خانه دسته‌بندی نشده درمان گرمازدگی با روش‌های طب سنتی

درمان گرمازدگی با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان گرمازدگی

در هوای گرم تابستان بسیاری از افراد دچار گرمازدگی می‌شوند.
گاهی اوقات گرما به حدی است که تمام انرژی را از افراد می‌گیرد
و احساس بی‌حالی و بی‌رمقی را به وجود می‌آورد. گرمازدگی باعث کم‌آبی بدن می‌شود و در حالت حاد باعث پدید آمدن بیماری می‌شود.

از مهم‌ترین علائم گرمازدگی می‌توان به سردرگمی، تیره شدن ادرار که نشان از کم‌آبی بدن است،
سرگیجه، خستگی، سردرد، غش کردن، اسپاسم عضلانی، استفراغ، رنگ‌پریده شدن پوست،
عرق کردن بیش‌ازحد و تند شدن ضربان قلب اشاره کرد.

برای فردی که دچار گرمازدگی شده است چه کنیم؟

اول اینکه فرد را از محیط بسته‌ای که قرار دارد خارج کنیم،
دوم لباس فرد را از تنش درآوریم و با آب‌خنک پوست را نمدار کنیم و فرد را بادبزنیم تا فرآیند تعریق کردن شروع شود،
در ناحیه زیر بغل و کشاله‌های ران فرد یخ قرار دهیم، فرد را در یک مکان خنک قرار دهیم و پاهایش را رو به بالا بگیریم،
فرد را مجبور به خوردن مایعات مناسب کنیم تا آب ازدست‌رفته بدن جبران شود
و فرد را مجبور به استراحت کرده تا دمای بدن به حالت عادی خود برگردد.

برای اینکه دچار گرمازدگی نشویم چه اصولی را رعایت کنیم؟

از لباس‌های رنگ روشن، گشاد، سبک  و کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنیم،
قبل از بیرون رفتن از منزل از کرم‌های ضد آفتاب مناسب باپوست خود استفاده نماییم،
به نوشیدن مایعات اضافی بپردازیم تا آب ازدست‌رفته بدن جبران شود( حداقل روزانه هشت لیوان آب )،
همان‌طور که می‌دانیم گرمازدگی باعث تخلیه نمک بدن نیز می‌شود
بجای نوشیدن آب از مایعات غنی از الکترولیت استفاده کنیم،
اگر به انجام حرکات ورزشی می‌پردازید دو ساعت قبل از انجام حرکات مقدار هفتصد گرم آب بنوشید
و حدود دویست و سی گرم آب نیز قبل از شروع ورزش بنوشید و
در حین حرکات ورزشی نیز مقدار دویست و سی گرم آب حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید بنوشید،
از مصرف مایعاتی که دارای الکل و کافئین هستند اجتناب کنید زیرا کافئین و الکل باعث از دست دادن مایعات بیشتری از بدن می‌شوند و باعث حادشدن گرمازدگی ‌می‌شوند.لازم به تذکر است اگر شما دچار بیماری‌هایی نظیر قلبی، کلیوی و کبد هستید که از مایعات کم‌مصرف می‌کنید قبل از زیاد کردن مصرف مایعات حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

چند نکته مهم که فرد گرمازده باید رعایت کند:

هنگامی‌که شخص دچار گرمازدگی شده از گرفتن دوش سرد و قرار گرفتن در مقابل باد مستقیم کولر به دلیل ایجاد عفونت‌های تنفسی و همچنین از خوردن سریع نوشیدنی‌های بسیار سرد به علت اینکه عملکرد دستگاه گوارش بدن به‌هم‌خورده حتماً خودداری کند، از میوه‌هایی نظیر هندوانه، آلبالو، خیار که باعث تنظیم حرارت بدن می‌شوند استفاده کند، چون فرد گرمازده به علت عطش فراوان میل به خوردن سریع مایعات بسیار خنک دارد او را از این کار منع کنید زیرا عملکرد معده به علت تحریک برهم می‌خورد.

برای درمان گرمازدگی فرد باید به نزد  پزشک معالج برده شود و پزشک با دیدن شرایط بیمار دارو تجویز می‌کند اما در مقابل راه‌های درمانی خانگی و سنتی نیز وجود دارد که در این مقاله به معرفی برخی از این روش‌های طبیعی می‌پردازیم که امیدواریم مورداستفاده شما عزیزان قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی نمایید.

شربت سکنجبین

یکی از راه‌های درمانی خانگی و سنتی برای گرمازدگی استفاده از شربت سکنجبین است. مصرف شربت سکنجبین به همراه یخ نوشیدنی بسیار مفید برای پایین آمدن  حرارت بدن است و علاوه بر آن را صفرا را می‌برد و از حرارت معده می‌کاهد و هر آنچه بلغم در معده و روده باشد را خارج می‌کند. اگر شربت سکنجبین را با ریشه یا تخم یا عرق کاسنی مخلوط‌کنید یک نوشیدنی بسیار مفید و گوارا حاصل می‌شود که برای کسانی که دارای جگر و معده‌ای گرم هستند مزایای بسیاری دارد. اما لازم به تذکر است که کسانی که دچار زخم روده و معده هستند از مصرف این شربت خودداری کنند.

عرق شاتره

یکی از روش‌ها درمانی خانگی و مفید برای خلاص شدن از گرمازدگی استفاده از عرق شاتره است. شاتره خاصیت ضد عطشی و گرمازدگی دارد و باعث تصفیه خون می‌شود و صفرا را می‌برد. علاوه بر آن شاتره باعث تقویت عملکرد کبد می‌شود و نفخ را از بین می‌برد و اشتها را افزایش ‌می‌دهد و چون شاتره طبعی سرد دارد بنابراین برای ناراحتی‌های پوستی و اگزما بسیار مفید است و باعث از بین رفتن زردی پوست و سموم بدن می‌گردد و هورمون‌ها تنظیم و تب و سرفه ناشی از گرما را بهبود می‌بخشد. اگر فردی بسیار گرمایی هستید و در آفتاب کار می‌کنید هرروز قبل از بیرون رفتن یک لیوان شربت عرق شاتره نوش جان‌کنید. همچنین می‌توانید به این شربت کمی خاکشیر نیز اضافه نمایید.

عرق کاسنی

یکی از روش‌های درمانی خانگی و سنتی برای رفع گرمازدگی استفاده از عرق کاسنی است. عرق کاسنی از عرقیاتی محسوب می‌شود که علاوه بر اینکه میزان تحمل بدن را د برابر گرما افزایش می‌دهد بلکه مصرف روزانه دو فنجان از آن در ماه‌های گرم سال باعث پاک‌سازی کبد می‌شود و همچنین باعث افزایش میزان تعرق بدن نیز می‌گردد. همچنین از دیگر خواص عرق کاسنی می‌توان به تصفیه خون، تقویت عملکرد معده و کبد اشاره نمود. علاوه بر موارد یادشده عرق کاسنی برای مسدود شدن مجاری صفراوی و قولنج‌های کبدی بسیار مفید است. عرق کاسنی طبیعت سردی دارد که برای رفع گرمازدگی بسیار سودمند است.

شربت سکنجبین و خیار

استفاده از شربت سکنجبین و خیار یکی دیگر از روش‌های طبیعی و خانگی برای درمان گرمازدگی است. سکنجبین خاصیت ضد درد و ضد نفخ دارد و خیار نیز خاصیت خنک‌کنندگی و ضد تشنگی دارد. برای تهیه این شربت به این صورت عمل کنید که یک عدد خیار را رنده کنید و به آن مقداری آب و شربت سکنجبین اضافه کنید و این شربت را خنک بنوشید. نوشیدن این شربت به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی و کاهش حرارت بدن برای رفع گرمازدگی بسیار مفید است به‌طوری‌که فرد پس از نوش جان کردن این شربت گوارا احساس خنکی و آرامش می‌کند. بهتر است در این شربت از یخ استفاده کنید زیرا سکنجبین و خیار و یخ هرسه خاصیت خنک‌کنندگی دارند و تشنگی را برطرف و التهابات ناشی از گرمازدگی را بهبود و حرارت بدن را کاهش می‌دهد.

نعناع

استفاده از نعناع در انواع شربت‌ها و نوشیدنی‌ها و همچنین قرص نعناع روشی خانگی و طبیعی برای درمان گرمازدگی است. نعناع خاصیت خنک‌کنندگی دارد و رایحه تند آن از تنبلی که در فصل تابستان دچار آن می‌شویم، می‌کاهد. افرادی که طبیعتی گرم دارند و از انواع میوه‌ها و نوشیدنی‌های تابستانی استفاده می‌کنند بهتر است روزانه از شربت نعناع استفاده نمایند تا از اثرات نتایج بخش آن بهره ببرند. یک نوع از شربت نعناع به این صورت است که مقداری شکر را در آب حل کنید و در آن یک مشت برگ نعناع تازه و شسته شده بریزید حالا به آن آب‌لیموی تازه و گلاب اضافه کنید ونوش جان‌کنید. اضافه کردن قطعات یخ به این شربت به گوارایی آن می‌افزاید. همچنین شربتی دیگر به این صورت است که مقداری از عرق نعناع را باکمی سکنجبین مخلوط نمایید و به آن نصف لیوان آب اضافه کنید. این نوشیدنی را به‌صورت روزانه و خنک بنوشید. با مصرف چندین مرتبه شاهد اثرات نتایج بخش آن خواهید بود.

عناب و شکر

یکی از روش‌های خانگی و سنتی برای درمان گرمازدگی استفاده از عناب و شکر است. برای درمان گرمازدگی مقداری از عناب را در آب بجوشانید و پس از سرد شدن به آن کمی شکر و یخ اضافه کنید و نوش جان‌کنید. یک ترکیب مؤثر دیگر برای درمان گرمازدگی عناب و زرشک است به این صورت که مقداری از عناب و زرشک را در آب بجوشانید و پس از سرد شدن به آن کمی شکر اضافه کنید و در هنگام نوش جان کردن یخ هم در آن بریزید. این ترکیب حرارت بدن را کاهش می‌دهد و فرد احساس خنکی و راحتی می‌کند.

خاکشیر

استفاده از خاکشیر یخ‌زده روشی سنتی و خانگی برای درمان گرمازدگی شناخته‌شده است به این صورت که مقداری خاکشیری که در فریزر بوده و یخ زده را در شربت آب‌لیمو بریزید و نوش جان‌کنید. علت اینکه از خاکشیر یخ‌زده استفاده می‌شود این است که اسهال را برطرف و اثر خنک‌کنندگی آن بیشتر است در غیر این صورت خاکشیر ملین و اسهال آور است.آب‌لیمو نیز به دلیل دارا بودن ویتامین C خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد به همین دلیل توصیه می‌شود در ماه‌های گرم سال یک عدد لیموی تازه را در مقداری آب بریزید و یک روز درمیان  استفاده کنید.

تخم شربتی

یکی دیگر از گیاهان بسیار مفید که در روش‌های خانگی و سنتی برای رفع گرمازدگی استفاده می‌شود تخم شربتی است. تخم شربتی همان دانه گیاه ریحان است که هنگامی‌که در آب مخلوط می‌شود حالتی لعاب‌دار به خود می‌گیرد. برای استفاده از تخم شربتی می‌توانید مقداری از آن را در شربت آب‌لیمو بریزید و به آن کمی یخ اضافه کنید و نوش جان‌کنید. تخم شربتی در آب حالت ژله‌ای به خود می‌گیرد و عطش و حرارت بدن را می‌کاهد.

هندوانه

یکی از میوه‌های بسیار مناسب که درروش خانگی و طبیعی درمان گرمازدگی مورداستفاده قرار می‌گیرد هندوانه است. هندوانه این میوه‌ی آبدار تابستانی خاصیت خنک‌کنندگی، آرام‌بخش و التهابات درونی را بهبود می‌بخشد و عطش را برطرف می‌کند. چون طبع هندوانه سرد و تر است بنابراین برای افرادی که طبیعتی گرم دارند بسیار توصیه می‌شود که در ماه‌های گرم سال حتماً این میوه‌ی آبدار و شیرین و خوشمزه را نوش جان کنند. از پوست هندوانه نیز مربایی تهیه می‌کنند که برای پایین آوردن حرارت بدن و برطرف کردن تشنگی و رفع گرمازدگی بسیار مناسب است. این مربای بسیار خوشمزه را تهیه و روزانه از آن مصرف کنید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

گلاب

یکی از راه‌های درمانی خانگی و طبیعی دیگر برای رفع گرمازدگی استفاده از گلاب است. به افراد گرمازده توصیه می‌شود که گلاب را به همراه مقداری یخ مصرف شود که باعث استفراغ و تهوع شود که صفرا را خارج کند. گلاب خنک از حرارت و گرمی بدن می‌کاهد و باعث تقویت بدن می‌شود.

دوغ

یکی از روش‌های درمانی به‌صورت طبیعی و خانگی برای رفع گرمازدگی استفاده از دوغ است. ازآنجاکه برای تهیه دوغ از آب استفاده می‌شود بنابراین این ماده حیات‌بخش بدن را خنک و هیدراته می‌کند. همچنین این نوشیدنی دارای پروبیوتیک‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها است. برای تهیه دوغ به این صورت عمل کنید که مقداری از ماست را در یک لیوان آب حل کنید و به آن کمی نمک و اندکی پودر زیره به‌صورت دلخواه اضافه کنید. همچنین می‌توانید کمی نعناع خشک به آن بیفزایید هم طعم آن دلپذیر می‌گردد و هم خاصیت خنک‌کنندگی نعناع عطش را کاهش می‌دهد. مواد را به‌خوبی هم بزنید و سپس آن را خنک نوش جان‌کنید. این نوشیدنی گوارا را در ماه‌های گرم سال مصرف کنید و از طعم خوش‌آیند آن به همراه خاصیت رفع گرمازدگی‌اش بهره ببرید.

ماش خشک‌شده

یکی دیگر از روش‌های درمانی خانگی برای رفع گرمازدگی که در طب چینی نیز از آن استفاده می‌شود، ماش خشک‌شده است به این صورت که مقدار یک فنجان از ماش خشک‌شده را در ظرفی که حاوی سه فنجان آب است بجوشانید و سپس آن را از صافی عبور دهید. پس از سرد شدن مایع آن را نوش جان‌کنید. هرگاه که دچار گرمازدگی شدید از این نوشیدنی استفاده کنید. جوشانده دانه‌های ماش باعث هیدراته شدن بدن می‌شود و عطش و حرارت بدن را کاهش می‌دهد زیرا ماش خاصیت تب بر دارد. همچنین با مصرف این نوشیدنی بدن سم‌زدایی می‌شود.

استفاده از روغن‌های معطر برای رفع گرمازدگی

استفاده از روغن‌های معطر نیز روش درمانی دیگری است که به‌صورت خانگی برای رفع گرمازدگی به‌کاربرده می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار دو تا سه قطره از روغن نعناع فلفلی را به همراه یک تا دو قطره از روغن اسطوخودوس و دو قاشق غذاخوری از روغن‌زیتون یا روغن بادام را با یکدیگر مخلوط‌کنید و هنگامی‌که شاهد بالا رفتن دمای بدن خود شدید آن را پشت گردن، روی پاها و داخل مچ دست مالش دهید این کار باعث پایین آمدن درجه حرارت بدن می‌شود. روغن اسطوخودوس اعصاب را در مقابل گرمازدگی آرام و روغن نعناع فلفلی خاصیت خنک‌کنندگی دارد و عطش و حرارت بدن را پایین می‌آورد.

آب پیاز

روشی دیگر برای رفع گرمازدگی در تابستان استفاده از آب پیاز است به این صورت که آب یک عدد پیاز را بگیرید و هنگامی‌که دچار علائم گرمازدگی شدید و آن را پشت گوش‌ها، کف پاها و روی قفسه سینه مالش دهید و اجازه دهید آب پیاز باقی بماند و پس از رفع علائم گرمازدگی  یک قاشق چای‌خوری از آب پیاز و عسل را مخلوط و میل کنید. تا زمانی که دچار گرمازدگی هستید از آب پیاز فقط یک‌بار اما از ترکیب پیاز و عسل دو بار در روز می‌توانید استفاده کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.