خانه گیاهان دارویی آشنایی با خواص نعناع بیابانی و درمان بیماری‌ها

آشنایی با خواص نعناع بیابانی و درمان بیماری‌ها

توسط kakooti
خواص نعناع بیابانی

بسیاری از افراد نعناع را به عنوان یک گیاه ضد نفخ می‌شناسند. نعناع بیابانی جزو گیاهان دارویی است که به دلیل خاصیت درمانی بسیار خود، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله خواص نعناع بیابانی می‌توان به خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد باکتریایی و غیره آن اشاره کرد. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با خاصیت دارویی نعناع بیابانی آشنا کنیم. ما را در ادامه همراهی کنید.

خواص نعناع بیابانی برای درمان بیماری‌ها

یکی از قدیمی‌ترین و پرفایده‌ترین گیاهان دارویی، نعناع بیابانی است. این گیاه معطر و مقوی در گونه‌های مختلفی از جمله مصری، لیمویی، شکلاتی، سیبی، کورسیکان، آناناسی، مراکشی و غیره در طبیعت یافت می‌شود. گیاه نعناع بیابانی جزو آن دسته از نعناهایی است که طبع تند، خنک و خشک دارد و برای درمان انواع بیماری‌ها یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

نعناع بیابانی به صورت‌های مختلفی از جمله قرص، شربت، کپسول و دمنوش قابل استفاده است. برخی از افراد از این گیاه دارویی به عنوان طعم‌دهنده در غذا، سالاد، سوپ، سس و غیره استفاده می‌کنند. خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی این گیاه دارویی باعث شده است تا برای درمان انواع مشکلات و بیماری‌ها قابل استفاده باشد. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش تب با مصرف نعناع بیابانی

یکی از مهم‌ترین خواص نعناع بیابانی کمک به کاهش تب است. به این دلیل که این گیاه دارویی سرشار از ماده‌ای به نام مونتول است و باعث می‌شود تا درجه حرارت بدن شما را پایین بیاورد. مونتول ماده‌ای است که در داروهای شیمیایی از آن به عنوان ضد تب استفاده می‌کنند. در نتیجه بعد از مصرف چای نعناع بیابانی احساس خنکی خواهید کرد.

جلوگیری از تهوع و استفراغ با مصرف نعناع بیابانی

اگر دچار تهوع و استفراغ شدید، پیشنهاد می‌کنیم که نعناع بیابانی مصرف کنید. تندی این گیاه دارویی کمک می‌کند تا جلوی تهوع و استفراغ شما گرفته شود. از آنجایی که نعناع بیابانی خاصیت ضد اسپاسم دارد، در نتیجه می‌تواند دل‌درد و اضطراب و در نتیجه تهوع و استفراغ ناشی از ترس را به خوبی از بین ببرد.

این ویژگی باعث شده است تا بیشتر شرکت‌های هواپیمایی، برای جلوگیری از تهوع و استفراغ مسافران خود، از عصاره این گیاه دارویی استفاده می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با نعناع بیابانی

یکی از خواص نعناع بیابانی خاصیت ضد باکتریایی آن است. این ویژگی کمک می‌کند تا شما در برابر بیماری‌های فصل سرد زمستان از جمله تب و سرفه ایمن شوید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که روزانه مقدار یک لیوان از دمنوش نعناع بیابانی نوش جان کنید. چرا که این دمنوش کمک می‌کند تا کمتر دچار این بیماری‌ها شوید.

از طرفی دیگر گیاه دارویی نعناع بیابانی سرشار از ویتامین B، کلسیم، آنتی‌اکسیدان و پتاسیم است. در نتیجه بدن شما را در برابر مبارزه با انواع بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

کمک به بهبود هضم غذا با مصرف چای نعناع بیابانی

اگر دچار ناراحتی معده هستید، پیشنهاد می‌کنیم که بعد از هر وعده غذایی، قرص‌های نعنایی مصرف کنید. چرا که گیاه دارویی نعناع بیابانی کمک می‌کند تا شما هضم راحت‌تری داشته باشید. همچنین دمنوش نعناع بیابانی جلوی نفخ معده را گرفته و از تجمع گاز در معده جلوگیری می‌کند.

زیبایی پوست به کمک نعناع بیابانی

یکی از بی‌نظیرترین خواص نعناع بیابانی خاصیت ضد باکتریایی آن است. این موضوع باعث شده است تا مصرف این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه بسیار مفید باشد. از طرفی دیگر نعناع بیابانی خاصیت ضد التهابی دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از آسیب اشعه خورشید، مقداری از عصاره این گیاه دارویی را به پوست صورت خود بمالید.

از آنجایی که گیاه دارویی نعناع فلفلی خاصیت ضد باکتریایی دارد، به سرعت می‌تواند زخم‌های صورت شما را درمان کند.

درمان مشکلات تنفسی با نعناع بیابانی

بیشتر افراد بعد از هر سرماخوردگی و یا برونشیت دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. از آنجایی که گیاه نعناع بیابانی دارای خاصیت ضد اسپاسم است، در نتیجه برای درمان سرفه‌های مزمن یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که دمنوش نعناع بیابانی مصرف کنید. این دمنوش کمک می‌کند تا قفسه سینه و گلوی شما تسکین پیدا کند و علائم سرماخوردگی از بین برود.

جلوگیری از بروز سرطان با مصرف نعناع بیابانی

از آنجایی که نعناع بیابانی سرشار از بتاکاروتن و امین C است، در نتیجه می‌تواند رادیکال‌های آزاد را به خوبی از بین ببرد. چرا که این مواد مانند یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا از بروز سرطان پیشگیری شود.

رفع بوی بد دهان با مصرف نعناع بیابانی

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از بوی نامطبوع دهان خود خسته شده اید، از خواص نعناع بیابانی استفاده کنید. جویدن گیاه نعناع بیابانی و یا مصرف عصاره آن جلوی بوی بد دهان را می‌گیرد. همچنین این گیاه دارویی یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه‌ای است.

کاهش وزن با مصرف نعناع بیابانی

اگر دچار اضافه وزن هستید و می‌خواهید با یک دمنوش گیاهی لاغری را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که دمنوش نعناع بیابانی مصرف کنید. استفاده از برگ‌های نعناع کمک می‌کند تا سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا کند. در نتیجه بعد از مدتی چربی‌های اضافی بدن شما شروع به سوختن کرده و کاهش وزن اتفاق می‌افتد.

جلوگیری از تهوع دوران بارداری با نعناع بیابانی

یکی از خواص دارویی نعناع بیابانی جلوگیری از تهوع دوران بارداری است. مخصوصا اگر تهوع صبحگاهی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که دمنوش نعناع بیابانی نوش جان کنید. البته بهتر است قبل از مصرف این گیاه دارویی حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

خاصیت آرام‌بخشی با نعناع بیابانی

یکی از فواید دارویی نعناع بیابانی خاصیت آرام‌بخشی آن است؛ بنابراین اگر به دنبال یک دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص نعناع بیابانی بهره‌مند شوید.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی با مصرف نعناع بیابانی

یکی از فواید درمانی نعناع بیابانی جلوگیری از بروز انواع مشکلات قلبی است. به این دلیل که این گیاه دارویی سرشار از موادی مانند امین C و بتاکاروتن است. در نتیجه می‌تواند باعث استحکام غشای سلولی شود.

برطرف کردن آسم و آلرژی با نعناع بیابانی

یکی از خواص درمانی نعناع بیابانی از بین بردن گرفتگی بینی و باز شدن مجاری تنفسی است. به این دلیل که گیاه دارویی نعناع بیابانی سرشار از اسید رزمارینیک است. همچنین این گیاه دارویی شفابخش می‌تواند مشکلات مربوط به آسم و آلرژی را نیز به خوبی از بین ببرد.

درمان مشکلات معده با روغن نعناع فلفلی

مشکلات معده از جمله سندرم روده تحریک پذیر، گرفتگی عضلانی، معده درد و غیره با روغن طبیعی نعناع بیابانی قابل رفع است. این روغن گیاهی با نرم کردن عضلات، دردهای این ناحیه را تسکین می‌بخشد.

موارد منع مصرف نعناع بیابانی

اگرچه خواص نعناع بیابانی بسیار زیاد است، اما مصرف بیش از اندازه آن و خارج از حد اعتدال باعث می‌شود تا سیستم گوارش شما دچار مشکل شود. همچنین زیاده‌روی در مصرف این گیاه دارویی باعث افزایش سطح فشار خون، درد معده، تهوع و استفراغ نیز می‌شود. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که بعد از مصرف چند روزه این گیاهی دارویی، از مصرف مجدد آن خودداری کنید.

گیاه دارویی نعناع بیابانی برای کودکان و نوزادان منع مصرف دارد. چرا که اسانس این گیاه دارویی باعث می‌شود تا عملکرد قلب و دستگاه تنفسی کودکان دچار اختلال شود.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خاصیت درمانی نعناع بیابانی صحبت کردیم. این گیاه دارویی به دلیل عناصر متعدد از جمله کلسیم، فسفر، پتاسیم، روی و غیره برای درمان انواع بیماری‌های ویروسی و عفونی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. اگر شما هم به دنبال خرید اسانس و یا روغن نعناع بیابانی هستید، می‌توانید همین حالا از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش خود را ثبت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.