خانه دسته‌بندی نشده درمان سنگ کیسه صفرا به کمک راهکارهای طب سنتی

درمان سنگ کیسه صفرا به کمک راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti

سنگ کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا در بخش زیری کبد قرارگرفته است. این عضو مهم بدن شما، صفرای ترشح‌شده از کبد را در خود جمع کرده و در صورت نیاز از طریق مجرای صفراوی به روده باریک منتقل می‌کند.

در برخی از شرایط سنگ‌ها یا توده‌هایی در کیسه‌ی صفرا و یا مجرای صفراوی تشکیل می‌شود که این سنگ‌ها بزرگ بوده و یا به‌صورت چندین ذره کوچک می‌باشد؛ بنابراین ممکن است پزشک شما عمل جراحی را برای برداشتن سنگ کیسه‌ی صفرا توصیه کند.

اگر سنگ کیسه‌ی صفرای شما دارای علائم حادی نبود، نگران نباشید. قبل از اینکه تحت عمل جراحی قرار بگیرید، درمان‌های طب سنتی را امتحان کنید. این درمان‌های طبیعی، بدون علائمی نظیر تهوع، استفراغ و سوءهاضمه بوده و درد شمارا کاهش داده و در برخی از شرایط شمارا از شر سنگ‌های کیسه‌ی صفرا نجات می‌دهد.

انواع سنگ کیسه‌ی صفرا

اگر تعادل مواد شیمیایی موجود در کیسه صفرا مانند کلسترول، بیلیروبینیت کلسیم و کربنات کلسیم به هم بخورد، باعث تولید سنگ کیسه‌ی صفرا می‌شود.

این سنگ‌ها به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

-سنگ‌های کلسترولی: یکی از دلایلی که منجر به ایجاد سنگ کیسه صفرا می‌شود، کلسترول بالا است؛ بنابراین در صورت ابتلای به این نوع بیماری، تشکیل این نوع سنگ در صفرای شما دور از انتظار نیست.

-سنگ‌های رنگ‌دانه‌ای: این نوع سنگ‌ها به دلیل بیلی‌روبین زیادی در مجرای صفرا تشکیل می‌شود. بیماری‌های کبدی، عفونت مجرای صفراوی و یا اختلالات خونی مانند کم‌خونی سلول‌های داسی شکل ازجمله افرادی هستند که با این نوع بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

افراد در معرض سنگ کیسه صفرا:

زنان دو برابر مردان به سنگ کیسه‌ی صفرا مبتلا می‌شوند. بااین‌حال شانس ابتلا برخی از افراد نسبت به سایرین بیشتر می‌باشد. در مطلب زیر به برخی از این افراد اشاره‌کرده‌ایم:

-زنان باردار و یا زنان مصرف‌کننده داروهای ضدبارداری و یا زنان مصرف‌کننده استروژن با دوز بالا

-افرادی که وزن زیادی دارند و یا افرادی که وزن زیادی را کم کردن و دوباره اضافه‌وزن زیادی پیدا کردند

-وراثت

-افراد با چربی بالا و یا کسانی که داروی کاهش کلسترول به نام استاتین مصرف می‌کنند.

-افراد بالای ۶۰ سال سن

-افراد مبتلابه دیابت

علائم سنگ کیسه صفرا

به‌صورت کلی، سنگ کیسه‌ی صفرا بدون هیچ علامت و نشانه‌ای می‌باشد و اگر این سنگ‌ها در کیسه‌ی صفرا باقی بماند، هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. حتی ممکن است سال‌ها علائم سنگ کیسه صفرا داشته باشید اما مشکل حادی برای شما ایجاد نشود. بااین‌حال در بعضی از شرایط این سنگ‌ها باعث درد در ناحیه شکم شما می‌شود:

کولیک صفراوی: در صورت ابتلا به کولسیستیت یا یک کیسه صفرا ملتهب، دردی به‌صورت ناگهانی در سمت راست بدن شما و در زیر دنده‌ها رخ می‎دهد. همچنین علائم زیر نیز در بدن شما به‌سرعت ظاهر می‌شود:

درد در سمت راست بدن، درست زیر دنده، درد پشت بین استخوان‌های شانه، درد در شانه سمت راستی، حالت تهوع و استفراغ، عرق کردن، بی‌قراری

عفونت: در بعضی از حالت‌ها سنگ کیسه‌ی صفرا باعث ایجاد عفونت در بدن شما می‌شود؛ بنابراین تب و لرزش در کنار درد سمت راست شکم جزء علائم آن است. در این شرایط پیشنهاد می‌شود که برای دفع سنگ در بیمارستان بستری شوید.

زردی: درصورتی‌که سنگ کیسه‌ی صفرا در مجرای صفرا گیر کند، مجرای عبور آنزیم‌های صفرا به روده را بسته و صفرا به جریان خون نفوذ می‌کند. در این شرایط نشانه‌های زردی در بدن شما ایجاد می‌شود که درمان آن جراحی برای برداشتن سنگ کیسه صفرا ‌می‌باشد.

پانکرانیت: اگر سنگ کیسه‌ی صفرای شما از مجرای صفرا عبور کرده و به مجرای پانکراس برسد و آن را مسدود کند، باعث ری فلاکس و یا بازگشت مایعات و صفرا به داخل کانال می‌شود.

 توصیه‌های عمومی طب سنتی برای از بین بردن سنگ کیسه‌ی صفرا

در مطلب زیر چند پیشنهاد ساده برای جلوگیری از ایجاد سنگ کیسه‌ صفرا ذکر کرده‌ایم. با رعایت این نکات و تغییر شیوه زندگی‌تان می‌توانید از ایجاد سنگ کیسه‌ی صفرا در بدن خود جلوگیری کنید.

-یبوست خود را درمان کنید. عدم درمان این مشکل، باعث ایجاد سنگ در کیسه‌ی صفرای شما می‌شود.

-ویتامین ث به‌خصوص مرکبات را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنید.

-در طول شبانه‌روز آب زیاد بنوشید.

-به‌طور منظم ورزش کنید.

-از خوردن غذاهای چرب اجتناب کنید.

-در صورت اضافه‌وزن، وزن خود را کاهش دهید.

-ادویه‌جات مانند زردچوبه، زنجبیل خشک، فلفل سیاه، فلفل سبز و آنقوزه استفاده کنید.

درمان سنگ کیسه صفرا به کمک راهکارهای طب سنتی

روش‌ها و درمان‌های مختلفی جهت درمان سنگ کیسه‌ی صفرا وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از راهکارهای طب سنتی و برخی از گیاهان دارویی و خوردن دم‌نوش‌ها در وعده‌های غذایی خود و بدون عمل جراحی، به از بین بردن سنگ کیسه‌ی صفرای خود کمک کرده و یا مانع از تشکیل سنگ‌های کیسه‌ی صفرا در خود شوید. در مطلب زیر برخی از این روش‌ها را ازنظر گذرانده‌ایم. با ما همراه باشید:

-سرکه سیب: اگر از درد سنگ کیسه صفرا رنج می‌برید، ۲ قاشق چای‌خوری سرکه سیب را به همراه ۱ قاشق چای‌خوری آب‌لیمو ترکیب کرده و صبح‌ها بنوشید. همچنین ترکیب سرکه سیب به همراه آب سیب نیز برای کاهش درد سنگ کیسه صفرا بسیار مؤثر است. این ترکیب را صبح‌ها به‌صورت ناشتا مصرف کنید.

-آب سیب: برای درمان طبیعی سنگ کیسه صفرا، آب سیب را هر روز بنوشید. برای این منظور کافی است آب سیب را گرفته و هر روز به‌اندازه یک لیوان از آن را میل کنید. همچنین می‌توانید آب سیب را به همراه دو تا سه قاشق غذاخوری روغن‌زیتون ترکیب کرده و به‌صورت روزانه مصرف کنید. کافی است امتحان کنید تا نتیجه آن را ببینید.

-ترکیب زردچوبه و عسل: برای درمان سنگ کیسه صفرا از ترکیب زردچوبه و عسل استفاده کنید. برای این کار کافی است نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه را به همراه نصف قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کرده و هر روز بخورید.

-شیره خارخاسک: یکی از روش‌های طبیعی برای درمان سنگ کیسه استفاده از شیره خارخاسک می‌باشد. برای درمان کافی است ۱ قاشق غذاخوری دانه خارخاسک را خرد کرده و به همراه ۳ لیوان آب بجوشانید. سپس به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید. این دم‌نوش گیاهی را به همراه کمی عسل بنوشید. برای تأثیرگذاری بیشتر، بهتر است این دم‌نوش را دو تا سه لیوان در روز مصرف کنید.

-آب‌لیمو: برای خداحافظی با سنگ کیسه صفرا از آب‌لیمو استفاده کنید. بدین‌صورت که هرروز به‌صورت ناشتا ۱ قاشق چای‌خوری آب‌لیمو را به همراه یک لیوان آب ولرم ترکیب کرده و بنوشید. برای اثرگذاری بیشتر، می‌توانید این کار را چهار بار در روز تکرار کنید.

-زغال‌اخته: پزشکان طب سنتی برای درمان سنگ کیسه صفرا استفاده از آب زغال‌اخته را پیشنهاد می‌دهند. برای این کار کافی است مقداری از آب زغال‌اخته را به همراه کمی آب ترکیب کرده و هرروز از آن بنوشید.

-روغن نارگیل: ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل، نصف آب یک لیمو، یک قطعه کوچک زنجبیل را به همراه یک‌چهارم لیوان آب سیب ترکیب کنید. سپس این نوشیدنی را هر روز به مدت چند هفته مصرف کنید تا سنگ کیسه صفرای شما درمان شود.

-روغن کرچک: برای نابودی سنگ کیسه صفرای خود، روغن کرچک را امتحان کنید. برای این منظور مقداری روغن کرچک را به پارچه‌ای مالیده و آن را در سمت راست شکم خود قرار دهید. سپس پارچه را با یک پلاستیک بپیچانید. درنهایت یک کمپرس گرم را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بر روی پارچه قرار دهید. برای اثرگذاری بیشتر بهتر است این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.

-چای سبز: برای درمان سنگ کیسه صفرای خود از خاصیت چای سبز بهره ببرید. برای مصرف کافی است ۲ قاشق چای‌خوری برگ چای سبز را در یک لیوان آب داغ بریزید. سپس منتظر بمانید تا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. این دم‌نوش را به‌صورت گرم و به‌اندازه ۲ تا ۳ لیوان در روز نوش جان کنید.

-چغندرقند: برای کاهش دردهای ناشی از سنگ کیسه صفرا چغندرقند را مصرف کنید. برای این منظور کافی است چغندرقند را به‌صورت قطعات کوچک برش زده و با آب ترکیب کنید. روزانه یک لیوان از مایع به‌دست‌آمده نوش جان کنید.

-تربچه: اگر سنگ کیسه صفرا دارید، برای خلاص شدن از آن کافی است دستور زیر را اجرا کنید: مقداری تربچه را به قطعات کوچک تقسیم کرده و با آب مخلوط کنید. سپس روزی ۲ قاشق از این محلول را بخورید. اگر سنگ کیسه صفرای شما بزرگ است خوردن روزانه ۵ تا ۶ قاشق از این محلول توصیه می‌شود.

-برگ نعناع: برای جلوگیری از تشکیل سنگ و کاهش درد ناشی از سنگ کیسه صفرا، برگ نعناع را امتحان کنید. برای این منظور چند برگ نعنا را به همراه یک لیوان آب بجوشانید. سپس نصف قاشق چای‌خوری عسل را به آن اضافه کرده و بنوشید. توصیه می‌شود که این دم‌نوش را در بین وعده‌های غذایی خود مصرف کنید.

-آب گلابی: برای کاهش درد و یا دفع سنگ کیسه صفرا از معجزه‌ی آب گلابی استفاده کنید. برای این منظور نصف لیوان آب گلابی را با نصف لیوان آب داغ ترکیب کرده و بعد از اضافه کردن ۲ قاشق غذاخوری عسل آن را نوش جان کنید. بهتر است این نوشیدنی را سه بار در روز و به‌صورت گرم مصرف کنید.

-سرکه‌انگبین طبی: پیشنهاد پزشکان طب سنتی برای درمان سنگ کیسه صفرا استفاده از سرکه‌انگبین طبیعی می‌باشد. شما می‌توانید مقداری از جوشانده سرکه طبیعی انگور را با عرق نعنا و عسل ترکیب کرده و آن را به‌صورت روزانه مصرف کنید.

-تمر هندی: برای پاک‌سازی کیسه صفرا و دفع سنگ ۵ تا ۶ عدد تمرهندی تازه را از پوست جدا کرده و داخل آب بیندازید. آب صاف‌کرده‌ی آن را قبل از خواب به مدت ۱۵ روز مصرف کنید.

-خار مریم: یکی از گیاهانی که به کوچک شدن سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند، گیاه خار مریم است. این گیاه را به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا از شر سنگ کیسه صفرا خلاص شوید. برای درمان کافی است دستور زیر را اجرا کنید: برگ‌های خورد شده‌ی دانه خار مریم را داخل کیسه پارچه‌ای گذاشته و کیسه را داخل آب قرار دهید. ۵ دقیقه صبر کنید. سپس با اضافه کردن عسل این نوشیدنی را میل کنید.

-گیاه قاصدک: گیاه قاصدک به از بین رفتن سنگ کیسه صفرای شما کمک بسیاری می‌کند. برای این منظور کافی است برگ‌های قاصدک را در یک لیوان آب داغ بریزید. ۵ دقیقه صبر کنید تا برگ‌های قاصدک در آب خیس بخورد. سپس می‌توانید این چای گیاهی را دو تا سه بار در روز بنوشید. در صورت نیاز می‌توانید مقداری عسل را برای خوش‌طعم شدن، به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید برگ‌های سبز و ظریف این گیاه را به سالاد خود اضافه کنید و همراه با غذا بخورید.

در مصرف این گیاه جانب احتیاط را رعایت کنید. در صورت ابتلا به دیابت قبل از مصرف گیاه قاصدک با پزشک خود مشورت کنید.

-گیاه اسفرزه: فیبر بسیار زیاد این گیاه به درمان سنگ کیسه صفرا شما کمک بسیاری می‌کند. برای درمان کافی است یک قاشق چای‌خوری از گیاه اسفرزه را به یک لیوان آب اضافه کنید. سپس این ترکیب را بنوشید. بهتر است این نوشیدنی را هر شب قبل از خواب مصرف کنید.

-ترکیب آب ریشه‌ی چغندر، خیار و هویج: برای درمان سنگ کیسه صفرا، پیشنهاد ما ترکیب آب‌میوه‌های چغندر، خیار و هویج می‌باشد. برای این منظور لازم است تا آب یک عدد چغندر، یک عدد خیار و چهار عدد هویج را گرفته و روزی دو بار این ترکیب را بنوشید تا تأثیر آن را بر روی کیسه صفرای خود ببینید.

سخن نهایی

اگر دچار سنگ کیسه‌ی صفرا هستید، استفاده از درمان‌های خانگی، سنگ‌ها را به‌طور طبیعی دفع کرده و کیسه‌ی صفرا را برای شما حفظ می‌کند؛ اما در برخی از شرایط این درمان‌ها کارساز نبوده و نیاز به نظر یک متخصص طب سنتی می‌باشد؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که در صورت بروز علائم مخصوص از خوددرمانی پرهیزکرده و تحت نظر پزشک خود باشید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.