خانه طب سنتی راهکار طب سنتی برای درمان عرق‌سوز

راهکار طب سنتی برای درمان عرق‌سوز

توسط kakooti

عرق‌سوز چیست؟

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در ساعات گرم روز تابستان مجبور به فعالیت هستید و یا شغلی دارید که با گرما سروکار دارید، سوختگی با عرق، دور از انتظار نیست. مشکل شایعی که بیشتر شما در فصل تابستان آن را تجربه کرده‌اید. عرق‌سوز شدن و یا راش گرمایی یکی از مشکلات پوستی است که در بزرگ‌سالان، کودکان و حتی نوزادان نیز دیده‌شده است.

برای اطلاع از علت این بیماری و راه‌های درمانی آن با مجله اینترنتی کاکوتی همراه باشید.

 چرا دچار عرق‌سوز می‌شویم؟

عرق کردن یک مکانیسم طبیعی بدن جهت حفظ حرارت بدن است. عرق از غده‌های میانی پوست شما تولید می‌شود و درنهایت از سطح پوست شما خارج می‌شود. حال اگر بنا به دلایلی غدد زیر پوست شما بسته شده باشد، ممکن است این مشکل خودش را به‌صورت عرق جوش نشان دهد.

جوش‌های مربوط به عرق‌سوز شدن، ممکن است به دلایل متفاوتی در پوست شما ظاهر شود. در مطلب زیر به برخی از عواملی که باعث بروز این مشکل می‌شود، اشاره‌کرده‌ایم:

-رطوبت و عرق ناشی از گرمای هوا

-رسیدن گرمای بیش‌ازحد به بدن که باعث تولید عرق زیاد می‌شود.

-پوشیدن لباس‌های تنگ و پلاستیکی

-جمع شدن عرق در برخی از نواحی بدن

-استفاده از لوازم‌آرایشی روغنی

-استفاده برخی داروهای خاص

-اضافه‌وزن و چاقی

-انجام ورزش‌های سنگین در فصل تابستان

-عفونت باکتریایی

-مشکل در غده عرق

 

علائم و نشانه‌های عرق‌سوز شدن چیست؟

عرق‌سوز شدن همراه با نشانه‌های مختلفی است. این مشکل ممکن است در هرجایی از بدن با شدت متفاوتی پدید آید. ممکن است یک قسمت از بدن شما و یا ناحیه وسیعی از پوست شمارا درگیر خود کند؛ اما به‌طورمعمول در نواحی پشت، گردن، کشاله ران، دست‌ها، زیر بغل و شکم اتفاق می‌افتد. زمانی که عرق‌سوز را تجربه می‌کنید، نشانه‌ها و علائم زیر ممکن است در شما ظاهر شود:

-جوش‌های کوچک و برخی تغییرات در بافت پوست

-قرمزی، درد و تورم در اطراف پوست عرق‌سوز شده

و درصورتی‌که علائم بالا همراه با نشانه‌های زیر باشد، نشان‌دهنده عفونت باکتریایی، ویروسی و قارچی است که نیازمند درمان پزشکی است.

-امتداد و شدت ناحیه عرق‌سوز شده

-خارج شدن چرک

-تب ۳۸ درجه سانتی‌گراد به همراه لرز

-تورم غدد لنفاوی در ناحیه گردن، زیر بغل و کشاله ران

وقتی قسمتی از بدن شما دچار عرق‌سوز می‌شود اگر به فکر درمان به‌موقع آن نباشید، زخم‌های عرق‌سوز به دردی کلافه کننده تبدیل می‌شود. اگر دوست دارید در مورد درمان‌ طب سنتی برای رفع عرق‌سوز کشاله ران و یا گردن بدانید، خواندن مقاله زیر خالی از لطف نیست.

 

درمان عرق‌سوز به کمک روغن‌های طبیعی

برای خلاص شدن از شر درد و خارش‌های پوستی ناشی از عرق‌سوز شدن به دستورات زیر عمل کنید. در مطلب زیر ۱۲ روغن گیاهی مؤثر برای بهبود عرق‌سوز معرفی کرده‌ایم:

 ۱-درمان عرق‌سوز به کمک روغن گل یاس: اگر در فصل گرما دچار عرق‌سوز شدید، از روغن گل یاس استفاده کنید. این روغن علاوه بر کاهش التهاب جوش‌ها، با عفونت زخم‌های ناشی از عرق‌سوز شدن مقابله کرده و با تمیز کردن محل زخم به درمان شما کمک بسیاری می‌کند.

۲-درمان عرق‌سوز به کمک روغن اسطوخودوس: پزشکان طب سنتی برای درمان و کاهش دردهای ناشی از جوش‌های عرق‌سوز، روغن معطر اسطوخودوس را پیشنهاد می‌دهند. این روغن خاصیت ضدالتهابی داشته و ورم و عفونت‌های ایجادشده در اثر عرق‌سوز را کاهش می‌دهد. برای درمان کافی است پارچه‌ای را به این روغن آغشته کرده و بر روی زخم‌های ناشی از عرق‌سوز خود قرار دهید. این روغن با خواص آرام‌بخشی و شفابخشی خود، خارش‌های پوستی ناشی از عرق‌سوز را تسکین می‌دهد. این روش را هرروز تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

۳-درمان عرق‌سوز به کمک روغن فندق: اگر از جوش‌های ایجادشده در اثر عرق‌سوز شدن رنج می‌برید، روغن فندق را امتحان کنید. این روغن پوست شمارا خنک کرده و با سرعت زیادی عرق جوش را برطرف می‌کند.

۴-درمان عرق‌سوز به کمک روغن‌زیتون: یکی از بهترین روغن‌های طبیعی جهت درمان جوش‌های عرق‌سوز، روغن‌زیتون می‌باشد. برای درمان می‌توانید روغن‌زیتون را با زردچوبه و یا عسل ترکیب کنید. سپس بر روی محل عرق‌سوز قرار دهید. این پماد طبیعی با کاهش خارش پوست شما، به درمان جوش‌های ناشی از عرق‌سوز کمک بسیاری می‌کند. این روش را به‌اندازه ۲ تا ۳ بار در روز و به مدت ۳ روز تکرار کنید.

۵-درمان عرق‌سوز به کمک روغن نارگیل: اگر گردن و یا کشاله ران شما دچار عرق‌سوز شده است، روغن نارگیل گزینه‌ی بسیار خوبی جهت درمان و تسکین دردهای ناشی از عرق‌سوز می‌باشد. برای درمان کافی است هر شب قبل از خواب، مقداری روغن نارگیل را به‌طور مستقیم بر روی موضع زخم خود بگذارید. این روغن تغذیه‌کننده‌ی پوست شماست و در درمان عرق‌سوز بسیار مؤثر است.

۶-درمان عرق‌سوز شدن به کمک روغن بابونه: اگر دچار سوختگی با عرق شده‌اید، روغن بابونه را امتحان کنید. این روغن معطر با کاهش خارش و التهاب ناشی از عرق‌سوز شدن، پوست شمارا تسکین می‌دهد. برای درمان کافی است ۲ قطره از روغن بابونه را با ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی نواحی زخم قرار دهید. این کار را تا رسیدن به نتیجه مطلوب تکرار کنید.

۷-درمان عرق‌سوز به کمک روغن اکالیپتوس: روغن اکالیپتوس به‌عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی جهت درمان عرق‌سوز شدن، شناخته‌شده است؛ بنابراین اگر با این مشکل مواجه هستید این روغن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

۸-درمان عرق‌سوز به کمک روغن حنا: از دیگر روغن‌های طبیعی جهت نرم کردن پوستی که دچار عرق‌سوز شده است، روغن حنا می‌باشد. اگر در روزهای گرم تابستان مجبورید که به مدت طولانی در زیر آفتاب کار کنید، لایه‌ی نازکی از این روغن را بر روی گردن و یا کشاله ران خود بمالید.

۹-درمان عرق‌سوز به کمک روغن گل رز: برای پیشگیری از عرق‌سوز شدن، از خاصیت درمانی روغن گل رز استفاده کنید. این روغن طبیعی علاوه بر درمان عرق‌سوز شما، از بروز مجدد آن نیز پیشگیری می‌کند.

۱۰-درمان عرق‌سوز به کمک روغن گل چریش: اگر زخم‌های ناشی از عرق‌سوز شما دردناک و ناراحت‌کننده است، روغن گل چریش معجزه می‌کند. برای درمان کافی است لایه‌ی نازکی از این روغن را بر روی زخم‌های خود مالیده، تا مشکل شمارا برطرف کند.

۱۱-درمان عرق‌سوز به کمک روغن درخت چای: روغن درخت چای خاصیت ضد قارچی و ضدالتهابی دارد. درنتیجه می‌تواند التهاب و سوزش زخم‌ها ناشی از عرق‌سوز شدن را کاهش دهد. برای درمان کافی است مقداری از این روغن را بر روی عرق‌سوزهای خود قرار دهید تا زخم‌های این مشکل شما کم‌کم ناپدید شود.

۱۲-درمان عرق‌سوز به کمک روغن کالاندولا: درصورتی‌که از عرق‌سوز رنج می‌برید، روغن آرام‌بخش کالاندولا را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خواص ضد باکتری، ضد قارچی، ضدویروسی این روغن یک درمان خانگی عالی برای درمان مشکلات پوستی ازجمله عرق‌سوز می‌باشد. برای درمان کافی است مقداری از این روغن را مستقیماً بر روی نواحی زخم قرار دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا بهبودی حاصل شود.

 

درمان‌های عمومی طب سنتی جهت درمان عرق جوش

۱-درمان عرق‌جوش به کمک سرکه سیب: درمان عرق‌سوز شما در بین موادی است که در پخت‌وپزهای روزانه از آن استفاده می‌کنید. با توجه به تحقیقات طب سنتی سرکه سیب یک داروی خانگی مؤثر برای درمان عرق جوش‌های کشاله ران و گردن شماست. برای درمان کافی است پنبه‌ای تمیز را آغشته به سرکه سیب کرده و بر روی نواحی آلوده بمالید. این کار را تا زمان از بین رفتن جوش‌های ناشی از سوختگی ادامه دهید.

۲-درمان عرق‌جوش به کمک سیب‌زمینی خام: برای درمان سوختگی ناشی از عرق از خواص تسکین‌دهنده سیب‌زمینی استفاده کنید. جهت درمان کافی است برش‌هایی از سیب‌زمینی را بر روی جوش‌ها قرار داده و بعد از ۱۵ دقیقه پوستتان را با آب سرد بشویید. تا خوب شدن کامل، این کار را تکرار کنید.

۳-درمان عرق‌سوز به کمک زنجبیل: خواص زنجبیل را برای درمان عرق‌سوز دست‌کم نگیرید. برای درمان عرق‌سوز صورت و گردن خود، تکه‌ای از زنجبیل را در آب جوشانده و یک پنبه تمیز را به این محلول آغشته کنید. سپس نواحی زخم شده را با آن شستشو دهید. این روش را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

۴-درمان عرق‌جوش به کمک برگ گزنه: در طب سنتی از برگ گزنه به‌عنوان یک درمان خانگی جهت برطرف شدن جوش‌های ناشی از سوختگی با عرق استفاده می‌شود. برای درمان ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از برگ خشک‌شده‌ی گزنه را در یک لیوان آب بجوشانید. سپس منتظر بمانید تا دم بکشد. درنهایت ۱ تا ۳ لیوان از این چای را هرروز نوش جان‌کنید.

۵-درمان عرق‌سوز به کمک گلاب: هنگامی‌که پای درمان خانگی برای عرق‌سوز به میان می‌آید، نباید از خواص معجزه‌آسای گلاب غافل شوید. این ماده پوست را سفت و تازه کرده و خارش‌های ناشی از عرق‌سوز را تسکین می‌دهد. برای درمان می‌توانید پنبه‌ای را به گلاب سرد آغشته کرده و بر روی محل زخم‌های خود بمالید. تکرار ۲ تا ۳ باره این روش به درمان عرق‌سوز شما کمک بسیاری می‌کند.

۶-درمان عرق‌جوش به کمک عسل: استفاده از عسل یکی از بهترین درمان‌های سنتی برای درمان عرق‌سوز شدن است؛ بنابراین خواص معجزه‌گر این ماده را نادیده نگیرید. تنها کافی است مقداری عسل را به مدت چند دقیقه به‌طور مستقیم بر روی زخم‌های خود قرار دهید. به لطف خواص ضد باکتری این ماده مشکل شما در عرض چند روز برطرف می‌شود.

۷-درمان عرق‌سوز به کمک جوی دوسر: سعی کنید که برای رفع مشکل عرق‌سوز شدن خود از خواص جو دوسر بهره ببرید. برای استفاده یک لیوان جو دوسر را آسیاب کرده و در یک لیوان آب سرد بریزید تا به‌صورت خمیر درآید. سپس این خمیر طبیعی را بر روی ناحیه آسیب‌دیده‌ی پوست خود قرار دهید. این روش باعث آرامش پوست شما شده و التهابات زخم شمارا تسکین می‌دهد.

۸-درمان عرق جوش به کمک چوب صندل: برای درمان عرق جوش خود از خواص آرام‌بخش چوب صندل استفاده کنید. برای استفاده مقداری پودر چوب صندل را با آب گل رز ترکیب کنید تا به‌صورت خمیر درآید. سپس این خمیر طبیعی را بر روی نواحی آسیب‌دیده مانند کشاله ران یا گردن خود قرار دهید. درنهایت وقتی خمیر خشک شد، پوست خود را با آب سرد شستشو دهید. برای اثرگذاری بیشتر،  بهتر است به مدت یک هفته، دو بار در روز این کار را انجام دهید.

۹-درمان عرق‌سوز به کمک کمپرس سرد: برای تسکین فوری سوختگی ناشی از عرق و یا همان عرق‌سوز، از کمپرس یخ استفاده کنید. برای این منظور مقداری یخ را در یک پارچه تمیز قرار داده و هر ۶ ساعت یک‌بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در نواحی عرق‌سوز شده قرار دهید.

توصیه‌های عمومی طب سنتی جهت درمان عرق‌سوز شدن

-اجازه دهید تا پوستتان نفس بکشد. بدین‌صورت که وقتی به خانه می‌رسید به‌جای لباس‌های تنگ و پلاستیکی از لباس‌های نخی، گشاد و خنک استفاده کنید تا هوای طبیعی در نواحی پوست شما جریان پیدا کند. همچنین از لباس‌های کمتری در فصل تابستان استفاده کنید.

-اگر پوست شما دچار عرق‌سوز شده است، بهتر است دوش آب سرد بگیرید و یا قسمت‌های عرق‌سوز شده را با باد سرد سشوار خنک نگه‌دارید.

-توصیه می‌شود که بعد از حمام به‌جای خشک‌کردن پوست با حوله، اجازه دهید تا بخش‌های عرق‌سوز شده در معرض هوای آزاد خشک شود.

-در هوای گرم تابستان مقدار زیادی آب بنوشید. این روش به‌طور غیرمستقیم برای درمان عرق‌سوزهای شما مؤثر است.

-خوردن میوه‌هایی مانند هندوانه و انبه که حاوی مقادیر زیادی آب هستند، برای درمان عرق‌سوز بسیار مفید است.

-در محیط خنک و بدون رطوبت قرار بگیرید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید در خانه کولر روشن کنید و یا در بیرون از خانه در زیر سایه بمانید.

-تا بهبودی کامل سعی کنید که از مصرف صابون‌ها، لوسیون‌ها و یا هر ماده خشک‌کننده روی ناحیه عرق‌سوز شده پرهیز کنید. به‌جای آن بهتر از روغن‌های طبیعی و گیاهی برای ملایم کردن سطح پوست خود استفاده کنید.

 سخن نهایی

جوش‌های مربوط به عرق‌سوز بعد از ۳ تا ۴ روز بهبود می‌یابد. اگر بعد از گذشت چند روز این جوش‌ها باقی بود و یا دچار تب شدید و یا زخم‌های عرق‌سوز شروع به پخش شدن کردند، لازم است با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.