خانه گیاهان دارویی پونه و فواید دارویی آن

پونه و فواید دارویی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

گیاه مفید و دارویی پونه دارای طبیعت گرم و خشک است و با داشتن روغن‌های معطر باعث رفع نفخ شکم و مشکلات گوارشی می‌شود که می‌تواند به علت تجمع گاز در روده‌ها ایجادشده باشد. پونه به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک و ضدعفونی‌کننده قوی برای انواع عفونت‌ها مخصوصاً برای عفونت‌های خانم‌ها و یک مسکن قوی و سودمند برای گرفتگی و درد عضلات هست.

معرفی پونه

پونه Pennyroyal       نام علمی: Mentha pulegium
پونه یک گیاه بسیار خوش‌بو و با خاصیت دارویی مفید هست. پونه در خانواده‌ی نعناع‌ها قرار می‌گیرد، ارتفاع آن بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است، ساقه‌ای کوتاه و مستقیم سبزرنگ دارد. برگ‌های پونه نوک‌تیز و بیضی کرکی به رنگ سبز تیره هستند و دندانه‌هایی هم در اطراف برگ‌ها دیده می‌شود. وقتی این برگ‌ها را در دست بگیرید و برش دهید یا بین انگشتان خود فشار دهید، رایحه‌ی خوشی از آن ساتع می‌شود که بسیار مفرح است. گل‌های پونه رنگ‌هایی بین صورتی و بنفش و به‌ندرت سفید دارند و معمولاً جای آن‌ها بین برگ و ساقه و کنار برگ است. پونه در زمینی که رطوبت بیشتری دارد و در آن از کود برگ هم استفاده‌شده باشد، رشد بهتری می‌کند.
از تمام قسمت‌های پونه که خارج از خاک هستند جهت استفاده‌های دارویی، بهداشتی و آرایشی بهره‌برداری می‌شود.

پونه
پونه را پودنه، پودنگ، پودنا، فودنج، پودنج هم می‌گویند.

خاصیت دارویی و درمانی پونه

پونه یک گیاه بسیار مفید با طبیعت گرم و خشک است.
پونه را در صورتی استفاده کنید که:

  1. عفونت قسمت‌هایی از بدن شما را فراگرفته و همین امر عواقب دیگری مثل تب و درد به همراه خود دارد. عفونت کلیه، عفونت رحم عفونت مجاری ادراری که یکی از نشانه‌های آن، سخت دفع شدن ادرار همراه با درد و سوزش هست. مشهور است که پونه گیاه ضد عفونت است. بنابراین اگر برای از بین بردن این عفونت‌ها از پونه استفاده کنید، شاهد اثربخشی فوق‌العاده آن خواهید بود. پس می‌توان به‌راحتی این اطمینان را داد که اگر از آنتی‌بیوتیک به‌عنوان داروی شیمیایی برای از بین بردن عفونت‌ها استفاده می‌کنید بهتر است پونه را به‌جای آن قرار دهید.
  2. دل‌درد یا نفخ در معده و روده دارید، احساس می‌کنید معده‌تان ترش می‌کند، هر غذایی را نمی‌توانید به‌راحتی هضم کنید، دستگاه گوارشتان مختل شده است و عملکرد خوبی ندارد، دچار گرفتگی و اسپاسم عضلات شده‌اید و درد در ناحیه شکم و دل‌پیچه گرفتارتان کرده است. استفاده از پونه به‌عنوان یک داروی گیاهی بسیار مؤثر برای از بین بردن و آرام کردن این دردها و ناراحتی‌ها است.
  3. طبع و مزاج بدنی شما سرد است و در فصل سرما با هر شرایطی سازگاری ندارید و درصورتی‌که به تعادل مزاجی برسید و رو به گرما بروید حال شما بهتر می‌شود. پس می‌توانید پونه را به‌صورت متعادل مصرف کنید و چون طبع گرمی دارد صفرا را افزایش می‌دهد و در بهتر شدن حال شما کمک می‌کند.
  4. به عوارض ناشی از سرماخوردگی دچار شده‌اید، سردرد و تب‌دارید، سرفه می‌کنید و درد در سینه و گلو دارید و عفونت کرده و چرکین شده است. در این مواقع اگر از پونه استفاده کنید باعث افزایش عرق کردن بدن شما می‌شود و درنتیجه تب را از بین می‌برد. علاوه بر این پونه خاصیت خلط‌آوری دارد و بازهم به بهبود سرماخوردگی و رسیدن به آرامش کمک می‌کند.
  5. در عضلات، ماهیچه‌های بدن و استخوان‌ها احساس درد می‌کنید، رماتیسم، نقرس، آرتروز یا درد در ناحیه مفاصل دارید و درد به عصبشان می‌رسد و اذیت می‌شوید. اگر از پونه استفاده کنید، دردها را از بین می‌برد، چون عصب را بی‌حس می‌کند و باعث تسکین می‌شود.
  6. به هر دلیلی گرفتار اسهال شدید و علاوه بر آن خونی هم هست و باید هر چه سریع‌تر جهت درمان اقدام کنید. مصرف پونه در این شرایط سخت کمک قابل‌توجهی می‌کند و یک داروی گیاهی کاملاً سودمند است.
  7. دهان شما بد بود است و بوی بد آن‌هم شما و هم اطرافیانتان را آزار می‌دهد و استفاده از انواع خوش‌بوکننده‌های دهان گران‌قیمت برای همیشه مقرون‌به‌صرفه نیست. پیشنهاد کاکوتی برای رفع این مشکل این است که چند برگ تازه پونه را در جیب یا همراه خود داشته باشید و همانند آدامس بجوید و از بوی خوش و طعم خنک آن لذت ببرید. علاوه بر این‌ها پونه برای رفع تشنگی و عطش و تقویت لثه‌ها هم مفید است.
  8. به دلیل این‌که طبع بدنتان سرد است، در استفاده از لبنیات محدودیت دارید و یا به علت‌های مختلف دیگری علاقه‌مند به مصرف این مواد غذایی مفید نیستید و درنتیجه حس می‌کنید به‌مرورزمان استخوان‌های بدنتان ضعیف می‌شود و ممکن است دچار پوکی و سائیدگی شوند و باید اقدامی جهت پیشگیری از این بیماری و عارضه صورت گیرد. پس بهتر است پونه را در ماست یا دوغ مخلوط‌کنید و محصول مفید حاصل از این ترکیب را میل کنید. در حقیقت گرمای پونه و سرمای ماست و دوغ که باهم ترکیب می‌شود، نتیجه‌ی متعادل ازنظر مزاجی خواهند داشت که برای همه‌ی افراد گرم‌مزاج و سردمزاج و حتی کودکان در حال رشد، مفید است و می‌توان از کلسیم موجود در این مواد جهت جلوگیری از پوکی استخوان بهره برد.
  9. گوش شما عفونت کرده و چرکین یا سنگین شده است و درد دارد. اگر پونه‌ی تازه را فشار دهید و آب آن را در گوش بریزید برای از بین بردن عفونت گوش و درد آن بسیار مفید است.
  10.  سایر ویژگی‌ها و خواص مفید پونهرا می‌توان در مواردی چون تنظیم‌کننده قاعدگی خانم‌ها، درمان اوره بالا، رفع عفونت‌ها و ترشحات زنانه، درمان مشکلات کبد، رفع دردهای عصبی، ادرارآور، درمان حالت تهوع و استفراغ، درمان برونشیت و آنژین، درمان خون‌مردگی‌های زیرپوستی، تقویت قلب، تقویت قوای جنسی، درمان جزام از طریق مالیدن پونه روی آن، رفع سنگ مثانه، درمان بی‌اشتهایی، ضد بلغم و سودا فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی پونه

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه پونه بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • دم‌نوش پونه یا چای پونه: حدود ۲ گرم از برگ‌های خشک‌شده پونه یا گل‌های پونه را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید. می‌توانید این دم‌نوش مفید را به‌عنوان یک دهان‌شویه خوش‌بو قرقره کنید.
  • عرق پونه: از عرق پونه هم به‌عنوان راه درمانی برای تقویت قوای جنسی، ضدعفونی کردن و به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک بسیار قوی استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف پونه به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق پونه دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغن پونه: از روغن پونه هم می‌توان برای درمان و تقویت پوست و پاک‌سازی ریه‌ها استفاده کرد. در مصرف روغن پونه نباید افراط به خرج داد.
  • به‌عنوان سبزی‌خوردن: از پونه می‌توانید به‌صورت خام و به‌عنوان یک سبزی تازه و خوش‌بو و بسیار مفید در سفره‌های غذایی خود و در کنار انواع غذاها یا به‌عنوان چاشنی معطر در غذاها استفاده کنید.

نکات مهمی که در مورد مصرف پونه باید بدانید:

  • استفاده از پونه برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود؛ زیرا خاصیت انقباضی برای رحم دارد و ممکن است موجب سقط‌جنین شود.
  • ازآنجایی‌که طبیعت پونه گرم است، استفاده از آن برای گرم‌مزاج‌ها بهتر است همراه با مصلح آن مثل کتیرا باشد.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از پونه در هر سه شکل دم‌نوش پونه، عرق پونه و روغن پونه هم رعایت این نکته ضروری است. مصرف بیش‌ازحد معمول پونه ممکن است به کلیه‌ها و معده ضرر برساند و یا موجب مسموم شدن شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۱ نظر

گلسرخ اهنج فروردین ۶, ۱۳۹۹ - ۸:۱۴ ب٫ظ

بسیارعالی

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.