خانه گیاهان دارویی خواص تخم شنبلیله برای سلامتی بدن

خواص تخم شنبلیله برای سلامتی بدن

توسط kakooti
خواص تخم شنبلیله

شنبلیله جزو آن دسته از گیاهانی است که به دلیل دارا بودن مواد مغذی در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. شما می‌توانید هم از سبزی شنبلیله و هم از دانه‌های شنبلیله برای درمان بیماری‌های خود استفاده کنید. خواص تخم شنبلیله بسیار زیاد است و از آن می‌توان برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با خاصیت بذر شنبلیله آشنا کنیم. ما را در ادامه همراهی کنید.

آشنایی با خواص تخم شنبلیله

ارزش غذایی تخم شنبلیله بسیار زیاد است. این دانه‌های گیاهی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف از جمله کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، ویتامین ب و… است. دانه‌های این گیاه به دلیل خواص ضد میکروبی، آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و ضد ویروسی خود برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید دانه‌های ارزشمند تخم شنبلیله را به عنوان چاشنی غذاها مانند سوپ استفاده کنید. همچنین می‌توانید پودر دانه‌های شنبلیله را به غذاهای خود مانند سوپ، خورشت، پاستا و… بزنید. علاوه بر این چای تخم شنبلیله بسیار مقوی بوده و انرژی بدن شما را به خوبی تامین می‌کند. از جمله فواید دارویی تخم شنبلیله برای درمان بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل دیابت

یکی از خواص تخم شنبلیله کمک به کنترل دیابت است. به این دلیل که این دانه گیاهی سرشار از اسید آمینه‌ای به خصوص به نام هیدروکسی ایزولوسین است. وجود این ماده در بدن باعث می‌شود تا میزان ترشح انسولین افزایش پیدا کند؛ بنابراین با مصرف دانه گیاهی شنبلیله، میزان سطح کربوهیدرات خون بهبود پیدا کرده و میزان عملکرد انسولین بهتر خواهد شد.

جلوگیری از سرطان

روغن موجود در دانه‌های شنبلیله بدن شما را در برابر انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند؛ بنابراین شما می‌توانید برای پیشگیری و مبارزه با سرطان، این دانه گیاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

پیشگیری از حملات قلبی

از آنجایی که دانه‌های شنبلیله سرشار از  یک نوع فیبر محلول به نام گالاکتومانان است، در نتیجه مصرف آن می‌تواند تاثیر بسیار بالایی بر روی سلامت قلب و عروق شما بگذارد و جلوی هرگونه بیماری قلبی را بگیرد.

کاهش علائم سندرم پیش از  قاعدگی

برای کاهش دردهای قاعدگی و سایر علائم قبل از آن پیشنهاد می‌کنیم که تخم شنبلیله مصرف کنید. علاوه بر این مصرف دانه‌های شنبلیله برای کسانی که دچار لکه بینی بوده و یا دچار قاعدگی نامنظم هستند، باعث می‌شود تا دیگر دچار این مشکلات نشوند.

کاهش سطح کلسترول خون

از دیگر خواص تخم شنبلیله می‌توان به کاهش سطح کلسترول بد خون اشاره کرد. با اضافه کردن دانه‌های شنبلیله به غذا می‌توانید به تصفیه کلسترول موجود در سلول‌های خونی و شریان‌ها کمک بسیار زیادی کنید. علاوه بر این، مصرف دانه‌های شنبلیله کمک می‌کند تا میزان انباشت کلسترول در خون به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. این موضوع می‌تواند جلوی لخته شدن خون را بگیرد.

کمک به تقویت هضم

اگر از بیماری‌های معده رنج می‌برید، از خاصیت تخم شنبلیله بهره‌مند شوید. از آنجایی که دانه‌های شنبلیله دارای موسیلاژ هستند، در نتیجه مصرف بذر شنبلیله می‌تواند به کاهش التهاب روده و معده کمک بسیار زیادی بکند. به این دلیل که این دانه‌ها می‌توانند التهاب معده را با پوشاندن جداره کاهش دهند. از طرفی دیگر دانه‌های شنبلیله به عنوان یک ملین عمل کرده و کمک می‌کند تا هضم غذا راحت‌تر اتفاق بیفتد.

افزایش شیر مادر

اگر به دنبال یک راهکار طبیعی برای افزایش شیر مادر هستید، شنبلیله را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خواص تخم شنبلیله به گونه‌ای است که می‌تواند باعث افزایش شیر در زنان شیرده شود. وجود منیزیم و تستوفن در این دانه‌های گیاهی می‌تواند میزان ترشح شیر را راحت‌تر کند.

کنترل سوزش معده

اگر از سوزش معده رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که دانه‌های شنبلیله را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اضافه کردن دانه‌های شنبلیله به غذا جزو یکی از بهترین راهکارها برای افزایش رفلکس معده است. برای این منظور می‌توانید میزان یک قاشق غذاخوری از این دانه‌های گیاهی را به غذا اضافه کرده و یا آن را همراه با آب نوش جان کنید.

کنترل تب

یکی از فواید درمانی تخم شنبلیله کمک به کاهش تب است. برای این منظور کافی است تا مقدار ۲ قاشق غذاخوری از این دانه‌های گیاهی را به همراه چایی سبز دم کنید. سپس مقداری عسل و لیموترش به آن اضافه کنید. خوردن ۳ بار در روز از این دمنوش کمک می‌کند تا تب شما تحت کنترل قرار بگیرد.

کاهش درد آرتریت

در صورت بروز آرتریت ممکن است یک یا چند مفصل شما دچار التهاب شود. در چنین شرایطی درد شدیدی را در مفاصل خود احساس خواهید کرد. اما به کمک خواص تخم شنبلیله می‌توانید درد ناشی از آرتریت را کاهش دهید.

افزایش میل جنسی

در صورتی که شریک جنسی شما دچار مشکلات جنسی مانند اختلال در نعوظ، کاهش میل جنسی و… است، با مصرف دانه‌های گیاهی شنبلیله می‌توانید عملکرد جنسی را در آقایان بهبود ببخشید. به این دلیل که دانه‌های شنبلیله دارای میزان مقدار زیادی تستوسترون است.

کاهش وزن

اگر دارای اضافه وزن هستید، پیشنهاد می‌کنیم که دانه‌های شنبلیله را به غذای خود اضافه کنید. یکی از ویژگی‌های خوب این دانه‌های گیاهی این است که جلوی انباشت چربی را می‌گیرد. علاوه بر این دانه‌های شنبلیله باعث می‌شوند تا سوخت و ساز گلوکزها بهبود پیدا کنند. همچنین دانه‌های شنبلیله با ایجاد حس سیری زودهنگام و کاهش اشتها به کاهش وزن کمک بسیار زیادی می‌کنند.

محافظت از کبد

یکی از اعضای مهم بدن برای دفع سموم، کبد است؛ بنابراین آسیب این عضو حیاتی باعث می‌شود تا سلامتی شما نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. به عنوان مثال مصرف بیش از اندازه الکل باعث می‌شود تا کبد دچار آسیب شود. اما به کمک خواص تخم شنبلیله می‌توانید جلوی آسیب کبد را بگیرید.

رفع یبوست

اگر از ناراحتی‌های گوارشی مانند سوء هاضمه، اسهال، یبوست و… رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که دانه‌های شنبلیله را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از آنجایی که این دانه‌ها سرشار از فیبر هستند، در نتیجه می‌توانند برای رفع یبوست بسیار موثر باشند.

حفظ عملکرد مغز

برای پیشگیری از بروز برخی بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون پیشنهاد می‌کنیم که تخم شنبلیله مصرف کنید.

پیشگیری از پوکی استخوان

بعد از سن یائسگی میزان هورمون‌های استروژن کاهش پیدا می‌کنند. در نتیجه جذب کلسیم با مشکل روبرو می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث کاهش هورمون تراکم کلسیم استخوانی شده و بعد از مدتی خانم‌های یائسه را دچار پوکی استخوان کند. تخم شنبلیله به دلیل دارا بودن خواصی مشابه با استروژن می‌تواند برای درمان پوکی استخوان بسیار موثر باشد.

بهبود گرگرفتگی در زمان یائسگی

یکی از دلایل گرگرفتگی در زمان یائسگی، کاهش میزان هورمون‌های زنانه مانند استروژن است. از آنجایی که خواص تخم شنبلیله شباهت بسیار زیادی به هورمون استروژن دارد، در نتیجه مصرف آن می‌تواند گرگرفتگی این دوران را از بین ببرد.

بهبود عملکرد کلیه

برای تامین سلامت کلیه‌های خود پیشنهاد می‌کنیم که این دانه‌های گیاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

بهبود عملکرد ورزشی

برای بهبود عملکرد ورزشی پیشنهاد می‌کنیم که به طور دائم عصاره تخم شنبلیله را مصرف کنید.

کمک به درمان آرتروز

از آنجایی که تخم شنبلیله دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است، در نتیجه می‌تواند برای درمان آرتروز و کاهش دردهای آن بسیار موثر باشد.

خواص تخم شنبلیله برای زیبایی پوست

از جمله خاصیت درمانی تخم شنبلیله بر روی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از علائم پیری زودرس: یکی از خواص شگفت‌انگیز شنبلیله بر روی پوست، از بین بردن علائم پیری صورت مانند کاهش چین و چروک است. برای این منظور کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید:

برای بهره‌مندی از خواص تخم شنبلیله برای کاهش چین و چروک صورت کافی است تا مقدار یک قاشق غذاخوری از تخم شنبلیله را در مقداری آب خیس کنید. سپس دانه‌های خیس خورده را با ماست ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را بر روی صورت خود قرار دهید. بعد از ۳۰ دقیقه می‌توانید پوست صورت خود را با آب سرد بشویید.

  • درمان آکنه: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از جوش‌های صورت خود خسته شده‌اید، ماسک تخم شنبلیله را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای این منظور کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید:

مقدار ۴ قاشق غذاخوری از تخم شنبلیله را به مدت یک شبانه روز در مقداری آب خیس کنید. سپس تخم‌های خیس خورده را به چهار لیوان آب اضافه کرده و صبر کنید تا به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد. کمی منتظر بمانید تا سرد شود. حال می‌توانید به کمک پنبه این آب را به محل جوش‌های خود بزنید.

  • مرطوب‌کننده پوست: اگر پوست خشکی دارید، از خواص تخم شنبلیله بهره ببرید. این دانه‌ها می‌تواند رطوبت پوست شما را به خوبی تامین کند. برای این منظور کافی است تا دستور زیر را اجرا کنید:

مقدار یک قاشق غذاخوری از پودر دانه‌های شنبلیله را با آب ترکیب کنید تا به صورت خمیری در بیاید. سپس یک پنبه را به این خمیر آغشته کرده و به صورت خود بزنید. این کار باعث می‌شود تا رطوبت پوست شما به خوبی تامین شود.

خاصیت تخم شنبلیله برای مو

برای داشتن موهایی زیبا، از خاصیت دانه‌های شنبلیله بهره ببرید. از جمله این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از ریزش مو: برای تقویت ریشه و رفع مشکلات فولیکولی مو، تخم‌های شنبلیله را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای این منظور کافی است تا مقدار یک قاشق غذاخوری پودر بذر شنبلیله را با روغن نارگیل ترکیب کنید. سپس این خمیر را به کف سر و موهای خود بزنید. چند دقیقه سر خود را ماساژ دهید و در نهایت می‌توانید موهای خود را با آب گرم شستشو دهید. تکرار این روش به مدت سه هفته می‌تواند نتیجه مثبتی بر روی موهای شما بگذارد.
  • براق شدن مو: یکی از خواص تخم شنبلیله براق شدن مو است. برای این منظور می‌توانید مقداری تخم شنبلیله را به مدت یک شبانه روز در آب خیس کنید. بعد از نرم شدن دانه‌ها، آنها را به شکل خمیری در بیاورید. سپس ماسک ایجاد شده را بر روی پوست سر و ریشه موهای خود بزنید. بعد از ۳۰ دقیقه می‌توانید موهای خود را با آب ولرم بشویید.
  • درمان شوره سر: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از شوره سر رنج می‌برید، برای خلاص شدن از این مشکل، استفاده از شوره سر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.
  • جلوگیری از سفید شدن موی سر: یکی از مزایای شگفت‌انگیز دانه‌های شنبلیله، جلوگیری از سفید شدن موهای سر است. شما می‌توانید این دانه‌ها را در آب خیس کنید تا به صورت خمیر در بیاید. سپس خمیر حاصل را بر روی موی سر خود قرار دهید. تکرار این روش کمک می‌کند تا موهای شما دیرتر دچار سفیدی شوند.

عوارض استفاده از تخم شنبلیله

اگرچه خواص تخم شنبلیله بسیار زیاد است، اما مصرف بیش از اندازه آن ممکن است در برخی از شرایط خطر آفرین باشد. از جمله عوارض مصرف تخم شنبلیله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر داروهای مربوط به دیابت مصرف می‌کنید، خوردن دانه‌های شنبلیله می‌تواند باعث افت قند خون شود. در چنین شرایطی بهتر است با احتیاط این دانه‌ها را مصرف کنید.
  • از مصرف تخم شنبلیله در دوران بارداری خودداری کنید. چرا که این موضوع می‌تواند باعث سقط جنین و یا زایمان زودرس شود.
  • در صورت مصرف بیش از حد تخم شنبلیله ممکن است دچار اسهال شوید.
  • مصرف بیش از حد تخم شنبلیله در غذا می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در بدن و یا حتی در ادرار شما شود.
  • در برخی از افراد تنفس پودر شنبلیله می‌تواند باعث ایجاد علائم آلرژی شود.
  • اگر دارو و یا مکمل گیاهی مصرف می‌کنید، حتما قبل از اضافه کردن شنبلیله در غذا با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی در رابطه با فواید درمانی تخم شنبلیله صحبت کردیم. شما نیز می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص تخم شنبلیله این دانه‌های ارزشمند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر شما هم تجربه استفاده از این دانه‌های گیاهی را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.