خانه گیاهان دارویی شگفت‌انگیزترین خواص تخم جعفری

شگفت‌انگیزترین خواص تخم جعفری

توسط kakooti
خواص تخم جعفری

جعفری از جمله سبزیجات خوش عطر و طعم است که در پخت غذاها بسیار استفاده می‌شود. علاوه بر سبزی، تخم جعفری نیز از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. به کمک خواص تخم جعفری می‌توانید بسیاری از مشکلات خود را درمان کنید. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را در رابطه با خاصیت بذر جعفری برای سلامتی آشنا کنیم. ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

خواص تخم جعفری برای درمان بیماری‌ها

جعفری از جمله گیاهان شگفت‌انگیزی است که برای درمان انواع بیماری‌ها بسیار کمک‌کننده است. بذر این جعفری همانند سبزی آن از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. تخم جعفری دارای طبع گرم و خشک است و سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین C، آنتی‌اکسیدان و… است. در صورتی که تخم جعفری را به میزان مناسب مصرف کنید، هیچ ضرری برای سلامتی شما نخواهد داشت.

تخم جعفری از لحاظ ارزشمندی، شباهت بسیار زیادی به سبزی جعفری دارد؛ بنابراین مصرف آن می‌تواند باعث درمان و پیشگیری از بیماری‌ها شود. از جمله خاصیت تخم جعفری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از سرطان

یکی از خواص تخم جعفری پیشگیری از سرطان است. ترکیبات موجود در این دانه گیاهی می‌تواند برای مبارزه با سلول‌های سرطانی بسیار مفید باشد. از طرفی دیگر فلاونوئیدهای موجود در این دانه گیاهی می‌تواند جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی از جمله سرطان سینه، سرطان پوست، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات و… را بگیرد. شما می‌توانید روزانه به صورت خام، چند دانه از تخم جعفری را نوش جان کنید.

مبارزه با التهاب به کمک تخم جعفری

بذر جعفری دارای خاصیت ضد التهابی است. به این دلیل که در دانه‌‌های ارزشمند جعفری اپی ژنین وجود دارد. از طرفی دیگر فلاونوئیدهای موجود در بذر جعفری یک عامل طبیعی برای مبارزه با التهاب به شمار می‌آید. در صورتی که دچار التهاب کلیه و یا مثانه هستید، استفاده از بذر جعفری می‌تواند به درمان شما کمک بسیار زیادی بکند.

از طرفی دیگر، بذر جعفری سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است.  در نتیجه می‌تواند بدن شما را در برابر التهاب به خوبی محافظت کند و یا التهاب بدن شما را از بین ببرد.

افزایش ایمنی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، جعفری سرشار از ویتامین C است. در نتیجه به کمک خواص تخم جعفری می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را افزایش دهید. شما می‌توانید از خاصیت افزایش سیستم ایمنی تخم جعفری برای بهبود سریع زخم‌ها نیز استفاده کنید.

کمک به درمان کم‌خونی

اگر دچار کم‌خونی هستید، استفاده از بذر جعفری را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این دانه گیاهی سرشار از آهن بوده و می‌تواند برای درمان کم‌خونی بسیار موثر باشد. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از این خاصیت بذر جعفری آن را به عنوان طعم‌دهنده به غذای خود اضافه کنید. علاوه بر این ویتامین C موجود در بذر جعفری خود باعث افزایش جذب آهن نیز می‌شود؛ بنابراین با مصرف این دانه گیاهی دیگر دچار کم‌خونی نخواهید شد.

محافظت از قلب به کمک تخم جعفری

اگر دچار بیماری‌های قلبی هستید، بذر جعفری می‌تواند برای محافظت قلب در برابر بیماری‌ها و فشار خون بالا بسیار موثر باشد.

جوان‌سازی رگ‌های خونی

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که جوشانده بذر جعفری می‌تواند باعث تسکین رگ‌های خونی از جمله آرترئول و مویرگ‌ها شود.

درمان اسهال

از دیگر خواص تخم جعفری می‌توان به درمان مشکل اسهال اشاره کرد. اگر دچار اسهال هستید و می‌خواهید زودتر سلامت خود را بدست آورید، نوشیدن چای بذر جعفری را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خوردن این دمنوش باعث می‌شود تا چربی‌ها و پروتئین‌ها به راحتی هضم شوند. همچنین باعث بهبود جذب روده نیز می‌شوند.

خواص ضد باکتری

دانه‌های ارزشمند جعفری دارای خاصیت ضد باکتری است. در نتیجه مصرف این دانه گیاهی می‌تواند عملکردی مشابه داروهای ضد باکتری قوی داشته باشد.

بهبود سلامت کلیه

خاصیت ادرارآوری بذر جعفری کمک می‌کند تا مایعات به خوبی از بدن شما دفع شوند. این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی کلیه‌ها داشته باشد. چرا که کمک می‌کند تا میکروب‌ها از طریق دفع ادرار از بدن خارج شوند. از طرفی دیگر اگر دچار سنگ کلیه و یا سنگ صفراوی هستید، خوردن بذر جعفری کمک می‌کند تا بتوانید سنگ‌ها را به آسانی دفع کنید.

البته توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از اندازه بذر جعفری ممکن است خطراتی برای سلامتی شما داشته باشد. در نتیجه بهتر است این کار را زیر نظر پزشک انجام دهید.

افزایش سلامت استخوان به کمک تخم جعفری

به کمک خواص تخم جعفری می‌توانید سلامت استخوان‌های خود را تامین کنید. به این دلیل که تخم جعفری سرشار از ویتامین K، ویتامین D، فسفر، کلسیم، منیزیم و سایر مواد مغذی برای استخوان‌ها است. در نتیجه مصرف آن می‌تواند علاوه بر حفظ تراکم استخوان‌ها، جلوی هرگونه شکستگی را بگیرد.

حفظ سلامت غده‌ها

مصرف بذر جعفری در غذا می‌تواند سلامت غده‌های شما را به خوبی تامین کند. مصرف این دانه گیاهی می‌تواند جلوی کاهش و یا افزایش غدد ورم کرده را بگیرد. همچنین می‌تواند باعث از بین رفتن سموم آبکی و مخاط اضافی درون غدد شود. از طرفی دیگر بذر جعفری به دلیل دارا بودن کلسیم، آهن و ویتامین D می‌تواند باعث تقویت برخی غدد مانند غدد پاراتیرویید شود.

کمک به بهبود هضم

اگر دچار سوء هاضمه، نفخ شکم و یا قولنج هستید، می‌توانید از این خاصیت شفابخش جعفری استفاده کنید. به این دلیل که بذر جعفری سرشار از فیبر بوده و می‌تواند کمک کند تا در دستگاه گوارش، غذاها نرم و آرام حرکت کنند. علاوه بر این یکی از خواص تخم جعفری ادرارآوری آن است که در عملکرد بهتر گوارش شما تاثیر بسیار مثبتی دارد.

تنظیم سطح کلسترول

از آنجایی که تخم جعفری سرشار از فیبر است، در نتیجه می‌تواند سطح کلسترول خون شما را به خوبی تنظیم کند.

درمان ورم

خاصیت دیورتیک جعفری باعث می‌شود تا آب اضافی بدن شما به خوبی از دفع شود. همچنین مصرف تخم جعفری می‌تواند نمک بیش از اندازه بدن را که باعث ورم می‌شود، از بین ببرد. به خصوص اگر ورم شما ناشی از اختلالات کلیوی باشد، تخم جعفری می‌تواند برای این موضوع کمک‌کننده باشد. البته پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مصرف دانه‌های تخم جعفری حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

سلامت کبد

دانه‌های جعفری اثر شگفت‌انگیزی را بر روی کبد می‌گذارد. به خصوص کبد افراد مبتلا به دیابت را در برابر آسیب‌ها به خوبی محافظت می‌کند.

کاهش مشکلات قاعدگی

ترکیبات موجود در جعفری باعث می‌شوند تا مشکلات قاعدگی شما برطرف شوند. به طوری که بسیاری از پزشکان طب سنتی برای درمان مشکلات و مسائل دوران قاعدگی جعفری را تجویز می‌کنند.

درمان شب کوری

کمبود ویتامین A در بدن باعث ایجاد شب کوری می‌شود. یکی از خواص تخم جعفری کمک به شب کوری است. به این دلیل که این دانه گیاهی سرشار از ویتامین A است.

بهداشت دهان

اگر از بوی بد دهان خود رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که بذر جعفری مصرف کنید. تخم جعفری می‌تواند از طریق فرآیند آنزیمی دئودورانت، بوی بد دهان را از بین ببرد. همچنین اگر تنفس بد بویی دارید، جعفری می‌تواند برای این موضوع کمک‌کننده باشد. یکی از دلایل تنفس بدبو، اختلالات مربوط به روده است. همچنین اختلالات گوارشی، اختلالات دستگاه تنفسی و متابولیسم میکروبی زبان نیز می‌توانند خود به عنوان عاملی برای تنفس بد بو باشند.

بذر جعفری می‌تواند به طور غیر مستقیم این مشکلات را از بین برده و تنفس بد بوی شما را درمان کند.

دوران بارداری

برای داشتن یک بارداری راحت، استفاده از بذر جعفری را به شما پیشنهاد می‌دهیم. از طرفی دیگر از آنجایی که بذر جعفری سرشار از آهن است، می‌تواند برای جنین نیز بسیار موثر باشد.

افزایش قوای جنسی

یکی از شگفت‌انگیزترین خواص تخم جعفری افزایش میل جنسی است. اگر دچار بی‌میلی جنسی شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که در طبخ غذاهای خود از تخم جعفری استفاده کنید.

تنظیم‌کننده قاعدگی

اگر زمان پریودی شما نامنظم شده است، می‌توانید از خاصیت قاعده‌آوری تخم جعفری استفاده کنید. مصرف این دانه‌های گیاهی می‌تواند زمان پریودی شما را منظم کند. برخی از پزشکان طب سنتی برای خارج کردن جنین سقط شده از خاصیت قاعده‌آوری تخم جعفری استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از تخم جعفری به تنظیم هورمون‌های زنانه نیز کمک بسیار زیادی می‌کند.

خاصیت تخم جعفری برای سلامت پوست و مو

شما می‌‌توانید از خاصیت بذر جعفری برای سلامت پوست و موی خود استفاده کنید. از جمله فواید درمانی تخم جعفری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش چین و چروک صورت

از آنجایی که ویتامین C به مقدار کافی در بدن وجود ندارد، در نتیجه شما باید این ویتامین را به طور غیرمستقیم از طریق غذاها دریافت کنید. تخم جعفری به دلیل دارا بودن ویتامین C می‌تواند برای کاهش چین و چروک صورت بسیار موثر باشد. ماسک تخم جعفری باعث تحریک کلاژن سازی پوست شده و رشد سلول‌های جدید پوستی را افزایش می‌دهد.

جلوگیری از آکنه

یکی از خواص تخم جعفری کمک به درمان مشکلات پوستی است. اگر از جوش‌های صورت خود خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که از ماسک بذر جعفری استفاده کنید. ترکیب تخم جعفری و عسل شما را برای همیشه از شر جوش‌های صورت نجات خواهد داد.

پاک‌کننده پوست

اگر می‌خواهید که پوست شما نسبت به قبل درخشان‌تر شود، پیشنهاد می‌کنیم که صورت خود را با ماسک تخم جعفری شستشو دهید. برای این منظور کافی است تا مقداری بذر جعفری، جو دوسر، ماست و چند قطره روغن درخت چای را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس آن را بر روی پوست صورت خود قرار دهید.

درمان ریزش مو

اگر از ریزش موهای خود خسته شده‌اید، از فواید درمانی تخم جعفری بهره ببرید. جعفری به دلیل دارا بودن ماده‌‌ی اپی ژنین می‌تواند جلوی ریزش مو را بگیرد. از طرفی دیگر مالیدن دانه‌های جعفری به سر می‌تواند باعث تقویت مو شده و رشد موها را افزایش دهد.

جلوگیری از شوره سر

اگر از شوره سر خود خسته شده‌اید، جعفری می‌تواند بسیار موثر باشد. برای این منظور کافی است تا موهای خود را با عصاره تخم جعفری بشویید.

عوارض مصرف تخم جعفری

اگرچه خواص تخم جعفری بسیار زیاد است، اما مصرف خودسرانه و بیش از اندازه آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در سلامتی شما شود. از جمله عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بارداری و شیردهی: مصرف به اندازه تخم جعفری در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف ندارد. اما استفاده بیش از اندازه آن می‌تواند مشکلاتی را برای جنین و یا نوزاد شیرخوار شما به وجود بیاورد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید تا خطرات جبران‌ناپذیری برای شما ایجاد نشود.
  • فشار خون بالا: در برخی از شرایط ممکن است مصرف دانه‌های تخم جعفری، سدیم بدن و در نهایت میزان فشار خون را بالا ببرد؛ بنابراین اگر سابقه فشار خون بالا دارید، بهتر است از مصرف این دانه گیاهی به صورت خودسرانه جدا خودداری کنید.
  • مشکلات کلیوی: اگرچه خواص تخم جعفری می‌تواند برای سلامت کلیه‌ها بسیار مفید باشد، اما در صورت استفاده بیش از اندازه نیز می‌تواند وضعیت کلیه شما را بدتر کند. اگر مشکل خاص کلیوی دارید، بهتر است با یک پزشک طب سنتی مشورت کنید.
  • اثر متقابل در جراحی: در برخی از شرایط ممکن است بعد از مصرف تخم جعفری سطح گلوکز خون شما کاهش پیدا کند. همچنین اگر عمل جراحی در پیش رو دارید، خوردن بذر جعفری می‌تواند قند خون شما را کنترل کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف تخم جعفری جدا خودداری کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی در رابطه با خواص شگفت‌انگیز تخم جعفری صحبت کردیم. اگرچه این دانه‌های گیاهی سرشار از مواد مغذی هستند و می‌توانند برای درمان انواع بیماری‌ها مفید باشند، اما مصرف بیش از اندازه و یا خودسرانه آن می‌توانید مشکلاتی برای سلامتی شما نیز به وجود بیاورند. در چنین شرایطی بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

اگر شما هم تجربه‌ای ارزشمند از خوردن دانه‌های جعفری دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.