خانه طب سنتی درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک راهکارهای طب سنتی

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti

اندام‌های اصلی دستگاه ادراری شامل کلیه و مثانه می‌باشد؛ بنابراین مراقبت و درمان این دستگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند خروج بی‌اراده ادرار از مثانه‌ آن‌ها می‌باشد که از لحاظ پزشکی به آن نشت غیر‌ ارادی ادرار نیز گفته می‌شود.

این بیماری مشکلات و ناراحتی‎های بسیاری نظیر عدم اعتمادبه‌نفس، عدم انجام فعالیت فیزیکی، عدم احساس رضایت‌مندی و … را برای فرد بیمار ایجاد کرده و کیفیت زندگی او را تحت تأثیر خود قرار می‎دهد. همچنین خروج غیرارادی ادرار از مثانه علاوه بر مشکلات روحی و روانی، باعث پرورش یافتن گروهی از باکتری‌ها می‌شود؛ بنابراین باید درمان این اختلال را جدی بگیرید.

علائم بی‌اختیاری ادرار

عدم کنترل ادرار و یا همان بی‌اختیاری ادرار به‌صورت علائم متعددی در شما بروز می‌کند. درصورتی‌که یک یا چند نمونه از این علائم را در خود مشاهده کردید، باید آن‌ها را جدی بگیرید. در مطلب زیر به برخی از این نشانه‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

-تکرر ادرار

-بیدار شدن مکرر برای دفع ادرار در شب

-قطره‌قطره ادرار کردن به‌خصوص در مردان

-احساس ناگهانی دفع ادرار

-عدم توانایی کنترل ادرار و ریزش ادرار

-خروج ادرار هنگام عطسه کردن، سرفه و خندیدن به‌خصوص در زنان

-داشتن عفونت ادراری، سوزش ادرار

-احساس باقی ماندن ادرار و دفع نشدن کامل ادرار از مثانه

انواع بی‌اختیاری ادرار

بی‌اختیاری ادرار مشکلی است که هر فردی ممکن است دچار آن شود. این بیماری انواع مختلفی مانند اورژانسی، استرسی، سرریز و … دارد. هر فردی ممکن است دچار یکی از این انواع تقسیم‌بندی‌ها شود. در بخش زیر توضیح مختصری درباره هر یک از انواع بی‌اختیاری ادرار داده‌ایم:

۱-بی‌اختیاری ادرار از نوع اورژانسی: این نوع از بی‌اختیاری مربوط به زمانی است که علاوه بر احساس ناگهانی ادرار، به‌صورت غیرارادی ریز ادرار نیز داشته باشید.

۲-بی‎اختیاری استرسی: این نوع از بی‌اختیاری مربوط به زمانی است که ادرار شما در اثر فشار به مثانه مانند ورزش شدید، سرفه، عطسه و خندیدن ریزش داشته باشد.

۳-بی‌اختیاری سرریز شده: این نوع از بی‌اختیاری مربوط به زمانی است که ادرار شما به‌صورت کامل تخلیه نشده و به‌صورت قطره‌قطره می‌آید.

دلایل بی‌اختیاری ادرار در طب سنتی

درصورتی‌که با مشکل بی‌اختیاری ادرار دست‌وپنجه نرم می‌کنید، سعی کنید که علت اصلی آن را پیدا کنید. طب سنتی دلایل بی‌اختیاری ادرار را شامل را موارد زیر می‌داند:

۱-سردی و تری مثانه: مثانه به دلیل دور بودن از قلب که مرکز حرارت بدن است، ماهیت سرد دارد. همچنین مزاج مثانه به دلیل بافت عصبی آن نیز سرد می‎باشد؛ بنابراین همه‌ی این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا مثانه را مستعد امراض سرد کنند. ازاین‌رو سردی و تری مثانه یکی از دلایل بی‌اختیاری ادرار می‌باشد. سردی و تری ممکن است بر اثر عوامل بیرونی و درونی اتفاق بیفتد.

عوامل بیرونی شامل: سردی آب‌وهوا، نشستن در مکان‌های سرد، سروکار داشتن مداوم با آب سرد، نوشیدن مایعات سرد، مصرف ترشیجات، حمام با آب سرد، داشتن وسواس در شستن مثانه و … باشد.

عوامل درونی شامل: بیماری‌های سرد و مرطوب، مزاج غالب کودکان و سالخوردگان

۲-سوء مزاج عارض بر مثانه: این سوء مزاج قدرت مثانه شمارا برای نگهداری ادرار کاهش می‌دهد.

۳-سستی و شلی عضله محیط گردن مثانه: سردی و رطوبت مثانه باعث می‌شود که دستگاه تناسلی شما قادر به انقباض گردن مثانه نباشد. درنتیجه نگهداری ادرار را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

برای رهایی از مشکل بی‌اختیاری ادرار علاوه بر مشاوره و درمان پزشک، از روش‌های درمانی طب سنتی بهره ببرید. چراکه این روش‌ها علاوه بر تأثیرگذاری بسیار، هزینه‌ی چندانی ندارد. در ادامه با مجله اینترنتی کاکوتی و معرفی چند روش خانگی درمان بی‌اختیاری ادرار همراه باشید.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک روغن‎های گیاهی

درمان بی‌اختیاری ادرار با روغن سیاه‌دانه: جهت درمان بی‌اختیاری ادرار از روغن‌های گرم و خشک مانند روغن سیاه‌دانه بهره ببرید. برای درمان کافی است ناحیه مثانه را با روغن سیاه‌دانه ماساژ دهید.

درمان بی‌اختیاری ادرار با روغن گردو: درصورتی‌که دچار بی‌اختیاری ادرار هستید، مالیدن روغن‌های گرم را فراموش نکنید. روغن گردو با خاصیت گرم‌کنندگی فراوان می‌تواند بی‌اختیاری ادرار در زنان را درمان کند. برای درمان کافی است اطراف مثانه خود را با این روغن ماساژ دهید.

درمان بی‌اختیاری ادرار با روغن نارگیل: یکی از روغن‌های مؤثر در درمان بی‌اختیاری ادرار روغن نارگیل می‌باشد. کافی است به مدت چند روز ناحیه مثانه خود را با این روغن ماساژ دهید تا بهبودی حاصل شود.

شما می‌توانید روغن نارگیل اصل را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی سفارش دهید.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک وازلین: برای کنترل ادرار و جلوگیری از بی‌اختیاری آن از کرم‎های گیاهی گرم مانند وازلین استفاده کنید. برای درمان کافی است با روغن وازلین روی نواحی تناسلی خود را ماساژ دهید.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک گیاهان دارویی

درمان بی‌اختیاری ادرار با ترکیب گلنار و کندر: یکی از دلایل بی‌اختیاری ادرار، سردی مزاج در شما می‌باشد؛ بنابراین اگر از این بیماری رنج می‌برید، پیشنهاد ما در فروشگاه اینترنتی کاکوتی استفاده از دستور زیر می‌باشد:

سعد، خولنجان، گلنار و کندر را با یکدیگر مخلوط نمایید. سپس مقداری کمی عسل به این ترکیب اضافه کنید. درنهایت این ترکیب را به‌صورت خوراکی میل نمایید تا بهبودی حاصل شود.

درمان بی‎اختیاری ادرار به کمک تخم شنبلیله: یکی از راهکارهای طب سنتی برای درمان بی‌اختیاری ادرار مصرف تخم شنبلیله می‌باشد. پزشکان طب سنتی پیشنهاد می‌کنند روزی یک مثقال تخم شنبلیله را دم کرده و یک لیوان از آن را میل کنید. کافی است امتحان کنید تا نتیجه آن را ببینید.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک گزنه: درمان بی‌اختیاری ادرار شما در دل طبیعت نهفته است. خاصیت درمانی برگ گزنه برای درمان بی‌اختیاری ادرار بسیار مؤثر است. برای درمان کافی است بیست گرم از برگ خشک‌شده‌ی گزنه را در یک لیتر آب جوشانده و پس از سرد شدن آن را میل نمایید.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک زغال‌اخته فرنگی: یکی از درمان‌های سنتی بی‌اختیاری ادرار استفاده از زغال‌اخته فرنگی است. برای بهره بردن از خاصیت درمانی این گیاه کافی است مقدار ۳۰ گرم برگ زغال‌اخته فرنگی را در یک لیتر آب ریخته و بر روی حرارت قرار دهید تا جوش آید. سپس این دم‌نوش را صاف کرده و بعد از اضافه کردن مقداری شکر نوش جان کنید.

درمان ‌بی‌اختیاری ادرار به کمک علف چای یا هزار چشم: گیاه علف چای از قدیم به‌عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای برطرف شدن بی‌اختیاری ادرار به شمار می‌رود. همچنین این گیاه برای درمان خانگی سنگ کلیه نیز بسیار مؤثر است.

درمان بی‌اختیاری ادرار با ترکیب تباشیر و گلنار: اگر دچار بی‌اختیاری ادرار هستید و بیماری شما ناشی از گرمی مزاج است ترکیب مواد زیر و مصرف آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم. مقداری تباشیر، گلنار فارسی، گل ارمنی، خرفه و تخم کاهو را باهم ترکیب کرده و بکوبید. سپس این ترکیب را با لعاب کتیرا و به دانه مخلوط کرده و به‌صورت خوراکی مصرف کنید.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک سرکه سیب: یکی از دلایل بی‌اختیاری ادرار مربوط به وزن بیش‌ازحد افراد می‌باشد. به این دلیل که چربی اطراف شکم شما فشار بسیار زیادی را بر مثانه ایجاد می‌کند. برای کمک به کنترل بی‌اختیاری ادرار از سرکه سیب استفاده کنید. بدین‌صورت که در یک لیوان آب مقدار یک قاشق غذاخوری سرکه سیب اضافه کنید. سپس مقداری عسل به آن اضافه کرده و تا رسیدن به نتایج راضی‌کننده این ترکیب را دو الی سه بار در روز بنوشید.

برای تهیه سرکه سیب اصل می‌توانید از فروشگاه کاکوتی به‌صورت اینترنتی سفارش دهید.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک دانه‌های کدو: برای افزایش توانایی شما در نگهداری ادرار دانه‌های کدوتنبل را مصرف کنید. این دانه‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و عملکرد کلیه شمارا بهبود می‌بخشد.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک دانه‌های سویا: برای کاهش بی‌اختیاری ادرار دانه‌های سویا را مصرف کنید. این دانه توانایی شمارا در نگهداری ادرار افزایش می‌دهد.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک چای سبز: چای سبز یک نوشیدنی بسیار خوشمزه می‌باشد که خواص دارویی آن بر کسی پوشیده نیست. تحقیقات طب سنتی نشان داده است که مصرف چای سبز می‎تواند به درمان بی‌اختیاری ادرار به‌خصوص در زنان کمک بسیاری کند.

درصورتی‌که دچار مشکلات کبدی هستید، از مصرف چای سبز خودداری کنید.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک رازیانه: برای کنترل ادرار خود از دانه‌های رازیانه کمک بگیرید. این دانه‌ی گیاهی درمان مشکل بی‌اختیاری ادرار شما می‌باشد. برای درمان کافی است دستور زیر را اجرا کنید:

یک لیوان شیر و یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه را باهم ترکیب کرده و به‌خوبی هم بزنید. سپس مقداری شکر به آن اضافه کرده و نوش جان کنید. برای اثرگذاری بیشتر، روزانه ۲ مرتبه این نوشیدنی را مصرف کنید.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک گیاه دم‎اسبی: یکی از بهترین داروهای گیاهی جهت درمان بی‌اختیاری ادرار به خصوص در خانم‌ها، گیاه دم‎اسبی می‎باشد. این گیاه را می‎توانید به صورت پودر نیز استفاده کنید. همچنین کپسول این گیاه برای درمان بی‌اختیاری ادرار نیز موجود می‎باشد.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک گیاه خارتوت: برای درمان بی‌اختیاری ادرار خود از خواص شگفت‌انگیز خارتوت استفاده کنید. این گیاه می‎تواند به سرعت بی‎اختیاری ادرار شمارا درمان کنید. برای درمان کافی است یک عدد خارتوت را له کرده و با کمی زردچوبه مخلوط کنید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کرده و هر روز صبح یک قاشق غذاخوری از آن را نوش جان کنید. این کار را به مدت چهار هفته تکرار کنید تا نتیجه‌بخش باشد.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک راهکارهای عمومی طب سنتی

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک نور خورشید: دریافت ویتامین D به حفظ قدرت عضلانی بدن شما کمک بسیاری می‌کند. درنتیجه خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مثانه مانند بی‌اختیاری ادرار را در شما کاهش می‌دهد. برای این منظور کافی است صبح زود به مدت ۱۰ دقیقه حمام آفتاب بگیرید. همچنین مصرف برخی مواد غذایی سرشار از ویتامین D نظیر ماهی، زرده تخم‌مرغ و محصولات لبنی نیز به درمان بی‌اختیاری ادرار در شما کمک بسیاری می‌کند.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک حمام نمک: یکی از دلایل بی‌اختیاری ادرار کمبود منیزیم در بدن می‎باشد. برای این منظور بهتر است مواد غذایی سرشار از منیزیم نظیر آجیل‌ها، موز، ماست و دانه‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید از حمام نمک اپسوم استفاده کنید. برای اثرگذاری بیشتر، این کار را چند بار در هفته به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه تکرار کنید.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک تمرینات ورزشی کف لگن یا تمرینات کگل: یکی از درمان‌های مؤثر در بهبود کنترل مثانه در زنان انجام ورزش‌های مربوط به کف لگن می‌باشد که با عنوان تمرینات کگل نیز شناخته می‌شود. انجام این تمرین به اندازه ۳ بار در روز برای درمان بی‌اختیاری ادرار ضروری است. برای انجام این ورزش کافی است عضلات لگن را به مدت ۸ ثانیه سفت کنید و سپس در حالت رهایی قرار دهید. این حرکت را ۸ الی ۱۲ بار تکرار کنید.

درمان بی‌اختیاری ادرار به کمک طب سوزنی: برای کنترل ادرار خود و درمان بی‌اختیار آن از طب سوزنی بهره ببرید. طب سوزنی با تقویت سیستم ادراری شما، مشکل عدم تعادل کلیه را برطرف می‌کتد.

چند توصیه برای درمان بی‌اختیاری ادرار

-از مصرف مواد غذایی کافیئن‎دار مانند شکلات و قهوه خودداری کنید.

-از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها باعث تحریک مثانه شما می‌شود.

-سیگار کشیدن شرایط شمارا بدتر می‌کند؛ بنابراین سیگار نکشید.

-در زمان‌های مشخص به دستشویی رفته و برای دستشویی خود برنامه داشته باشید. حتی اگر ادرار نداشته باشید.

-آب زیاد مصرف کنید. این کار ازیک‌طرف باعث خارج شدن مواد سمی شده و از طرف دیگر بی‌اختیاری ادرار شمارا درمان می‌کند.

-یبوست خود را درمان کنید؛ زیرا یبوست باعث فشار بر مثانه می‌شود.

-مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی را به صفر برسانید.

-اگر اضافه‌وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید

-در بین غذا و بعد از غذا مایعات مصرف نکنید.

-در طول شب و چند ساعت قبل از خواب، مایعات کمتری مصرف کنید.

-از مصرف موادی که طبع سرد دارند خودداری کنید.

سخن نهایی

اگر دچار بی‌اختیاری ادرار هستید، باید به فکر درمان این اختلال باشید. به این دلیل که این بیماری می‌تواند مشکلات دیگری نیز برای شما ایجاد کند. درصورتی‌که پس از مصرف داروهای گیاهی بالا وضعیتتان بهتر نشد، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.