خانه دسته‌بندی نشده استفاده از دمنوش‌های گیاهی در طب سنتی، جایگزینی مناسب برای چای سبز

استفاده از دمنوش‌های گیاهی در طب سنتی، جایگزینی مناسب برای چای سبز

توسط kakooti
استفاده از دمنوش‌های گیاهی در طب سنتی، جایگزینی مناسب برای چای سبز

نوشیدن و مصرف چند بار در روز چای سیاه یکی از رفتارهای اشتباه ما خانواده‌های ایرانی است. زیرا استفاده‌ی مکرر از این نوشیدنی سنتی، عوارض و ناراحتی‌هایی را در بدن ایجاد می‌کند. همانطور که می‌دانیم امروزه چای‌های وارداتی بسیاری با مواد افزودنی غیرمجاز وارد کشور می‌شود و ما به طور مکرر از آنها استفاده می‌کنیم و از مضرات آنها به بدن خود آگاهی نداریم.

بعضی از مضراتی که چای سیاه با دارا بودن طبع سرد و خشک خود به بدن وارد می‌کند:

مصرف مکرر چای سیاه خار پاشنه را در زنان ایجاد می‌کند، باعث عفونت و ایجاد زخم معده و اثنی عشر می‌گردد، در مردان ایجاد پروستاتیت مزمن می‌شود، موها را با ریزش مواجه می‌کند، آسیب‌های دندانی را به وجود می‌آورد، در صورت افراد مصرف کننده لکهای قهوه‌ای نمایان می‌شود، در بدن ایجاد اگزما و خشکی پوست می‌شود، فرد را دچار یبوست می‌کند، در صورت افراد چین و چروک و ترک در قسمت پیشانی هویدا می‌شود، مصرف بیش از اندازه از این نوشیدنی رایج باعث بیماری همورویید یا بواسیر می‌گردد و…

بنابراین با آگاه شدن از این که مصرف مکرر از این نوشیدنی متدوال و رایج، چه مضرات و مشکلاتی را برای ما به همراه می‌آورد، وقت آن رسیده است که نوشیدنی‌های مفید و طبیعی دیگری را جایگزین آن کنیم و از فواید بی‌نظیر آنها بهره ببریم. ما در این مقاله به معرفی بهترین دمنوش‌های گیاهی که به راحتی می‌توان آن را جایگزین چای سیاه کرد را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

قبل از معرفی بهترین دمنوشهای گیاهی که می‌توان آنها را جایگزین چای سیاه نمود، باید این مطلب را به شما عزیزان عنوان کنیم که در مصرف این دمنوش‌ها نیز باید جانب احتیاط را رعایت کنید و از مصرف بیش از اندازه‌ی آنها نیز پرهیز کنید.

استفاده از دمنوش گیاهی گل گاوزبان و سنبل الطیب جایگزینی مناسب برای چای سیاه

یکی از دمنوش‌های بسیار مفید که در خانه و به طور طبیعی می‌توانید از آن استفاده کنید و از عادت روزانه‌ی مصرف چای سیاه دست بکشید، دمنوش گیاه گل گاوزبان و سنبل الطیب است. این دمنوش خواب آور است بنابراین برای افرادی که مشکل خواب نامنظم را دارند بسیار مناسب است، مصرف این دمنوش باعث آرامبخشی اعصاب می‌گردد، فشار خون بالا را تنظیم می‌کند، دردهای عصبی را بهبود می‌بخشد و برای رفع تنگی نفس و دردهای گلو بسیار اثربخش است. بنابراین با آگاهی از فواید این دمنوش حتما آن را در خانه تهیه کنید و شاهد اثرات نویدبخش آن باشید. مقدار مواد مورد نیاز برای تهیه این دمنوش به این صورت است: گیاه گل گاوزبان به مقدار دو قاشق غذاخوری، گیاه سنبل الطیب به مقدار یک قاشق غذاخوری که معادل یک مشت کوچک می‌شود و آب جوش به مقدار دو لیوان. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقدار گیاهان ذکر شده را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. در این هنگام به صورت دلخواه می‌توانید مقداری نبات هم به این دمنوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه به خوبی دم بکشد و رنگ آن به صورت آلبالویی درآید. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.

استفاده از دمنوش گیاه بادرنجویه جایگزینی مناسب برای چای سیاه

دمنوش گیاه بادرنجویه گزینه‌ی پیشنهادی دیگر طب سنتی برای جایگزینی چای سیاه است. این گیاه دارای طبعی بسیار گرم می‌باشد و برای تقویت قلب و اعصاب بسیار مفید و اثربخش است، این دمنوش برای کارکرد هر چه بهتر سلول‌های مغزی مناسب است، مصرف آن باعث آرامش اعصاب و روان می‌گردد، محرک معده است و برای نظم‌دهی خواب بسیار فوق‌العاده است و همچنین این گیاه باعث حس نشاط در افراد می‌گردد. برای تهیه دمنوش این گیااه به دو الی سه قاشق غذاخوری گیاه بادرنجویه که معادل یک مشت است و دو الی سه لیوان آب سرد نیاز داریم. دستورالعمل تهیه این دمنوش به این صورت است که مقدار گیاه ذکر شده را در قوری بریزید و به آن آب سرد را اضافه کنید. قوری را روی حرارت مستقیم قرار دهید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن آن را روی حرارت بخار کتری قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت مدت زمان بیان شده آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. با مصرف به مرور این دمنوش گیاهی و طبیعی شاهد ناپدید شدن عوارض ناشی از مصرف چای سیاه خواهید شد. اما همانطور که در بالا اشاره کردیم از مصرف بی‌رویه و بیش ار یک الی دو فنجان از هر دمنوشی پرهیز کنید.

استفاده از دمنوش گیاه دارچین جایگزینی مناسب برای مصرف چای سیاه

از دیگر چای‌های گیاهی و طبیعی که به شما عزیزان معرفی می‌کنیم که آن را می‌توانید با مصرف متعادل جایگزین چای سیاه کنید، دمنوش گیاه دارچین است. حال با فواید این گیاه آشنا شویم: این گیاه دارای طبعی گرم است و ادرار آور، این گیاه معده را تقویت می‌کند و محرک اعصاب است. این گیاه برای رفع مشکلات قلب و عروق بسیار مناسب است و باعث بهبود درد کمر و مفاصل می‌گردد، مصرف این گیاه باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شد و اخلاط رطوبتی را از بدن دفع می‌کند. برای تهیه این دمنوش به چند عدد چوب دارچین و مقدار یک الی دو لیوان آب سرد نیاز داریم که بایستی چوب دارچین‌ها را در قوری بریزید و به آن آب سرد را اضافه کنید. قوری را روی حرارت مستقیم قرار دهید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن آن را روی حرارت غیرمستقیم مثل بخار کتری و یا سماور و حتی شعله پخش کن قرار دهید تا برای مدت زمان پانزده الی سی دقیقه به خوبی دم بکشد و به رنگ مطلوب برسد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. در صورت دلخواه و تمایل می‌توانید مقدار یک الی دو قاشق چایخوری به آن عسل طبیعی و ارگانیک نیز اضافه کنید.

استفاده از دمنوش گیاه زنجبیل جایگزینی مناسب برای چای سیاه

دمنوش دیگری که در طب سنتی استفاده از آن بسیار توصیه می‌شود و جایگزین مناسبی برای چای سبز شناخته شده است، دمنوش زنجبیل است. این گیاه دارای طبعی گرم و خشک است. فواید این دمنوش عبارتند از: درد آرتریت را بهبود می‌بخشد، این دمنوش حافظه را تقویت می‌کند، دمنوش زنجبیل ملین است و مقدار ادرار را متعادل و تنظیم می‌کند، این دمنوش فوق‌العاده مناسب برای افراد دارای مزاج بلغم است بنابراین افراد دارای این مزاج برای متعادل نگه داشتن بلغم در بدن حتما از این دمنوش استفاده کنند، استفاده از این دمنوش به رفع بیماری‌های مفصلی کمک شایانی می‌کند و همچنین این دمنوش برای سرفه و رفع تهوع بسیار کارساز است. برای تهیه دمنوش این گیاه ما به مقدار نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل و یا مقدار یک قاشق غذاخوری از تکه‌های تازه‌ی زنجبیل نیز داریم به همراه یک الی دو لیوان آب سرد. دستورالعمل تهیه این دمنوش به این صورت است که مقدار زنجبیل ذکر شده را در قوری بریزید و به آن آب را اضافه کنید. قوری را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن آن را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به آرامی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و به آن مقدار یک قاشق مرباخوری عسل طبیعی و مقداری آبلیموی تازه اضافه کرده و نوش جان کنید.

استفاده از دمنوش گیاه زعفران جایگزینی مناسب برای چای سیاه

گیاه زعفران دارای طبعی گرم است بنابراین استفاده از آن به عنوان چای و یا دمنوش می‌تواند جایگزین مناسبی برای چای سبز باشد. از فواید این گیاه می‌توان به این موارد اشاره نمود: گیاه زعفران برای رفع عفونت‌های بلغمی بسیار مناسب است، این گیاه محرک نیروی جنسی است، مصرف این دمنوش باعث تقویت مغز می‌شود، این گیاه شادی بخش است بنابراین برای افرادی که دارای افسردگی هستند بسیار مناسب است، گیاه زعفران ادرار آور و خلط آور است، افرادی که به دنبال یک آرامبخش گیاهی هستند حتما از گیاه زعفران استفاده نمایند و همچنین از دیگر فواید این گیاه این است که کبد را تقویت می‌کند. همانطور که ملاحظه کردید این گیاه دارای خواص بسیاری می‌باشد پس حتما از آن در خانه دمنوشی تهیه و میل نمایید. برای تهیه این دمنوش بسیار مفید به یک چهارم قاشق چایخوری زعفران و یک لیوان آب جوش نیاز داریم. برای تهیه به این دستورالعمل توجه کنید: مقدار زعفران ذکر شده را در ظرفی بریزید و به آن آب جوش را اضافه کنید. دربی روی آن بگذرید تا برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان دمنوش خوش طعم و گوارای شما آماده است آن را نوش جان کنید.

استفاده از دمنوش گیاه نعناع جایگزینی مناسب برای چای سیاه

اگر شما هم از آن دسته عزیزانی هستید که به طور روزانه چند فنجان چای سیاه مصرف می‌کنید و از مضرات آن به تازگی آگاهی پیدا کرده‌اید و به دنبال دمنوش دیگری می‌گردید که از خواص آن بهره ببرید، ما به شما دمنوش نعناع را پیشنهاد می‌کنیم. این گیاه دارای طبعی گرم و خواص بسیاری می‌باشد که به اتفاق یکدیگر با این خواص آشنا می‌شویم: گیاه نعناع باعث تقویت قلب می‌گردد، صاف کننده‌ی خون می‌باشد، استفاده از این دمنوش به هضم غذا کمک شایانی می‌کند، این گیاه برای تقویت اعصاب و معده گزینه‌ی بسیار مناسبی است، با مصرف این دمنوش اشتهای شما بیشتر می‌شود، همچنین از دیگر مزایای استفاده از این دمنوش خاصیت بادشکنی و دفع صفرا می‌باشد. برای تهیه این دمنوش به مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری نعناع خشک و یا حدود ده الی پانزده عدد برگ تازه‌ی نعناع و یک الی دو لیوان آب جوش نیاز داریم. مقدار نعناع ذکر شده را در قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. در این هنگام در صورت دلخواه می‌توانید کمی نبات نیز به آن بیفزایید. قوری را روی حرارت غیرمستقیم برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. پس از این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و از صافی عبور دهید. نوش جانتان.

استفاده از دمنوش گیاه پونه جایگزینی مناسب برای چای سیاه

گیاه پونه دارای طبعی گرم وخشک است و دمنوش تهیه شده از این گیاه از دیدگاه طب سنتی جایگزین بسیار مناسبی برای چای سیاه است. از فواید و خواص این گیاه این موارد را می‌توان ذکر نمود: این گیاه به عنوان یک آنتی بیوتیک بسیار قوی عمل می‌کند، این گیاه برای رفع باد در بدن مناسب است، استفاده از این گیاه باعث رقیق شدن خون می‌شود بنابراین مصرف آن به افرادی که دارای غلظت خون هستند توصیه می‌شود، گیاه پونه خلط آور و ادار آور است، برای غلبه بر صفرا می‌توان از این گیاه استفاده نمود، استفاده از دمنوش این گیاه به بدن انرژی می‌دهد و اینکه کسانی که از درد سینه رنج می‌برند این گیاه برای این عزیزان بسیار اثزبخش است. برای تهیه دمنوش این گیاه به یک الی دو قاشق مرباخوری پونه‌ی خشک شده و یا ده الی پانزده عدد برگ تازه‌ی این گیاه و یک الی دو لیوان آب جوش نیاز داریم. مقدار گیاه لازم را در قوری بریزید و به آن آب جوش را اضافه کنید. قوری را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی و آرامی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.

استفاده از دمنوش چای کوهی جایگزینی مناسب برای چای سیاه

چای کوهی دارای طبعی گرم و معتدل است. این گیاه بسیار آرامبخش و برای رفع حساسیت مناسب است. مصرف این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث باز شدن گرفتگی‌های کبد و روده می‌شود. برای تهیه دمنوش این گیاه به یک قاشق غذاخوری چای کوهی و دو لیوان آب جوش نیاز داریم. چای کوهی را در قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. قوری را برای مدت زمان ده دقیقه روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا دم بکشد. سپس از صافی عبور دهید و نوش جان کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.