خانه گیاهان دارویی بهار نارنج و خواص دارویی آن

بهار نارنج و خواص دارویی آن

توسط kakooti

بهارنارنج قسمت گل و شکوفه سفیدرنگ درخت نارنج است که از رایحه خوش آن در عطرسازی، طعم و بو دادن به خوراکی‌های مختلف استفاده می‌شود. بهارنارنج خواص دارویی و درمانی فراوانی نیز دارد که مهم‌ترین آن کاهش و از بین بردن استرس، افسردگی، اضطراب و سردرها و ناراحتی‌های ناشی از ضعف عصبی می‌باشد و جهت رسیدن به آرامش و نشاط بسیار سودمند است. معده و روده را تقویت می‌کند و برای پوست مفید است.
از بهارنارنج به شکل‌های مختلف روغن گیاهی، عرق بهارنارنج و دم‌نوش بهارنارنج بهره‌برداری می‌شود.

 بهارنارنج و خواص دارویی آن

 بهارنارنج شکوفه درخت نارنج، عطر خوش بهارنارنج برای عطرسازی استفاده می‌شود. بهارنارنج مقوی معده و روده است. روغن بهارنارنج برای آرامش مفید است، بی خوابی و کم خوابی با عرق بهارنارنج یا دم‌نوش بهارنارنج درمان می‌شود. رفع چین‌وچروک و خشکی پوست با مصرف بهارنارنج، بهارنارنج شادی آور و نشاط بخش است، اضطراب و استرس با بهارنارنج از بین می‌رود.

بهارنارنج قسمت گل و شکوفه سفیدرنگ درخت نارنج است که از رایحه خوش آن در عطرسازی، طعم و بو دادن به خوراکی‌های مختلف استفاده می‌شود. بهارنارنج خواص دارویی و درمانی فراوانی نیز دارد که مهم‌ترین آن کاهش و از بین بردن استرس، افسردگی، اضطراب و سردرها و ناراحتی‌های ناشی از ضعف عصبی می‌باشد و جهت رسیدن به آرامش و نشاط بسیار سودمند است. معده و روده را تقویت می‌کند و برای پوست مفید است.

از بهارنارنج به شکل‌های مختلف روغن گیاهی، عرق بهارنارنج و دم‌نوش بهارنارنج بهره‌برداری می‌شود.

معرفی بهارنارنج

بهارنارنج: Bitter Orangeنام علمی:  Citrus aurantium

بهارنارنج همان گل‌ها و شکوفه‌های زیبا، خوش عطر و سفیدرنگ درخت نارنج هستند که بهار و مخصوصاً اردیبهشت‌ماه در شهرهای شمالی با بوی خوش بهارنارنج بسیار دلپذیر و دل‌نشین می‌شود.

از بهارنارنج و عطر خوشش هم در صنایع عطرسازی و آرایشی بهداشتی و هم این‌که ‌جهت استفاده‌های دارویی و درمانی بهره‌برداری‌های فراوان می‌شود.

خاصیت دارویی و درمانی بهارنارنج

بهارنارنج گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.

بهارنارنج را در صورتی استفاده کنید که:

می‌خواهید از عطر خوش آن در خوش‌طعم و رایحه کردن انواع شربت، مربا، شیرینی و شکلات استفاده کنید. می‌توانید برای خوش عطر کردن چای معمولی هم از بهارنارنج استفاده کنید و از خواص بی‌نظیر آن ضمن بوی خوشش بهره‌مند شوید. شاید مربای بهارنارنج را زیاد دوست داشته باشید، پس بهتر است بدانید که این مربای خوش‌مزه برای معده و بهبود عملکرد آن بسیار کارساز است.

سیستم عصبی بدن شما با حالات روحی شما سازگار نیست و هرازگاهی از کنترل خارج می‌شود و شما را دچار تشویش، نگرانی، اضطراب، افسردگی، غم و اندوه می‌کند و گاهی هم از سر همین نامتعادل بودن‌ها سردردهای عصبی و میگرنی به سراغتان می‌آید و تمام این حالت‌های بد و منفی، باعث اذیت و آزارتان می‌شود و مشکلاتی برای خود و دیگران به وجود می‌آورید. پیشنهاد سرزمین سلامتی کاکوتی برای آرامش و تسکین اعصاب، رسیدن به حال خوش روحی و نشاط و طراوت روانی، رفع قولنج‌های ناشی از ضعف عصبی و دور ماندن از استرس و اضطراب مصرف بهارنارنج به‌صورت دم‌نوش، چای یا عرق بهارنارنج می‌باشد که بعدازآن شاهد اثرات فوق‌العاده آن در کسب آرامش خواهید بود و این تجربه خوب باعث می‌شود هیچ‌وقت بهارنارنج و فایده بی‌نظیرش را فراموش نکنید.

درگذشته تشنج یا حمله قلبی داشته‌اید و احتمال اینکه بازهم گرفتار این مسئله بشوید زیاد است، تپش‌های قلبتان گاهی بالا و پایین می‌شود و منظم نیست و این ضعف و ناراحتی‌ها در قلب مشکلات دیگری هم برایتان ایجاد خواهد کرد و تا درمان نشوید خطرات زیادی در کمین شماست. بنابراین جهت بهبود عملکرد و تقویت و منظم شدن تپش‌های قلب از بهارنارنج استفاده کنید.

به دلایل مختلفی ممکن است کم‌خواب یا بی‌خواب شوید و نتوانید شب‌ها در آرامش و آسایش فکری و ذهنی خواب راحتی داشته باشید و این بی‌خوابی‌ها هم باعث می‌شود که نتوانید در روز کار و فعالیت خود را به‌خوبی و با دقت و تمرکز کامل انجام دهید. پس شب‌ها در ساعت مشخصی قبل از این‌که بخوابید از دم‌نوش بهارنارنج یا عرق بهارنارنج استفاده کنید و در آرامش کامل بخوابید. بهارنارنج یک داروی گیاهی فوق‌العاده برای آرامش و جبران بی‌خوابی‌هاست برای خرید عرق یهار نارنج از فروشگاه کاکوتی کلیک کنید هم چنین دمنوش بهار نارنج را هم از اینجا میتوانید تهیه کنید پوست بدنتان چین‌وچروک دارد یا خشک است و بیشتر وقت‌ها مجبورید از انواع نرم‌کننده‌های شیمیایی برای درمان استفاده کنید. خوب است که بدانید از این به بعد می‌توانید به‌جای این داروها، مصرف بهارنارنج را به‌عنوان یک جایگزین کاملاً مفید و مؤثر و یک داروی گیاهی رفع خشکی پوست انتخاب کنید و از این گزینش راضی و خرسند باشید.

باید غذا بخورید و انرژی داشته باشید اما اشتها ندارید. جهت افزایش اشتها می‌توانید از بهارنارنج استفاده کنید. یکی از خواص بسیار مفید بهارنارنج این است که اشتهاآور می‌باشد.

زیاد سرفه می‌کنید. برای برطرف کردن این سرفه‌ها می‌توانید مصرف بهارنارنج را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

مرتب شکم‌درد دارید و چون معده‌تان ضعیف هست گرفتار خوب هضم نشدن غذا، نفخ و سایر مشکلات معده‌ای می‌شوید. برای آرام شدن و رفع این ناراحتی‌ها و بیماری‌ها از بهارنارنج استفاده کنید.

نگران سلامت و توان عمومی بدنتان هستید و برای حفظ تندرستی خود دنبال راه‌های درمانی صحیح و پرفایده و عدم مصرف داروهای شیمیایی هستید. ازآنجایی‌که بهارنارنج منبع خوبی از ویتامین‌های B و C و D است، می‌توانید از آن به شکل دم‌نوش، چای یا عرق بهارنارنج به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالای آن، در برنامه‌های روزانه غذایی خود استفاده کنید تا ضمن تقویت شدن سیستم عمومی و ایمنی بدن، در برابر بیماری‌های حاد و مزمن مختلف در امان باشید.

در دوران یائسگی به سر می‌برید و از عوارض ناشی از آن رنج می‌برید و آزارتان می‌دهد. جهت کاهش نشانه‌ها و عوارض منفی این دوره، حتماً مصرف بهارنارنج را با برنامه منظم و مشخص در تغذیه خود قرار دهید تا با آرامش بیشتر و بهتری این دوران را سپری کنید.

میزان فشارخون بدنتان نوسان دارد و این تغییرات گاهی اذیت کننده می‌شود. بنابراین جهت تنظیم میزان فشارخون می‌توانید از بهارنارنج استفاده کنید که موجب بهتر و بیشتر شدن گردش خون در بدن و اثرگذاری مثبت روی فشارخون خواهد بود.

هرازگاهی به خاطر مشکلات دستگاه گوارشی‌تان دچار یبوست می‌شوید. جهت برطرف شدن این وضعیت از بهارنارنج استفاده کنید.

همیشه مراقب سلامتی پوستتان هستید و از انواع لوازم‌آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنید. بهتر است به‌جای تمام گزینه‌های شیمیایی از جایگزین‌های گیاهی بسیار مفید استفاده کنید. یکی از این داروهای گیاهی جهت شفافیت، مراقبت و بهتر شدن رنگ پوست و چهره، بهارنارنج می‌باشد که در کنار این خاصیت موجب انسداد منافذ پوست هم می‌شود.

سرماخورده‌اید یا سرگیجه دارید و ضعیف شدید. جهت بهبود سرماخوردگی و رفع سرگیجه عطر خوش و دلپذیر بهارنارنج را استنشاق کنید و از آن به‌عنوان یک درمانگر بسیار مفید گیاهی بهره ببرید.

سایر ویژگی‌ها و خواص مفید بهارنارنجرا می‌توان در مواردی چون درمان سکسکه، ادرارآور بودن، رفع زخم دهان، درمان گرفتگی عضلات و نقرس، آرام کردن ناراحتی‌های سینه، رفع سوءهاضمه، ضد ورم روده و معده، شادی‌بخش و نشاط‌آور بودنش فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی بهارنارنج

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه بهارنارنج بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

گل‌های بهارنارنج به شکل مستقیم: برای طعم دادن و خوش‌بو کردن خوراکی‌هایی مثل چای، شربت و نوشیدنی‌های دیگر می‌توانید چند گلبرگ بهارنارنج را مستقیم در آن‌ها قرار دهید و از عطر، طعم و فواید خوبش بهره‌مند شوید.

دم‌نوش بهارنارنج یا چای بهارنارنج: حدود یک قاشق چای‌خوری از بهارنارنج را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را به‌تنهایی یا در صورت تمایل به همراه نبات یا عسل شیرین و میل کنید.

[stextbox id=’info’ defcaption=”true”]عرق بهارنارنج[/stextbox]: از عرق بهارنارنج هم به‌عنوان راه درمانی برای بهبود خیلی از ناراحتی‌های جسمی و تنش‌های روحی و عصبی که ذکر شد، استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف بهارنارنج به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق بهارنارنج دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.

روغن بهارنارنج: از روغن بهارنارنج هم می‌توان برای بهبود سردردها و ناراحتی‌های عصبی به شکل ماساژ، درمان ناراحتی‌های معده‌ای، مراقبت و تقویت سلامت پوست و دور کردن آلودگی‌ها از روی آن، درمان مشکلات و خشکی پوست به‌ویژه در نوزادان، رفع گرفتگی عضلات، از بین بردن آفتاب‌سوختگی و تسکین و آرامش استفاده کرد.

اسانس بهارنارنج هم فراورده دیگر آن می‌باشد که استفاده‌های دارویی و آرایشی – بهداشتی فراوان دارد.

خاصیت بسیار مهم ضد اضطراب و رفع دلهره و نگرانی که در بهارنارنج وجود دارد باعث شده است تا از آن همانند داروی شیمیایی مثل دیازپام که قبل از جراحی‌های مختلف به بیمار تزریق می‌شود تا استرس و فشار اضطراب از بین برود، استفاده دارویی و درمانی شود.

نکات مهمی که در مورد مصرف بهارنارنج باید بدانید:

مصرف بیش‌ازاندازه بهارنارنج ممکن است باعث اختلال در میزان فشارخون و ناراحتی‌های قلبی شود. بنابراین حتماً به‌اندازه متعادل و بااحتیاط جهت درمان استفاده کنید.

مصرف بهارنارنج برای خانم‌های باردار و شیرده طبق نظر پزشک متخصص و آگاه به طب سنتی باشد.

اگر برای درمان مشکل بی‌خوابی از بهارنارنج استفاده می‌کنید، از مصرف بیش‌ازاندازه آن پرهیز کنید زیرا ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از بهارنارنج هم رعایت این نکته ضروری است.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۱ نظر

درمان تپش قلب به کمک راهکارهای طب سنتی و داروهای گیاهی و دم‌نوش بهمن ۶, ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ ب٫ظ

[…] صورت تمایل به خرید اینترنتی عرق بهارنارنج می‌توانید این گیاه را از فروشگاه اینترنتی کاکوتی […]

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.