خانه دسته‌بندی نشده خواص روغن زیتون برای سلامتی بدن

خواص روغن زیتون برای سلامتی بدن

توسط kakooti
خواص روغن زیتون

روغن زیتون جزو یکی از روغن‌های گیاهی سالم و مقوی است که برای سلامت بدن بسیار موثر است. خواص روغن زیتون بر هیچ‌ کسی پوشیده نیست؛ بنابراین بسیاری از افراد از این روغن گیاهی به صورت خوراکی و یا موضعی استفاده می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید تا با خواص بیشمار روغن زیتون آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید.

خواص روغن زیتون برای درمان بیماری‌ها

اگر به دنبال یک روغن گیاهی عالی برای پخت و پز هستید، روغن زیتون را به شما پیشنهاد می‌دهیم. روغن زیتون از قدیم جزو یکی از محبوب‌ترین روغن‌های خانگی هم برای استفاده موضعی و هم برای استفاده خوراکی بوده است. این ماده غذایی ارزشمند، خواص درمانی بسیار زیادی دارد و می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات جسمی جلوگیری کند.

روغن زیتون به عنوان سلطان روغن‌های گیاهی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. برخی از این روغن گیاهی در کنار مصرف خوراکی، به صورت موضعی و برای تسکین دردهای عضلانی خود استفاده می‌کنند. اگرچه روغن زیتون خواص درمانی بیشماری دارد، اما توجه به این نکته ضروری است که انتخاب روغن زیتون مناسب نیز در این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد.

برای بهره‌مندی از خواص روغن زیتون بهتر است روغن زیتون فوق خام را تهیه کنید. چرا که این نوع روغن زیتون حاوی آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی سلامتی بگذارد.البته روغن زیتون تقلبی در بازار بسیار زیاد است و در ترکیبات آن روغن‌های تصفیه شده نیز وجود دارند؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید روغن زیتون نسبت به اصل بودن آن دقت و تحقیق کافی داشته باشید.

روغن زیتون به عنوان یکی از مقوی‌ترین چربی‌ها خواص درمانی بسیار دارد و برای سلامت پوست و مو بسیار عالی است. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خاصیت ضد التهابی روغن زیتون

از آنجایی که روغن زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان است، در نتیجه خاصیت ضد التهابی دارد. در نتیجه مصرف آن می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، آرتروز، چاقی، آلزایمر و غیره جلوگیری کند. یکی از خواص شگفت‌انگیز روغن زیتون وجود آنتی‌اکسیدانی به نام اولئوکانتال است که عملکردی مانند ایبوپروفن دارد و به نوعی به صورت یک ضد التهاب عمل می‌کند.

همچنین وجود اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون می‌تواند نشانه‌های التهاب را در بدن فرد کاهش دهد. تحقیقات انجام شده بر روی خواص روغن زیتون نشان می‌تواند که مصرف این روغن گیاهی می‌تواند ژن‌ها و پروتئین‌های التهاب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

سرشار از چربی‌های مفید تک اشباع

یکی از ویژگی‌های روغن زیتون دارا بودن اسیدهای اشباع شده، اسیدهای چرب امگا ۳، اسیدهای چرب امگا ۶ است. در واقع این چربی‌ها از نوع چربی‌های تک اشباع نشده هستند که برای بدن بسیار مقوی و ضروری هستند. به طوری که مصرف روغن زیتون می‌تواند به کاهش التهاب، پیشگیری از سرطان و غیره کمک بسیار بالایی بکند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای پخت و پز و آشپزی خود، از این روغن گیاهی و طبیعی استفاده کنید.

جلوگیری از سکته مغزی

اختلال در گردش خون به مغز، لختگی و یا خونریزی مغزی باعث بروز سکته مغزی می‌شود. بعد از بیماری‌های قلبی، دومین عامل اصلی مرگ و میر در ایران ناشی از سکته مغزی است. از آنجایی که روغن زیتون حاوی چربی‌های تک اشباعی است، درنتیجه می‌تواند خطر ابتلا به انواع سکته‌ها را کاهش دهد.

جلوگیری از چاقی و اضافه وزن

شاید برای شما نیز جای تعجب باشد که چگونه خوردن چربی باعث چاقی نمی‌شود. خواص روغن زیتون به گونه‌ای است که برخلاف سایر روغن‌ها، مصرف آن باعث چاقی و اضافه وزن نمی‌شود. از طرفی دیگر مصرف آن می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی وزن شما نیز بگذارد. به گونه‌ای که مصرف آن کاهش وزن را به دنبال دارد.

سرشار از آنتی‌اکسیدان

یکی از تاثیرات فوق‌العاده روغن زیتون، پیشگیری از بیماری‌ها است. این روغن بسیار مقوی و سالم، سرشار از ویتامین E و ویتامین K است. آنتی‌اکسیدان‌های قوی که می‌توانند با التهابات بدن شما مبارزه کنند و جلوی اکسید شدن کلسترول در خون را بگیرند. این ویژگی‌ باعث می‌شود تا جلوی بیماری‌های قلبی گرفته شود.

درمان دیابت نوع دوم

یکی از خواص درمانی روغن زیتون پیشگیری از ابتلا به دیابت است. به این دلیل که این روغن گیاهی می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی قند خون و حساسیت انسولینی بگذارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید که دچار دیابت نوع دوم نشوید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن زیتون را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.

محافظت در برابر بیماری‌های قلبی

به کمک خواص روغن زیتون می‌توانید خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی را کاهش دهید. روغن زیتون به طور موثر می‌تواند شما را در برابر انواع بیماری‌های قلبی محافظت کند. از طرفی دیگر این روغن گیاهی و سالم می‌تواند با کاهش التهاب، از اکسید شدن کلسترول LDL در رگ‌های خونی جلوگیری کند. در نتیجه جلوی لختگی خون گرفته می‌شود.

از دیگر فواید درمانی روغن زیتون کمک به کاهش فشار خون است. از آنجایی که پرفشاری خون عامل بیماری‌های قلبی و مرگ ناگهانی است، در نتیجه مصرف روغن زیتون می‌تواند به کاهش فشار خون در بدن کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کرده‌اند، میزان مصرف داروهای فشار خون آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

پیشگیری از آلزایمر

یکی از خواص شفابخش روغن زیتون، مبارزه با آلزایمر در میان‌سالی است. یکی از دلایل بروز آلزایمر، ساخت پلاک آمیلوئید در سلول‌های مغزی است. بهره‌مندی از خواص روغن زیتون می‌تواند پلاک‌های آمیلوئید را درون سلول‌های مغزی از بین ببرد. علاوه بر این مصرف روغن زیتون می‌تواند عملکرد مغزی افراد را بهبود ببخشد.

پیشگیری از سرطان

سرطان جزو یکی از رایج‌ترین دلایل مرگ و میر بشر است. اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی ابتلا به سرطان بگذارد. به این دلیل که این روغن گیاهی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند جلوی تخریب اکسیداتیو به عنوان یکی از محرک‌های اصلی سرطان را بگیرد. از طرفی دیگر مصرف روغن زیتون می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی نیز جلوگیری کند.

درمان رماتیسم مفصلی

اگر شما هم دچار رماتیسم مفصلی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن زیتون را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. به این دلیل که مصرف روغن زیتون می‌تواند به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک بسیار زیادی بکند.

اگر می‌خواهید که دردهای رماتیسم مفصلی شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند، روغن زیتون به همراه ماهی مصرف کنید. این دو ترکیب سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند و می‌توانند دردهای مفصلی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. علاوه بر این خواص روغن زیتون می‌تواند به تقویت مچ‌های شما کمک بسیار زیادی کند و جلوی خشک شدن مفاصل هنگام صبح را بگیرد.

خاصیت ضد میکروبی

یکی از میکروب‌ها و باکتری‌های خطرناک که در معده زندگی می‌کند، هلیکوباکتر پیلوری است که باعث زخم معده و در نهایت سرطان معده می‌شود. خواص معجزه‌آسای روغن زیتون می‌تواند تمامی این باکتری‌های مضر معده را از بین ببرد؛ بنابراین اگر دچار زخم معده هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص عالی روغن زیتون استفاده کنید.

درمان افسردگی

یکی از ویژگی‌های مثبت روغن زیتون، افزایش میزان سروتونین و یا همان هورمون شادی در بدن است. مصرف بیشتر داروهای ضد افسردگی باعث تولید سروتونین می‌شود. اما شما می‌توانید با مصرف روغن گیاهی سالم و مقوی روغن زیتون، این هورمون شادی را به صورت طبیعی و بدون ضرر در بدن خود ایجاد کنید. در نتیجه اگر دچار اضطراب و استرس هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از مصرف روغن زیتون کوتاهی نکنید.

تقویت حافظه

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. در نتیجه مصرف آن می‌تواند برای سلامت مغز به خصوص افزایش حافظه بسیار مناسب باشد. علاوه بر این خواص روغن زیتون می‌تواند برای پیشگیری از آلزایمر بسیار موثر باشد.

پاکسازی پوست

اگر می‌خواهید به روش طبیعی پاکسازی پوست خود را انجام دهید، استفاده از روغن زیتون را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این روغن گیاهی برخلاف سایر روغن‌ها می‌تواند هر نوع آلودگی، کثیفی، چربی اضافی، سلول‌های مرده را از منافذ پوستی شما خارج کند. در صورت بسته بودن این منافذ پوست شما دچار آکنه، جوش‌های سر سفید و سر سیاه می‌شود.

تسکین درد

همانطور که در بالا اشاره کردیم، روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی است. در نتیجه روغن زیتون می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب برای تسکین طبیعی درد باشد. مصرف موضعی این روغن گیاهی می‌تواند دردهای مفصلی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین مصرف خوراکی آن باعث می‌شود تا دردهای درونی بدن شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

محافظت از پوست دور چشم

یکی از نازک‌ترین و حساس‌ترین قسمت‌های پوست، پوست مربوط به دور چشم است. در نتیجه باید آبرسانی و تامین مواد مغذی این ناحیه از پوست به خوبی انجام شود. از آنجایی که روغن زیتون سرشار از روغن‌ها و چربی‌های مفید است، در نتیجه می‌تواند نیاز پوستی شما را به خوبی تامین کند. همچنین شما می‌توانید از خواص روغن زیتون به عنوان یک کرم طبیعی دور چشم نیز استفاده کنید.

جلوگیری از چین و چروک پوست

یکی از دلایل چین و چروک صورت، رادیکال‌های آزاد هستند که می‌توانند اکسیژن مورد نیاز برای سلول‌های سالم پوست را از بین ببرند. این ویژگی باعث می‌شود تا بعد از مدتی پوست به سمت خشکی و چین و چروک برود. از طرفی دیگر رادیکال‌های آزاد می‌توانند به کلاژن‌های پوست نیز آسیب برسانند. به طوری که بعد از مدتی خاصیت ارتجاعی پوست از بین می‌رود.

برای جلوگیری از این موارد پیشنهاد می‌کنیم که روغن زیتون مصرف کنید. از آنجایی که روغن زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان است، در نتیجه می‌تواند پوست شما را در برابر رادیکال‌های آزاد به خوبی محافظت کند. اگر شما هم می‌خواهید پوست شما دیرتر دچار چین و چروک شود، روغن زیتون مصرف کنید.

حالت دهنده طبیعی مو

مصرف روغن زیتون می‌تواند باعث افزایش زیبایی موهای شما شود. اگر موهای خشکی دارید و یا همیشه موهای شما گره می‌افتد، پیشنهاد می‌کنیم این بار روغن زیتون را امتحان کنید. این روغن گیاهی طبیعی می‌تواند رطوبت مورد نیاز موهای شما را به خوبی تامین کند. اگر می‌خواهید که موهای شما حالتی زیبا به خود بگیرد، می‌توانید مقداری روغن زیتون را به موهای خود بزنید.

درمان آکنه

اگر از جوش‌های صورت خود خسته شده‌اید، این بار از خواص روغن زیتون بهره‌مند شوید. روغن زیتون به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی می‌تواند رطوبت مورد نیاز پوست شما را به خوبی تامین کند. همچنین با آبرسانی عالی به پوست، پاکسازی پوست را به خوبی انجام می‌دهد. علاوه بر این استفاده از روغن زیتون کمک می‌کند تا جای جوش‌های قبلی شما به خوبی محو شوند.

رفع یبوست

اگر دچار یبوست هستید، روغن زیتون را امتحان کنید. به این دلیل که مصرف این روغن گیاهی می‌تواند مسیر گوارشی شما را به خوبی بهبود ببخشد. خوردن این روغن گیاهی باعث تحریک سیستم گوارشی شما می‌شود. در نتیجه با رفع یبوست، مواد غذایی به نرمی از بدن شما خارج می‌شوند.

کنترل کلسترول

شاید برای شما نیز جای تعجب باشد، اما با مصرف روغن زیتون می‌توانید میزان کلسترول بد بدن خود را کاهش دهید. به این دلیل که این روغن گیاهی سرشار از چربی‌های اشباع و غیراشباع است. در نتیجه می‌تواند میزان سطح کلسترول خون را به خوبی کنترل کند.

ضد آفتاب طبیعی

زمانی که رادیکال‌های آزاد با پوست شما تماس داشته باشند، می‌توانند تاثیرات مخربی را بر روی سلول‌های پوستی شما بگذارند. از آنجایی که یکی از خواص روغن زیتون آنتی‌اکسیدان است، در نتیجه می‌تواند پوست شما را در برابر رادیکال‌های آزاد به خوبی نجات دهد. بنابراین شما می‌توانید روغن زیتون را به جای یک کرم ضد آفتاب طبیعی استفاده کنید.

استفاده موضعی از این روغن گیاهی کمک می‌کند تا آسیب‌های بافتی پوست شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

سلامت ناخن‌ها

سلامت ناخن‌ها تاثیر بسیار زیادی در زیبایی دست‌ها دارد. اگر ناخن‌های شکننده و خشکی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن زیتون استفاده کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص درمانی روغن زیتون صحبت کردیم. اگر شما هم به دنبال روغن زیتون اصل می‌گردید، می‌توانید سفارشات خود را از فروشگاه اینترنتی کاکوتی انجام دهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.