خانه گیاهان دارویی همه چیز در رابطه با خواص گیاه اکیناسه برای درمان بیماری

همه چیز در رابطه با خواص گیاه اکیناسه برای درمان بیماری

توسط kakooti
خواص گیاه اکیناسه

اکیناسه یا سرخارگل، جزو گیاهان دارویی پرطرفدار به شمار می‌آید که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص گیاه اکیناسه بسیار زیاد است و از تمامی قسمت‌های این گیاه مانند ریشه، برگ، گل و… برای ساخت داروهای طب سنتی استفاده می‌شود. اگر شما هم علاقه دارید تا با خواص بیشمار گیاه اکیناسه آشنا شوید، خواندن این مقاله از مجله کاکوتی را از دست ندهید.

خواص گیاه اکیناسه

اکیناسه با گل‌های بسیار زیبا به رنگ صورتی و بنفش شناخته می‌شود. این گیاه به دلیل خاصیت درمانی خود، به یکی از ارزشمندترین گیاهان دارویی در طب سنتی تبدیل شده است. شما می‌توانید از این گیاه به شکل‌های مختلفی از جمله چای، دمنوش، مکمل غذایی، روغن گیاهی، کپسول، اسانس، عصاره و… استفاده کنید.

این گیاه دارای گونه‌های بسیار زیادی است. گونه puprurea  این گیاه در طب سنتی از ارزش دارویی بسیار بالایی برخوردار است و به یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین داروهای گیاهی تبدیل شده است. این گیاه دارویی با خواص دارویی بیشمار خود برای سلامتی بدن بسیار مفید است. از جمله این خواص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سطح سیستم ایمنی بدن با گیاه اکیناسه

برای افزایش سطح سیستم ایمنی بدن، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص گیاه اکیناسه بهره‌مند شوید. با مصرف این گیاه دارویی مقاومت بدن شما در برابر انواع بیماری‌های مختلف از جمله سرماخوردگی بالاتر می‌شود. برای این منظور می‌توانید این گیاه را به صورت دمنوش استفاده کنید تا تاثیرگذاری آن دوچندان شود.

جوانسازی پوست صورت با اکیناسه

از آنجایی که گیاه اکیناسه سرشار از تانین است، در نتیجه مصرف آن کمک می‌کند تا چین و چروک صورت شما کاهش پیدا کند. این موضوع خود می‌تواند باعث جوانسازی پوست صورت شما شود. اگر شما هم دوست دارید تا پیری زودرس به سراغ شما نیاید، عصاره این گیاه را به صورت دمنوش و یا چای مصرف کنید.

درمان کم‌کاری تیروئید با اکیناسه

گاهی اوقات برهم خوردن تعادل طبیعی بدن، باعث تغییر در متابولیسم طبیعی بدن می‌شود. این موضوع خود می‌تواند مشکلاتی مانند کم‌کاری و یا پرکاری تیروئید را به دنبال داشته باشد. اما مصرف اکیناسه و یا همان سرخارگل کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود.

درمان یبوست با اکیناسه

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از یبوست و مشکلات آن رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص گیاه اکیناسه استفاده کنید. این گیاه به دلیل خاصیت ملین و آرام‌بخش بودن خود می‌تواند مشکل یبوست شما را برطرف سازد. به خصوص اگر یبوست شما مزمن شده و تبدیل به شقاق شده باشد، استفاده از این گیاه دارویی کمک می‌کند تا مشکل شما برطرف شود.

برای این منظور کافی است تا روزانه مقدار ۲ فنجان از این چای را نوش جان کنید تا نتیجه مثبت آن را ببینید. البته توجه به این نکته ضروری است که مصرف بیش از اندازه دمنوش این گیاه دارویی می‌تواند برای سلامتی شما ضرر داشته باشد.

کاهش التهاب با اکیناسه

ضعف، استرس و وجود مواد سمی باعث می‌شود تا بدن شما دچار التهاب شود. برای از بین بردن التهابات مزمن مانند روماتیسم پیشنهاد می‌کنیم که از خواص ضد التهابی اکیناسه استفاده کنید. البته برای اثرگذاری بیشتر پیشنهاد می‌کنیم که این گیاه دارویی را به صورت منظم مصرف کنید.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با گیاه اکیناسه

یکی از خواص گیاه اکیناسه درمان بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا است. مصرف این گیاه می‌تواند علائم این بیماری‌ها مانند آبریزش بینی، تب، سرفه و… را  کاهش دهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید که درمان شما زودتر اتفاق بیفتد، مصرف این گیاه دارویی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

درمان مشکلات روانی به کمک گیاه اکیناسه

به کمک گیاه دارویی اکیناسه می‌توانید برخی مشکلات روانی مانند کم‌توجهی بیش فعالی، افسردگی، اضطراب، ترس و… را درمان کنید. البته بهتر است برای مصرف روزانه این گیاه دارویی جهت برطرف‌ شدن مشکلات روانی با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

درمان زخم با گیاه اکیناسه

یکی از روش‌های موثر برای التیام زخم‌ها، استفاده از گیاه اکیناسه است. چرا که مصرف این گیاه دارویی می‌تواند باکتری‌های ایجادکننده زخم را از بین ببرد. این موضوع خود می‌تواند روند التیام زخم را افزایش دهد.

پیشگیری از سرطان با گیاه اکیناسه

از آنجایی که گیاه اکیناسه و یا همان سرخارگل دارای مواد فیتوکمیکال است، در نتیجه برای می‌تواند جلوی پیشرفت تومورها را بگیرد. علاوه بر این مصرف دمنوش گیاه اکیناسه می‌تواند باعث کاهش عوارض سخت شیمی‌درمانی نیز شود.

تسکین درد با گیاه اکیناسه

از دیگر خواص گیاه اکیناسه می‌توان به خاصیت مسکن بودن آن اشاره کرد. در نتیجه این گیاه به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند درد بیماری‌هایی مانند سردرد، تب خال، گلودرد، درد معده، دندان درد و… را تسکین ببخشد.

سلامت دهان با اکیناسه

یکی از فواید درمانی گیاه اکیناسه کمک به سلامت دهان و دندان است. مصرف منظم گیاه سرخارگل کمک می‌کند تا هرگونه ورم لثه که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود، از بین برود. این گیاه مانند یک مکمل غذایی بوده و سلامت دندان‌های شما را تضمین می‌کند.

درمان سردردهای میگرنی با اکیناسه

اگر دردهای میگرنی شما را کلافه کرده است، پیشنهاد می‌کنیم که چای سرخارگل و یا همان چای اکیناسه مصرف کنید. آلکیل آمید موجود در این گیاه کمک می‌کند تا سردردهای شما تسکین پیدا کنند. چرا که این گیاه دارویی با کاهش فشارهای عصب مغزی، می‌تواند خاصیت آرام‌بخشی بر روی بدن شما داشته باشد.

از بین رفتن تاول‌های پوستی با اکیناسه

به کمک خواص گیاه اکیناسه می‌توانید تاول‌های پوستی خود را درمان کنید. چرا که این گیاه خاصیت ضد عفونی‌کننده داشته می‌تواند مشکلات پوستی شما را از بین ببرد. در اکثر کرم‌ها و پودرهای مخصوص درمان تاول‌ها و جراحات کوچک، عصاره این گیاه وجود دارد. بعد از استفاده موضعی از گیاه اکیناسه، سلول‌های بدن شما دوباره بازسازی می‌شوند. در نتیجه هرگونه قرمزی و التهاب ناشی از تاول‌های پوستی از بین خواهند رفت.

درمان عفونت با اکیناسه

برای کاهش عفونت‌های قارچی مانند عفونت‌های جریان خون، تبخال تناسلی، مالاریا، عفونت‌های قارچی واژینال، عفونت‌های دستگاه ادراری، حصبه و… مصرف گیاه دارویی اکیناسه بسیار موثر خواهد بود.

درمان آلرژی با اکیناسه

برای خلاص شدن همیشگی از شر آلرژی‌های فصلی، نوشیدن چای اکیناسه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تجربه بسیاری از افراد نشان داده است که مصرف اکیناسه می‌تواند علائم آلرژی فصلی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی و مشکلات تنفسی را به حداقل برساند.

درمان آکنه با اکیناسه

درمان جوش‌های جوانی و نوجوانی جزو خواص گیاه اکیناسه به شمار می‌آید. خواص دارویی این گیاه در درمان آکنه به اندازه‌ای است که در اکثر کرم‌های ضد آکنه، عصاره این گیاه وجود دارد. از آنجایی که این گیاه خاصیت ضد باکتری دارد، در نتیجه می‌تواند هرگونه تورم را کاهش داده و جوش‌های جوانی و یا همان آکنه را از بین ببرد.

از بین بردن مشکلات مو با اکیناسه

شما می‌توانید از چای طبیعی اکیناسه به عنوان یک تمیز کننده مو استفاده کنید. این گیاه دارویی به دلیل دارا بودن خاصیت ضد میکروبی خود می‌تواند جلوی مشکلات مربوط به مو مانند شوره سر، خارش سر، ریزش مو و… را بگیرد. بعد از استفاده از چای اکیناسه برای مو شاهد افزایش رشد موهای خود خواهید بود. این گیاه دارویی می‌تواند به عنوان یک براق‌کننده مو، زیبایی را برای موهای شما به ارمغان بیاورد.

درمان گلودرد با اکیناسه

گیاه اکیناسه با خاصیت ضد التهابی خود تاثیر بسزایی در درمان و کاهش گلودرد دارد. به خصوص نوشیدن این چای گیاهی می‌تواند برای درمان انواع مشکلات تنفسی مانند سینوزیت، آنفولانزا، خروسک، سیاه سرفه، دیفتری و… بسیار موثر باشد.

درمان نیش حیوانات با اکیناسه

یکی از خواص گیاه اکیناسه از بین بردن اثرات نیش حیوانات و حشرات سمی است. چرا که این گیاه با خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند هرگونه خارش‌های التهابی ناشی نیش حیوانات را از بین ببرد.

بهبود دندان درد با اکیناسه

دندان درد جزو یکی از آزاردهنده‌ترین دردها به شمار می‌آید. اگر دسترسی به دندانپزشک ندارید برای درمان سریع‌تر و کاهش درد دندان خود پیشنهاد می‌کنیم که چای اکیناسه مصرف کنید. بعد از مصرف این چای گیاهی قطعا دندان در شما تسکین پیدا خواهد کرد.

درمان هاری با اکیناسه

در صورتی که ویروس هاری وارد بدن شما شود، این موضوع می‌تواند با اثر منفی بر روی مغز، باعث ایجاد التهاب در بدن شما شود. برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت گیاه اکیناسه استفاده کنید. چرا که مصرف چای اکیناسه می‌تواند هرگونه علائم هاری را از بین ببرد.

از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها با اکیناسه

دلیل اصلی بسیاری از بیماری‌ها، وجود باکتری و ویروس در بدن است. شما می‌توانید با خوردن چای اکیناسه به مبارزه با این بیماری‌ها بپردازید. چرا که بهره‌مندی از خواص گیاه اکیناسه کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود. در نتیجه این موضوع باعث می‌شود تا بدن شما گلبول‌های سفید تولید کند.

کاهش خطر ابتلا به وبا با اکیناسه

وبا جزو بیماری‌های مسری به شمار می‌آید. از طرفی دیگر تعلل در درمان باعث مرگ طرف مقابل می‌شود. برای درمان وبا پیشنهاد می‌کنیم که چای این گیاه دارویی را نوش جان کنید. استفاده از خاصیت درمانی اکیناسه کمک می‌کند تا خطر ابتلا به این بیماری در شما کاهش پیدا کند.

کاهش قند خون با اکیناسه

قند خون بالا می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. برای کاهش سطح قند خون پیشنهاد می‌کنیم که گیاه اکیناسه را مصرف کنید. عصاره این گیاه به گونه‌ای است که می‌تواند میزان چربی اضافی در خون را از بین ببرد. در نتیجه مقاومت بدن در برابر تولید انسولین کاهش پیدا می‌کند.

از بین بردن مشکلات گوارشی

گیاه اکیناسه به دلیل خاصیت ملینی و آرام‌بخشی خود می‌تواند برای درمان مشکلات معده و گوارش بسیار موثر باشد. برای رفع این مشکلات و بهره‌مندی از خواص گیاه اکیناسه می‌توانید روزانه میزان ۲ فنجان چای از این گیاه دارویی را بنوشید.

نکات مهم هنگام مصرف گیاه اکیناسه

اگر چه فواید درمانی گیاه اکیناسه بسیار زیاد است، اما مصرف این گیاه دارویی برای برخی از افراد منع مصرف دارد؛ بنابراین هنگام استفاده از این گیاه بهتر است به موارد زیر دقت کنید:

  • مصرف این گیاه ممکن است باعث ایجاد حساسیت در شما شود. به خصوص اگر به گیاهانی مانند گل همیشه بهار و گل داوودی حساسیت دارید، مصرف گیاه سرخارگل می‌تواد ریسک حساسیت را بالا ببرد.
  • زیاده‌روی در مصرف اکیناسه می‌تواند باعث ایجاد گیجی، تهوع و مشکلات گوارشی شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مصرف، حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.
  • در صورتی که داروهای سرکوب‌کننده ایمنی مصرف می‌کنید، بهتر است از مصرف دمنوش اکیناسه خودداری کنید. چرا که استفاده از این گیاه دارویی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • استفاده از گیاه اکیناسه برای زنان باردار و شیرده منع مصرف دارد.
  • یکی از خواص گیاه اکیناسه خروج کافئین از بدن است؛ بنابراین مصرف همزمان دمنوش اکیناسه با مواد کافئین دار می‌تواند باعث علائمی مانند سردرد، عصبانیت و افزایش ضربان قلب شود.
  • استفاده کوتاه‌مدت از این گیاه منع مصرف ندارد. اما مصرف بیش از اندازه آن نه تنها برای سلامتی مفید نیست، بلکه می‌توان باعث ضرر به سلامتی شما نیز شود؛ بنابراین بهتر است بیشتر از هشت هفته مصرف این گیاه را ادامه ندهید.
  • مصرف گیاه اکیناسه در بیماران ایدزی به دلیل سطح افزایش گلبول‌های سفید ممکن است باعث بدتر شدن حال بیمار شود.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با گیاه اکیناسه و خواص درمانی آن بر روی بیماری‌ها صحبت کردیم. طبع این گیاه گرم بوده و برای فصل سرما و جلوگیری از بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و… بسیار مناسب است. دمنوش گیاه اکیناسه سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی از جمله ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C و ویتامین E است. همچنین این گیاه دارویی سرشار از انواع مواد معدنی مانند سدیم، آهن، کلسیم و پتاسیم است.

برای تهیه این گیاه دارویی و بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر آن می‌توانید مقدار مورد نظر خود را از این گیاه دارویی از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش دهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.