خانه گیاهان دارویی با خواص درمانی ریحان بیماری‌های خود را درمان کنید

با خواص درمانی ریحان بیماری‌های خود را درمان کنید

توسط kakooti
خواص درمانی ریحان

همه‌ی ما با گیاه ریحان در سبزی خوردن آشنایی داریم. این گیاه معطر که جزو خانواده نعناعیان به حساب می‌آید، خاصیت درمانی بسیار زیادی برای سلامتی دارد. ما در این مقاله از مجله کاکوتی قصد داریم تا شما را با خواص درمانی ریحان آشنا کنیم. ما را در ادامه همراهی کنید.

خواص درمانی ریحان برای درمان بیماری‌های

بسیاری از خانم‌ها از گیاه معطر ریحان برای چاشنی و معطر کردن غذاهای خود استفاده می‌کنند. این گیاه خوش طعم، علاوه بر معطر کردن غذاها، خاصیت بسیار زیادی برای سلامتی دارد. به این دلیل که سرشار از آنتی‌اکسیدان است و دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی است؛ بنابراین شما می‌توانید به جای مصرف داروهای شیمیایی از خاصیت شفابخش این گیاه برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، کبد چرب، کلسترول، دیابت، سرماخوردگی و … استفاده کنید.

یکی از خواص منحصر به فرد این سبزی معطر، محدود کردن فعالیت رادیکال‌های آزاد است؛ بنابراین شما می‌توانید با خوردن برگ ریحان، تخم ریحان و روغن ریحان از خاصیت معجزه‌آسای این گیاه دارویی بهره‌مند شوید.

تخم ریحان به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند روغن خوشبو، لینالول، سینئول، متیل کاوی کول، سینامات متیل، مواد قلیایی، سسکی ترپن، لعاب، استراگل، اوژنول، اوسیمن و … جزو یکی از بهترین گیاهان دارویی است که به درمان انواع بیماری‌ها کمک بسیاری می‌کند. همچنین می‌تواند از بروز انواع بیماری‌ها مانند سرطان جلوگیری کند.

بنابراین اگر شما هم از خوردن قرص‌های شیمیایی خسته شده‌اید بهتر است از خواص درمانی ریحان بهره‌مند شوید.

خاصیت آنتی‌اکسیدان

مواد سمی موجود در مواد غذایی، تابش نور خورشید، آلودگی‌های محیط زیست و … باعث افزایش تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. در نتیجه بعد از مدتی بدن شما ممکن است دچار سرطان شود. برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت آنتی‌اکسیدانی ریحان استفاده کنید. یکی از خواص دارویی ریحان بالا رفتن سیستم ایمنی بدن است.

به این دلیل که ریحان دارای دو نوع آنتی‌اکسیدان مهم به نام‌های اورینتین و وایسینر است که از گلبول‌های سفید خون شما به خوبی مراقبت می‌کند.

خاصیت ضد التهابی

یکی از ویژگی‌های خوب ریحان، خاصیت ضد التهابی آن است. به این دلیل که این گیاه حاوی موادی از جمله اوژنول، لینالول و سیترونلول است که التهاب بدن شما را به خوبی از بین می‌برد. در غیر این صورت ممکن است بدن شما مستعد بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم مفصلی، بیماری قلبی و بیماری التهابی روده شود.

خاصیت ضد باکتری

یکی از خواص درمانی ریحان محافظت از بدن در برابر رشد باکتری‌های مضر است. به طوری که با خوردن ریحان می‌توانید از رشد باکتری‌های مقاوم بدن که به آنتی‌بیوتیک جواب نمی‌دهد، نیز جلوگیری کنید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که خوردن سبزی ریحان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مبارزه با سرطان

از آنجایی که ریحان سرشار از مواد مغذی است، در نتیجه می‌تواند از بروز انواع سرطان‌ها از جمله سرطان پوست، سرطان کبد، سرطان ریه، سرطان دهان و … پیشگیری کند. علاوه بر این عصاره ریحان سرشار از آنتی‌اکسیدان است؛ بنابراین می‌تواند سلول‌های مضر بدن را به خوبی از بین ببرد. این ویژگی باعث می‌شود تا رشد سلول‌های سرطانی متوقف خواهد شد.

علاوه بر این اگر در حال درمان‌های مربوط به سرطان مانند پرتو درمانی و یا شیمی درمانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که خوردن سبزی ریحان و یا عصاره ریحان را از دست ندهید. به این دلیل که این گیاه دارویی می‌تواند اثرات منفی درمان را به خوبی از بین ببرد.

خواص ضد میکروبی

با خوردن اسانس ریحان می‌توانید طیف وسیعی از قارچ‌ها، مخمرها، باکتری‌ها و ویروس‌ها را به خوبی از بین ببرید. همچنین اگر دارای مشکلات پوستی ناشی از بیماری‌های میکروبی هستید، به کمک خواص درمانی ریحان می‌توانید مشکل خود را برطرف سازید.

خاصیت ضد اضطراب

اگر در محیط‌های پراسترس قرار دارید و یا شرایط اضطراب‌آوری را تجربه می‌کنید، به کمک خاصیت ریحان می‌توانید عوامل مضطرب‌کننده را در بدن خود به خوبی خنثی کنید. با خوردن اسانس تازه ریحان می‌توانید سطح تنش‌های اضطرابی را در بدن خود به میزان قابل توجهی کاهش دهید. همچنین مصرف دم‌کرده برگ ریحان نیز می‌تواند شما را در برابر عوامل اضطراب‌زا قوی‌تر کند.

سم‌زدایی از بدن

با خوردن دم‌کرده ریحان می‌توانید به سم‌زدایی از کبد خود کمک بسیار زیادی بکنید. به این دلیل که این گیاه آنزیم‌های سم‌زدایی تولید می‌کند که از تشکیل چربی در کبد شما به خوبی پیشگیری می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید که دچار بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب نشوید، پیشنهاد می‌کنیم که دم‌کرده عصاره ریحان را نوش جان کنید.

درمان افسردگی

اگر دچار اختلالات روانی و یا افسردگی و اضطراب هستید، خوردن عصاره ریحان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این گیاه به داروی ضد افسردگی معروف است. به این دلیل که می‌تواند با ترشح آدرنال، تاثیر مثبتی بر روی عملکرد مغز شما بگذارد. در واقع خوردن ریحان باعث می‌شود تا هورمون‌های شادی‌بخش و انرژی‌زای بدن تحریک شود. در نتیجه بعد از خوردن ریحان احساس خوبی خواهید داشت.

سلامت قلب و عروق

به کمک خواص درمانی ریحان می‌توانید سلامت قلب و عروق خود را بهبود ببخشید. به این دلیل که ریحان سرشار از آنتی‌اکسیدان است. در نتیجه می‌تواند با کمک به ماهیچه‌های قلب شما، انقباض و استراحت رگ‌های خونی را به خوبی تحت کنترل خود درآورد. این ویژگی باعث می‌شود تا جلوی لخته شدن خون و یا ایست قلبی به خوبی گرفته شود.

از طرفی دیگر خوردن دم‌نوش ریحان کمک می‌کند تا جلوی التهابی که باعث بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، به خوبی گرفته شود.

بهبود گوارش

با خوردن ریحان، سطح PH خون به خوبی کنترل می‌شود و مقدار اسید بدن شما به تعادل می‌رسد. همچنین خوردن عصاره ریحان کمک می‌کند تا باکتری‌های مفید روده، گوارش و سیستم ایمنی بدن شما در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. علاوه بر این خوردن ریحان کمک می‌کند تا باکتری‌های مضر بدن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

همه‌ی این شرایط کمک می‌کند تا مشکلات گوارشی شما مانند نفخ، کاهش اشتها، احتباس آب، رفلاکس اسید معده، گرفتگی معده، کرم‌ها، انگل‌های معده و … به خوبی درمان شود.

تقویت قوای جنسی

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید یکی از خواص درمانی ریحان تقویت قوای جنسی است. به این دلیل که خوردن عصاره این گیاه باعث افزایش جریان خون و انرژی می‌شود و با کاهش التهاب می‌تواند شهوت و میل جنسی شما را افزایش دهد. د رنتیجه اگر عملکرد جنسی شما دچار اختلال شده است، مصرف این گیاه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

پیشگیری از دیابت

یکی از فواید درمانی ریحان، کاهش قند خون و التهابات بدن است؛ بنابراین خوردن ریحان می‌تواند شما را از ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌های مرتبط به خوبی محافظت کند. علاوه بر این با خوردن ریحان، میزان تری گلیسرید و کلسترول خون شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

درمان کمبود آهن

گیاه خوش عطر و طعم ریحان سرشار از آهن است؛ بنابراین اگر دچار کمبود آهن هستید، پیشنهاد می‌کنیم که خوردن سبزی ریحان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به خصوص مصرف این گیاه دارویی برای دختران در سن بلوغ کمک می‌کند تا کمبود آهن خود را به خوبی جبران کنند؛ بنابراین به کمک خواص درمانی ریحان می‌توانید آهن مورد نیاز بدن را به خوبی تامین کنید.

جلوگیری از تهوع و استفراغ

اگر به دنبال یک گیاه دارویی ضد تهوع و استفراغ هستید، جوشانده ریحان می‌تواند مشکل گوارشی شما را به خوبی از بین ببرد.

درمان اسهال

اگر دچار اسهال شده‌اید، خوردن تخم ریحان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. چرا که این گیاه برای درمان اسهال مانند یک معجزه عمل می‌کند؛ بنابراین دیگر نیازی به خوردن قرص شیمیایی نخواهید داشت.

مناسب برای ترشحات زنانگی

دانه‌های ریحان دارای لعاب بسیار زیادی است؛ بنابراین خوردن این گیاه دارویی به ترشحات زنانگی شما کمک بسیار خوبی می‌کند.

درمان گلودرد و آنژین

یکی از بیماری‌های شایع فصل پاییز گلودرد و آنژین است. برای این منظور خوردن جوشانده ریحان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. جوشانده این گیاه خاصیت تب‌بری دارد و تورم گلو را به خوبی از بین می‌برد؛ بنابراین اگر دچار سرماخوردگی شده‌اید و یا از بیماری آسم رنج می‌برید، خوردن جوشانده غلیظ این گیاه بسیار کمک‌کننده است.

درمان سردردهای میگرنی

یکی از خواص درمانی ریحان درمان سردردهای عصبی و میگرنی است. به این دلیل که جوشانده این گیاه خاصیت نشاط‌آوری دارد و سردردهای شما را به خوبی برطرف می‌کند.

کمک به خواب راحت

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به سختی به خواب می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم که هر از چندگاهی جوشانده برگ ریحان تازه را مصرف کنید.

موارد منع مصرف ریحان

اگر چه خاصیت درمانی ریحان برکسی پوشیده نیست، اما مصرف خودسرانه آن برای برخی از گروه‌ها بسیار خطرناک است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که افراد زیر قبل از مصرف دمنوش ریحان با پزشک خود مشورت کنند. از جمله افرادی که باید از مصرف دم‌کرده ریحان خودداری کنند، می‌توان به گروه‌های زیر اشاره کرد:

  • زنان باردار: از آنجایی که مصرف این گیاه باعث تحریک رحم و در نتیجه سقط جنین می‌شود، در نتیجه بهتر است زنان باردار از مصرف دارویی و دم‌کرده این گیاه خودداری کنند. اما خوردن این گیاه به مقدار کم به صورت سبزی خوردن هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورد.
  • زنان شیرده: برخی خواص این گیاه، ممکن است بر روی شیر مادر تاثیر بگذارد. در نتیجه بهتر است مادران شیرده از مصرف دم‌کرده این گیاه خودداری کنند.
  • کودکان: از آنجایی که دم‌کرده این گیاه ماده‌ای سمی تولید می‌کند؛ بنابراین اطفال و یا کودکان بهتر است از خوردن دم‌کرده گیاه ریحان خودداری کنند.
  • بیماری‌های خاصی: ممکن است مصرف گیاه ریحان، تداخلات دارویی با برخی داروهای بیماری‌های خاص داشته باشد؛ بنابراین اگر دارویی خاص مصرف می‌کنید، بهتر است با احتیاط بیشتری دم‌کرده این گیاه را نوش جان کنید.
  • اثر سرطان‌زایی: مصرف طولانی‌مدت دم‌نوش ریحان می‌تواند باعث تولید ماده‌ای سمی شود که خاصیت سرطان‌زایی دارد؛ بنابراین بهتر است از مصرف خودسرانه این گیاه پرهیز کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص درمانی ریحان صحبت کردیم. در صورت تمایل به خرید آنلاین عصاره این گیاه می‌توانید هر چه سریع‌تر نسبت به خرید آنلاین این محصول از فروشگاه اینترنتی کاکوتی اقدام نمایید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.