خانه گیاهان دارویی خواص درمانی مرزنجوش برای درمان انواع بیماری‌ها

خواص درمانی مرزنجوش برای درمان انواع بیماری‌ها

توسط kakooti

گیاه دارویی مرزنجوش جزو آن دسته از گیاهان دارویی است که شباهتی بسیار به پونه کوهی دارد. خواص درمانی مرزنجوش بسیار زیاد است و از آن برای درمان انواع بیماری‌ها و سلامت و زیبایی پوست و مو استفاده می‌شود. این گیاه دارویی سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند A، C، B6 و K و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و منگنز است.

اگر شما هم می‌خواهید با فواید این گیاه دارویی شفابخش آشنا شوید، خواندن این مقاله از مجله کاکوتی را از دست ندهید.

خواص درمانی مرزنجوش در طب سنتی

خواص ضد درد: بسیاری از پزشکان طب سنتی برای کنترل سطح درد، روغن مرزنجوش را تجویز می‌کنند. چرا که این گیاه دارویی خاصیت ضد درد دارد. در نتیجه برای کاهش درد انواع بیماری‌ها مانند التهاب، دردهای عضلانی، سردرد و … بسیار موثر است. استفاده از روغن مرزنجوش هیچ‌گونه عوارض جانبی برای شما ندارد و به کاهش درد کمک بسیار زیادی می‌کند.

درمان گرفتگی عضلات: اگر پاهای شما دچار اسپاسم شده است، از خواص درمانی مرزنجوش استفاده کنید. خاصیت شفابخش این گیاه، علاوه بر اسپاسم عضلات بدن، سایر اسپاسم‌ها مانند دستگاه تنفسی، روده‌ها و … را به خوبی از بین می‌برد. علاوه بر این، گیاه دارویی مرزنجوش می‌تواند انواع تشنج‌ها، گرفتگی‌های عضلانی، کشیدگی عضلانی و سایر اسپاسم‌هایی که  به صورت غیرقابل کنترل ایجاد می‌شود را از بین ببرد.

خواص ضد ویروسی: عوامل محیطی باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن دچار ضعف شود. در نتیجه بدن شما مستعد انواع بیماری‌های ویروسی و عفونی می‌شود. برای این منظور استفاده از مرزنجوش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. چرا که این گیاه دارویی با خاصیت ضد ویروسی خود می‌تواند بدن شما را در برابر انواع بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا، سرخک و … مقاوم کند.

سلامت دستگاه گوارش: برای درمان انواع بیماری‌های رایج دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه، حالت تهوع، گرفتگی عضلات و … استفاده از مرزنجوش را به شما پیشنهاد می‌دهیم. چرا که مصرف این گیاه دارویی باعث افزایش غدد بزاقی می‌شود. در نتیجه می‌تواند فرایند گوارش را برای شما راحت کند.

خواص ضد باکتریایی: خواص ضد باکتریایی، ضد عفونی‌ و ضد قارچی از جمله مواردی است که باعث شده است تا این گیاه به عنوان یک درمان موثر برای انواع بیماری‌ها باشد؛ بنابراین اگر دچار سرماخوردگی، انواع عفونت‌ها، مسمومیت‌های غذایی، آنفولانزا و … شده‌اید، استفاده از خواص درمانی مرزنجوش را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

فواید مرزنجوش برای درمان انواع بیماری

درمان اضطراب و استرس: اگر شما هم جزو کسانی هستید که زیاد دچار استرس و اضطراب می‌شوید، استفاده از گیاه مرزنجوش یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. برای این منظور می‌توانید با استنشاق بوی این گیاه دارویی، آرامش را به خانه‌ خودتان بیاورید. همچنین می‌توانید با روغن گیاه مرزنجوش بدن خودتان را ماساژ دهید. این کار کمک می‌کند تا استرس و اضطراب از بدن شما دور شود.

کاهش کلسترول: اگر کلسترول بالایی دارید، می‌توانید با دستور پزشک، از دمنوش مرزنجوش استفاده کنید. فیبر موجود در این گیاه دارویی باعث دفع صفرا و سموم موجود در روده‌ها می‌شود. نتیجه این امر تنظیم میزان کلسترول بدن است.

لاغری: اگر اضافه وزن دارید و به دنبال تناسب اندام هستید، مصرف گیاه مرزنجوش را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای این منظور کافی است تا برگ‌های خشک‌ شده یا پودر شده این گیاه را دم کرده و نوش جان کنید.

رفع گوش درد: خاصیت آرام‌بخشی از جمله خواص درمانی مرزنجوش است. اگر شما هم از درد گوش خود کلافه شده‌اید، کافی است تا چند قطره از این گیاه را درون گوش خود بچکانید.

درمان اسهال: برای زمانی که دچار اسهال شدید شده‌اید، کافی است دو قاشق غذاخوری از پودر این گیاه را در مقداری آب ترکیب کرده و نوش جان کنید.

درمان شکستگی: شاید برای شما هم جای تعجب باشد که استفاده از ترکیب مرزنجوش و روغن زیتون می‌توانید شکستگی‌ها و در رفتگی‌های استخوان شما را به خوبی ترمیم کند. تنها کافی است تا مقداری از این روغن‌ها را به محل دررفتگی بمالید و با یک پارچه گرم نگه دارید.

پیشگیری از سرطان: از آنجایی که این گیاه دارویی سرشار از فیبر است؛ بنابراین به دفع انواع مواد زائد و پاکسازی بدن کمک بسیار زیادی می‌کند. این خاصیت گیاه دارویی مرزنجوش برای مبارزه با انواع سرطان‌ها بسیار موثر است.

استفاده از مرزنجوش برای زیبایی پوست و مو

متعادل کردن تن پوستی: اگر دوست دارید که پوست شما مثل جوانی زیبا به نظر برسد، استفاده از خواص درمانی مرزنجوش را به شما توصیه می‌کنیم. از آنجایی که این گیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است، باعث جوانسازی و سفید شدن پوست صورت می‌گردد.

خواص آنتی اکسیدانی: یکی از خواص معجزه‌آسای مرزنجوش، وجود آنتی‌اکسیدان در آن است. اگر شما نیز می‌خواهید از خواص آنتی‌اکسیدانی این گیاه دارویی بهره‌مند شوید، می‌توانید از این گیاه به صورت موضعی استفاده کنید.

بیشتر پاک‌کننده‌های تجاری از این گیاه دارویی شفابخش برای صاف شدن پوست صورت و جلوگیری از چین و چروک استفاده می‌کنند. همچنین بسیاری از پزشکان برای درمان مشکلات پوستی مانند اگزما و بثورات، مصرف این گیاه دارویی را به صورت موضعی تجویز می‌کنند.

التیام زخم‌ها: یکی از خواص معجزه‌آسای گیاه مرزنجوش، درمان سریع زخم‌ها، چه بیرونی چه درونی، است. برای این منظور می‌توانید این گیاه دارویی را به صورت مرهم بر روی زخم‌های خود بگذارید. این کار باعث می‌شود تا زخم‌های شما در برابر عفونت‌ها به خوبی محافظت شود.

سلامت مو: یکی از خواص درمانی مرزنجوش سلامت کلی مو است. استفاده موضعی از این گیاه دارویی کمک بسیاری به درمان شوره سر، برطرف شدن خشکی مو، ضخیم شدن ریشه مو و … می‌کند. این گیاه به دلیل دارا بودن مواد معدنی و مواد مغذی موی سر شما را به خوبی تقویت می‌کند.

از بین بردن جای جوش: یکی از دغدغه‌های اکثر جوانان رد به جای مانده از جوش بر روی صورت است. برای این منظور می‌توانید مقداری از گیاه مرزنجوش را با عسل ترکیب کنید و بر روی محل جوش خود بگذارید.

رفع کک و مک: مالیدن روغن مرزنجوش برای رفع لکه‌های پوستی و کک و مک بسیار موثر است.

درمان بیماری‌ها با فواید گیاه مرزنجوش

کاهش فشار خون: اگر دچار افزایش فشار خون هستید، برای تنظیم آن مرزنجوش را مصرف کنید. از آنجایی که این گیاه سیستم گردش خون در بدن را تنظیم می‌کند، در نتیجه می‌تواند به کاهش فشار خون کمک بسیار زیادی بکند.

درمان مشکلات رحم: خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی گیاه مرزنجوش می‌تواند مشکلات رحمی مانند عفونت و قارچ‌ها را از بین ببرد.

سلامت زنان: یکی از خواص درمانی مرزنجوش برای سلامت زنان است. متعادل ساختن هورمون‌های زنانه، تنظیم چرخه قاعدگی، کاهش علائم یائسگی، افزایش شیردهی مادران شیرده، درمان سندرم پلی کیستیک و … از جمله خواص روغن و دمنوش مرزنجوش است.

کنترل میل جنسی: اگر شریک جنسی شما شهوت بیش از حد و یا نامتعارفی دارد، برای کنترل میل جنسی او از روغن معطر مرزنجوش استفاده کنید.

ادرار آوری: یکی از فواید مصرف مرزنجوش افزایش ادرار است. این ویژگی باعث می‌شود که مواد سمی مانند اسید اوریک و سیدم با ادرار از بدن خارج شود. این امر باعث شستشوی بدن و دستگاه تناسلی می‌شود.

از بین بردن لکه‌های خونی چشم: با ترکیب عسل و مرزنجوش و مالیدن آن به زیر چشم می‌توانید لکه‌های قرمز خونی چشم و حتی لکه‌های زیر چشم خود را از بین ببرید.

درمان آرتریت: اگر شما هم جزو کسانی هستید که دچار دردهای روماتیسمی، عضلانی و آرتریت هستید، ترکیب مرزنجوش و روغن زیتون معجزه می‌کند. استفاده از این ترکیب به کاهش دردهای عضلانی شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

افزایش تعریق: یکی از خواص درمانی مرزنجوش افزایش میزان تعریق بدن است. این ویژگی کمک می‌کند تا مواد سمی، املاح و … از بدن شما دفع شود. شما می‌توانید از همین ویژگی برای کاهش تب بالا و یا کاهش وزن نیز استفاده کنید.

سلامت قلب و عروق: مصرف این گیاه با افزایش گردش خون، سلامت دستگاه قلب و عروق را تامین می‌کند.

موارد منع مصرف مرزنجوش

اگرچه این گیاه دارویی فواید درمانی بسیار زیادی دارد، اما همانند سایر گیاهان دارویی باید از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید. چرا که استفاده بیش از اندازه آن باعث آسیب رسیدن به کبد می‌شود.

همچنین مصرف این گیاه دارویی برای برخی گروه‌ها منع مصرف دارد. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کودکان: از دادن دمنوش این گیاه دارویی به کودکان و نوزادان خود جدا پرهیز کنید.

زنان باردار: به دلیل حساسیت بالای دوران بارداری بهتر است مصرف این گیاه حتما با دستور پزشک طب سنتی باشد.

زنان شیرده: اگرچه مصرف این گیاه باعث افزایش شیردهی می‌شود، اما بهتر است قبل از مصرف با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

افراد حساس به خانواده نعنا: اگر شما هم جزو کسانی هستید که نسبت به خوردن نعنا، ریحان و مریم گلی حساسیت دارید، بهتر است از خوردن گیاه مرزنجوش خودداری کنید. چرا که ممکن است دچار حساسیت شوید.

مصرف داروی خاص: اگر بیماری خاصی دارید و دارو مصرف می‌کنید، برای جلوگیری از تداخل دارویی از گیاه مرزنجوش استفاده نکنید. از آنجایی که این گیاه خاصیت دیورتیک دارد، ممکن است با برخی قرص‌ها تداخل پیدا کند.

سخن نهایی

ما در این مقاله به بررسی خواص درمانی مرزنجوش پرداختیم. شما می‌توانید در صورت تمایل به خرید آنلاین محصولات این گیاه دارویی مانند روغن و یا گیاه تازه‌ی آن از فروشگاه اینترنتی کاکوتی اقدام به سفارش نمایید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.