خانه گیاهان دارویی با خواص روغن جوانه گندم پوست و مویی زیباتر داشته باشید

با خواص روغن جوانه گندم پوست و مویی زیباتر داشته باشید

توسط kakooti
خواص روغن جوانه گندم

یکی از بهترین روغن‌ها برای سلامت و زیبایی پوست و مو روغن شفابخش جوانه گندم است. خواص روغن جوانه گندم بسیار زیاد است و برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم می‌خواهید با خواص شگفت‌انگیز این روغن گیاهی آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید.

خواص روغن جوانه گندم برای درمان بیماری‌ها

روغن جوانه گندم از دانه‌های گندم گرفته می‌شود. این روغن به دلیل دارا بودن ترکیبات مفید مانند اسیدهای چرب غیر اشباع شده، اسید اولئیک، اسید لینولئیک، ویتامین E، آنتی‌اکسیدان، ویتامین K، ویتامین B، پتاسیم، فسفر، روی، آهن، سلنیوم و… برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما توجه به این نکته ضروری است که این روغن به دلیل نقطه ذوب ۹۰ درجه سانتی‌گراد خود اصلا نباید به عنوان روغن پخت و پز از آن استفاده کنید. بلکه مصرف آن به صورت خام می‌تواند برای درمان بیماری‌ها بسیار مفید باشد. این روغن به دلیل دارا بودن ترکیبات مفید برای سلامتی بدن بسیار مفید است. از جمله فواید دارویی روغن جوانه گندم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-کاهش کلسترول با مصرف روغن جوانه گندم

یکی از خواص روغن جوانه گندم کمک به کاهش کلسترول و یا همان LDL است. از آنجایی که جوانه گندم سرشار از اسیدهای چرب اکتاکوسانول و اسیدهای چرب امگا ۳ است؛ در نتیجه مصرف آن می‌تواند جلوی افزایش کلسترول بد خون را بگیرد.

۲-بهبود سلامت قلب با مصرف روغن جوانه گندم

اگر می‌خواهید که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند انواع سکته‌های مغزی و قلبی در شما کاهش پیدا کند، خوردن روغن جوانه گندم را به شما پیشنهاد می‌دهیم. امگا ۳ موجود در این روغن گیاهی می‌تواند باعث بهبود گردش خون و کاهش کلسترول شود.

۳-کنترل قند خون با مصرف روغن جوانه گندم

به کمک خواص معجزه‌آسای روغن جوانه گندم می‌توانید سطح قند خون خود را کنترل کنید. به خصوص کسانی که مبتلا به دیابت هستند، به راحتی می‌توانند این روغن گیاهی را مصرف کنند. از آنجایی که روغن جوانه گندم سرشار از فیبر است، این موضوع می‌تواند باعث کاهش جذب قند در خون شود.

۴-پیشگیری از سرطان با مصرف روغن جوانه گندم

یکی از خواص روغن جوانه گندم پیشگیری از سرطان است. به این دلیل که این روغن گیاهی سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

۵-جلوگیری از یبوست با مصرف روغن جوانه گندم

اگر از یبوست خود خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن جوانه گندم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از آنجایی که این روغن گیاهی سرشار از فیبر است، در نتیجه مصرف آن می‌تواند به هضم راحت‌تر غذا کمک کند و یبوست شما را از بین ببرد.

۶-افزایش قدرت ایمنی بدن با مصرف روغن جوانه گندم

ویتامین E موجود در روغن جوانه گندم، یک آنتی‌اکسیدان بسیار قدرتمند است که می‌تواند بدن شما را در برابر رادیکال‌های آزاد به خوبی حفظ کند. علاوه بر این از بین رفتن رادیکال‌های آزاد مضر در بدن باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن شما بالا برود.

۷-کمک به خلق و خو

اسیدهای چربی امگا ۳ و ویتامین B موجود در این روغن می‌تواند سیستم عصبی شما را تنظیم کند. علاوه بر این مصرف این روغن برای کسانی که دائما دچار استرس می‌شوند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

۸-جلوگیری از سقط جنین

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید به کمک خواص روغن جوانه گندم می‌توانید جلوی سقط جنین و ناتوانایی‌های جنسی را بگیرد؛ بنابراین شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی از خوردن روغن جوانه گندم در دوران بارداری نهایت استفاده را کنید. اما بهتر است حتما قبل از مصرف با پزشک خود نیز مشورت کنید.

۹-افزایش چاقی صورت

همانند جوانه گندم، خوردن روغن جوانه گندم کمک می‌کند تا صورت شما چاق‌تر و پرتر شود. به خصوص این موضوع برای کسانی که دوست دارند بدن لاغری داشته باشند، اما صورت آنها پر باشد، جوانه گندم می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد.

۱۰-کاهش دردهای عضلانی

خاصیت آرام‌بخشی روغن جوانه گندم می‌تواند برای برطرف شدن دردهای عضلانی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد. شما می‌توانید از این روغن به صورت موضعی در محل درد خود استفاده کنید.

خاصیت روغن جوانه گندم برای زیبایی موها

از آنجایی که روغن جوانه گندم سرشار از امگا ۶ است، در نتیجه استفاده از آن برای تغذیه موها یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است؛ بنابراین به کمک خواص روغن جوانه گندم می‌توانید موهایی زیباتر داشته باشد. از جمله فواید درمانی روغن جوانه گندم برای موها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-درمان موهای خشک و آسیب‌دیده

اگر موهای شما در اثر رنگ، دکلره، گرما و… دچار خشکی شده است، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت درمانی روغن جوانه گندم برای موهای خود استفاده کنید. از آنجایی که این روغن گیاهی سرشار از مواد مرطوب‌کننده طبیعی بوده کمک می‌کند تا موهای شما رطوبت مورد نیاز خود را بدست آورد. از طرفی دیگر این روغن گیاهی سرشار از چربی‌های آلی مانند اسید پالمیتیک و اسید لینولئیک است. در نتیجه با جذب از طریق پوست سر به مرطوب‌ نگه داشتن موهای شما کمک می‌کنند.

۲-افزایش رشد موها

روغن جوانه گندم از طریق تحریک رشد سلول‌ها باعث تقویت ریشه موها می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا موهای شما رشد چند برابری داشته باشند. این روغن گیاهی سرشار از ویتامین E، ویتامین B و اسیدهای چرب بوده و به تقویت فولیکول‌های مو کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین به کمک خواص روغن جوانه گندم می‌توانید میزان تولید روغن‌های پوست سر را تنظیم کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا ریشه موهای شما به خوبی تقویت شود.

۳-نرم‌کننده طبیعی موها

اگر می‌خواهید که موهای نرم و لطیفی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که به جای استفاده از نرم‌کننده‌های شیمیایی از روغن جوانه گندم استفاده کنید. برای این منظور کافی است تا بعد از هر بار استحمام، موهای خود را با روغن جوانه گندم ماساژ دهید. تکرار این کار باعث می‌شود تا موهای شما صاف و براق شده و هیچ گره‌ای به آن نیفتد.

۴-محافظت از پوست سر

ترکیبات موثر در روغن جوانه گندم مانند ویتامین E،  اسیدهای چرب و… باعث می‌شود تا مواد مغذی مورد نیاز پوست سر شما به خوبی تامین شوند. علاوه بر این، ترکیبات موجود در روغن جوانه گندم کمک می‌کند تا با تنظیم میزان اسیدیته پوست سر، سلول‌های مرده پوست سر شما از بین بروند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در هفته یک بار پوست سر خود را با روغن جوانه گندم ماساژ دهید.

۵-درمان موخوره

برای درمان موخوره و ترمیم موهای آسیب‌دیده، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص روغن جوانه گندم بهره ببرید. ویتامین E، ویتامین B و اسید لینولئیک موجود در این روغن گیاهی می‌تواند مشکلات موهای شما را به خوبی برطرف سازد. برای این منظور کافی است تا ۳ بار در هفته ریشه و ساقه موهای خود را به روغن جوانه گندم آغشته کنید. بعد از یک روز کامل می‌توانید موهای خود را بشویید.

فواید درمانی روغن جوانه گندم برای زیبایی پوست

مواد مغذی موجود در روغن جوانه گندم مانند پروتئین، ویتامین B، ویتامین E، اسیدهای چرب و… برای سلامت پوست شما معجزه می‌کند. جذب این روغن در پوست بسیار عالی بوده و آن را به یک گزینه‌ی مناسب جهت درمان مشکلات پوستی تبدیل کرده است. از جمله فواید درمانی این روغن برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-از بین رفتن چین و چروک صورت

اگر شما به فکر جوانی پوست صورت خود هستید، از فواید روغن جوانه گندم برای پوست غافل نشوید. استفاده از این روغن باعث تولید کلاژن در پوست می‌شود. این موضوع می‌تواند پوست شما را در برابر پیری زودرس به خوبی محافظت کند. از طرفی دیگر، به کمک خواص روغن جوانه گندم مانند پروتئین، ویتامین و مواد معدنی می‌توانید پوست خود را در برابر عوامل تاثیرگذار در افزایش سن پوست به خوبی محافظت کنید.

همچنین پتاسیم موجود در این روغن گیاهی می‌تواند با نفوذ به منافذ داخلی پوست، هر گونه لکه‌های ناشی از پیری زودرس را از بین ببرد.

۲-پاک‌سازی پوست

اگر به دنبال یک راهکار طبیعی برای پاک‌سازی پوست خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از روغن جوانه گندم استفاده کنید. این روغن با خاصیت لایه‌برداری خود، هرگونه چربی اضافی موجود بر روی پوست شما را از بین می‌برد. در نتیجه بعد از استفاده از این روغن دیگر دچار جوش و آکنه نخواهید شد. شما می‌توانید از این روغن به صورت ماسک استفاده کنید.

البته توجه به این نکته ضروری است که اگر پوست چربی دارید، بهتر است قبل از مصرف حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید.

۳-مرطوب‌کننده پوست

یکی از مهم‌ترین خواص شفابخش روغن جوانه گندم، مرطوب‌کردن پوست صورت است. همین ویژگی باعث شده است تا بسیاری از افراد از این روغن به عنوان یک داروی مناسب جهت اسکراب پوست صورت خود استفاده کنند. این روغن گیاهی به دلیل دارا بودن مواد معدنی و عناصر بسیار زیاد می‌تواند میزان رطوبت مورد نیاز پوست شما را به خوبی تامین کند. از طرفی دیگر خواص روغن جوانه گندم به دلیل مواد مغذی خود به‌گونه‌ای است که می‌تواند جوانی و طراوت را برای پوست شما به ارمغان بیاورد.

اگر در شرایط آب و هوایی خشک زندگی می‌کنید، ویتامین B و آنتی‌اکسیدان موجود در این روغن می‌تواند از خشکی پوست صورت شما جلوگیری کند.

۴-درمان خشکی لب

اگر در فصل زمستان و پاییز از خشکی لب‌های خود خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که از ترکیب وازلین، روغن جوانه گندم و کپسول ویتامین E استفاده کنید. شما می‌توانید این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی لب‌های خود قرار دهید. سپس آن را با آب ولرم بشویید. تکرار این کار شما را از شر خشکی لب‌ نجات می‌دهد.

۵-بهبود التهاب پوستی

برای دیدن تاثیر معجزه‌آسای روغن جوانه گندم بر روی پوست کافی است تا از این روغن به صورت موضعی بر روی قسمت ملتهب پوست خود بزنید. ویتامین E موجود در این روغن می‌تواند هرگونه التهاب ناشی از مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس را از بین ببرد.

۶-درمان آکنه

خواص روغن جوانه گندم برای افرادی که دائما دچار آکنه می‌شوند، بسیار تاثیرگذار است. ترکیبات موجود در این روغن پوست شما را تمیز کرده و منافذ باز پوست شما را می‌بندد. این ویژگی باعث می‌شود تا برای همیشه از شر آکنه و جوش‌های سرسیاه نجات پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید با ترکیب روغن جوانه گندم و شیر، از این ماسک برای پاک‌سازی صورت خود استفاده کنید.

۷-روشن کردن پوست

اگر تیرگی برخی از نواحی بدن‌تان شما را اذیت می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم که از روغن جوانه گندم استفاده کنید. ویتامین E، ویتامین B و ویتامین A موجود در روغن جوانه گندم می‌تواند این تیرگی‌ها را از بین ببرد. برای این منظور کافی است تا مقداری از روغن جوانه گندم را با روغن بادام ترکیب کنید. سپس به کمک یک پنبه آن را به نقاط تیره بدن خود بزنید. بعد از یک روز می‌توانید بدن خود را بشویید.

عوارض مصرف روغن جوانه گندم

اگرچه خواص روغن جوانه گندم بسیار زیاد است، اما در برخی از شرایط می‌تواند تاثیر منفی بر روی سلامتی بگذارد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که شما به گلوتن موجود در غلات مانند گندم حساسیت دارید، ممکن است با خوردن روغن جوانه گندم نیز دچار حساسیت شوید. خوردن گلوتن در چنین افرادی بسیار خطرناک و در برخی از شرایط کشنده است و می‌تواند باعث ایجاد بیماری سلیاک شود.
  • اگرچه این روغن گیاهی سرشار از مواد مغذی و ترکیبات موثر است، اما مصرف بیش از اندازه آن کالری بسیار زیادی دارد؛ بنابراین بهتر است در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید.
  • مصرف بیش از اندازه روغن جوانه گندم می‌تواند باعث ایجاد سوء هاضمه، اسهال، تهوع و خارش در شما شود.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خاصیت روغن جوانه گندم بر روی سلامتی و زیبایی پوست و مو صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه فواید روغن جوانه گندم دارید، می‌توانید نظر خودتان را زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.