خانه طب سنتی درمان سنتی قاعدگی نامنظم

درمان سنتی قاعدگی نامنظم

توسط kakooti

به‌طورمعمول در هرماه، شما به مدت یک هفته درگیر قاعدگی هستید. چرخه‌ی نرمال عادت ماهیانه بین ۲۱ تا ۳۵ روز می‌باشد. اگر این مدت‌زمان به تأخیر بیفتد و خونریزی قاعدگی متوقف‌شده باشد، درصورتی‌که یائسه و باردار نباشید، شما دچار بی‌نظمی و اختلال مربوط به پریود شده‌اید. در چنین شرایطی جای هیچ نگرانی نیست. به جز موارد خاص و شدید که نیازمند مراجعه به پزشک است، در باقی شرایط شما می‌توانید با روش‌های طبیعی و گیاهی، دوره‌ی عادت ماهیانه خود را تنظیم نمایید.

عوامل شناخته‌شده در بی‌نظمی پریود در زنان و دختران:

علل زیادی منجر به بهم خوردن هورمون‌های شما و درنهایت بی‌نظمی قاعدگی می‌شود. بااین‌حال بهتر است برای تشخیص عوامل مؤثر در به هم خوردن دوره‌های قاعدگی خود با پزشک خود مشورت کرده تا این عوامل را بشناسید و در جهت رفع آن برآیید. در بخش زیر برخی از این عوامل را ازنظر گذرانده‌ایم.

-سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (عدم آزادسازی تخمک)
-نقص در عملکرد تیروئید مانند پرکاری تیروئید
-فیبروئید رحم
-عدم تعادل هورمونی
-کم‌خونی
-ناهنجاری‌های رحم
-مشکلات زنان و زایمان
-بیماری‌های مزمن نظیر سل
-استرس بیش‌ازحد
افسردگی
-چاقی یا کاهش وزن قابل‌توجه
-تغذیه نامناسب
-مصرف بیش‌ازحد قرص‌های جلوگیری از بارداری
-مصرف بعضی داروهای خاص نظیر داروهای ضد سایکوتیک، ضدافسردگی و داروهای فشارخون
-انجام تمرینات ورزشی سنگین
-مصرف بیش‌ازحد الکل
-سیگار کشیدن بیش‌ازحد
-دیابت
-پری‌موتوپوز
-شیر دادن به کودک
-مشکلات کبدی
-یائسگی
-زایمان یا سقط جنین
قرارگیری در معرض تشعشعات یا پرتودرمانی

 

درمان قاعدگی نامنظم با نسخه‌های طب سنتی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از بی‌نظمی قاعدگی خود رنج می‌برید، گیاهان دارویی و روش‌های سنتی قیدشده در بخش زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا از بی‌نظمی پریود خود خلاص شوید. با مجله کاکوتی همراه باشید تا روش‌های درمان عادت ماهیانه نامنظم را با داروی گیاهی بپردازیم.

-زعفران: برای درمان گیاهی قاعدگی نامنظم خود، از گیاه زعفران استفاده کنید. این گیاه یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند استرس شمارا کاهش داده و منجر به درمان قاعدگی نامنظم شما شود. برای درمان کافی است یک قاشق چای‌خوری زعفران را در نصف لیوان آب جوشانده تا آب آن به‌اندازه یک قاشق غذاخوری بماند. سپس این ترکیب را به سه قسمت تقسیم کرده و در طی روز نوش جان‌کنید.

-گوجه‌فرنگی: برای درمان قاعدگی نامنظم شما گوجه‌فرنگی معجزه می‌کند. برای این منظور کافی است دو تا سه لیوان آب گوجه‌فرنگی را در روز بنوشید. گفته می‌شود که این کار جریان خون را بهبود بخشیده و قطع عادت ماهیانه شمارا درمان می‌کند.

-چغندر: ازجمله داروهای گیاهی که به درمان قاعدگی نامنظم شما کمک می‌کند آب چغندر تازه می‌باشد. همچنین می‌توانید چغندر را به‌صورت خام نیز مصرف کنید.

-کرفس: طبق نظر پزشکان طب سنتی، ماده‌ی موجود در کرفس به نام بوتیلیدن فتالاید، منجر به خونریزی قاعدگی می‌شود؛ بنابراین اگر قاعدگی نامنظمی دارید، دانه‌های کرفس را امتحان کنید.

-بابونه: اگر دچار استرس و اضطراب هستید و این وضعیت بر روی عادت ماهیانه‌ی شما تأثیر گذاشته است، بابونه را مصرف کنید. این گیاه خوش‌طعم، ملین و ضد اسپاسم بوده و می‌تواند درمانی مناسب برای عادت ماهیانه نامنظم شما باشد. برای درمان کافی است این گیاه را به‌صورت چای مصرف کنید.

توجه به این نکته ضروری است که مصرف این گیاه تحت نظارت پزشک صورت گیرد.

-سنبل ختایی: برای درمان قاعدگی نامنظم خود از مزایای دارویی گیاه قاعده آور سنبل ختایی استفاده کنید. برای درمان می‌توانید عصاره این گیاه یا چای ریشه‌ی آن را مصرف کنید.

توجه به این نکته ضروری است که مصرف این گیاه تحت نظارت پزشک صورت گیرد.

-ریشه تک‌شاخ: اگر از قاعدگی نامنظم رنج می‌برید از ریشه تک‌شاخ استفاده کنید. پزشکان طب سنتی بر این باورند که این گیاه یک قاعده آور بوده و برای درمان ناباروری مناسب است.

توجه به این نکته ضروری است که مصرف این گیاه تحت نظارت پزشک صورت گیرد.

-جنسینگ آبی: محرکی قدرتمند برای رحم می‌باشد که به جریان خون در ناحیه‌ی لگن کمک می‌کند؛ بنابراین اگر دچار پریودهای نامنظم هستید، جنسینگ را امتحان کنید.

توجه به این نکته ضروری است که مصرف این گیاه تحت نظارت پزشک صورت گیرد.

-بادرنجبویه: برای برگرداندن حالت طبیعی قاعدگی خود از گیاه بادرنجبویه استفاده کنید. این گیاه ملین و آرام‌بخش می‌باشد و به درمان شما کمک بسیاری می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که مصرف این گیاه تحت نظارت پزشک صورت گیرد.

-دارچین: یکی از دلایل بی‌نظمی قاعدگی، وزن زیاد می‌‌باشد. دارچین به همراه شیر، علاوه بر کاهش وزن به نظم در قاعدگی شما کمک بسیاری می‌کند.

-برگ گزنه: درمان بی‌نظمی قاعدگی شما در طبیعت نهفته است. گیاه گزنه برای درمان بی‌نظمی قاعدگی شما بسیار مناسب است. کافی است این گیاه را به‌صورت دم‌نوش مصرف کنید.

-پونه: به گفته‌ی پزشکان طب سنتی، گیاه پونه یک گیاه قاعده آور می‌باشد که به تحریک دستگاه تناسلی نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید این گیاه را به‌صورت دم‌نوش مصرف کنید؛ اما از مصرف خودسرانه و زیاد آن خودداری کنید.

-رازیانه: ازجمله گیاهان مؤثر در تنظیم و باز شدن قاعدگی، رازیانه می‌باشد. برای درمان کافی است پانزده گرم تخم رازیانه را در یک لیتر آب جوش دم‌کنید و روزی یک استکان نوش جان‌کنید.

-آب جعفری: برای درمان عقب‌افتادگی قاعدگی خود، آب جعفری را امتحان کنید. این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و می‌تواند پریودهای شمارا به حالت عادی برگرداند. برای درمان کافی است به‌صورت زیر عمل کنید:

مقداری از برگ جعفری را خورد کرده و مقداری آب به آن اضافه کنید. سپس این نوشیدنی را هرروز صبح به مدت چند روز بنوشید تا عادت ماهیانه شما منظم شود.

-بذر تربچه: برای تنظیم چرخه‌ی قاعدگی، دانه‌های تربچه اثرگذاری بسیار بالایی دارد. این دانه‌ها جریان خون شمارا تنظیم کرده و می‌تواند قاعدگی منظمی را به شما هدیه دهد. برای درمان قاعدگی نامنظم خود می‌توانید مقدار کمی پودر دانه تربچه را در یک لیوان آب ولرم ترکیب کنید. سپس این مخلوط را جهت تنظیم چرخه‌ی قاعدگی بنوشید. کافی است یک‌بار امتحان کنید تا اثر آن را ببینید.

-زنجبیل: درمان عقب‌افتادگی پریود شما با زنجبیل قابل رفع می‌باشد. این گیاه شگفت‌انگیز علاوه بر دارا بودن آنتی‌اکسیدان، جریان خون شمارا تنظیم کرده و تمام مشکلات قاعدگی شمارا درمان می‌کند. برای این منظور کافی است یک قاشق غذاخوری زنجبیل را با یک لیوان آب ترکیب کرده و بجوشانید. سپس می‌توانید این محلول را بعد از خنک شدن بنوشید. همچنین برای طعم دار کردن آن می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کنید. کافی است یک‌بار امتحان کنید تا عقب‌افتادگی عادت ماهیانه شما حل شود.

-دانه کنجد: برای تنظیم چرخه‌ی قاعدگی خود از دانه‌های شگفت‌انگیز کنجد بهره ببرید. این دانه‌ها با تقویت جریان خون شما و تولید هورمون، به تعادل هورمونی شما کمک بسیاری کرده و درنهایت همه‌ی مسائل مربوط به عقب‌افتادگی پریود را درست می‌کند. برای استفاده کافی است دانه‌های کنجد را جوشانده و خشک‌کنید. سپس این دانه‌ها را با یک قاشق نیشکر مخلوط کرده و هرروز صبح ناشتا آن را مصرف کنید.

-زردچوبه: یکی از ادویه‌های معجزه‌آسا جهت تنظیم چرخه‌ی قاعدگی، زردچوبه می‌باشد. زردچوبه با طبع گرم خود، سرشار از مواد مغذی است که چرخه‌ی قاعدگی شمارا تنظیم می‌کند. جهت استفاده از خواص زردچوبه برای تنظیم هورمون‌های خود کافی است یک‌چهارم قاشق پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر اضافه کرده و همراه با نصف قاشق عسل هم بزنید. ترکیب حاصل را جهت تنظیم پریود خود میل کنید.

آلوئه‌ورا: به یک لیوان آب ولرم مقدار یک قاشق آلوئه‌ورا و نصف قاشق عسل اضافه کنید. سپس این ترکیب را بنوشید تا عقب‌افتادگی پریود شما درمان شود. آلوئه‌ورا با ترشح هورمون‌های مورد نیاز بدن شما چرخه‌ی قاعدگی را تنظیم می‌کند.

روغن‌زیتون: ماساژ شکمتان با روغن‌زیتون علاوه بر تسکین و آرامش بدن شما، به جریان خون، گرفتگی‌های قاعدگی و تنظیم دوره‌های پروید شما کمک بسیاری می‌کند. کافی است امتحان کنید تا معجزه‌ی آن را ببینید.

-آب هویج: برای درمان تأخیر پریود خود از آب هویج استفاده کنید. پزشکان طب سنتی این نوشیدنی سرشار از آهن را برای تنظیم دوره‌های پریود سفارش می‌کنند. برای درمان یک لیوان از آب هویج را به مدت سه ماه بنوشید تا اثر شگفت‌انگیز آن را ببینید.

-نعنا: یکی از درمان‌های خانگی جهت تنظیم دوره‌های قاعدگی، استفاده از ترکیب نعنا خشک و عسل می‌باشد. برای درمان بهتر است به مدت چند هفته روزی سه بار این ترکیب را استفاده کنید.

-بادام: برای حل مشکل بی‌نظمی پریود خود از خواص دارویی بادام استفاده کنید. مواد مغزی موجود در این خوراکی نقش مهمی را در تنظیم هورمون‌های شما بازی می‌کند. برای درمان کافی است چند دانه از بادام را به مدت یک شب تا صبح در آب گذاشته تا خیس شود. سپس این ماده‌ی خوراکی را بخورید. استفاده منظم از بادام به نرمال شدن دوره‌های پریود شما کمک بسیاری می‌کند.

-تخم کتان: چربی امگا ۳ و فیبر موجود در دانه‌های تخم کتان به تنظیم دوره‌های قاعدگی شما کمک بسیاری می‌کند؛ بنابراین سعی کنید که این خوراکی مغزی را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا مشکلات قاعدگی شمارا برطرف کند.

-آناناس: یکی از میوه‌هایی که به درمان عقب افتادگی پریود شما کمک می‌کند، میوه‌ی شگفت‌انگیز آناناس می‌باشد. این میوه با دارا بودن آنزیم‌های طبیعی و مواد مغذی خود، جریان خون شمارا تنظیم کرده و علاوه بر تنظیم چرخه قاعدگی، گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی را تسکین ببخشد.

-پاپایا: این میوه‌ی مغذی با تنظیم هورمون‌های شما، پریودهای شمارا منظم کرده و گرفتگی و دردهای دوران قاعدگی را کاهش می‌دهد.

 

نکات قابل‌توجه در درمان بی‌نظمی عادت ماهیانه

علاوه بر روش‌های سنتی و درمان‌های گیاهی گفته‌شده در بالا، نکات دیگری وجود دارد که رعایت کردن آن خالی از لطف نمی‌باشد و به تنظیم چرخه‌ی قاعدگی شما کمک بسیاری می‌کند.

-ورزش: یکی از دلایل به هم خوردن دوره‌های قاعدگی اضافه‌وزن می‌باشد. انجام تمرینات منظم ورزشی یکی از راه‌کارهایی است که به متعادل ساختن وزن شما کمک بسیاری می‌کند؛ بنابراین انجام تمرینات سبک ورزشی را به برنامه‌ی روزانه خود اضافه کنید.

-استرس: یکی از عوامل تأثیرگذار در بی‌نظمی قاعدگی، استرس و موقعیت‌های استرس‌زا می‌باشد؛ بنابراین باید بکوشید تا عوامل استرس‌زا را از زندگی خود حذف کرده و یا آن را کنترل کنید.

-خواب: عدم خواب کافی در شبانه‌روز، منجر به تأثیر منفی بر روی سلامتی ازجمله عادت ماهیانه شما می‌شود. هرکسی به‌طور طبیعی حداقل به ۷ تا ۸ ساعت خواب کافی نیاز دارد.

-الکل: مصرف نوشیدنی‌های الکی منجر به بی‌نظمی پریود شما می‌شود. ازاین‌رو از مصرف آن پرهیز کنید.

-سیگار: مصرف سیگار بیش‌ازحد بر روی چرخه‌ی قاعدگی شما تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین مصرف آن را ترک کنید.

-کافئین: مصرف قهوه و محصولات حاوی کافئین باعث بروز اختلال در چرخه‌ی قاعدگی شما می‌شود؛ ازاین‌رو بهتر است که مصرف این مواد را به حداقل برسانید.

-رژیم غذایی: مصرف غذاهای چرب و کربوهیدرات دار را کاهش دهید. در عوض میوه‌ها و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین غذاهای سرشار از آهن نظیر جگر، اسفناج، سویا و لوبیا، پروتئین و محصولات لبنی کم‎چرب را به رژیم غذایی خود بگنجانید.

-قرص‌های پیشگیری از بارداری: برای مصرف این قرص‌ها با پزشک متخصص خود مشورت کنید. مصرف خودسرانه‌ی این قرص‌ها دوره‌های قاعدگی شمارا با مشکلاتی مواجه می‌کند. درهرصورت بهتر است روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری را جایگزین این قرص‌ها کرد.

سخن نهایی

داشتن دوره‌‌ی عادت ماهیانه منظم نشانه‌ی یک بدن سالم است. در صورت بروز هرگونه بی‌نظمی در این سیکل، سلامتی شما تحت تأثیر قرارگرفته و در طولانی‌مدت احتمال بروز بیماری‌هایی نظیر نازایی و چاقی را افزایش می‌دهد. ازاین‌رو درمان به‌موقع می‌تواند از آسیب به بدن شما جلوگیری کند. درمان‌های شیمیایی برخلاف درمان‌های طبیعی، همراه با عوارض می‌باشد؛ بنابراین بهتر است که برای درمان از مواد طبیعی و گیاهی که سرشار از مواد مغذی هستند استفاده کنید؛ اما توجه به این نکته ضروری است که استفاده بیش‌ازحد و خودسرانه برخی از این داروها عوارض جانبی داشته و شمارا با مشکل روبه‌رو می‌کند. از طرفی اگر با استفاده از این مواد به نتیجه‌ی مثبتی دست پیدا نکردید، توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۶ نظرها

Raha تیر ۱۰, ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵ ب٫ظ

ممنون
عالی بود ❤

پاسخ
مدیر مجله تیر ۲۳, ۱۴۰۰ - ۴:۵۲ ب٫ظ

از حسن نظر شما سپاس گذاریم

پاسخ
Raha تیر ۱۰, ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶ ب٫ظ

بیسیار عالی ❤
خسته نباشید

پاسخ
مدیر مجله تیر ۲۳, ۱۴۰۰ - ۴:۵۲ ب٫ظ

درود بر شما ممنون

پاسخ
ناشناس آبان ۶, ۱۴۰۰ - ۸:۲۱ ب٫ظ

سلام. فقط بخشی از متنتان را خواندم . لطفا به منع مصرف ها هم توجه شود . مثلا خوردن رازیانه در هنگام قاعدگی خوب نیست .علاوه بر این در بعضی افراد هم خوب نیست ‌‌. ضمنا مگر فقط تأخیر در قاعدگی را نامنظمی میگویند ؟

پاسخ
مدیر مجله مرداد ۲, ۱۴۰۱ - ۹:۱۳ ق٫ظ

تشکر از دقت نظر شما بله حتمن این موضوع در نظر گرفته می شود البته که در فروشگاه و در توضیحات محصول این مورد در نظر گرفته شده است

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.