خانه گیاهان دارویی خواص روغن کتان برای درمان بیماری ها و سلامت پوست و مو

خواص روغن کتان برای درمان بیماری ها و سلامت پوست و مو

توسط kakooti
خواص روغن کتان

یکی از محبوب‌ترین دانه‌های روغنی، روغن کتان است که برای سلامت بدن بسیار تاثیرگذار است. خواص روغن کتان بسیار زیاد است و منبع بسیار زیادی از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است. ما در این مقاله از مجله کاکوتی قصد داریم تا شما را با فواید روغن کتان برای سلامتی بدن آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

محتویات اصلی روغن کتان

روغن دانه کتان از بذر گیاه کتان تهیه می‌شود. این روغن به دلیل خاصیت بسیار زیاد خود برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و سلامت پوست و مو بسیار موثر است. از جمله محتویات اصلی روغن دانه کتان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسیدهای چرب ضروری امگا ۳: از آنجایی که روغن کتان منبع غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع شده است، در نتیجه مصرف آن می‌تواند سلامت قلب را برای شما به ارمغان بیاورد.
  • لیگنان: شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید دانه‌های روغنی کتان سرشار از آنتی‌اکسیدان است. به طوری که این گیاه در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی بیشتر خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد.
  • فیبر: یکی از خواص روغن کتان دارا بودن مقدار بسیار زیادی فیبر محلول و نامحلول است. این ویژگی کمک می‌کند تا حرکت روده سالم داشته باشید. در نتیجه باعث می‌شود تا هضم غذا به راحتی اتفاق بیفتد.

شما می‌توانید این روغن را به صورت خوراکی بر روی غذاهای خود مانند سالاد، آب، اسموتی و… بریزید و مصرف کنید. در صورت حرارت دادن این روغن، مواد شیمیایی مضری از آن تولید می‌شود که برای سلامتی بسیار مضر است. در نتیجه برای پخت و پز استفاده از روغن کتان مناسب نیست. همچنین می‌توانید این روغن را به صورت مالیدنی برای سلامت پوست و موی خود استفاده کنید.

بهتر است روغن کتان را درون یخچال و بدور از نور خورشید نگهداری کنید. روغن کتان اصل شفاف و طلایی رنگ بوده و مزه‌ای ترد و ملایم دارد.

پیشگیری از سرطان

یکی از خواص روغن کتان پیشگیری از سرطان است. به این دلیل که این گیاه دارویی سرشار از لیگنان است. این ماده بدن شما را در برابر سرطان‌هایی که وابسته به هورمون هستند، محافظت می‌کند. علاوه بر این لیگنان می‌تواند جلوی آنزیم‌هایی که باعث تغییر متابولیسم هورمونی می‌شوند را بگیرد و از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

در نتیجه با مصرف کتان بدن شما در برابر سرطان‌هایی مانند سرطان پستان، پروستات و روده محافظت می‌شود.

کاهش سطح کلسترول

از آنجایی که روغن کتان دارای مقدار بسیار بالایی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، در نتیجه می‌تواند میزان سطح LDL خون را کاهش و میزان سطح HDL را افزایش دهد.

تسکین التهاب

اگر به صورت منظم روغن کتان مصرف کنید، این ویژگی می‌تواند ورم لایه‌های داخلی روده را کاهش دهد. از طرفی دیگر روغن کتان کار مسهل را برعهده دارد و دارای مقدار بسیار زیادی موسیلاژ است.

جلوگیری از آرتروز

اگر می‌خواهید که دچار آرتروز نشوید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن کتان مصرف کنید. از آنجایی که روغن کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است، در نتیجه می‌تواند سفتی بدن در صبح را از بین ببرد. از طرفی دیگر خواص روغن کتان می‌تواند تورم بدن را کاهش دهد. در صورتی که دچار آرتروز هستید، مصرف کتان به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری می‌تواند اثر این بیماری را کاهش دهد.

برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که روزانه مقدار ۱ تا ۲ قاشق چای خوری روغن کتان بخورید. رعایت این دستور کمک می‌کند تا جلوی علائم استئوآرتریت گرفته شود.

سلامت روده

روغن کتان به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی می‌تواند برای درمان بیماری‌های روده‌ای موثر باشد؛ بنابراین با مصرف روغن کتان دیگر دچار بیماری‌هایی مانند کرون و کولیت نخواهید شد. از طرفی دیگر کمبود امگا ۳ می‌تواند در برخی از افراد سلامت روده آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در چنین شرایطی مصرف منظم روغن کتان می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند.

سلامت کولون

برای جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی به خصوص سرطان کولون پیشنهاد می‌کنیم که روغن کتان را مصرف کنید. از آنجایی که روغن کتان دارای ترکیبات AHA است، می‌تواند برای درمان سرطان روده موثر باشد.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

یکی از خواص روغن کتان دارا بودن محتوای AHA است. این ترکیب می‌تواند جلوی بیماری‌های قلبی و عروقی را بگیرد؛ بنابراین اگر می‌خواهید که دچار حملات قلبی نشوید، مصرف منظم روغن کتان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. از طرفی دیگر مصرف روغن کتان می‌تواند با حفظ سطح کلسترول خون، از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کند. همچنین مصرف روغن کتان می‌تواند ضربان قلب شما را تنظیم کرده و سلامت رگ‌های خونی شما را تامین کند.

جلوگیری از کاهش وزن

اگر دچار اضافه وزن هستید، پیشنهاد می‌کنیم که دانه‌های کتان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بذر کتان مانند سایر آجیل‌ها ودانه‌ها سرشار از چربی‌های سالم و مغذی بوده و می‌تواند به لاغر شدن شما کمک بسیار زیادی بکند. از طرفی دیگر بذر کتان باعث می‌شود تا میزان اشتهای شما در طول روز کاهش پیدا کند. اگر قصد دارید تا لاغر شوید، می‌توانید روزانه ۳ بار میزان ۱۰ تا ۱۵ قطره از روغن کتان را نوش جان کنید.

درمان یبوست

یکی از خواص روغن کتان درمان یبوست است. به این دلیل که این روغن گیاهی میزان فیبر بسیار بالایی دارد. در نتیجه مصرف آن در کنار درمان یبوست می‌تواند اضطراب ناشی از آن را نیز کاهش دهد. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که میزان یک قاشق غذاخوری از بذر کتان را با یک لیوان آب میوه ترکیب کنید. سپس آن را به صورت ناشتا مصرف کنید. به جای خوردن بذر کتان نیز می‌توانید هر صبح میزان یک قاشق غذاخوری از این روغن را نوش جان کنید.

ترکیب روغن کتان با غذا می‌تواند به جذب بهتر روغن کمک کند. همچنین چربی موجود در این گیاه دارویی می‌تواند باعث تحریک کیسه صفرا شود و باعث آزاد شدن صفرا می‌شود. در نتیجه اسید تولید شده می‌تواند هضم بهتر چربی‌ها را به ارمغان بیاورد.

البته توجه به این نکته ضروری است که زنان باردار از مصرف این روغن خودداری کنند. چرا که خواص روغن کتان می‌تواند باعث زایمان زودرس شود. همچنین اگر دچار اختلالات خونریزی هستید، بهتر است قبل از مصرف روغن کتان با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید. چرا که مصرف این روغن می‌تواند خونریزی شما را تشدید کند.

همچنین اگر دچار دیابت هستید و داروهایی برای مشکلات هورمونی خود مصرف می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

به تعادل رساندن سطح کلسترول خون

داشتن یک رژیم غذایی مناسب از سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات می‌تواند میزان سطح کلسترول خون را به تعادل رساند. علاوه بر این شما می‌توانید با اضافه کردن دانه‌های کتان به این ترکیبات، به سلامت قلب خود کمک بسیار زیادی بکنید. علاوه بر این، وجود امگا ۳ در دانه‌های کتان می‌تواند میزان کلسترول بد بدن شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

جلوگیری از خشکی چشم

اگر دچار خشکی چشم هستید و دائما چشم شما دچار سوزش می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص روغن کتان بهره‌مند شوید. خوردن این دانه‌های روغنی کمک می‌کند تا خشکی چشم شما برطرف شوند.

کمک به سلامت مو

دانه‌های روغنی کتان سرشار از اسیدهای چرب، ویتامین و مواد معدنی است. مصرف این دانه‌های روغنی به سلامت موهای شما کمک بسیار زیادی می‌کند. در نتیجه اگر دچار ریزش مو هستید و یا رشد موهای شما به کندی اتفاق می‌افتد، پیشنهاد می‌کنیم که از روغن بذر کتان استفاده کنید. علاوه بر این اگر از شوره سر رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن کتان مصرف کنید.

برای این منظور می‌‌توانید مقداری از روغن کتان را گرم کرده و موهای خود را با آن ماساژ دهید. همچنین برای نرم‌تر شدن موهای خود می‌توانید مقداری نرم‌کننده به روغن کتان اضافه کنید. سپس با این ترکیب موهای خود را ماساژ دهید.

آبرسانی به پوست

اگر پوست خشکی دارید، برای افزایش نرمی آن روغن کتان استفاده کنید. به این دلیل که این روغن خاصیت آبرسانی دارد و هرگونه حساسیت و زبری پوست را از بین می‌برد. از طرفی دیگر کمبود ALA در بدن باعث می‌شود تا بعد از مدتی پوست شما دچار مشکلاتی شود. یکی از خواص روغن کتان وجود مقدار بسیار زیاد ALA است. این ویژگی کمک می‌کند تا سلامت پوست بدن شما به خوبی تامین شود.

اگر به دنبال کاهش التهاب پوستی هستید و یا می‌خواهید خشکی پوست خود را از بین ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن کتان را استفاده کنید تا تاثیر مثبت آن را بر روی پوست خود ببینید.

افزایش قابلیت ارتجاعی موها

یکی از فواید روغن کتان وجود ویتامین‌های ضروری برای بدن مانند E، B1، B2، B6 و بیوتین است. تمامی این ویتامین‌ها برای سلامت مو بسیار موثر هستند و کمک می‌کنند تا بافت موهای شما بهبود پیدا کنند؛ بنابراین شما با خوردن دانه‌های کتان، مواد مغذی برای موهایتان را تامین می‌کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا موهای شما دچار شکستگی نشوند و حالت ارتجاعی موها به خوبی حفظ شوند.

مبارزه با رادیکال‌های آزاد

از آنجایی که روغن کتان سرشار از آنتی‌اکسیدان است، در نتیجه می‌تواند با رادیکال‌های آزاد به خوبی مبارزه کند. از طرفی دیگر ویتامین E موجود در روغن کتان به افزایش سلامت موها کمک بسیار زیادی می‌کند و رشد مژه و ابروها را گسترش می‌دهد.

کاهش علائم یائسگی

یکی از خواص روغن کتان کاهش علائم یائسگی در زنانی است که از گرگرفتگی‌های این دوران خسته شده‌اند. اگر شما هم دچار علائم دوران یائسگی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که برای افزایش کیفیت زندگی خود روغن کتان استفاده کنید.

اثرات جانبی مصرف روغن کتان

اگرچه خاصیت روغن کتان برای سلامتی بسیار زیاد است، اما این گیاه دارویی می‌تواند در برخی از شرایط مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شل شدن مدفوع

از آنجایی که دانه‌های روغنی کتان سرشار از فیبر هستند، در نتیجه مصرف بیش از اندازه آنها می‌تواند باعث شل شدن مدفوع شما شود؛ بنابراین اگر دچار یبوست هستید، بهتر است مقدار بسیار کمی از آن را مصرف کنید. بعد از مصرف روغن کتان حرکات روده شما منظم‌تر از قبل می‌شود.

انسداد روده

در صورتی که دانه کتان بدون آب کافی مصرف شود، این موضوع می‌تواند باعث انسداد روده شود. اگر شما هم قبلا با مصرف دانه کتان دچار چنین مشکلی شدید، پیشنهاد می‌کنیم که از مصرف دوباره آن جدا خودداری کنید.

واکنش آلرژیک

اگرچه خواص روغن کتان بسیار زیاد است، اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در برخی از افراد شود. اگر شما هم بعد از مصرف روغن کتان با علائمی مانند فشار خون پایین، طولانی شدن تنفس، حالت تهوع، درد شکمی، استفراغ و… روبرو شدید، پیشنهاد می‌کنیم که از مصرف این دانه‌ها جدا خودداری کنید.

تغییرات در دوران قاعدگی

دانه‌های قهوه‌ای کتان، مانند استروژن عمل می‌کنند. در نتیجه ممکن است بعد از مصرف آن دچار تغییراتی در عادت ماهیانه خود شوید. علاوه بر این اگر دچار سندرم پلی کیستیک تخمدانی، فیبروئید رحمی، سرطان رحم، سرطان تخمدان و… هستید، بهتر است از مصرف بیش از اندازه این دانه‌ها جدا خودداری کنید.

ناایمنی در دوران بارداری

استروژن موجود در دانه‌های کتان می‌تواند باعث بهم ریختگی چرخه قاعدگی شما شود؛ بنابراین اگر باردار هستید، بهتر است از مصرف این روغن جدا خودداری کنید.

واکنش با سایر داروها

یکی از خواص روغن کتان فیبر بسیار زیاد آن است. در نتیجه می‌توانند در گوارش شما تاثیر بگذارند و جذب داروها را دچار مشکل کنند؛ بنابراین در صورت مصرف دارویی خاص پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از تغییر اثر داروها، از مصرف روغن کتان خودداری کنید.

موارد منع مصرف

مصرف روغن کتان برای افراد زیر منع مصرف دارد. در نتیجه برای مصرف این روغن بهتر است با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنند تا در صورت نداشتن ضرر این روغن را به غذاهای خود اضافه کنند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زنان باردار
  • کودکان
  • مادران شیرده
  • افراد مبتلا به خونریزی
  • افرادی که نیاز به جراحی دارند
  • افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند
  • افراد دارای مشکلات پروستات

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خاصیت روغن کتان صحبت کردیم. برای تاثیرگذاری بهتر این روغن بر روی سلامتی پیشنهاد می‌کنیم که این روغن را به صورت اصل تهیه کنید. برای تهیه روغن اصل کتان می‌توانید از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش خود را ثبت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.