خانه گیاهان دارویی خواص درمانی عناب در طب سنتی

خواص درمانی عناب در طب سنتی

توسط kakooti

عناب از جمله میوه‌هایی است که سرشار از مواد مغذی است و با خاصیت شفابخش خود می‌تواند برای درمان انواع بیماری‌ها بسیار موثر باشد. میوه‌ی عناب رنگ سرخی دارد و به شکل میوه‌ی‌ خرما است. خواص درمانی عناب بسیار زیاد است و بهتر است این خوراکی مقوی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر شما هم می‌خواهید با خواص درمانی این میوه‌ی پرخاصیت آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید.

خواص درمانی عناب برای درمان بیماری‌ها

تقویت استخوان‌ها: یکی از خواص درمانی عناب تقویت استخوان‌ها است. به این دلیل که عناب سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن است و باعث استحکام استخوان می‌شود. این ویژگی مخصوصا برای کسانی که سن بالایی دارند، بسیار مفید است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌دهیم که مصرف عناب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

تنظیم گردش خون: اگر علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سرگیجه، سوء هاضمه و … دارید، ممکن است دچار کم‌خونی و یا فقر آهن هستید. برای این منظور خوردن دمنوش عناب را به شما پیشنهاد می‌دهیم. به این دلیل که عناب سرشار از آهن و فسفر است و به درمان کم‌خونی کمک بسیاری می‌کند. در واقع شما با خوردن دمنوش عناب می‌توانید آهن و فسفر را وارد گردش خون خود بکنید. در نتیجه اکسیژه بهتری به اندام‌های شما می‌رسد.

کمک به کاهش وزن: خوردن عناب باعث کاهش وزن می‌شود. برای این منظور اگر قصد دارید که وزن خود را کنترل کنید، خوردن میوه‌ی عناب را به شما پیشنهاد می‌دهیم. میوه‌ی عناب در کنار کالری کم، فیبر و پروتئین بالایی دارد. به طوری که خوردن آن شما را به مدت طولانی سیر نگه می‌دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای میان‌وعده به جای خوردن تنقلات از میوه‌ی عناب استفاده کنید.

کاهش استرس و اضطراب: از جمله خواص درمانی عناب کاهش استرس و اضطراب است. پزشکان طب سنتی معتقدند که عناب عملکردی شبیه داروهای کاهش‌دهنده اضطراب و استرس دارد؛ بنابراین مصرف عناب می‌تواند هورمون‌های شما را تنظیم کند و ذهن و بدنی آرام را برای شما به ارمغان بیاورد. اگر شما هم دچار استرس و اضطراب هستید، مصرف عناب خشک را فراموش نکنید.

خوردن میوه عناب شما را در برابر استرس محافظت خواهد کرد.

مزایای عناب برای درمان بیماری

رفع بیخوابی: اگر مشکل بی‌خوابی دارید، خوردن عناب را به شما پیشنهاد می‌دهیم. به این دلیل که عناب خاصیت آرام‌بخشی دارد و مشکل بی‌قراری و یا کم‌خوابی را به خوبی درمان می‌کند. برای این منظور اگر شب‌ها به راحتی نمی‌خوابید، جوشانده عناب به شما کمک می‌کند تا به یک خواب عمیق و راحت بروید.

درمان سرماخوردگی: از جمله خواص درمانی عناب افزایش سیستم دفاعی بدن است. این ویژگی به خصوص در فصل سرما باعث کاهش سرماخوردگی شده و از تب جلوگیری می‌کند.

پیشگیری سرطان: عناب به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان در پیشگیری از بیماری سرطان به خصوص سرطان خون، تخمدان، سینه، کبد، روده، رحم و … بسیار موثر است.

مراقبت از پوست: برای درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، آکنه و اگزما میوه‌ی عناب بسیار موثر است و التهابات پوستی را کمتر می‌کند. علاوه بر این استفاده موضعی از عناب می‌تواند از ایجاد چین و چروک صورت جلوگیری کند. به این دلیل که مواد موجود در عناب باعث اکسیژن‌رسانی و افزایش گردش خون در پوست می‌شود و شادابی پوست را برای شما به ارمغان می‌آورد.

هضم غذا و سلامت گوارش: اگر شما هم جزو افرادی هستید که از یبوست، شکم درد، نفخ شکم و … رنج می‌برید، مصرف عناب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. عناب به دلیل داشتن فیبر زیاد عملکرد دستگاه گوارش شما را بهبود می‌بخشد. به این دلیل که فیبر موجود در عناب باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود. در نتیجه کمک می‌کند تا مدفوع راحت‌تر از روده‌ها خارج شود.

علاوه بر این مصرف دمنوش عناب کمک می‌کند تا زخم‌ها و باکتری‌های مضر معده از بین برود.

تصفیه خون: از خواص درمانی عناب می‌توان به سم زدایی از بدن و تصفیه خون اشاره کرد. آنتی‌اکسیدان موجود در میوه عناب کمک می‌کند تا جلوی بسیاری از بیماری‌ها گرفته شود و سیستم ایمنی بدن افزایش یابد.

مزایای استفاده از عناب در درمان بیماری‌ها

افزایش ایمنی بدن: میوه‌ی عناب سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین سی، ویتامین A و ترکیبات ارگانیک مفید است؛ بنابراین مصرف میوه‌ی عناب می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرد. علاوه بر این ویتامین‌های موجود در عناب باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید در بدن می‌شود؛ بنابراین سیستم ایمنی بدن شما را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

سلامت قلب: برای سلامت قلب خود میوه‌ی عناب را مصرف کنید. به این دلیل که عناب دارای مقدار زیادی پتاسیم و سدیم است. این ویژگی باعث می‌شود تا از تجمع چربی در سرخرگ‌های شما جلوگیری شده و فشار خون کاهش یابد. علاوه بر این میوه‌ی عناب سرشار از فیبر بوده و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

سلامت مغز و جلوگیری از آلزایمر: جلوگیری از آلزایمر و اختلالات مغذی از جمله خواص درمانی عناب است؛ بنابراین اگر می‌خواهید که سلول‌های مغزی شما دچار نابودی نشود، مصرف عناب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کاهش التهابات: عصاره و روغن عناب خاصیت ضد التهابی دارد؛ بنابراین مصرف موضعی عناب کمک می‌کند تا درد عضلات و مفاصل در بیماران مبتلا به التهاب مفاصل مانند آرتریت کاهش یابد.

بهبود زخم‌ها: ترکیبات گیاهی موجود در میوه‌ی عناب خاصیت ضد میکروبی بسیار بالایی دارد؛ بنابراین می‌تواند عفونت‌های ناشی از باکتری را از بین ببرد. علاوه بر این ترکیبات موجود در عناب برای عفونت کودکان نیز بسیار مفید است.

کمک به رشد موها: بسیاری از شامپوها و روغن‌های تقویتی مو حاوی ترکیبات میوه‌ی عناب است. به این دلیل که میوه‌ی عناب حاوی مواد معدنی، ویتامین و پروتئین است و به رویش سریع موها کمک بسیار زیادی می‌کند.

کاهش قند خون و افزایش سوخت و ساز بدن: اگر به دنبال پیشگیری و کنترل دیابت هستید، مصرف عناب یک گزینه‌ی پیشنهادی بسیار مناسب است. به این دلیل که عناب حاوی هورمون‌هایی است که گلوکز خون را تنظیم می‌کند و سوخت و ساز بدن را بهبود می‌بخشد. برای این منظور مصرف عناب کمک می‌کند تا قند خون شما کاهش یابد.

نتیجه گیری نهایی

ما در این مقاله از مجله کاکوتی به بررسی خواص درمانی عناب پرداختیم. عناب خواص دارویی اعجاب‌انگیزی دارد و برای درمان و پیشگیری انواع بیماری‌ها بسیار موثر است. اما بهتر است قبل از مصرف میوه و دمنوش عناب با پزشک طب سنتی مشورت کنید. به این دلیل که مصرف عناب ممکن است با برخی داروهای خاص مانند داروهای دیابت، داروهای آرام‌بخش و … تداخل دارویی داشته باشد.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.