خانه دسته‌بندی نشده تقویت چشم با کمک راهکارهای طب سنتی

تقویت چشم با کمک راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti

چشم دروازه روح انسانی است؛ بنابراین از آن به‌عنوان یک عضو حساس در بدن یاد می‌شود که سلامتی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. ساختمان چشم انسان بسیار شگفت‌انگیز است. به‌طوری‌که این عضو کوچک بدنتان قادر است تا ۱۰ میلیون رنگ را تشخیص دهد.

 با نگاه کلی به چشم می‌توان آن را شبیه به یک کره دانست. قسمت جلویی چشم شامل یک پنجره شفاف است که از آن به نام قرنیه یاد می‌شود. تمامی نور محیط اطراف شما وارد قرنیه چشم می‌شود و پس از عبور از مردمک به عدسی چشم می‌رسد. در اینجا عدسی چشم وظیفه دارد تا تمامی نورها را در سطح شبکیه چشم متمرکز کند. در این صورت یک تصویر واضحی از تصویر بر روی شبکیه ایجاد می‌شود.

ضعف در بینایی چشم مشکلی است که می‌تواند سلامتی چشم شمارا تهدید کند؛ بنابراین اگر دچار ضعف بینایی هستید پیشنهاد ما در مجله‌ی اینترنتی کاکوتی مطالعه‌ی مطلب زیر می‌باشد. در مطلب زیر مواد غذایی، گیاهان و دم‌نوش‌هایی را که برای سلامت چشم و تقویت بینایی شما مفید است را ازنظر گذرانده‌ایم.

راهکارهای گیاهی و خانگی برای تقویت چشم و بینایی

دم‌نوش‌ها و گیاهان دارویی بسیاری در درمان ضعف بینایی وجود دارد. در ادامه به برخی از این ترکیبات اشاره‌کرده‌ایم:

-دم‌نوش قره‌قات: برای تقویت بینایی خود، دم‌نوش زیر را تهیه کنید. این دم‌نوش علاوه بر تقویت بینایی و کمک به سلامت شبکیه چشم، باعث کاهش قند، فشارخون و چربی خون نیز می‌شود.

یک قاشق چای‌خوری میوه قره‌قات را به همراه سه لیوان آب ترکیب کرده و بر روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد. سپس این دم‌نوش را در طول روز میل کنید.

عرقون: از گذشته‌های دور برای تقویت چشم از گیاه عرقون استفاده می‌کردند. برای حفظ نور چشم خود، درمان خارش و قرمزی چشم و یا جلوگیری از التهاب آن از خوردن این گیاه را فراموش نکنید.

شوک: یکی از گیاهان مؤثر در تقویت بینایی چشم شما گیاه شوک می‌باشد. خوردن این گیاه برطرف شدن تیرگی و ضعف چشم شمارا به ارمغان می‌آورد.

رازیانه: برای تقویت بینایی خود، استفاده از گیاه رازیانه را در اولویت درمان خود قرار دهید. استفاده از این گیاه در درمان آب‌مروارید نیز بسیار مؤثر است. شما می‌توانید این گیاه را از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش دهید.

گینو‌بلیا: برای تقویت نور و جریان خون چشم از گیاه گینوبلیا استفاده کنید.

زعفران: برای تقویت نور چشمتان از معجزه زعفران استفاده کنید. این گیاه با خاصیت بسیار زیاد خود، می‌تواند جلوی کاهش دید شمارا در میان‌سالی بگیرد.

زغال‌اخته: داشتن مقدار زیادی از آنتوسیانوسید در زغال‌اخته موجب به جریان انداختن خون در مویرگ‌های چشم شده و به تقویت دید چشم شما کمک بسیاری می‌کند. از طرفی این میوه با تولید پیگمن‌ها در چشم موجب تخلیه مواد زائد در چشم شده و قابلیت تطبیق نور چشم را افزایش می‌دهد؛ بنابراین از خوردن این میوه غفلت نکنید.

چای سبز: برای بهره ‌بردن از خاصیت درمانی چای سبز برای چشمانتان می‌توانید کیسه‌های چای سبز را بر روی چشم خود قرار دهید. تتین و آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز برای چشمتان مفید می‌باشد.

زردچوبه: خاصیت ضدالتهابی زردچوبه برای خشکی چشم بسیار مفید است. همچنین این گیاه می‌تواند جلوی اکسیده ‌شدن عدسی چشم شمارا بگیرد.

عصاره تخم انگور: خاصیت آنتی‌هیستامین و آنتی‌اکسیدانت این میوه برای تقویت بینایی و درمان بیماری‌های چشم شما ازجمله لکه چشم، آب‌مروارید و … بسیار مؤثر است.

گلدن سیل: یکی از گیاهانی که برای سلامتی چشم مفید است گیاه گلدن سیل می‌باشد. این گیاه با خاصیت آنتی‌بیوتیکی خود می‌تواند بسیاری از بیماری‌های چشم مانند تراخم و گل‌مژه را درمان کند.

انبه: برای کاهش ضعف بینایی چشم شربت انبه را به همراه لیموترش مصرف کنید. سپس بلافاصله بعدازآن یک قاشق مرباخوری روغن‌زیتون بخورید. برای اثرگذاری بیشتر روزی دو لیوان از این شربت نوش‌ جان‌کنید.

عرق برگ زیتون: یکی از درمان‌های طبیعی برای تقویت بینایی در طب سنتی استفاده از عرق برگ زیتون می‌باشد. برای استفاده کافی است عرق برگ این گیاه را گرفته و قبل از هر غذا یک لیوان از آن را میل کنید. این عرق علاوه بر تقویت بینایی چشم شما، برای درد دندان، نارسایی‌های کبدی، رفع سردرد و کاهش قند خون بسیار مؤثر است.

عرق بیدمشک: برای افزایش بینایی چشم خود، از خواص عرق بیدمشک استفاده کنید. این گیاه با طبیعت خنک خود، علاوه بر تقویت نور چشم، برای تقویت قلب، افزایش نیروی بدنی، تقویت معده و آرامش اعصاب نیز مؤثر است. شما می‌توانید این شربت را در همه‌وقت استفاده کنید. شما می‌توانید عرق بیدمشک را از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش دهید.

شاطره: طبق دستور طب سنتی، خوردن یک فنجان شاطره در یک لیوان آب سرد بعد از غذا به تقویت بینایی چشم شما کمک بسزایی می‌کند. این گیاه با طبیعت خنک خود علاوه بر تقویت دید شما دارای فواید بسیاری ازجمله رفع خارش بدن، تصفیه‌کننده خون، رفع کمبود ویتامین ث، مقوی، صفرابر، اشتهاآور، مسهل اخلاط ثلث، ضد یرقان و نارسایی کبد، کاهش غلظت و چسبندگی خن می‌باشد. برای تهیه عرق گیاه شاطره می‌توانید از سایت فروشگاه اینترنتی کاکوتی اقدام به سفارش کنید.

سنبل طیب: یک از داروهای گیاهی جهت تقویت قدرت چشم سنبل طیب می‌باشد. این دارو علاوه بر خاصیت تقویت چشم، دارای خواصی نظیر آرام‌بخش، ضدافسردگی، ضد دل‌پیچه و خواب‌آور می‌باشد. جهت مصرف می‌توانید ۳ بار در روز به میزان یک فنجان از این گیاه رو مصرف کنید. شما می‌توانید این گیاه را از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش دهید.

دم‌نوش هلو: برای تقویت بینایی خود دم‌نوش هلو را امتحان کنید. برای این کار کافی است که ۲ عدد هلوی تازه را به صورتی پوست‌کنید که مقدار کمی از گوشت بر روی میوه باقی بماند. سپس یک قاشق مرباخوری چای سیاه را به همراه پوست هلو و یک لیوان آب بجوشانید. به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا این دم‌نوش دم بکشد. شما می‌توانید این دم‌نوش خوش‌طعم را به همراه کمی عسل نیز میل کنید.

دم‎نوش کرفس و چای سبز: یکی از بهترین دم‌نوش‌های طبیعی جهت افزایش قدرت بینایی، دم‌نوش کرفس و چای سبز می‌باشد. برای تهیه این دم‌نوش طبیعی دستور زیر را اجرا کنید:

نصف قاشق چای‌خوری کرفس و ۲ قاشق غذاخوری چای سبز را در یک لیوان آب بجوشانید. بعد از سرد شدن می‌توانید آن را میل کنید. برای طعم دار کردن این جوشانده مقداری زعفران و زیره ‌سبز را به آن اضافه کنید.

دم‌نوش قاصدک: در طب سنتی جوشانده‌ی این گیاه برای جلا و تقویت بینایی بسیار تأکید شده است. برای مصرف این دم‌نوش به طریق زیر عمل کنید: ۳۰ گرم برگ قاصدک را به ۲ لیوان آب اضافه کنید. سپس این ترکیب را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. درنهایت دم‌نوش را صاف‌کرده و به مدت یک ماه هرروز ۳ فنجان از آن را میل کنید.

توجه به این نکته ضروری است که در صورت ابتلا به یکی از بیماری‌های زیر مصرف این گیاه منع شده است: مبتلایان به مشکلات کبدی، انسداد یا سنگ مجاری صفرا، انسداد روده، زخم اثناعشر، نارسایی کلیوی و مشکلات قلبی، مبتلایان به سنگ مجاری ادرار، آلرژی به بابونه یا گل مینای چمنی

ترکیب آب‌میوه‌ها: طب سنتی آب‌میوه‌های طبیعی زیر را جهت تقویت بینایی شما مؤثر می‌داند. برای استفاده کافی است دستور زیر را اجرا کنید:

یک عدد انبه + یک لیوان انگور حبه شده + آب لیموترش تازه+ یک لیوان آب+ یک قاشق غذاخوری عسل را باهم ترکیب کرده و روزانه ۲ تا ۳ لیوان از آن را بنوشید.

سبزیجات: مصرف سبزیجات زیر برای سلامتی چشم شما بسیار مفید است: هویج، کرفس، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، اسفناج، شلغم، جعفری، زردک، چغندر (لبو)، کاهو و لوبیا سبز

مخلوط آب هویج و کرفس: ۳ عدد هویج + ۲ ساقه کرفس + ۱۵۰ گرم کلم (هر نوع کلم) + چند قطره روغن‌زیتون را به‌وسیله مخلوط‌کن باهم ترکیب کنید. برای اثرگذاری بهتر، این آب‌میوه‌ی طبیعی را روزانه ۲ تا ۳ لیوان میل کنید.

مخلوط هویج و زردک: برای تقویت بینایی خود دستور زیر را اجرا کنید:

۲ عدد هویج+۳ عدد زردک + چند قطره روغن‌زیتون را به‌وسیله مخلوط‌کن ترکیب کرده و روزانه به‌اندازه ۲ تا ۳ لیوان میل کنید.

سیب‌زمینی: سیب‌زمینی با دارا بودن مقدار زیادی ویتامین A در تقویت چشم شما تأثیر بسزایی دارد. همچنین این ماده غذایی در جلوگیری از آب‌مروارید، برطرف شدن خشکی چشم بسیار مؤثر است.

گردو: امگا ۳، روی، آنتی‌اکسیدان و ویتامین E موجود در گردو به تقویت چشم شما بسیار کمک می‌کند.

فلفل: استفاده‌ی روزانه فلفل برای سلامت چشم بسیار تأکید شده است.

سرمه اثمد: برای تقویت چشم خود به تعداد ۳ یا ۵ یا ۷ بار شب‌ها چشم خود را بکشید. برای شروع بهتر است از چشم راست انجام دهید.

سرمه کافوری: برای تقویت بینایی خود هر ۱۰ تا ۱۵ شب یک‌بار از این سرمه استفاده کنید.

شافیه: داروی ۱۶ ماهه شافیه برای تقویت بینایی شما بسیار مؤثر است.

محلول‌ها: برای افزایش دید چشم‌هایتان هر چند وقت یکبار چشم‌های خود را با محلول‌هایی نظیر عرق رازیانه، آب، آب لیموترش شستشو دهید. کافی است امتحان کنید تا اثر گذاری آن را ببینید.

توجه به این نکته ضروری است که انجام اینگونه درمان‌ها حتما با نظر پزشک متخصص طب سنتی انجام شود.

برای تهیه عرق رازیانه می‌توانید از فروشگاه اینترنتی کاکوتی اقدام به خرید کنید.

 برخی روایات درباره قدرت بینایی

-امام صادق (ع) می‌فرمایند: مسواک زدن اشک‌ریزی چشم را برطرف می‌کند و بینایی را تقویت می‌کند.

-پیامبر (ص) می‌فرمایند: حنا ببندید، زیرا بینایی را تقویت می‌کند و سبب رویش مو می‌شود و بدن را خوش‌بو می‌کند و زوجه را آرام می‌کند.

-در روایت آمده: خوردن گوشت شنوایی و بینایی را زیاد می‌کند.
آویشن را آسیاب کنید و نمک دریا به‌اندازه مصرف معمولی به آن اضافه کنید و مصرف کنید.

-امام صادق (ع) می‌فرمایند: چهار چیز است که بینایی را تقویت می‌کند، نفع دارد ولی ضرر ندارد، عرض کردند که آن‌ها چیست؟ امام فرمودند آویشن و نمک، زنیان و گرد.

-امام رضا (ع) مسواک کردن را مایه تقویت قوه بینایی دانسته و می‌فرمایند: اَلسِّواکُ یَجْلُو الْبَصَرَ وَ یُنْبِتُ الشَّعْرَ وَ یَذْهَبُ بِالدَّمْعَهِ؛ مسواک زدن، نور چشم و رشد مو را زیاد و آبریزش چشم را برطرف مى‏کند.

-امام هشتم علیه‌السلام سرمه را برای درمان ضعف چشم مفید دانسته می‌فرمایند:  من اصابه ضعف فی بصره فلیکتحل سبعه مراود عند منامه من الاثمد; هر کس ناراحتى و ضعفى در چشم خویش احساس مى‌کند به هنگام خواب هفت بار سرمه اثمد بکشد، چهار بار در چشم راست و سه بار در چشم چپ.

-امام رضا (علیه‌السلام) فرمودند: علیک بالا ثمد، فانه یجلوالبصر و ینبت الاشفار و یطیب النکهه و …; سرمه را فراموش نکن; زیرا باعث جلا و زیادشدن نور چشم و رویش مژه‌ها و خوش‌بو شدن دهان است.

-حضرت محمد (صلی‌الله عَلیه وَ آلِ) روایت‌شده است که ایشان بیان داشته‌اند: کُلُوا السَّفَرجَلَ وتَهادَوه بَینَکُم؛ فَإِنَّهُ یَجلُو البَصَرَ، ویُنبِتُ المَوَدَّهَ فِی القَلبِ؛ بِه بخورید و به همدیگر هدیه دهید؛ چراکه چشم را جلا می‌دهد و دوستى را در دل می‌رویاند.

– امام کاظم (علیه‌السلام) روایت‌شده است: إنَّ شَعرَ الرَّأسِ إذا طالَ ضَعُفَ البَصَرُ، وذَهَبَ بِضَوءِ نورِهِ وطَمُّ الشَّعرِ؛ یُجلِی البَصَرَ، ویَزیدُ فی ضَوءِ نورِهِ؛ موى سر، اگر بلند شود، دیده به ضعف مى‌گراید و فروغِ نورش مى‌رود؛ امّا کوتاه کردن مو، دیده را جلا مى‌دهد و بر فروغ نور آن مى‌افزاید.

سخن آخر

چشم یکی از اعضای حساس بدن می‌باشد. سهل‌انگاری در درمان ممکن است اثرات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. همچنین در انتخاب داروهای گیاهی در هر زمینه‌ای به‌ویژه درمان مشکلات چشمی خود دقت لازم را داشته باشید. مصرف خودسرانه‌ی هر داروی گیاهی با امید اینکه هیچ عوارضی ندارد، کاری بسیار نادرست می‌باشد. اگر مطمئن نیستید که علت کاهش دیدتان ناشی از چیست، از مصرف خودسرانه گیاهان و دم‌نوش‌های گیاهی پرهیز کنید؛ بنابراین توصیه‌ی ما به شما استفاده از گیاهان دارویی با مشاوره و تحت نظر پزشک طب سنتی یا متخصص چشم‌پزشکی می‌باشد. همچنین برای درمان به هر داروی گیاهی اعتماد نکنید؛ بنابراین محصولات و گیاهان دارویی خود را از مراکز معتبر خریداری کنید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.