خانه دسته‌بندی نشده درمان گوش درد با گیاهان دارویی

درمان گوش درد با گیاهان دارویی

توسط kakooti
  1. گوش‌درد
    یکی از دردهای شایع و بسیار کلافه کننده که هر شخصی بالاخره یک‌بار آن را تجربه کرده است، گوش‌درد است. حتی یک گوش‌درد خفیف نیز باعث می‌شود که از درد به خود بپیچید. یکی از عوامل مهمی که باعث گوش‌درد می‌شود ایجاد موم در گوش و عفونت گوش است و در برخی موارد عفونت‌های ایجاد می‌شود که برای درمان احتیاج به آنتی‌بیوتیک می‌باشد. اگر کودک شما دچار این بیماری شود علت‌های زیادی باعث درد گوش کودکتان شده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: عفونت گوش میانی، گوش شناگران، سرماخوردگی بدون عفونت گوش و درد ناشی از یک منطقه دیگر، مانند دندان آلوده یا گلودرد. برای درمان درد گوش مصرف مسکن‌ها مانند استامینوفن، آنتی‌بیوتیک و استفاده از کمپرس آب گرم یا سرد بسیار مفید است. همچنین در هنگام گوش‌درد از حوله‌ی گرم استفاده کنید و آن را روی قسمتی که درد می‌کند قرار دهید.
    بعضی از علائم عفونت گوش عبارت‌اند از درد در گوش، سوزش گوش، اسهال، استفراغ، تخلیه مایع از گوش،تب بالا، پاسخ ضعیف به صدا، سردرد و… می‌باشد.
    گوش از سه بخش بیرونی، میانی و داخلی تشکیل‌شده است. عفونت ممکن است در هریک از سه قسمت گوش ایجاد شود اما از این میان عفونت‌های داخلی گوش بسیار جدی‌تر و خطرناک‌تر هستند.
    روش‌های گوناگونی برای درمان گوش‌درد وجود دارند که با استفاده از داروهای شیمیایی می‌باشند. اما ما در این مقاله راه‌های طبیعی و خانگی را برای شما معرفی می‌کنیم که امیدواریم مورداستفاده‌ی شما قرار گیرد. پس با ما در این مقاله همراه باشید تا با این راه‌های گوناگون خانگی و طبیعی آشنا شوید.
    کمپرس گرم و سرد
    برای کاهش درد گوش می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید به این صورت که می‌توانید یک حوله‌ را در آب داغ قرار دهید و سپس آب را بچلانید و آن را روی گوش خود قرار دهید. یا می‌توانید از داروخانه یک کیسه‌ی آب گرم تهیه کنید و از آن استفاده نمایید. البته مواظب باشید که داغی در حدی نباشد که پوست را بسوزاند. برای هر مدتی که بخواهید می‌توانید کمپرس گرم را روی گوش خود قرار دهید. برای استفاده از کمپرس سرد نیز می‌توانید یک کیسه یخ را برای مدت پانزده دقیقه روی محل درد قرار دهید و پانزده دقیقه‌ی دیگر را از کمپرس گرم استفاده نمایید. این عمل را دو تا سه مرتبه انجام دهید.
    استفاده از سشوار
    می‌توانید برای کاهش درد گوش از سشوار استفاده نمایید. برای این کار می‌توانید از فاصله‌ی شصت سانتی‌متری سشوار را به سمت گوش بگیرید تا گرمای سشوار به کاهش درد گوش کمک کند. فقط شدت گرمای سشوار را در حد میانه قرار دهید تا پوست را نسوزاند.
    روغن‌زیتون
    یکی از مفیدترین راه‌های درمان گوش‌درد استفاده از روغن‌زیتون است. برای این کار سه تا چهار قطره از روغن‌زیتون ولرم را در گوش بریزید. البته مواظب باشید که روغن داغ نباشد چون باعث سوختن پرده گوش می‌شود. همچنین می‌توانید مقداری پنبه را به‌صورت گلوله در‌آورید و آغشته به روغن‌زیتون کنید و آن را در گوش قرار دهید. روغن‌زیتون به‌عنوان یک روان کننده عمل می‌کند و باعث می‌شود عفونت گوش از بین برود.
    سیر
    سیر به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی‌بیوتیک و ضد درد، یکی از راه‌های مفید طبیعی و خانگی برای درمان گوش‌درد است. برای این کار سیر را له کنید یا خردکنید و سپس به مدت چند دقیقه آن را در روغن کنجد حرارت دهید و پس‌ازاینکه کمی خنک شد آن را از صافی رد کنید و دو تا سه قطره از این روغن را در گوش بریزید تا درد گوش التیام یابد.
    پیاز
    پیاز به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کنندگی یکی از راه‌های مفیدی است که به‌سرعت درد گوش را کاهش می‌دهد. برای استفاده از پیاز به این صورت عمل کنید که یک عدد پیاز را رنده کنید تا آب آن بیرون بیاید. حالا چند قطره از آب پیاز را در گوش خود بریزید. برای اینکه نتیجه‌ی بهتری بگیرید، کمی آب پیاز را گرم‌کنید. همچنین شما می‌توانید گوش‌بند پیاز تهیه کنید به این صورت که پیاز را از وسط نصف کنید و بعدازاینکه آن را حرارت دادید آنگاه آن را روی گوشی که درد می‌کند قرار دهید. روغن پیاز به دلیل خاصیت ضد میکروبی باعث کاهش التهاب می‌شود و گرمای آن درد را کاهش و باعث آرامش گوش می‌شود.
    شیر پستان
    شیر پستان به دلیل داشتن آنتی بادهای طبیعی به درمان عفونت گوش سرعت می‌بخشد. تحقیقات نشان داده‌شده است که میزان ابتلا به عفونت گوش در کودکان یک‌ساله به دلیل شیردهی کاهش‌یافته است. علاوه بر تغذیه کودک به‌وسیله‌ی شیر مادر، ریختن چند قطره از شیر پستان در گوش کودک به‌وسیله‌ی قطره‌چکان برای کاهش و التیام درد گوش بسیار مناسب است. این عمل را در روز چند مرتبه تکرار نمایید.
    نقره‌ی کلوئیدی
    یکی از راه‌های درمان گوش‌درد، استفاده از نقره‌ی کلوئیدی است. برای این کار با استفاده از یک قطره‌چکان، دو تا سه قطره از نقره‌ی کلوئیدی را در گوش آسیب‌دیده بریزید و این کار را روزانه یک تا دومرتبه تکرار کنید. روغن کلوئیدی به دلیل اینکه یک آنتی‌بیوتیک است برای کشتن باکتری‌ها و قارچ‌ها و سایر پاتوژن‌هایی که باعث ایجاد عفونت و درد در گوش می‌شوند بسیار مفید است.
    روغن نارگیل
    یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان درد گوش، استفاده از روغن نارگیل می‌باشد. برای این کار به این صورت عمل کنید که چند قطره از روغن نارگیل را در گوش آسیب‌دیده‌تان بریزید و روی آن را یک پنبه‌ی توپی قرار دهید. برای اینکه روغن به تمام قسمت‌های گوشتان برسد، چند بار فکتان را باز و بسته کنید. ده تا پانزده دقیقه صبر کنید و سپس پنبه را از گوش بردارید و روغن اضافی را از گوش خارج کنید. این عمل را روزانه دومرتبه تکرار نمایید. روغن نارگیل علاوه بر اینکه برای درد و تورم گوش بسیار مفید است، به دلیل اینکه اسید لوریک دارد باعث می‌شود که میکروب‌های گوش نیز از بین برود.
    پراکسید هیدروژن
    برای انجام این کار با استفاده از یک قطره‌چکان چند قطره از پراکسید هیدروژن را در گوش آسیب‌دیده بریزید و با یک گوش‌گیر، گوش را برای چند دقیقه مسدود کنید. بعد از گذشت چند دقیقه گوش‌گیر را از روی گوش بردارید و به‌وسیله‌ی یک گوش پاک‌کن دور و اطراف گوش را تمیز کنید. این عمل را هرچند ساعت یک‌بار انجام دهید.( البته در صورت لزوم) . پراکسید هیدروژن به دلیل خاصیت پاک‌کنندگی باعث تخلیه‌ی عفونت از گوش می‌شود.
    روغن کرچک
    یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی طبیعی و مفید برای درمان گوش‌درد، استفاده از روغن کرچک است که برای استفاده از آن به این صورت عمل کنید که ابتدا روغن کرچک راکمی گرم‌کنید و چند قطره از آن را درگوشی که آسیب‌دیده است بریزید سپس گوش را با یک توپ پنبه‌ای بپوشانید و اجازه دهید چند دقیقه روغن در گوش بماند. سپس پنبه را از گوش خارج کنید و روغن اضافی و عفونت‌ها را از گوش خارج کنید. این عمل را روزی دومرتبه انجام دهید تا وقتی‌که درد گوش کاملاً از بین برود. روغن کرچک دارای خاصیت ضد قارچی می‌باشد و باعث کاهش درد گوش می‌شود و باعث سرعت بخشیدن به روند درمان می‌شود.
    روغن اسطوخودوس
    یکی دیگر از روغن‌های مفید برای درمان گوش‌درد، روغن اسطوخودوس است. برای استفاده از روغن اسطوخودوس به این صورت عمل کنید که دو تا سه قطره از روغن اسطوخودوس را روی پنبه بریزید و در داخل گوش قرار دهید و همچنین یک قطره از این روغن معطر را روی گوش بیرونی بریزید و ماساژ دهید. این عمل را روزی دومرتبه تکرار کنید. روغن اسطوخودوس به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی، عفونت را از بین می‌برد. همچنین روغن اسطوخودوس برای آرامش اعصاب بسیار مفید است و درد گوش را که باعث شده کلافه شوید را کاهش می‌دهد.
    ریحان
    گیاه مفید دیگری که برای درمان درد گوش بسیار مفید است، ریحان می‌باشد. ریحان به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی، ضد باکتری و ضد درد، برای از بین بردن درد گوش بسیار مناسب است. برای استفاده از ریحان به این صورت عمل کنید که چند برگ از ریحان تازه را له کنید تا آب آن دربیاید. آنگاه چند قطره از آب ریحان را درگوشی که درد می‌کند بچکانید. این عمل را روزانه یک تا دومرتبه انجام دهید.
    زنجبیل
    زنجبیل به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی قوی، یک مسکن بسیار عالی برای درد و عفونت گوش به کار می‌رود. برای استفاده از زنجبیل به این صورت انجام دهید که عصاره‌ی آب زنجبیل تازه را بگیرید و چند قطره از آن را در گوش آسیب‌دیده بریزید تا درد و التهاب آن کاهش یابد. روش دیگر هم به این صورت است که یک قاشق چای‌خوری از زنجبیل رنده شده را با دو قاشق غذاخوری روغن‌زیتون یا روغن کنجد مخلوط نمایید و آن را به مدت پنج‌تا ده دقیقه با ملایمت حرارت دهید. آنگاه چند قطره از روغن را درگوشی که آسیب‌دیده بریزید.
    نعنا
    نعنا یکی از گیاهان و راه‌های طبیعی و خانگی مفید برای درمان درد گوش است. برای درمان درد گوش هم برگ نعنا و هم روغن آن بسیار مفید است. به این صورت عمل کنید که ابتدا چند برگ از نعنای تازه را له کنید و آب آن را بگیرید. سپس چند قطره از آب نعنا را درگوشی که درد می‌کند بچکانید. روش دیگر به این صورت است که چند قطره از روغن نعنا در اطراف و دهانه گوش ماساژ دهید. همچنین می‌توانید روغن نعنا را با روغن‌زیتون رقیق کنید و سپس در داخل گوش بریزید. لازم به ذکر است که از ریختن مستقیم روغن نعنا در گوش به‌شدت پرهیز کنید.
    سرکه سفید و الکل
    استفاده از سرکه سفید به همراه الکل باعث ضدعفونی‌کنندگی گوش و کاهش درد آن می‌شود. برای استفاده از این ترکیب به این صورت عمل کنید که مقدار کمی از سرکه سفید و الکل را با یکدیگر ترکیب کنید و چند قطره از آن را داخل گوش بریزید.
    نمک
    نمک به دلیل داشتن خاصیت ضدعفونی‌کنندگی از گذشته تا به امروز برای ضدعفونی کردن امراض مختلف به کار می‌رود. برای این کار به این صورت انجام دهید که حدود چهارتا پنج قاشق غذاخوری نمک را در تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا قهوه‌ای‌رنگ شود. سپس آن را در کیسه‌ی پارچه‌ای تمیز بریزید و روزانه به مدت دو تا پنج دقیقه روی گوش آسیب‌دیده فشار دهید. این عمل را تا زمانی که درد به‌طور کامل از بین برود انجام دهید.
    شیرین‌بیان
    گیاه شیرین‌بیان به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی باعث کاهش درد و التهاب می‌شود. برای استفاده از گیاه شیرین‌بیان به این صورت عمل کنید که مقداری از شیرین‌بیان را در مقداری کره گرم‌کنید تا به‌صورت خمیری دربیاید. آنگاه این خمیر را در اطراف گوشی که درد می‌کند بمالید. انجام مکرر این کار درد را کاهش و عفونت را از بین می‌برد.

سرکه سفید و آب
یکی دیگر از راه‌های درمانی مفید برای درمان عفونت گوش استفاده از ترکیب سرکه سفید به همراه آب است. برای این کار مقداری از سرکه سفید را با آب مخلوط نمایید و به‌وسیله‌ی قطره‌چکان، چند قطره از آن ترکیب را در گوش آسیب‌دیده بچکانید. پس از گذشت یک دقیقه سرتان را کج کنید تا محلول از گوشتان خارج شود. لازم به ذکر است که اگر دچار گوش‌درد یا پارگی گوش هستید، به‌هیچ‌عنوان از سرکه سفید برای درمان عفونت گوش استفاده ننمایید.
عصاره برگ انبه
یکی از روش‌های مفید و سریع طبیعی و خانگی برای از بین بردن عفونت گوش، استفاده از عصاره برگ انبه می‌باشد. برای این کار ابتدا شیره سه برگ از انبه را مقداری آب حرارت دهید تا گرم شود. آنگاه به‌وسیله قطره‌چکان چهار قطره از آن را درگوشی که دارای عفونت است بریزید. ممکن است با ریختن مواد در داخل گوش، به مدت چند دقیقه احساس درد داشته باشید. این عمل را روزانه دو تا سه مرتبه تکرار کنید تا عفونت گوش به‌طور کامل از بین برود.
تربچه
تربچه به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌بیوتیک و ضدالتهابی، یکی از راه‌های طبیعی و خانگی مفید برای درمان عفونت گوش به کار می‌رود. برای بهره بردن از این گیاه پرخاصیت به این صورت عمل کنید که چند عدد از تربچه را له کنید و آن را در داخل روغن خردل گرم کنید و سپس پس از سرد شدن آن را صاف کنید و به‌وسیله قطره‌چکان، چند قطره از این روغن را در داخل گوش بریزید.
عسل
یکی از راه‌های مفید خانگی و طبیعی برای درمان گوش‌درد استفاده از عسل است. البته عسل برای قسمت‌های خارجی گوش کاربرد دارد. برای این کار از عسل طبیعی استفاده نمایید. عسل به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی برای درمان گوش‌درد بسیار مفید می‌باشد.

مصرف عرقیجات زیر برای درمان این مشکل پیشنهاد میشود

عرق بو مادران
معجون میگرن
معجون سرما خوردگی

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.