خانه دسته‌بندی نشده  آشنایی با گیاه زعفران و خواص درمانی آن در طب سنتی

 آشنایی با گیاه زعفران و خواص درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti
 آشنایی با گیاه زعفران و خواص درمانی آن در طب سنتی

زعفران یا زرپزان، گیاهی است از تیره‌ی زنبقیان، که دارای ساقه زیرزمینی  می‌باشد و از آن دو پیاز خارج می‌شود. پیازهای این گیاه به صورت سخت، مدور و پوشیده از غشاهای نازک و قهوه‌ای رنگ می‌باشد. بوی این گیاه قوی و طعم آن، تلخ و کمی تند می‌باشد. قسمتی از این گیاه که مورد استفاده در انواع غذاها قرار می‌گیرد، پرچم معطر آن است که خشک شده و قرمز رنگ است. این پرچم مصرف دارویی نیز دارد.

قاینات و کرمان، از جمله شهرهایی هستند که زعفران در آنجا به عمل می‌آید. از نظر کیفیت، زعفران قاینات حرف اول را می‌زند و زعفران کرمان در رتبه دوم قرار می‌گیرد. در زمان رویش زعفران، در ابتدا گل آن از زمین می‌روید و سپس برگ و ساقه آن، طول ساقه زعفران در حدود یک‌ونیم وجب، و برگ آن مشابه برگ یاسمین و ریشه آن شبیه به پیاز گل نرگس می‌باشد.

طبع گیاه زعفران

طبع گیاه زعفران، گرم و خشک است. درجه گرمی زعفران دو، و درجه خشکی این گیاه، یک است.

خواص درمانی زعفران در طب سنتی         

  • در صورتی که زعفران به صورت متعادل مصرف شود، می‌تواند شادی آور و مفرح باشد.
  • این گیاه دارای خاصیت ضد افسردگی می‌باشد.
  • مصرف زعفران، قوای جنسی را تقویت می‌کند و استفاده از آن برای افرادی که دارای مزاجی سرد و تر هستند بسیار مناسب می‌باشد.
  • این گیاه مقوی حواس است.
  • مصرف مرتب و متعادل این گیاه، باعث روشنایی چهره می‌شود.
  • این گیاه پاک کننده کلیه و مثانه می‌باشد.
  • برای رفع گرفتگی‌های مغز، کبد و طهال از گیاه زعفران بهره گیرید.
  • برای بهبود هضم غذا، از چای زعفران استفاده کنید. برای تهیه این چای، مقداری از زعفران را در ظرفی بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. سپس نوش جان کنید. همچنین مصرف این چای، قاعده آور، درد را تسکین و محرک اعصاب می‌باشد.
  • زعفران خون‌ساز است و باعث تسهیل گردش خون می‌شود.
  • برای از بین بردن خونریزی‌های بعد از زایمان از زعفران استفاده کنید.
  • در طب سنتی برای رفع سرفه و درمان برونشیت، از زعفران استفاده می‌شود.
  • زعفران آرام‌بخش است و مصرف آن برای افرادی که خواب آرامی ندارند، گزینه‌ای بسیار کارآمد می‌باشد.
  • این گیاه ادرار آور است و گاز معده را از بین می‌برد.
  • طب سنتی به افراد چاقی که دارای مزاج سرد هستند توصیه می‌کند، به طور مرتب و متعادل این گیاه را مصرف نمایند.
  • برای تقویت حافظه و یادگیری از زعفران مدد جویید.
  • استفاده از زعفران به افرادی که دارای فشار خون بالا، چربی خون بالا، دارای نفخ شکمی و افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند، توصیه می‌شود.
  • استفاده زعفران برای افرادی که دارای حالات تشنجی هستند، بسیار مناسب است.
  • زعفران برای رفع دندان درد، بسیار موثر است.
  • یکی از کاربردهای بالینی این گیاه، استفاده از آن برای تسهیل زایمان‌های سخت می‌باشد.
  • برای درمان سکته‌ی مغزی که بر اثر انسداد عروق ایجاد شده است، می‌توان از زعفران استفاده نمود.
  • عزیزانی که دارای کبد چرب هستند، می‌توانند از زعفران به میزان دو الی سه بار در هفته بهره جویند.
  • برای تقویت قوای بینایی و جلای چشم، می‌توان از گلبرگ و کلاله زعفران استفاده نمود.
  • ضماد زعفران، برای درمان بیماری نقرس و درد مفاصل بسیار موثر است.
  • زعفران به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی برای پیشگری از بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مناسب است.
  • این گیاه ضد سرطان است و از شیوع و گسترش سرطان سینه جلوگیری می‌کند.

موارد منع مصرف زعفران

  • استفاده بیش از حد در دوران بارداری باعث سقط جنین می‌شود. بنابراین مادران باردار از مصرف بیش از اندازه‌ی این گیاه در دوران بارداری پیشگیری کنند.
  • همانطور که اشاره شد، مزاج این گیاه گرم خشک است، بنابراین افرادی که دارای مزاجی گرم هستند، در مصرف این گیاه جانب احتیاط را رعایت کنند. اما افرادی که دارای اضافه وزن هستند و همچنین مزاج سرد و تری دارند، می‌توانند بهترین استفاده را از این گیاه ببرند.
  • مصرف بیش از اندازه از این گیاه، باعث کدورت اعصاب و آسیب دیدن آن می‌شود.
  • زیاده روی در مصرف چای زعفران، منجر به آسیب دیدن کلیه‌ها می‌شود و همچنین اشتها را نیز کم می‌کند.
  • لازم به ذکر است که مصرف ۵ گرم زعفران در یک وعده‌ی غذایی منجر به کاهش ضربان قلب، استفراغ، سرگیجه، بی‌حالی، زردی پوست و دیگر عوارض خطرناک می‌شود و حتی ممکن است در مواردی منجر به مرگ نیز بشود.

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، یکی از خواص درمانی زعفران در طب سنتی، روشن و درخشان شدن و سلامت  پوست صورت می‌باشد. از گیاه زعفران می‌توان به راحتی در خانه ماسک‌های زیبایی با خواص درمانی متعدد تهیه نمود. در ادامه به معرفی چندین ماسک زیبایی تهیه شده با زعفران می‌پردازیم. اما قبل از آن، ابتدا بهتر است نگاهی به فواید بی‌نظیر زعفران برای پوست بیندازیم.

فواید زعفران برای پوست

  • استفاده از زعفران باعث درخشش و زیبایی پوست می‌گردد.
  • زعفران پوست‌های مرده را از بین می‌برد.
  • زعفران به درمان پوست چرب می‌پردازد و باعث رطوبت رسانی و نرمی پوست می‌شود.
  • زعفران به درمان آکنه، چین و چروک و لک‌های پوستی کمک شایانی می‌کند.

ماسک زعفران و ماست، مناسب برای افراد دارای پوست چرب

این ماسک برای افرادی که دارای پوستی چرب هستند، بسیار مناسب است. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه و کمی زعفران نیاز داریم. ماست و زعفران را با یکدیگر مخلوط کنید و در آخر به آن آبلیموی تازه را اضافه کنید. دوباره شروع به همزدن کنید تا یکدست شوند. حالا یک لایه نازک از این ماسک را بر روی پوست تمیز خود که قبلا با یک شوینده مناسب شسته و خشک کرده‌اید، پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. برای گرفتن نتایج عالی و مطلوب، این ماسک را یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک زعفران و توت‌فرنگی، مناسب برای افراد دارای پوست‌های نرمال و معمولی

یکی دیگر از ماسک‌های زیبایی تهیه شده از زعفران که استفاده از آن به عزیزانی که دارای پوستی نرمال و معمولی هستند، بسیار توصیه می‌شود، ماسک زعفران و توت‌فرنگی است. برای تهیه این ماسک به دو الی سه عدد توت‌فرنگی و دو الی سه رشته زعفران نیاز داریم. توت فرنگی را در ظرفی له کنید و زعفران ساییده شده را به آن اضافه کنید. شروع کنید به همزدن تا کاملا یکدست و یکنواخت شوند. ماسک را بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید و پس از گذشت یک ربع الی بیست دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک می‌توانید یک الی دو بار در هفته استفاده کنید تا شاهد نتایج عالی و اثربخش باشید. وجود توت‌فرنگی در این ماسک به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی ویتامین و پروتین، به درخشان شدن و بهبود پوست کمک شایانی خواهد کرد.       

ماسک زعفران و عسل، مناسب برای از بین بردن لک‌های پوستی

افرادی که دارای لک‌های پوستی هستند و همچنین عزیزانی که با شروع فصل سرما دچار خشکی و تیرگی پوست می‌شوند، به راحتی می‌توانند از ماسک زعفران و عسل برای رفع این عوارض استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری عسل و مقداری زعفران نیاز داریم. آنها را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و پس از یکدست به پوست تمیز خود اعمال کنید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو شود. با استفاده‌ی دو الی سه بار در هفته از این ماسک به نتایج مطلوب و دلخواه خواهید رسید. در این ماسک، عسل عمل آبرسانی به پوست و زعفران نیز به درمان کنندگی پوست می‌پردازند و ترکیب این دو مواد با یکدیگر باعث بهبود گردش خون در پوست می‌شود.

ماسک زعفران و شیر، روشن کننده و درخشان کننده پوست

برای روشن و درخشان کردن پوست به صورت طبیعی و خانگی، کافیست از ماسک زعفران و شیر استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری شیر و مقداری زعفران نیاز داریم. توجه کنید که اگر دارای پوستی خشک و حساس هستید از شیر پرچرب و اگر دارای پوستی چرب هستید، از شیر کم‌چرب استفاده کنید. شیر و زعفران را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را به پوست تمیز خود اعمال کنید. ماسک را پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده کنید تا شاهد درخشش و زیبایی هر چه تمام‌تر پوست خود باشید.

ماسک زعفران و گلاب، جوان کننده پوست

ماسک فوق‌العاده‌ی دیگری که به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، ماسک زعفران و گلاب است. این ماسک دارای خاصیت جوان‌سازی می‌باشد و باعث پاکسازی پوست نیز می‌شود. برای تهیه این ماسک به یک الی دو قاشق غذاخوری گلاب و چند رشته زعفران ساییده شده نیاز داریم. دو مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را با کمک یک تکه پنبه بر روی پوست تمیز خود پوشش دهید. اجازه دهید ماسک برای مدت زمان بیست الی سی دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.  از این ماسک می‌توانید یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک زعفران و ریحان، از بین برنده‌ی آکنه و جوش

عزیزانی که دارای پوستی مستعد جوش و آکنه هستند و به دنبال روشی خانگی و طبیعی برای از بین بردن آن هستند، می‌توانند به راحتی از ماسک زعفران و ریحان استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به چند رشته زعفران ساییده شده و چند برگ تازه ریحان نیاز داریم. ریحان را له کنید و به آن زعفران را اضافه کنید. پس از ترکیب کردن، یک لایه‌ی نازک از آن را بر روی پوست خود پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. خاصیت ضد باکتری این ماسک، به از بین بردن عفونت‌های ناشی از جوش و آکنه کمک شایانی می‌کند. برای گرفتن نتایج مطلوب و رهایی از جوش و آکنه برای همیشه، باید از این ماسک به طور مرتب استفاده نمایید.

ماسک زعفران، آبلیمو و پودر صندل مناسب برای درمان زخم‌ها و التهابات آکنه

برای تهیه این ماسک فوق‌العاده اثربخش، به چند رشته زعفران ساییده شده، نصف قاشق غذاخوری آبلیموی تازه و مقداری پودر صندل نیاز داریم. تمامی مواد را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید و پس از یکدست شدن به تمامی نواحی پوست خود اعمال کنید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک زعفران و آب، از بین برنده‌ی اسکار آکنه

پیشنهاد طب سنتی به عزیزانی که دچار اسکار آکنه شده‌اند این است که از ماسک زعفران و آب استفاده کنند. چند رشته از زعفران ساییده شده را با آب مخلوط کنید و آن را به نواحی مورد نظر پوشش دهید و پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک دو الی سه بار در هفته استفاده کنید تا شاهد از بین رفتن این عارضه شوید.

ماسک زعفران و آلوئه‌ورا مناسب برای افراد دارای پوست چرب

افرادی که دارای پوستی چرب هستند و به دنبال روشی طبیعی برای کنترل میزان چربی پوست خود هستند، می‌توانند از ماسک آلوئه‌ورا و زعفران استفاده کنند. برای تهیه این ماسک به مقداری زعفران ساییده شده، یک قاشق غذاخوری آلوئه‌ورا و یک قاشق غذاخوری شیر نیاز داریم. تمامی مواد را در ظرفی با یکدیگر مخلوط کنید. برای مخلوط کردن می‌توانید از میکسر کمک بگیرید. ماسک را بر پوست تمیز خود اعمال کنید و پس از گذشت بیست الی سی دقیقه با آب سرد شستشو دهید. از این ماسک به طور مرتب استفاده کنید تا شاهد تاثیر آن شوید.

ماسک زعفران و آب گوجه فرنگی، از بین برنده‌ی چین و چروک پوست

یک روش طبیعی و خانگی برای پیشگیری و از بین بردن چین و چروک پوست، استفاده از ماسک زعفران و آب گوجه فرنگی می‌باشد. برای تهیه این ماسک به مقداری زعفران ساییده شده، آب گوجه فرنگی به میزان یک الی دو قاشق غذاخوری، شیر به مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری و پودر برنج به میزان یک قاشق غذاخوری نیاز داریم. در ظرفی تمامی مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و سپس آن را بر پوست تمیز صورت و گردن خود به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه پوشش دهید و سپس با آب سرد شستشو دهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.