خانه دسته‌بندی نشده درمان آلرژی با روش‌های طب سنتی

درمان آلرژی با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان آلرژی با روش‌های طب سنتی

آلرژی به واکنش بسیار حساس سیستم ایمنی بدن گفته می‌شود که در مقابل مواد خارجی یا بیرونی نشان می‌دهند. مواد ایجاد کننده‌ی این واکنش آلرژن نام دارند. این واکنش زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سفید خون به وسیله‌ی یک پادتن به نام ایمونوگلوبولین E فعال می‌شوند و آنگاه آلرژی اتفاق می‌افتد. آلرژی ممکن است خفیف و یا شدید باشد.

اما عوامل ایجاد کننده‌ی آلرژی چه هستند؟

عوامل بسیار متعدد و زیادی وجود دارند که باعث آلرژی می‌شوند مانند: گرد و غبار، مواد شیمیایی موجود در خانه، موی حیوانات خانگی، شوره‌های پوست حیوانات، عفونت قارچی، مواد خوراکی مانند شیر، گندم، تخم‌مرغ، غذاهای دریایی، سویا، میوه و آجیل، داروهای گوناگونی مانند پنی‎‌سلین، نیش حشرات مانند زنبورها و شیره گیاهان.

علائم و نشانه‌های آلرژی چه هستند؟

به دلیل وجود آلرژن‌های مختلف که باعث انواع گوناگون آلرژی می‌شوند بنابراین نشانه‌ها و علائم آلرژی نیز متفاوت هستند. اما بعضی از علائم مشترک هستند که به آنها اشاره می‌کنیم مانند:

عطسه، درد میگرنی یا سینوسی، آبریزش بینی، سرفه، تورم و التهاب، ایجاد خارش در چشم، گوش، گلو، لب و سقف دهان، تب، اسهال و استفراغ، ملتهب و قرمز شدن چشم، جوش، آسم، نفخ و درد شکم.

چه کارهایی را انجام دهیم تا  دچار آلرژی نشویم؟

شلختگی را کنار بگذارید: این جمله به این معنا است که وسایل اضافی که در خانه از آنها استفاده نمی‌کنید مانند کتابهای قدیمی، گلهای خشک شده و اسباب‌بازی‌های کهنه که خود باعث ایجاد گردوغبار در خانه می‌شوند را به حداقل برسانید.

نظافت مرتب تختخواب: شستن مداوم و تمیز کردن ملحفه‌ها، روکش بالش و پتوها باعث از بین رفتن گردوغبار و میکروب‌ها می‌شود و آلرژی را کاهش می‌دهد.

استفاده از ماسک: اگر شما فردی هستید که نسبت به گردو غبار و کثیفی آلرژی دارید بنابراین سعی کنید در هنگام مواجه با مواردی که باعث آلرژی شما می‌شوند از ماسک استفاده کنید. مانند زمانی که فضایی را جارو می‌کنید یا باغبانی می‌کنید از ماسک استفاده نمایید.

از تهویه هوا استفاده کنید: شما عزیزان می‌توانید برای جلوگیری از آلرژی در هنگام رانندگی ازتهویه هوا استفاده کنید. همچنین استفاده از تهویه هوا و دستگاه‌های رطوبت گیر در اتاق خواب باعث از بین رفتم میکروب‎‌ها می‌شود و آلرژی را کاهش می‌دهد.

سیگار را ترک کنید: اگر سیگار می‌کشید باید آن را ترک کنید زیرا سیگار آلرژی را حاد می‌کند.

قرار دادن یک فیلتر هوا در خانه: استفاده از فیلتر هوا در فضای خانه باعث از بین رفتن شوره‌ی حیوانات خانگی و گردوغبار می‌شود و آلرژی را کاهش می‌دهد. لازم به تذکر است که در هنگام استفاده از فیتلر هوا دربهای منزل را ببندید.

نگه نداشتن حیوانات خانگی در منزل: وجود حیوانات خانگی در منزل باعث ایجاد آلرژی می‌شوند و شوره‌های بدن این حیوانات باعث عطسه مداوم، قرمز شدن چشم و جوش‌های پوستی می‌شوند. بنابراین اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان از مشکل آلرژی رنج می‌برد حتما حیوانات خانگی را از منزل خارج کنید.

از آب شور قبل از اینکه علائم آلرژی رخ دهند استفاده کنید: اگر فردی هستید که    نسبت به گردو غبار آلرژی دارید هر روز بینی خود را صبح و شب با آب شور شستشو دهید. این روش به شما عزیزان کمک می‌کند تا از دردهای سینوسی ناشی از آلرژی در امان باشید. 

مصرف مکمل‌های روغن ماهی: این مکمل‌ها برای درمان آلرژی آسمی مفید هستند. این مکمل‌ها لکوترین بدن که افزایش آن باعث آلرژی می‌شود را کاهش می‌دهد. لازم به تذکر است افرادی که به این مکمل‌ها حساسیت دارند قبل از استفاده حتما از پزشک مشورت بگیرید.

قبل از بیرون رفتن از خانه خود را با پوشش مناسب محفوظ کنید: شما عزیزانی که دچار آلرژی می‌شوید پیش از خارج شدن از منزل حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و در بیرون از خانه از عینک آفتابی و ماسک استفاده کنید.

برای درمان آلرژی روش‌های سنتی و طبیعی بسیاری وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی بعضی از این روشها می‌پردازیم و امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

گیاه سایبان یا بابا آدم جنگلی

طب سنتی به شما عزیزانی که دچار آلرژی می‌شوید توصیه می‌کند برای کاهش مشکلات آسمی و دردهای میگرنی از گیاه سایبان استفاده کنید. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از این گیاه را در یک ظرف حاوی یک لیوان آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید به مدت چهار الی پنج دقیقه روی حرارت ملایم باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی شعله بردارید و پس از عبور دادن آن از صافی میل کنید. این روند را به مدت چندین روز ادامه دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

طب سوزنی

طب سوزنی یکی از روشهای مناسبی است که برای درمان آلرژی استفاده می‌شود. این روش یکی از روشهای طبیعی و خانگی است که شما عزیزانی که دچار آلرژی می‌شوید از آن می‌توانید استفاده کنید.

زردچوبه

یکی از روشهای طب سنتی برای درمان خانگی و طبیعی آلرژی استفاده از زردچوبه است. این گیاه دارای خواص ضدباکتری است که باعث کاهش آلرژی در بدن می‌شود. مصرف روزانه‌ی این ماده‌ی باارزش سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. همچنین شما عزیزان می‌توانید روزانه نصف قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر در حال جوش بریزید و هم بزنید و پس از برداشتن از روی حرارت و کمی پایین آمدن درجه حرارت آن را میل کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

عسل

ماده‌ی  مغزی و مقوی دیگری که در طب سنتی از آن برای درمان آلرژی استفاده می‌شود، عسل است. شما عزیزان می توانید روزانه یک قاشق غذاخوری عسل مصرف کنید و از نتایج آن بهره ببرید. همچنین می‌توانید مقدار یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب جوش بریزید و نوش جان کنید. این نوشیدنی را روزانه یک بار مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

بخور دادن

در طب سنتی برای درمان آلرژی از بخور نیز استفاده می‌شود. این روش خارش گلو و انسداد گوش ناشی از آلرژی را تسکین می‌دهد. برای این روش شما کافیست ظرفی از آب را روی شعله بگذارید و پس از جوش آمدن آن را از روی حرارت برداشته و صورت خود را مقابل آن قرار دهید و روی سر خود پارچه یا حوله‌ی تمیزی بگذارید و اجازه دهید پنج الی ده دقیقه به همین صورت باقی بماند. در صورت لزوم این روش را دوباره تکرار کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود. 

روغن اوکالیپتوس

یکی از روغنهای بسیار مفید که در طب سنتی برای درمان آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد، روغن اوکالیپتوس است. از این روغن برای درمان انسداد مجرای بینی، سینوس و… استفاده می‌شود.

غذاهای تند

طب سنتی به شما عزیزانی که از آلرژی رنج می‌برید توصیه می‌کند در رژیم غذایی روزانه‌ی خود از خوراکی‌های تند استفاده کنید. خوردن غذاهای تند باعث بازشدن مجرای بینی می‌شود. بنابراین برای استفاده از این روش ساده و ارزان به این صورت عمل کنید که روزانه از غذاها و خوراکی‌هایی مانند واسابی، سیرتازه، خردل دیژون و ترب کوهی که اثرات بد ناشی از سینوس را از بین می‌برد. برای گرفتن نتایج مطلوب این روش ساده را روزانه تکرار کنید.

برگ گزنه

استفاده از گیاه پرخاصیت گزنه نیز روش مناسب دیگری است که در طب سنتی برای درمان آلرژی از آن استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است کمی برگ گزنه تازه و یا خشک شده بریزید و اجازه دهید چهار الی پنج دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی شعله بردارید و پس از کمی سرد شدن نوش جان کنید. این دمنوش را روزانه یک فنجان میل کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود. شما عزیزان همچنین می‌توانید از کپسول برگ گزنه نیز استفاده کنید و از اثرات آن بهره ببرید.

استفاده از خوراکی‌هایی که دارای کوئرستین است

یکی از روشهای خانگی و طبیعی  برای درمان آلرژی استفاده از خوراکی‌هایی است که دارای کوئرستین است. برای استفاده از این روش ساده کافیست از خوراکی‌هایی مانند مرکبات و کلم بروکلی استفاده کنید. روزانه حداقل یک پرتقال میل کنید و از کلم بروکلی در سالادها، سوپ‌ها و غذاها استفاده کنید و از فواید آن بهره ببرید.

گیاه عرعر

گیاه عرعر یکی دیگر از گیاهانی است که از آن در طب سنتی برای درمان خانگی و طبیعی آلرژی استفاده می‌شود. این گیاه برای افرادی که نسبت به گرده‌ها و بوی گل آلرژی دارند بسیار مناسب است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از گیاه عرعر را در یک لیوان آب در حال جوش بریزید و دربی را روی آن بگذارید تا دم بیاید و پس از دم آمدن آن را از صافی عبور دهید و سپس میل کنید. این دمنوش را روزانه یک فنجان میل کنید تا بهبودی حاصل شود.

سرو بادبزنی

از گیاهان دیگری که برای درمان خانگی و طبیعی آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد گیاه سرو بادبزنی است. طب سنتی به عزیزانی که نسبت به بعضی از خوراکی‌ها مانند پیاز، شیرینی و گوشت‌های چرب حساسیت و آلرژی دارند توصیه می‌کند از این گیاه برای درمان استفاده کنند به این صورت که مقداری از این گیاه را در یک لیوان آب در حال جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج الی شش دقیقه به همین صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این دمنوش را برای گرفتن نتایج بهتر روزانه یک فنجان مصرف کنید.

ژینکوبیلوبا

یکی دیگر از گیاهانی که دارای آنتی هیستامین می‌باشد و از آن در طب سنتی برای درمان آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گیاه ژینکوبیلوبا است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از این گیاه را در یک لیوان آب درحال جوش بریزید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه روی حرارت باقی بماند و سپس از روی شعله بردارید و پس از عبور دادن آن از صافی نوش جان کنید. در صورت دلخواه می‌توانید کمی به آن عسل نیز اضافه کنید. این دمنوش را به مدت چند وقت و روزانه یک فنجان میل کنید تا آلرژی تسکین یابد.

آویشن

آویشن گیاه دیگری است که از آن برای درمان خانگی و طبیعی آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از گیاه آویشن به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از گیاه آویشن خشک شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت چهار الی پنج دقیقه به همین صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور داده و میل کنید. شما عزیزان می‌توانید از این گیاه به عنوان ادویه در غذاهای روزانه‌ی خود نیز استفاده کنید و آلرژی را در خود کاهش دهید.

ترخون

طب سنتی به شما عزیزانی که از مشکل آلرژی رنج می‌برید توصیه می‌کند از گیاه ترخون برای درمان خانگی و گیاهی آن استفاده نمایند. ترخون کمک  شایانی به درمان این مشکل شما خواهد کرد. برای استفاده از گیاه ترخون به جهت درمان آلرژی به این صورت عمل کنید که مقداری از ترخون خشک شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج الی هفت دقیقه به همین صورت باقی بماند و پس از گذشت این زمان و عبور دادن از صافی با مقداری عسل میل کنید. انجام منظم و مرتب این روش درمانی به شما عزیزان کمک خواهد کرد تا آلرژی بهبود یابد.

سیاه دانه

از گیاه سیاه دانه برای درمان خانگی و طبیعی آلرژی می‌توانید هم به صورت دانه و هم به صورت روغن استفاده کنید. برای استفاده از این گیاه پرخاصیت به جهت درمان آلرژی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از سیاه دانه را در یک لیوان آب جوش بریزید و با گذاشتن دربی روی آن اجازه دهید به مدت چند دقیقه دم بکشد و سپس آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این روش درمانی را روزانه یک مرتبه تکرار کنید تا علائم و اثرات آزاردهنده‌ی آلرژی کاهش یابد.

از دیگر گیاهانی که برای درمان آلرژی می‌توان از آن استفاده نمود عبارتند از: شاهی آبی، جوانه نخودفرنگی، بابونه، سرکه سیب، سیر، زنجبیل و… است. 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.