خانه گیاهان دارویی خواص روغن آفتابگردان برای سلامتی بدن

خواص روغن آفتابگردان برای سلامتی بدن

توسط kakooti
خواص روغن آفتابگردان

از دانه‌های گیاه آفتابگردان، یک روغن گیاهی ارزشمند گرفته می‌‌شود که برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو بسیار موثر است. خواص روغن آفتابگردان بسیار بالا است و از آن می‌توانید هم به صورت خوراکی و هم به صورت غیر خوراکی استفاده کنید. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با خاصیت روغن آفتابگردان برای سلامتی بدن آشنا کنیم. ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

خواص روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان جزو روغن‌های سبک و ملایم شناخته می‌‌شود که به راحتی جذب بدن می‌شود. این روغن گیاهی ارزشمند از ترکیبات مفیدی مانند ویتامین A، C، D، E و… تشکیل شده است. همین موضوع باعث شده است تا از این روغن شفابخش برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و زیبایی پوست و مو مورد استفاده قرار بگیرد.

دانه‌های آفتابگردان از دو نوع تشکیل شده است. دانه‌های شیرین آفتابگردان خاصیت خوراکی دارند و از آن برای گرفتن روغن استفاده می‌شوند. دانه‌های غیر روغنی آفتابگردان برای مصارف حیوانی از آن استفاده می‌شوند. روغن خوراکی آفتابگردان رنگی کهربایی دارد و مزه‌ی آن بسیار خوشایند است. این روغن گیاهی به دلیل میزان بالای چربی غیر اشباع برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص روغن آفتابگردان بسیار بالا است و به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی و ماندگاری بالا، در اغلب ترکیبات مواد آرایشی وجود دارد. از دیگر فواید درمانی روغن آفتابگردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از خشکی پوست

روغن آفتابگردان خاصیت نرم‌کنندگی دارد. در نتیجه برای افزایش رطوبت پوست بسیار مناسب است؛ بنابراین اگر پوست خشک و حساسی دارید، استفاده از این روغن را به شما پیشنهاد می‌دهیم. همچنین ترکیب روغن آفتابگردان و روغن کرچک کمک می‌کند تا سلول‌های مرده پوست شما به خوبی از بین بروند. همچنین این روغن انعطاف‌پذیری پوست را بالا می‌برد.

حالت‌دهی به موها

سبکی روغن آفتابگردان باعث شده است تا بسیاری از خانم‌ها برای حالت دادن موهای خود از آن استفاده کنند. از طرفی دیگر این روغن به دلیل دارا بودن ترکیبات مفید و ویتامین‌های ارزشمند، حالت شکنندگی موهای شما را از بین می‌برند.

جلوگیری از نازک شدن مو

از آنجایی که روغن آفتابگردان سرشار از اسید لینولئیک است، در نتیجه از نازک شدن مو جلوگیری می‌کند. به خصوص کسانی که دچار طاسی هستند، برای جلوگیری از ریزش موی آنها بسیار موثر عمل می‌کند.

افزایش میزان سطح انرژی

یکی از خواص روغن آفتابگردان وجود اسیدهای غیر اشباع در آن است. این موضوع باعث افزایش میزان سطح انرژی و نشاط در بدن شما می‌شود. در نتیجه بعد از خوردن آن احساس تنبلی و کرختی نخواهید کرد.

سلامت سیستم عصبی

روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین B است. این موضوع می‌تواند سلامت سیستم عصبی شما را تامین کند. همچنین روغن آفتابگردان برای تقویت و تسکین اعصاب در افراد مسن یک گزینه‌‌ی پیشنهادی مناسب است. از آنجایی که روغن آفتابگردان دارای اسید فولیک است، در نتیجه منجر به ساخت سلول‌های عصبی می‌شود.

از طرفی دیگر تریپتوفان موجود در روغن آفتابگردان، سروتونین تولید می‌‌کند. این ماده به هورمون شادی شناخته می‌شود و باعث می‌شود تا استرس و اضطراب را از شما دور کند و مغز شما را نسبت به تنش‌ها آرام می‌کند. در نتیجه می‌توانید خواب راحتی را تجربه کنید.

کاهش کلسترول

یکی از فواید خوردن روغن آفتابگردان کاهش سطح کلسترول بد در بدن است. به این دلیل که این روغن خوراکی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع شده است. در نتیجه می‌توانید از بروز مشکلات و بیماری‌های ناشی از کلسترول بد جلوگیری کند.

پیشگیری از سرطان

یکی از خواص روغن آفتابگردان خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن است. این ویژگی باعث می‌شود تا از بروز هرگونه سرطان در بدن جلوگیری شود. همچنین روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین E و توکوفرول است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین روغن آفتابگردان به دلیل دارا بودن کاروتنوئید خواص ضد سرطانی دارد و بدن شما را در برابر سرطان‌هایی مانند سرطان رحم، ریه، پوست، روده و… محافظت می‌کند.

سلامت قلب و عروق

یکی از عوامل بروز بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی، فشار خون بالا است. از آنجایی که مصرف روغن آفتابگردان از ابتلا به آترواسکلروز پیشگیری می‌کند، در نتیجه با اضافه کردن این روغن به رژیم غذایی، سلامت قلب شما تامین خواهد شد. همچنین سلنیوم موجود در روغن آفتابگردان برای کسانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، یک گزینه‌ی عالی به شمار می‌رود.

مفید برای دوران یائسگی خانم‌ها

اگر بعد از یائسگی دچار گرگرفتگی شده‌اید، استفاده از روغن آفتابگردان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. روغن آفتابگردان به دلیل خاصیت آرامبخشی خود، علائم این دوران را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

افزایش سطح ایمنی بدن

یکی از خواص روغن آفتابگردان وجود ویتامین E در آن است. این موضوع باعث شده است تا این روغن گیاهی سطح آنتی‌اکسیدان بسیار بالایی داشته باشد. در نتیجه با افزایش میزان سطح ایمنی بدن، از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

درمان آکنه

روغن آفتابگردان به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین C، A، D و کارتنوئیدها، به راحتی توسط منافذ پوست، جذب بدن می‌شوند. این ویژگی می‌تواند از فعالیت‌ باکتری‌هایی که باعث عامل آکنه هستند، جلوگیری کند. در نتیجه بعد از مصرف این روغن ارزشمند، پوست شما بازسازی خواهد شد.

جلوگیری از ریزش مو

اگر ریزش موهای شما بسیار زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم که از فواید درمانی روغن آفتابگردان بهره‌مند شوید. روغن آفتابگردان سرشار از اسید لینولئیک گاما آلفا است و تار موهای شما را کلفت می‌کند. همچنین این روغن جلوی ریزش مو و طاسی را می‌گیرد.

پیشگیری از دیابت

از جمله مزایای استفاده از روغن آفتابگردان، تنظیم سطح قند خون در افراد دیابتی است. همچنین مصرف روغن آفتابگردان می‌تواند از دیابت جلوگیری کند.

بهبود سلامت پوست

یکی از خواص روغن آفتابگردان میزان بالای ویتامین E است. این ویژگی باعث می‌شود بازسازی سلول‌ها و پوست به سرعت انجام شود. به خصوص در شرایطی که بدن شما زخم شده است، روغن آفتابگردان می‌تواند بهبودی زخم‌ها را سرعت ببخشد. بسیاری از تولیدکنندگان لوازم آرایشی در تولید لوازم آرایشی خود از این خاصیت روغن آفتابگردان استفاده می‌کنند.

علاوه بر این ویتامین E و A موجود در روغن آفتابگردان، چین و چروک صورت را کاهش می‌دهد و می‌تواند جلوی تاثیرات منفی اشعه فرابنفش را بگیرد. روغن آفتابگردان خاصیت مرطوب‌کنندگی برای پوست دارد و می‌توان از آن به عنوان یک لوسیون صورت نیز استفاده کرد. همچنین روغن گیاهی آفتابگردان با خاصیت ضد میکروبی خود، عفونت‌های پوستی را از بین می‌برند.

بنابراین اگر شما هم به فکر زیبایی و شادابی پوست خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن آفتابگردان استفاده کنید.

درمان عفونت انگشتان

در صورتی که دچار عفونت پا شده‌اید، روغن آفتابگردان را امتحان کنید. بسیاری از پزشکان طب سنتی برای بازسازی سریع زخم‌های پا، روغن آفتابگردان را پیشنهاد می‌دهند. به این دلیل که این روغن خاصیت بازسازی دارد و می‌تواند باعث بهبود زخم‌ها شود.

جلوگیری از التهاب و آرتریت

به کمک خواص روغن آفتابگردان می‌توانید انواع التهاب و آرتریت بدن را درمان کنید. چرا که ترکیبات موجود در روغن آفتابگردان کمک می‌کند تا التهابات بدن کاهش پیدا کنند.

کاهش سطح عفونت

پزشکان طب سنتی برای جلوگیری از ابتلای نوزادان نارس به عفونت، مصرف روغن آفتابگردان را پیشنهاد می‌دهند. این روغن غشاء سلولی و پوست را تقویت کرده و از ورود هرگونه میکروب و ویروس به پوست جلوگیری می‌کند. در نتیجه جلوی عفونت بدن را می‌گیرد.

کمک به زیبایی مو

یکی از ویژگی‌های مثبت روغن آفتابگردان سبک بودن این روغن است. در نتیجه برخلاف تصور بسیاری از افراد، این روغن چربی بسیار کمی دارد. اگر به فکر درخشندگی و زیبایی موهای خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن آفتابگردان را امتحان کنید.

جلوگیری از موخوره

در صورتی که موهای شما خشک و آسیب‌دیده باشد، ممکن است دچار موخوره شوید. اما استفاده از روغن آفتابگردان برای موها، کمک می‌کند تا موخوره از بین برود.

درمان آفتاب سوختگی

یکی از مشکلات رایج در فصل تابستان، آفتاب سوختگی است. یکی از خواص روغن آفتابگردان وجود اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۶ است؛ بنابراین برای درمان بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات پوستی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. روغن آفتابگردان یک لایه محافظتی بر روی پوست شما ایجاد می‌کند و کمک می‌کند تا باکتری‌های مضر سطح پوست از بین برود.

همچنین اگر پوست شما در اثر آفتاب‌سوختگی، سیاه شده باشد، استفاده از روغن آفتابگردان باعث رشد سلول‌های جدید در پوست می‌‌شود.

بهبود هضم غذا

خاصیت خوراکی آفتابگردان این است که به هضم راحت‌تر غذا کمک می‌کند. چرا که روغن آفتابگردان سرشار از فیبر است. در نتیجه اگر از بواسیر و یا یبوست رنج می‌برید، روغن آفتابگردان می‌تواند مشکلات گوارشی شما را از بین ببرد و باعث دفع سموم در روده شود.

مناسب برای غده تیروئید

برای عملکرد بهتر غده تیروئید پیشنهاد می‌کنیم که روغن آفتابگردان مصرف کنید. همچنین از آنجایی که روغن آفتابگردان سرشار از امگا ۳ و امگا ۶ است، در نتیجه به غده تیروئید کمک می‌کند تا سوخت و ساز در بدن شما بهینه شود. در نتیجه به کمک خواص روغن آفتابگردان غده تیروئید شما بهترین عملکرد در بدن خواهد داشت.

تقویت استخوان‌ها و ماهیچه

روغن آفتابگردان سرشار از آهن است. در نتیجه کمک می‌کند تا اکسیژن‌رسانی به عضلات شما به خوبی انجام گیرد. از طرفی دیگر روی و منیزیم موجود در این روغن ارزشمند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و کمک می‌کند تا استخوان‌هایی قوی داشته باشید.

مناسب برای دوران بارداری

روغن آفتابگردان دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین B است. در نتیجه خوردن این روغن گیاهی شفابخش، به تقویت تکثیر DNA در مادر باردار کمک می‌کند. این ویژگی باعث رشد و نمو جنین خواهد شد.

مضرات مصرف روغن آفتابگردان

اگرچه خاصیت روغن آفتابگردان بسیار زیاد است، اما زیاده‌روی در مصرف این روغن می‌تواند خطراتی را برای شما داشته باشد. روغن آفتابگردان همانند سایر روغن‌های خوراکی اگر به میزان بسیار زیادی مصرف شود، می‌تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد:

  • کالری بالا: اگر به فکر کاهش وزن خود هستید، مصرف زیاد روغن آفتابگردان می‌تواند باعث افزایش وزن در شما شود. چرا که میزان کالری این روغن گیاهی بسیار زیاد است و کاهش وزن شما را دچار مشکل می‌کند.
  • چربی بالا: یکی از خواص روغن آفتابگردان کاهش سطح کلسترول بد و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در بدن است. اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند میزان حجم کلسترول بد بدن را افزایش دهد.
  • تشکیل سنگ کلیه: دانه‌های آفتابگردان سرشار از فسفر است؛ بنابراین زیاده‌روی در مصرف روغن آفتابگردان می‌تواند باعث ایجاد یک لایه فسفر در کلیه‌های شما شود. این موضوع بعد از مدتی باعث تشکیل سنگ کلیه در بدن می‌شود.
  • دیابت: مصرف این روغن گیاهی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باعث پیشرفت آترواسکلروز در بدن می‌شود.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خاصیت ارزشمند روغن آفتابگردان صحبت کردیم. اگرچه مزایای روغن آفتابگردان بسیار زیاد است، اما این موضوع نباید باعث استفاده بیش از حد از آن شود؛ بنابراین برای استفاده از روغن آفتابگردان باید عواملی مانند سن، سلامتی، بیماری و… را در نظر بگیرد و مقدار مناسبی از روغن آفتابگردان را در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مصرف این روغن گیاهی حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

برای بهره‌مندی از خواص روغن آفتابگردان و تاثیر این روغن بر روی سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو باید، باید روغن آفتابگردان ارگانیک را تهیه کنید. در صورت تمایل به خرید روغن آفتابگردان اصل می‌توانید آن را از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش دهید. انواع باکیفیت این روغن برای پخت و پز بسیار مناسب است.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.