خانه دسته‌بندی نشده درمان آفتاب‌سوختگی با استفاده از راهکارهای طب سنتی

درمان آفتاب‌سوختگی با استفاده از راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti
افتاب سوختگی در طب سنتی

آفتاب‌سوختگی چیست

فصل تابستان، فصلی است که بسیاری از مردم برای شنا کردن، آفتاب گرفتن در ساحل دریا دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند. همچنین پیاده‌روی در روزهای آفتابی، فعالیت در ساعات گرم روز تابستان، دستگاه‌های برنزه کننده و … از دیگر مواردی است که فرد را دچار سوختگی با آفتاب می‌کند. اگرچه آفتاب برای بدن مفید است اما اندازه بیش‌ازحد آن، گرم شدن بدن را به دنبال داشته و باعث ایجاد نوعی التهاب پوستی می‌شود که به آن آفتاب‌سوختگی می‌گویند. اگر شما هم دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اید، باید بگوییم که این مشکل درمان راحتی دارد و در صورت پیشگیری به‌موقع می‌توانید اثرات آن را رفع کنید. در ادامه با مجله تخصصی کاکوتی همراه باشید تا درمان آفتاب سوختگی در طب سنتی را به شما معرفی کنیم.

نکات قابل‌توجه هنگام آفتاب‌سوختگی

-هنگام آفتاب‌سوختگی به‌هیچ‌عنوان از صابون استفاده نکنید. به‌این‌علت که صابون پوست شمارا خشک کرده و مراحل درمان را کندتر می‌کند.

-پوست‌ آسیب‌دیده خود را نسابید. این کار التهاب پوستی را افزایش می‌دهد.

-بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ عصر نور خورشید بسیار قدرتمند است؛ بنابراین قبل از بیرون رفتن حتماً کرم ضد آفتاب بزنید؛ و از کلاه و لباس مناسب استفاده کنید. در برخی شرایط حتی اگر از خانه بیرون نمی‌روید کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

-در صورت آفتاب‌سوختگی سعی کنید که پوست خود را مرطوب نگه‌دارید.

-پوست جدیدی که بعد از آفتاب‌سوختگی ایجاد می‌شود، بسیار حساس‌تر از پوست قبلی است؛ بنابراین مراقبت از آن نسبت به قبل بسیار حساس‌تر می‌باشد.

درمان آفتاب‌سوختگی در طب سنتی

درمان‌های سنتی برای التیام درد و سوزش ناشی از آفتاب‌سوختگی بسیار مؤثر می‌باشند. همچنین این روش‌ها باعث روشن‌تر کردن نواحی تیره‌ای می‌شوند که براثر آفتاب‌سوختگی دچار تغییر رنگ شده‌اند. ما در مطلب زیر ۱۲ روش عمومی و ۷ ماسک طبیعی را به شما معرفی کرده‌ایم که می‌توانید از این روش‌ها برای اندام‌های مختلف نظیر پوست صورت، گردن، دست‌ها و پاهای خود استفاده کنید. با مجله کاکوتی همراه باشید.

۱-کمپرس آب سرد:

راحت‌ترین و ارزان‌ترین راهکار برای درمان سوختگی پوست به‌وسیله‌ی آفتاب استفاده از کمپرس آب سرد می‌باشد. برای درمان کافی است به یک لیوان آب چندتکه یخ اضافه کنید. سپس پارچه‌ای را در این مایع فروبرده و بر روی نواحی سوختگی بکشید. این کار را هرچند دقیقه یک‌بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تکرار کنید تا سوزش ناشی از آفتاب‌سوختگی شما کمتر شود.

۲- نارون کوهی:

برای کاهش التهاب و سوزش ناشی از آفتاب‌سوختگی کمپرس با نارون کوهی را امتحان کنید. اثر دارویی این گیاه مثل یک مسکن عمل کرده و باعث تسکین موقتی آفتاب‌سوختگی شما می‌شود. برای درمان کافی است تکه‌ای پارچه و یا پنبه‌ی کتان را در این مایع فروبرده و به‌آرامی بر روی محل درد بکشید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا اثر دارویی خودش را بگذارد.

۳-سرکه سیب:

اگر قسمت زیادی از بدن شما دچار آفتاب‌سوختگی شده است، با سرکه سیب خودتان را درمان کنید. اسید استیک موجود در سرکه سیب، درد، خارش و التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی را التیام می‌بخشد. برای این منظور کافی است مقداری سرکه سیب را درون وان آب سرد حمام ریخته و به مدت چند دقیقه در آن بمانید. همچنین می‌توانید پنبه آغشته به سرکه سیب را به نواحی آفتاب‌سوختگی خود بزنید. سرکه سیب با خاصیت سفت کنندگی پوست، باعث تسکین درد آفتاب‌سوختگی شما می‌شود.

۴-جوش‌شیرین:

برای تسکین و درمان آفتاب‌سوختگی از معجزه‌ی جوش‌شیرین استفاده کنید. برای درمان به این روش کافی است مقداری جوش‌شیرین را در آب ولرم ریخته و به نواحی آفتاب‌سوختگی خود بزنید. اجازه دهید تا این محلول بر روی پوست شما خشک شود. این کار را تکرار کنید تا درد شما تسکین یابد.

۵- وازلین:

اگر دست‌وپاهای شما به علت آفتاب‌سوختگی تیره شده است، برای درمان آفتاب سوختگی در طب سنتی، روغن وازلین می‎تواند به روشن کردن و درخشنده کردن پوست شما کمک بسیاری کند. برای این منظور می‌توانید مقداری روغن وازلین را به قسمت‌های آفتاب‌سوختگی زده و خوب ماساژ دهید تا به خورد پوست شما برود. این درمان ارزان و راحت را حتماً امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

 

۶- شیر:

یک درمان ساده و بدون دردسر استفاده از شیر می‌باشد. شیر به درمان هرگونه صدمات ناشی از آفتاب‌سوختگی نظیر تیرگی، درد و التهاب کمک می‌کند. برای درمان کافی است پنبه‌ای را در شیر سرد فروکرده و روی پوست خود بکشید. سپس منتظر بمانید تا شیر خشک شود. این کار را به مدت ۲۰ دقیقه برای چند روز انجام دهید. مواد موجود در شیر باعث می‌شود تا پوست شما به حالت درخشندگی و سفیدی قبل خود بازگردد.

۷- عصاره بابونه:

درمان پوست آفتاب‌سوختگی شما در دل طبیعت نهفته است. خاصیت گیاه بابونه به‌گونه‌ای است که به درمان آفتاب‌سوختگی شما کمک می‌کند. برای درمان می‌توانید چند قطره از عصاره‌ی بابونه را داخل یک لیوان آب بریزید. پنبه‌ای را آغشته به این محلول کرده و بر روی نواحی سوخته خود بکشید. همچنین اگر آفتاب‌سوختگی شما وسیع است می‌توانید عصاره‌ی گیاه بابونه را به یک وان آب سرد اضافه کرده و به مدت چند دقیقه در وان بخوابید. این کار را تکرار کنید تا این گیاه تأثیر خودش را بر روی پوست شما بگذارد.

فروشگاه کاکوتی این امکان را برای شما فراهم کرده تا بتوانید عصاره گیاه بابونه را به‌صورت اینترنتی سفارش دهید.

۸-روغن کنجد:

اگر پوست شما در اثر آفتاب دچار سوختگی شده است، از روغن کنجد برای ترمیم پوست خود استفاده کنید. پزشکان طب سنتی معتقدند که روغن کنجد می‌تواند درد و التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی را کاهش داده و این مشکل را به‌خوبی درمان کند.

۹- عسل:

پزشکان طب سنتی، استفاده از عسل را برای درمان آفتاب‌سوختگی پیشنهاد می‌دهند. مواد ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی که در عسل موجود است می‌تواند به‌سرعت به درمان شما کمک ‌کند. بدین منظور کافی است عسل را روزی ۲ مرتبه به نواحی آسیب‌دیده پوست خود بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه این محل را بشویید.

۱۰- اسطوخودوس:

یکی از گیاهان مؤثر برای درمان آفتاب‌سوختگی که در تمام عطاری‌ها موجود است، عرق اسطوخودوس می‌باشد. خواص اسطوخودوس به‌گونه‌ای است که می‌تواند سلول‌های بیمار پوست شمارا نبود کرده و با ایجاد پوست جدید، سوختگی ناشی از آفتاب را درمان کند. برای این منظور کافی است مقداری از عصاره‌ی اسطوخودوس را بر روی قسمت‌های سوخته قرار داده و ماساژ دهید.

۱۱-سیب‌زمینی:

اگر پوست شما دچار آفتاب‌سوختگی شده است و می‌خواهید که تیرگی حاصل از آفتاب‌سوختگی را از بین ببرید، کافی است یک عدد سیب‌زمینی خام را رنده کرده و بر روی پوست خود قرار دهید. این روش به رفع تیرگی پوست شما کمک بسیاری می‌کند. به این دلیل که سیب‌زمینی مثل یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و پوست شمارا روشن‌تر می‌کند. کافی است این روش را امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

۱۲- روغن تخم‌مرغ:

یکی از روش‌های مؤثر جهت درمان آفتاب‌سوختگی استفاده از روغن تخم‌مرغ می‌باشد. برای این درمان کافی است مقداری از این روغن را بر روی نواحی آفتاب‌سوخته قرار داده تا تمامی این نواحی را درمان کند. برای اثرگذاری بیشتر، کافی است این روش را روزی ۲ بار تکرار کنید.

درمان آفتاب‌سوختگی به‌وسیله‌ی ماسک‌های طبیعی

۱- ماسک ماست:

اگر در روزهای گرم تابستان دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اید، برای کاهش درد ناشی از آفتاب‌سوختگی و از بین بردن تیرگی پوست از ماسک طبیعی ماست استفاده کنید. خواص مرطوب‌کنندگی ماست باعث می‌شود تا درد و سوزش ناشی از آفتاب‌سوختگی برطرف شود. روش درمان به این صورت می‌باشد که یک کاسه ماست را با مقداری زردچوبه ترکیب کرده تا رنگ ماست کاملاً زرد شود. سپس این ماسک طبیعی را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست صورت و دست خود بمالید. این روش را تا ۲ هفته ادامه دهید تا علاوه بر درمان نواحی سوختگی، رنگ پوست شما روشن و سفید شود.

۲- ماسک آلوئه‌ورا:

اگر پوست شما در اثر آفتاب‌سوختگی دچار تیرگی شده است، ما در مجله اینترنتی کاکوتی، برای درمان آفتاب سوختگی در طب سنتی آلوئه‌ورا را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این گیاه همه‌فن‌حریف یک مرطوب‌کننده و روشن‌کننده قوی است که تیرگی پوست شمارا از بین برده و آفتاب‌سوختگی شمارا درمان می‌کند. یک برگ آلوئه‌ورا را از وسط برش داده تا ژله‌‌ای از آن خارج شود. این ژله را به تمام قسمت‌های پوست خود که دچار آفتاب‌سوختگی شده است بمالید. این گیاه با ایجاد یک لایه محافظتی بر روی پوست شما، رطوبت پوست شمارا نگه‌داشته و باعث بهبودی نواحی آفتاب‌سوختگی می‌شود.

اگر در محل زندگی‌تان گیاه آلوئه‌ورا ندارید، می‌توانید این ژله را از فروشگاه کاکوتی به‌صورت اینترنتی سفارش دهید.

۳- ماسک چوب صندل:

اگر از درد و التهاب آفتاب‌سوختگی خود رنج می‌برید و تیرگی این نواحی ذهن شمارا درگیر خود کرده است، ما در مجله‌ی اینترنتی کاکوتی استفاده از ماسک زیر پیشنهاد می‌دهیم. ۲ قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را با ۲ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه ترکیب کنید. سپس به آن مقداری گلاب اضافه کنید تا ترکیب حاصل به‌صورت خمیر درآید. ماسک درست کرده را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی نواحی آفتاب‌سوختگی قرار داده و درنهایت با آب سرد بشویید. این درمان قوی و مؤثر را به مدت ۲ هفته انجام دهید تا شاهد تأثیرات مثبت آن در پوست خود شوید.

۴-ماسک خیار:

برای درمان آفتاب سوختگی در طب سنتی، ماسک خیار را امتحان کنید. خاصیت سردی خیار باعث می‌شود تا دردهای ناشی از آفتاب‌سوختگی کاهش یابد. برای درست کردن این ماسک، ۲ قاشق غذاخوری آب خیار تازه و سرد را به همراه یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو و مقدار کمی زردچوبه ترکیب کنید تا به‌صورت یک ماسک درآید. سپس این ماسک طبیعی را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. این کار را تا دو هفته انجام دهید تا اثر شگفت‌انگیز آن را ببینید.

۵- ماسک بادام:

بادام دارای خواص بسیار زیادی برای پوست می‌باشد. بیشتر کرم‌های مرطوب‌کننده از عصاره‌ی بادام در ساخت کرم‌های خود استفاده می‌کنند؛ ازاین‌رو بادام به‌عنوان یک گزینه‌ی عالی برای درمان آفتاب‌سوختگی به شمار می‌رود. برای درمان آفتاب‌سوختگی خود، ۶ عدد بادام را در آب خیس کرده و صبح روز بعد آن‌ها را له کنید. سپس مقداری شیر و روغن چوب صندل را به آن اضافه کنید تا به‌صورت یک خمیر درآید. سپس این ماسک طبیعی را بر روی قسمت‌های آفتاب‌سوختگی قرار دهید.

۶- ماسک روغن‌زیتون:

اگر صورت زیبا و شفاف شما در اثر آفتاب‌سوختگی دچار تیرگی شده و درد و سوزش آن شمارا اذیت کرده است، حتماً از ماسک روغن‌زیتون استفاده کنید. روغن‌زیتون یک مرطوب‌کننده و روشن‌کننده قوی است که می‌تواند به درمان شما کمک بسیاری کند. برای این منظور چند قطره روغن‌زیتون را با نصف گلاب ترکیب کنید. سپس این مواد را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی نواحی آسیب‌دیده بگذارید. این کار را می‌توانید به‌صورت همیشگی انجام دهید تا از خواص بسیار زیاد روغن‌زیتون بهره ببرید.

۷- ماسک بلغور جو دوسر:

یکی از بهترین درمان‌ها جهت پوست آسیب‌دیده یا سوخته استفاده از بلغور جو دوسر می‌باشد. این ماسک به‌عنوان یک لایه‌بردار عمل کرده و علاوه بر سفید کردن پوست شما، باعث تسکین درد و خارش ناشی از آفتاب‌سوختگی نیز می‌شود. برای درمان کافی است مقداری بلغور جو دوسر را با آب کاملاً بپزید. سپس آن را بر روی پوست آسیب‌دیده‌ی خود بگذارید و بعد از چند دقیقه آن را با آب سرد بشویید.

در هنگام استفاده از این روش دقت کنید که این ماسک نباید به مدت طولانی بر روی پوست شما قرار گیرد. به‌این‌علت که جو دوسر یک لایه‌بردار قوی است و پوست آسیب‌دیده شمارا قبل از اینکه خوب شود، لایه‌برداری می‌کند.

سخن نهایی

درمان‌های خانگی و سنتی گفته‌شده در بالا فقط برای سوختگی‌های جزئی می‌باشد؛ اما اگر سوختگی ناشی از آفتاب منطقه وسیعی از پوست شمارا درگیر خود کرده بود و یا همراه با تاول بود و یا این سوختگی در حال گسترش بود، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورت عدم مراجعه به پزشک و سهل‌انگاری در این موضوع سوختگی شما گسترش‌یافته و شاید دچار عفونت شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.