خانه گیاهان دارویی آشنایی با خواص به لیمو در طب سنتی

آشنایی با خواص به لیمو در طب سنتی

توسط kakooti
خواص به لیمو

یکی از گیاهان دارویی پرخاصیت که از آن به عنوان دمنوش استفاده می‌شود، گیاه دارویی به لیمو است. خواص به لیمو بسیار زیاد است و از آن برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می‌شود. چرا که این گیاه شگفت‌انگیز سرشار از خواص فوق‌العاده‌ای است که برای سلامتی بسیار ارزشمند است. عطر به لیمو بسیار زیاد است و جزو چای‌های گیاهی خوشمزه به حساب می‌آید.

اگر شما هم می‌خواهید با خواص درمانی به لیمو آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با این گیاه دارویی شفابخش آشنا کنیم.

خواص به لیمو برای درمان بیماری‌ها

به لیمو به دلیل خواص بی‌شمار خود، سابقه‌ی بسیار درخشانی برای درمان بیماری‌ها دارد. گیاه معطر به لیمو، طبع گرم و خشکی دارد و طعم آن به تندی می‌زند. این گیاه دارویی به صورت یک درختچه رشد می‌کند و برگ‌های آن بخش دارویی این گیاه است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار موثر است.

از جمله خواص به لیمو می‌توان به رفع بوی بد دهان، درمان آسم و کم‌خونی، رفع اختلالات سیستم گوارشی، سردردهای یک‌طرفه، رفع صداهای گوش، رفع خستگی بدن، درمان اضطراب مزمن، رفع تپش قلب، رفع گرفتگی‌های دستگاه تنفسی و غیره بسیار مناسب است.

علاوه بر مصارف دارویی به لیمو شما می‌توانید از این گیاه به عنوان نوعی ادویه خانگی از آن استفاده کنید. برای این منظور برخی از عطر به لیمو، برای طعم‌بخشی به غذاهای خود مانند مرغ، ماهی، ماست، سالاد و نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند. از دیگر خواص دارویی به لیمو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سم زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن با به لیمو

پزشکان طب سنتی برای حفظ سلامتی و از بین رفتن رادیکال‌های آزاد، سم‌زدایی از بدن را پیشنهاد می‌دهند. اگر شما هم به دنبال چنین روشی هستید، نوشیدن چای به لیمو را به شما پیشنهاد می‌دهیم. از آنجایی که به لیمو سرشار از ترکیبات فنلی است، در نتیجه می‌تواند فرایند سم‌زدایی را به خوبی انجام دهد.

این ترکیبات به دلیل داشتن مقدار بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان، اثرات مضر رادیکال‌های آزاد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. علاوه بر این ترکیبات فنلی باعث می‌شود تا میزان اکسیداتیو استرس کاهش پیدا کند. در نتیجه به کمک خواص به لیمو سلامت بدن شما تضمین شده و سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود.

تحقیقات طب سنتی نشان داده است که چای به لیمو خواص آنتی‌اکسیدانی مشابه‌ای مانند سایر گیاهان دارویی مانند جینسینگ و کورکوما دارد. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص ضد التهابی و ترمیم‌کنندگی این چای، آن را در طول روز نوش جان کنید. اما این چای خوش عطر و طعم خواص بسیار قوی در طول شب دارد.

کاهش استرس با چای به لیمو

یکی از خواص معجزه‌آسای چای به لیمو، خاصیت آرام‌بخشی آن است. اگر تنش‌های عصبی شما در طول روز بسیار زیاد است، نوشیدن یک فنجان چای به لیمو را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خوردن این چای خوشمزه، استرس را از شما دور می‌کند. به این دلیل که مواد به کار رفته در چای به لیمو، خاصیت آرام‌بخشی دارد و می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی سیستم عصبی شما بگذارد.

در نتیجه بعد از مصرف چای به لیمو تنش‌های عضلانی، استرس، اضطراب و اعصاب شما بهبود می‌یابد.

کاهش تب با چای به لیمو

یکی از خواص به لیمو خاصیت ضد تب آن است. به این دلیل که این گیاه دارویی شفابخش حاوی مواد شیمیایی است که کمک می‌کند تا درجه حرارت بدن شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. این ویژگی باعث شده است تا پزشکان طب سنتی از این گیاه دارویی به عنوان راهی برای کاهش تب استفاده کنند. علاوه بر این خاصیت ترمیمی و آنتی‌اکسیدانی گیاه دارویی به لیمو، این دمنوش را به یک چای عالی جهت مبارزه با تب تبدیل کرده است.

جلوگیری از آسیب‌های عضلانی با مصرف به لیمو

اگر شما هم جزو کسانی هستید که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهید و برای جلوگیری از آسیب‌های عضلانی، مکمل می‌خورید، پیشنهاد می‌کنیم که چای به لیمو مصرف کنید. چرا که خاصیت آنتی‌اکسیدانی چای به لیمو کمک می‌کند تا جلوی آسیب‌های عضلانی گرفته شود و بافت‌های ماهیچه بهبود پیدا کند.

در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم  که همیشه قبل از تمرین و برای تقویت عضله خود، حتما از خواص به لیمو بهره‌مند شوید.

لاغری و کاهش وزن به کمک چای به لیمو

یکی از راه‌های طبیعی و محبوب برای کاهش وزن، نوشیدن چای به لیمو بدون قند است؛ بنابراین اگر به دنبال راهی برای کاهش وزن خود هستید، نوشیدن چای به لیمو را به شما پیشنهاد می‌دهیم. مخصوصا اگر تمایل به خوردن تنقلات و شیرینی دارید، نوشیدن چای به لیمو در بین وعده‌های غذایی یک راه بسیار موثر برای کاهش وزن شما است.

نوشیدن چای به لیمو علاوه بر کاهش اشتهای شما، یک چربی‌سوز بسیار عالی است و کمک می‌کند تا میزان کاهش وزن شما نسبت به قبل چندین برابر شود.

تقویت و بهبود هضم با مصرف به لیمو

اگر برای هضم غذای خود مشکل دارید، پیشنهاد می‌کنیم که چای به لیمو مصرف کنید. چرا که این دمنوش گیاهی برای هضم غذا بسیار مفید است. به لیمو به دلیل دارا بودن خواص ضد اسپاسمی خود، باعث تقویت و هضم گوارشی شما می‌شود. در نتیجه بعد از خوردن غذا دستگاه گوارش شما آرام می‌شود.

خواص به لیمو برای درمان برخی از بیماری‌ها از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر، نفخ، گرفتگی شکم، سوء هاضمه و غیره بسیار مفید است. اگر شما هم دچار یکی از بیماری‌های گوارش هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص چای به لیمو بهره‌مند شوید.

خواب راحت با خوردن به لیمو

یکی از خواص معجزه‌آسای به لیمو، خاصیت آرام‌بخشی آن است که کمک بسیار زیادی به اختلالات خواب شما می‌کند. چرا که این چای آرام‌بخش تنش و استرس را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا ذهن و بدن شما آرام شود. در نتیجه مصرف این دمنوش، یک خواب راحت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر این گیاه دارویی به لیمو سرشار از ماده‌ای به نام ملاتونین است. این ماده در بدن مسئولیت ریتم شبانه‌روزی را برعهده دارد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این هورمون در بدن با تاریکی شب تحریک می‌شود. در نتیجه بعد از ترشح آن احساس خواب آلودگی دارید. حال اگر می‌خواهید مقدار ملاتونین بدن خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که چای به لیمو مصرف کنید.

یکی از خواص به لیمو احساس آرامش و تسکین است. چرا که این گیاه دارویی سرشار از ملاتونین است و به دلیل عدم داشتن کافئین می‌تواند آرامش را برای ذهن و بدن شما به ارمغان بیاورد. در نتیجه در طول شب احساس آرامش خواهید داشت و این ویژگی کمک می‌کند تا یک خواب آرامی داشته باشید.

خواص ضد التهابی چای به لیمو

یکی از فواید چای به لیمو، خاصیت ضد التهابی آن است. از آنجایی که چای به لیمو دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است، در نتیجه می‌تواند اثرات التهابی بدن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در نتیجه اگر دچار بیماری‌های التهابی و یا درد مفاصل شدید، پیشنهاد می‌کنیم که برای کاهش التهاب حتما چای به لیمو مصرف کنید.

تقویت حافظه با مصرف به لیمو

یکی از خواص شگفت‌انگیز به لیمو، تقویت حافظه است. بنابراین اگر به دنبال کاهش بروز علائم آلزایمر هستید، پیشنهاد می‌کنیم که عرق به لیمو مصرف کنید.

تنظیم فشار خون با مصرف به لیمو

از آنجایی که گیاه دارویی به لیمو حاوی مقدار بسیار زیادی فلاونوئید است، در نتیجه به کمک خواص به لیمو می‌توانید فشار خون بالا و یا پایین خود را تنظیم کنید.

خاصیت ضد تشنج با مصرف به لیمو

گیاه دارویی به لیمو سرشار از فلاونوئید و آلکالوئید است. این مواد خاصیت ضد تشنجی دارند. در نتیجه تشنج در اثر تب بالا را به خوبی کنترل می‌کند و می‌تواند مدت زمان آن را کاهش دهد.

خاصیت آنتی‌باکتریال با مصرف به لیمو

یکی از فواید بی‌نظیر به لیمو خاصیت آنتی‌باکتریال آن است. به طوری که اثر آن بر روی باکتری‌های گرم مثبت نسبت به باکتری‌های گرم منفی بیشتر است.

پیشگیری از سرطان با مصرف به لیمو

از آنجایی که به لیمو مقدار بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد، در نتیجه می‌تواند اثر رادیکال‌های آزاد را از بین ببرد. این ویژگی باعث می‌شود تا از بروز انواع سرطان‌ها در بدن جلوگیری شود. علاوه بر این، گیاه دارویی به لیمو، میزان رشد رگ‌های خونی را از بین می‌برد و جلوی پیشرفت سرطان را می‌گیرد.

پیشگیری از سردردهای میگرنی با نوشیدن چای به لیمو

اگر از سردردهای میگرنی رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص به لیمو بهره‌مند شوید. چرا که این گیاه دارویی یک درمان طبیعی برای سردردهای میگرنی به شمار می‌رود.

درمان سرماخوردگی با نوشیدن چای به لیمو

در فصل سرما که میزان ابتلا شما به سرماخوردگی بسیار زیاد است. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که چای به لیمو مصرف کنید. خاصیت خلط‌آوری به لیمو، گرفتگی‌های تنفسی شما را از بین می‌برد. در نتیجه با مصرف این گیاه دارویی سرماخوردگی و سرفه شما از بین می‌رود.

درمان سینوزیت با مصرف چای به لیمو

اگر دچار سینوزیت هستید، برای درمان مشکل خود، گیاه به لیمو مصرف کنید. این گیاه دارویی خواصی مشابه داروهای گیاهی دیگر مانند گل پامچال، گیاه ترشک، ریشه کوشاد، گل آقطی و غیره دارد که التهاب سینوس‌های شما را کاهش می‌دهد.

دفع راحت با مصرف دمنوش به لیمو

یکی از خواص بیشمار به لیمو، مسهل دفع‌کننده طبیعی است. این گیاه دارویی ادرار‌آور بسیار خوبی است. بعد از خوردن دمنوش به لیمو احساس بهتری از قبل خواهید کرد.

موارد منع مصرف به لیمو

خواص به لیمو بسیار زیاد است. اما با این وجود نباید در مصرف این گیاه دارویی زیاده‌روی کنید چرا که در برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود. علاوه بر این مصرف دمنوش به لیمو برای برخی از افراد منع مصرف دارد. به عنوان مثال زنان باردار و شیرده بهتر است از مصرف این گیاه دارویی خودداری کنند. همچنین مصرف این گیاه دارویی برای کسانی که مشکلات کلیوی دارند، ممکن است باعث تحریک بیشتر کلیه‌ها شود.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص دارویی به لیمو صحبت کردیم. اگر شما هم قصد بهره‌مندی از خواص این گیاه ارزشمند را دارید، می‌توانید سفارش خود را از طریق فروشگاه اینترنتی کاکوتی ثبت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.