خانه طب سنتی درمان باد فتق با روش‌های طب سنتی

درمان باد فتق با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان باد فتق با روش‌های طب سنتی

باد فتق یکی از اختلالاتی است که عموما در افراد بالای پنجاه سال رخ می‌دهد. باد فتق یک فرورفتگی در قسمتی از معده به قسمت داخلی قفسه‌ی سینه از طریق دهانه‌ی دیافراگم صورت می‌گیرد. یکی از عوامل ایجاد کننده‌ی این ناراحتی تضعیف بافت‌های حمایت کننده است. گاهی نیز فشار وارده شده روی عضلات شکم و تغییرات ناشی از عوامل بالارفتن سن نیز می‌توانند باعث باد فتق شوند. از دیگر عوامل ایجاد کننده آن نیز می‌تواند چاقی و افزایش وزن، درست ننشستن به مدت طولانی مدت و اضطراب و استرس باشند.

فتق در نقاط مختلف بدن ممکن است رخ بدهد و فقط مربوط به ناحیه کشاله ران نمی‌باشد. اکنون به انواع باد فتق می‌پردازیم و توضیح کوتاهی در مورد هر کدام می‌دهیم:

فتق ران: این نوع از فتق بیشتر در بانوان دیده می‌شود که  تورم در قسمتی از احشای داخلی از طریق ران نمایان می‌شود.

فتق نواحی و دور ناف: در این نوع فتق تورم و باد در نزدیکی ناف ایجاد می‌شود. این نوع فتق بیشتر در نوزادان شیرخوار دیده می‌شود.

فتق بیضه: در این نوع فتق که به آن فتق کشاله ران نیز گفته می‌شود و اکثریت مردان به آن مبتلا می‌شوند، برآمدگی‌ها در کشاله ران و بیضه اتفاق می‌افتد.

فتق انسزیونال: افرادی که بیشتر عمل جراحی داشته‌اند دچار این نوع فتق می‌شوند که برآمدگی‌ها بین عضلات رخ می‌دهد.

فتق فمورال: این نوع فتق که بیشتر در خانم‌های باردار دیده می‌شود، در قسمتی که عروق لنفاوی از شکاف عبور می‌کنند ایجاد می‌شود.

و از دیگر فتق‌ها می‌توان به فتق شکمی و فتق دیافراگم نیز اشاره نمود. 

عوامل شایع در ایجاد باد فتق

بلندکردن اشیا سنگین و بیش از حد حرکت کردن، به مدت طولانی در یک موقعیت نادرست نشستن، داشتن اسهال و یبوست به طور مداوم و مکرر، سرفه و عطسه دائم، ضربه و فشار ناگهانی وارد بر عضلات معده

چه علائم و نشانه‌هایی به ما هشدار بیماری باد فتق را می‌دهند؟

هرگاه یک نوع برآمدگی غیر طبیعی را در کشاله ران احساس نمودیم، احساس درد و سوزش در ناحیه ای که دچار برآمدگی شده است، در حین سرفه کردن و بلند کردن اشیا درد را در ناحیه کشاله‌ی ران احساس کنیم.  البته لازم به ذکر است که بیشتر علائم این اختلال قابل توجه نمی‌باشند.

در صورتی که دچار درد شدید و غیرقابل تحمل شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. حالت شدید و حاد این اختلال منجر به جراحی می‌شود. 

برای بهبودی خود در اعمال روزانه و رژیم غذایی خود این تغییرات را دست کم نگیرید:

اجتناب کردن از خوردن مواد غذایی که باعث سوزش سرمعده می‌شوند، از مصرف مواد غذایی مانند شکلات، کافئین، سیر، پیاز و غذاهای سرخ شده پرهیز کنید، در طول روز و در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید، از سالادی که محتوای آن خیار و کرفس است استفاده کنید و از غذاهایی که تشکیل شده از غلات هستند استفاده کنید. 

برای درمان این اختلال روشها و درمانهای خانگی و طبیعی وجود دارد که در این مقاله به معرفی بعضی از این روشها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

دارچین

طب سنتی به عزیزانی که دچار این اختلال شده‌اند توصیه می‌کند برای درمان آن از گیاه پرخاصیت دارچین استفاده کنند. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در یک لیوان حاوی آب جوش یک قاشق چایخوری پودر دارچین بریزید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید پنج الی ده دقیقه به همین صورت باقی بماند تا دم بکشد و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و به آن یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و آن را نوش جان کنید. این چای و دمنوش خوش طعم را به مدت یک ماه یا بیشتر و روزانه دو فنجان مصرف کنید و شاهد اثرات نتایج بخش آن باشید. دارچین خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و درد ناشی از باد فتق را کاهش می‌دهد.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب نیز در طب سنتی برای درمان باد فتق کاربرد فراوانی دارد. سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برای درمان باد فتق بسیار مناسب است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در یک لیوان حاوی آب گرم حدود دو قاشق چایخوری سرکه سیب بریزید و هم بزنید. حالا یک قاشق چایخوری به آن عسل طبیعی اضافه کنید و این نوشیدنی را هر روز صبح ناشتا تا زمانی که لازم بود مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. 

بابونه

گیاه دیگری که از آن برای درمان خانگی و طبیعی باد فتق مورد استفاده قرار می‌گیرد، بابونه است. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و همچنین به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و آرامبخشی معده‌ی ملتهب و دردناک را بهبود می‌بخشد. بابونه به دلیل خواصی که دارد سوزش سردل ناشی از باد فتق را نیز کاهش می‌دهد. برای استفاده از بابونه به این صورت عمل نمایید که مقدار یک قاشق چایخوری از پودر بابونه را در ظرفی که حاوی آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم دم بکشد و پس از دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و در حالی که گرم است نوش جان کنید. این دمنوش را یه مدت یک ماه و در صورت لزوم بیش از یک ماه مصرف کنید و از نتایج آن بهره ببرید.

آب گرم

طب سنتی به شما عزیزانی که دچار این اختلال شده‌اید توصیه می‌کند هر روز پس از بیدار شدن و به صورت ناشتا یک لیوان آب گرم بنوشید و پس از چند دقیقه بایستید و دستان خود را به صورت ضربدری در مقابل قفسه‌ی سینه بکشید. حالا روی انگشتان پا بایستید و بدنتان را به سمت بالا کش دهید و با بالا آوردن بازوهایتان نفس‌های سریع و کوتاه بکشید. این روش درمانی را برای گرفتن نتایج مطلوب یک هفته تا ده روز انجام دهید. مصرف آب گرم به صورت ناشتا باعث آرامبخشی عضلات معده می‌شود. لازم به تذکر است که در حین درمان با این روش از مصرف نوشیدنی‌های چای و یا قهوه در هنگام صبح پرهیز کنید.

جوش‌شیرین

استفاده از جوش‌شیرین نیز برای درمان خانگی و طبیعی باد فتق بسیار توصیه می‌شود. برای استفاده از این روش به این صورت انجام دهید که مقدار نصف قاشق چایخوری از جوش‌شیرین را در یک لیوان آب گرم بریزید و پس از هم زدن آن را بنوشید. این نوشیدنی را تا زمانی که لازم دانستید روزی یک بار مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. جوش‌شیرین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی برای درمان باد فتق بسیار مناسب است و همچنین سوزش سر معده ناشی از این اختلال را نیز کاهش می‌دهد. 

آب آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا از دیگر گیاهان مورد استفاده در طب سنتی برای درمان خانگی باد فتق است. بری استفاده از این گیاه به جهت درمان این اختلال به این صورت عمل کنید که دو برگ ضخیم از این گیاه را بردارید و پس از شستن خارهای آن جدا کنید. و سپس پوست آن را بکنید و ژل آن را در مخلوط کن بریزید و آب آن را هر روز به صورت ناشتا و به مقدار یک فنجان نوش جان کنید. این روش را تا زمانی که لازم دانستید انجام دهید تا نتایج مطلوب هر چه زودتر نمایان شود.

گیاه آلوئه‌ورا دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدباکتریایی است و باعث بهبود معده و سوزش سر معده ناشی از باد فتق را کاهش می‌دهد. 

تخم شوید

در طب سنتی از تخم شوید نیز برای درمان طبیعی و خانگی باد فتق استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از تخم شوید را در ظرفی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و هنگامی که به رنگ قهوه‌ای درآمد آن را از روی حرارت بردارید و بکوبید تا پودر شود. آنگاه تخم شوید پودر شده را در مقداری از سرکه سیب حل کنید و آن را نوش جان کنید. این روش درمانی را تا بهبودی کامل انجام دهید و از نتایج بی‌نظیر آن بهره ببرید.

شیرین بیان

شیرین بیان گیاه دیگری است که در طب سنتی برای درمان باد فتق به صورت خانگی و طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص این گیاه روی دیواره‌های مری و معده تاثیر می‌گذارد. برای استفاده از این گیاه به جهت درمان این اختلال به این صورت عمل کنید که مقداری از شیرین بیان را بکوبید تا له شود و سپس آن را در ظرفی که حاوی شیر نیمه گرم است بریزید و پس از هم زدن نوش جان کنید. این روش درمانی را روزانه یک بار انجام دهید تا نتایج دلخواه حاصل شود. لازم به تذکر است افرادی که دچار ناراحتی‌های گوارشی هستند از این روش استفاده نکنند.

گل ختمی

یکی از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان باد فتق استفاده از گیاه گل ختمی است. خواص دارویی این گیاه باعث کاهش ترشح اسیدمعده می‌شود. برای استفاده از این گیاه شما عزیزان باید مقداری از ریشه گل ختمی را در ظرفی که حاوی آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت ده الی پانزده دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی شعله بردارید و پس از سرد شدن آن را با سرکه سیب مخلوط کنید و میل نمایید. این ترکیب را روزانه سه مرتبه بعد از هر وعده‌ی غذایی استفاده کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

همچنین شما عزیزان می‌توانید از چای گل ختمی نیز استفاده کنید. برای تهیه چای این گیاه به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از گل ختمی خشک شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت چهار الی پنج دقیقه دم بکشد و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و سپس نوش جان کنید. در صورت دلخواه می‌توانید مقداری به آن عسل نیز اضافه کنید. این چای را روزانه می‌توانید یک فنجان میل کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. 

ریشه زنجبیل

طب سنتی به شما عزیزانی که از اختلال باد فتق رنج می‌برید توصیه می‌کند برای درمان خانگی و طبیعی آن از ریشه زنجبیل استفاده کنید. مصرف این گیاه باعث کاهش دردهای شکمی می‌شود و از ترشح اسید معده نیز جلوگیری می‌کند و نمی‌گذارد به مری و معده آسیب برسد. برای استفاده از این روش درمانی مقداری از ریشه زنجبیل تازه را در ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت پنج الی ده دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و آنگاه آن را از روی حرارت بردارید و پس از اندکی سرد شدن گرم بنوشید. این چای را روزانه دو فنجان و به مدت چند وقت مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. 

روشی دیگر به این صورت است که از ترکیب زنجبیل تازه و بابونه استفاده کنید به این صورت که در ظرفی که حاوی آب در حال جوش است مقداری گیاه بابونه خشک شده ( به مقدار یک قاشق چایخوری در یک لیوان آب ) بریزید و یک تکه زنجبیل تازه را نیز به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت ملایم شعله حدود پنج الی هفت دقیقه بجوشد آنگاه پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و پس از عبور دادن از صافی اندکی به آن عسل اضافه کرده و میل کنید. این چای خوش طعم را روزانه یک فنجان مصرف کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

آب هویج

هویج این گیاه پرخاصیت نیز در طب سنتی برای درمان گیاهی و خانگی باد فتق مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این روش آسان و کم هزینه فقط کافیست هویج‌های شسته شده و خرد شده را در دستگاه آبمیوه گیری بریزید و آب آن را بگیرید. شما عزیزان برای گرفتن نتایج مطلوب باید روزانه یک لیوان آب هویج تازه میل کنید. همچنین می‌توانید هویج را به صورت خام و یا در سالادها و در انواع غذاها و سوپ‌ها مصرف کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرید.

تخم گشنیز

استفاده از تخم گشنیز نیز در طب سنتی برای درمان باد فتق بسیار توصیه شده است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از تخم گشنیز را در ظرفی بریزید و روی حرارت بگذارید تا تغیر رنگ دهد آنگاه آن را از روی حرارت بردارید و بکوبید تا له شود و آن را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید و پس از پنج الی ده دقیقه از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این نوشیدنی را به مدت چند وقت و روزانه یک لیوان مصرف کنید تا بهبودی حاصل شود. 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.