج‌آور و خسته‌کننده است و همه این‌ها به خاطر سردی بدن و تشدید آن با خونریزی است. بنابراین جهت کمتر شدن درد دوران عادت ماهیانه، جبران کم‌خونی این دوران و گرم کردن بدن و رسیدن به حال بهتر می‌توانید از شویدبه خاطر خاصیت قاعده آور بودنش استفاده کنید تا از مشکلات این دوران خلاصی پیدا کنید.
حالت تهوع خیلی حاد و استفراغ پی‌درپی اذیتتان می‌کند و در این شرایط حتی نوشیدن جرعه‌ای آب هم حالتان را بدتر می‌کنید و نمی‌توانید چیزی بخورید و معده همهٔ مواد دریافتی را پس می‌دهد. در این شرایط می‌توانید مقداری از شویدرا دم کنید و این دم‌نوش را کم‌کم میل کنید تا تهوع از بین برود و بهبود یابید.
گوشتان درد می‌کند و یا ناراحتی‌های دیگری از ناحیه گوش دارید. برای درمان آن می‌توانید مقداری از آب شوید را که از طریق پختن شوید و صاف کردنش حاصل می‌شود، در گوش بچکانید تا بهتر شود.
دوست دارید غذا بخورید و تقویت شوید ولی اشتها و تمایلی به خوردن ندارید، ازاین‌جهت لاغر هستید و بنیه قوی برای فعالیت و انرژی جسمی کافی ندارید. جهت تقویت اشتها و درمان این مشکل می‌توانید از شویدو تخم شوید به‌عنوان یک گیاه دارویی و درمانی استفاده کنید و علاوه بر درمان لاغری توان و قدرت بدنی‌تان هم افزایش می‌یابد. پس کافی است برای بار اول حتی اگر بی‌میل هم هستید مصرف شویدرا امتحان کنید و وقتی شاهد اثرات بی‌نظیر آن بودید هیچ‌وقت آن را از برنامه غذایی خود حذف نکنید.
شب‌ها بی‌خواب می‌شوید، آرامش ندارید و نمی‌توانید به‌راحتی و در زمان کوتاه به خواب بروید یا هنگام خوابیدن سروصدای خروپف شما موجب آزار و اذیت دیگران می‌شود. جهت رسیدن به خواب خوب بی‌سروصدا و راحت می‌توانید از شویداستفاده کنید. شویدترکیباتی در خود دارد که موجب آرامش شما هم می‌شود.
گرفتار بیماری بواسیرهستید و باید درمان شود و می‌خواهید راهی غیر از داروهای شیمیایی را برای بهبود آن تجربه کنید. جهت درمان و بهبود بواسیر می‌توانید از شوید استفاده کنید به این صورت که مقداری از شویدرا خشک‌کنید، بسابید، تفت دهید و بعد با عسل مخلوط‌کنید و میل کنید تا بهبود یابید یا جهت دریافت نتیجه سریع‌تر می‌توانید این ترکیب را به محل درد بمالید تا تسکین یابد.
جراحت و زخمی درجایی از بدنتان دارید که چرکین شده است و باید سریع ضدعفونی شود تا مشکلاتی را ایجاد نکند. جهت بهبود و خشک شدن این زخم‌ها می‌توانید مقداری شویدرا خشک‌کنید و پودر شویدخشک‌شده را روی زخم‌ها قرار دهید. از این پودر برای درمان زخم‌های ناحیه تناسلی هم می‌توان بهره برد.
قصد دارید یک غذای گوشتی آماده کنید و زمان زیادی برای پختن کامل آن ندارید یا قرار است غذایی را میل کنید که گوشت دارد و می‌دانید معده ضعیفی دارید و هضم گوشت آن از طریق معده به‌سختی انجام می‌شود و ممکن است مشکلاتی را بعد از مصرف ایجاد کند و در خوردن یا نخوردن آن تردید می‌کنید. جهت پخت بهتر گوشت می‌توانید شویدتازه را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا باهم بپزند و می‌بینید که هم خوش‌طعم و بو می‌شود و هم این‌که در زمان کمتری کاملاً مغزپخت می‌شود و علاوه بر این چون شویددارد معده‌های ضعیف هم به‌راحتی قادر به هضم آن خواهند بود. بنابراین در این شرایط شویدانتخاب اول شما باشد.
از یک خوش‌بوکننده گیاهی برای دهان استفاده کنید و با این روش از طراوت و تازگی دهانتان لذت ببرید. می‌توانید برگ یا تخم شوید را در دهان بجوید و علاوه بر طعم خوش آن، دهانی خوش‌بو داشته باشید و به خاطر ترکیبات مفیدی که درون شویدهست، محیط دهان هم ضدعفونی شود.
می‌دانید با تغذیه نامناسبی که گاهی خواسته یا ناخواسته در برنامه روزمره خود داشته‌اید مواد نامطلوبی وارد بدن شده‌اند که به‌مرورزمان تبدیل به سم و مواد زائد شده‌اند و باید از بدن خارج شوند تا سلامتی جسم و بدن حفظ شود. جهت دفع سموم بدن می‌توانید از شویداستفاده کنید و چون شویدخاصیت افزایش ادرار دارد این سموم و مواد زائد می‌تواند از طریق ادرار دفع شود.
به خاطر سنگ کلیه در دفع ادرار مشکل‌دارید. جهت از بین بردن سنگ کلیه و دفع راحت ادرار می‌توانید تخم شوید را دم‌کنید و میل کنید و شاهد اثرات مفید آن جهت درمان این ناراحتی‌ها باشید.
سایر ویژگی‌ها و خواص مفید شویدرا می‌توان در مواردی چون رفع سوزش سر دل، رفع سکسکه، تقویت عملکرد کبد و طحال، ضد تشنج، افزایش‌دهنده شیر مادران شیرده، ادرارآور، رفع انسداد عروق، رفع اخلاط بدن، ضد سرطان، ضد قارچ، دارای اثر ضدالتهابی، درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات، درمان قولنج در کودکان، مانع بروز یبوست، افزایش‌دهنده تعداد اسپرم، درمان باد فتق و از بین بردن ناراحتی‌های اعصاب فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی شوید
برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه شوید بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:
برگ تازه شوید: برای مصرف خوراکی می‌توانید در انواع غذاها از برگ شوید تازه به‌عنوان سبزی معطر و خوش‌بو و یا از خشک‌شده آن برای غذاهای مختلف استفاده کنید و از خواص مفید شوید و طعم خوش غذا لذت ببرید. حتماً طعم خوش شوید پلو را تجربه کرده‌اید. اضافه کردن شویدتازه یا خشک‌شده به برنج باعث می‌شود تا غذایی با طبیعت معتدل داشته باشیم و ترکیب سردی برنج و گرمی شوید این نتیجه را می‌دهد و درنهایت می‌توانیم از مزایای هر دو ماده غذایی بهره ببریم. شویدرا می‌توانید در سبزی‌خوردن هم اضافه کنید.
دم‌نوش شوید یا چای شوید: حدود ۵ تا ۸ گرم از شویدتازه یا مقدار یک قاشق چای‌خوری از شوید خشک‌شده را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را تنها یا در صورت تمایل با عسل شیرین و میل کنید. برای خوش‌طعم شدن می‌توانید از چند قطره آب‌لیمو یا کمی دارچین هم استفاده کنید.
جوشانده تخم شوید: مقداری از تخم شوید را در یک لیوان آب جوش مخلوط‌کنید و یک درب روی لیوان قرار دهید و اجازه دهید دم بکشد یا می‌توانید مخلوط تخم شوید و آب را باهم روی حرارت قرار دهید و حدود ده دقیقه بجوشانید و درنهایت صاف و همراه عسل یا نبات میل کنید.
عرق شوید: از عرق شوید هم به‌عنوان راه درمانی برای تقویت معده، افزایش شیر مادران، درمان دل‌درد و بیماری‌های روده‌ای، کاهش چربی خون، هضم بهتر غذا، درمان تنگی نفس و سایر مواردی که در مورد خواص شوید ذکر کردیم، استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف شوید به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیجات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق شوید دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوشرا ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
روغن شوید: از روغن شوید هم می‌توان برای درمان و تقویت سیستم گوارشی بدن، تسکین عضلات، خواب راحت، بهبود زخم‌ها، رفع ناراحتی‌های عصبی و سایر موارد ذکرشده در خاصیت‌های شوید، استفاده کرد. این روغن قدرت فوق‌العاده‌ای در از بین بردن میکروب‌ها دارد و برای بهبود مشکلات تنفسی هم می‌توان از آن بهره برد. علاوه بر موارد فوق به علت رایحهٔ دل‌نشینی که به خاطر وجود شویددر این روغن است، از آن در صنایع بهداشتی، آرایشی و تهیه عطرها استفاده فراوان می‌شود.

نکات مهمی که در مورد مصرف شوید باید بدانید:
افرادی که از بیماری‌های شدید در ناحیه کبد و کلیه رنج می‌برند نباید از شویداستفاده کنند یا در صورت لزوم حتماً با دستور پزشک متخصص طب سنتی و آگاه باشد.
اگر گرم‌مزاج هستید شویدرا با ترشی یا آب‌لیمو و آب‌غوره میل کنید و اگر سردمزاج هستید شوید را به همراه عسل، دارچین یا نبات مصرف کنید.
اگر برای درمان مشکلات معده از شویداستفاده می‌کنید حتماً قبل از مصرف از یک پزشک متخصص طب سنتی مشورت بگیرید.
مصرف بیش ‌ازحد شویدممکن است موجب ضعف در بینایی و دید شود.
مصرف شویدبرای خانم‌های باردار و مادران شیرده باید طبق نظر پزشک انجام شود.
مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از شوید هم رعایت این نکته ضروری است.

شوید، شود، شبت، عرق سنتی شوید، خواص شوید، گیاه دارویی، داروی گیاهی، طب سنتی، عرقیجات گیاهی، مضرات شوید، شوید پلو،تقویت سیستم عمومی بدن، درمان دل درد

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.